MYP förmånsbil

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Hämtar du din bil före eller efter 1 juli

Omröstningen slutade 28 jun 2022 00:46

före 1 juli
13
65%
efter 1 juli
7
35%
 
Antal röster: 20

Användarvisningsbild
kamger
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 apr 2019 11:30

MYP förmånsbil

Inlägg av kamger »

På grund av nya förmånsregler den 1 juli så blir förmånsvärdet på model Y Performance billigare. Många som beställt sina bilar kommer att få hämta ut de mellan maj - juni.

Detta betyder att man inte får ta del av det nya förmånsvärdet vilket är ca (grovt räknat) 40 000 på 36 månader (leasing via firma)

Hur gör alla? Hämtar ni ändå ut bilen före 1 juli eller försöker ni avvakta till efter även om ni fått ett leveransdatum som är före.
bernis
Inlägg: 16
Blev medlem: 01 maj 2022 20:11

Re: MYP förmånsbil

Inlägg av bernis »

Finns ju fortfarande en risk att miljöbonusen försvinner efter 1:à Juli…

Någon som pratat med Tesla om detta? Ifall det är möjligt att avvakta till 1a Juli? Är ju kvartalsskifte där…
Användarvisningsbild
kamger
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 apr 2019 11:30

Re: MYP förmånsbil

Inlägg av kamger »

Finns ju risk att någon annan får gå före i kö men man kan väl kanske säga att man är sjuk eller något och försöka planera det till 1 juli.
Användarvisningsbild
Mattias K
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 mar 2022 16:16
Ort: Älvsjö, Stockholm

Re: MYP förmånsbil

Inlägg av Mattias K »

Tänker att det är lite beroende av hur lång tid man snackar om, får man leverans i mitten av Juni så är det kanske lite mycket begärt att försöka skjuta den fram till i Juli men om det bara handlar om ett par dagar är det kanske en annan sak.
Personligen ska jag köpa privat och har lite det motsatta problemet, jag är bortrest i jobbet från 16 juni till 6 Juli och därefter ska vi direkt på seglings semester, så ingen direkt användning av en bil igen förän i Augusti. Så om jag inte får leverans innan jag åker den 16 juni så överväger jag att stå över och hoppas på att jag blir matchad i Augusti istället. Såklart avhängigt av att bonusen blir kvar.
Tesla model Y Performance 2022
bernis
Inlägg: 16
Blev medlem: 01 maj 2022 20:11

Re: MYP förmånsbil

Inlägg av bernis »

Som det ser ut nu får jag leverans senast 25:e Maj, kanske redan nästa vecka om man har lite tur :) Får väl vara sjuk i en dryg månad då :roll:

Samtidigt så är det ju bättre att ha kvar nuvarande förmånsvärde än att bli av med miljöbonusen.... Samtidigt när man äger bolaget så påverkar ju inte ändringen av förmånsvärdet lika mycket som för en anställd.

7277 - 6310 = 967

Med nettolöneavdrag så blir det ju en skattesnurra innan man får ut pengarna igen i form av utdelning... dvs. 967 - (967 * 0,8 * 0,8) = 348 :- som man hade kunnat spara privat per månad.

Alltså en skillnad på ≈ 12500kr på 36 månader.
terway
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 31 aug 2019 17:05

Re: MYP förmånsbil

Inlägg av terway »

Precis som flera skriver hänger det lite på hur det blir med bonusen.

Men om man måste välja mellan bonus och förmånsvärde så vinner väl bonusen (rent ekonomiskt).

Jag hämtar gärna min bil innan 1 juli om det blir så, men just nu står det augusti på mig :lol:
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: MYP förmånsbil

Inlägg av markuswesterberg »

Ska mycket till att bonusen försvinner. För varje dag som går blir sannolikheten större för att bonusen blir kvar till årsskiftet. Det var ont om tid för Transportstyrelsen för några veckor sedan. Nu är det i princip omöjligt att hinna med för dem om beslut kommer nästa vecka. Men beslutet väntas dröja ytterligare, kanske till mitten på juni…så…

När det gäller datum JAG väljer att hämta ut så får faktiskt Tesla anpassa sig. Jag har väntat i över två år på min bil. Då får de vänta på mig eventuellt ett par veckor extra. ”Vill” de inte göra det, ja då kommer jag boka in en leveransdag och sedan få förhinder. Kanske en, två eller till och med tre gånger om det behövs. Släpper de bilen till någon annan då, så kommer de ha att göra med en fruktansvärt irriterande och arg kund efter det. Jag skiter fullständigt i Teslas löjliga kvartalsrapporter och anser mig ha rätt att själv bestämma när jag kan och inte kan hämta ut en bil jag har beställt och betalt.
StefanR
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 nov 2021 13:23

Re: MYP förmånsbil

Inlägg av StefanR »

Hej. Vad händer egentligen om jag hämtar ut i slutet juni för att säkra bonusen. När jag sen börjar bokföra i juli googlar jag fram aktuellt förmånsvärde, jaha 6300, och kör på det in min okunnighet?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: MYP förmånsbil

Inlägg av markuswesterberg »

StefanR skrev:
Hej. Vad händer egentligen om jag hämtar ut i slutet juni för att säkra bonusen. När jag sen börjar bokföra i juli googlar jag fram aktuellt förmånsvärde, jaha 6300, och kör på det in min okunnighet?
Okunnighet går att komma undan med tills det blir granskning av SKV och då ser de när bilen togs i trafik och vad du betalt och vad du borde betalt och sen blir du återbetalningsskyldig och får skämmas :p
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: MYP förmånsbil

Inlägg av zimpan »

markuswesterberg skrev:
StefanR skrev:
Hej. Vad händer egentligen om jag hämtar ut i slutet juni för att säkra bonusen. När jag sen börjar bokföra i juli googlar jag fram aktuellt förmånsvärde, jaha 6300, och kör på det in min okunnighet?
Okunnighet går att komma undan med tills det blir granskning av SKV och då ser de när bilen togs i trafik och vad du betalt och vad du borde betalt och sen blir du återbetalningsskyldig och får skämmas :p
Plus skattetillägg 40% av det beloppet.
TM3 LR -21 MIC
tomten22
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 maj 2022 15:56

Re: MYP förmånsbil

Inlägg av tomten22 »

Det är väll ändå när bilen registreras som räknas och inte när du hämtar bilen?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: MYP förmånsbil

Inlägg av MWall »

markuswesterberg skrev:
Ska mycket till att bonusen försvinner. För varje dag som går blir sannolikheten större för att bonusen blir kvar till årsskiftet. Det var ont om tid för Transportstyrelsen för några veckor sedan. Nu är det i princip omöjligt att hinna med för dem om beslut kommer nästa vecka. Men beslutet väntas dröja ytterligare, kanske till mitten på juni…så…

När det gäller datum JAG väljer att hämta ut så får faktiskt Tesla anpassa sig. Jag har väntat i över två år på min bil. Då får de vänta på mig eventuellt ett par veckor extra. ”Vill” de inte göra det, ja då kommer jag boka in en leveransdag och sedan få förhinder. Kanske en, två eller till och med tre gånger om det behövs. Släpper de bilen till någon annan då, så kommer de ha att göra med en fruktansvärt irriterande och arg kund efter det. Jag skiter fullständigt i Teslas löjliga kvartalsrapporter och anser mig ha rätt att själv bestämma när jag kan och inte kan hämta ut en bil jag har beställt och betalt.

Tesla kommer inte anpassa sig. Du får bli hur arg du vill. Kan du inte hämta före kvartalsslut blir du av med din matchning.

Du har inte beställt och betalt exakt den bil du blir matchad mot. Du har beställt en Model Y med en viss färg. Vilket du lär få.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: MYP förmånsbil

Inlägg av markuswesterberg »

MWall skrev:
markuswesterberg skrev:
Ska mycket till att bonusen försvinner. För varje dag som går blir sannolikheten större för att bonusen blir kvar till årsskiftet. Det var ont om tid för Transportstyrelsen för några veckor sedan. Nu är det i princip omöjligt att hinna med för dem om beslut kommer nästa vecka. Men beslutet väntas dröja ytterligare, kanske till mitten på juni…så…

När det gäller datum JAG väljer att hämta ut så får faktiskt Tesla anpassa sig. Jag har väntat i över två år på min bil. Då får de vänta på mig eventuellt ett par veckor extra. ”Vill” de inte göra det, ja då kommer jag boka in en leveransdag och sedan få förhinder. Kanske en, två eller till och med tre gånger om det behövs. Släpper de bilen till någon annan då, så kommer de ha att göra med en fruktansvärt irriterande och arg kund efter det. Jag skiter fullständigt i Teslas löjliga kvartalsrapporter och anser mig ha rätt att själv bestämma när jag kan och inte kan hämta ut en bil jag har beställt och betalt.

Tesla kommer inte anpassa sig. Du får bli hur arg du vill. Kan du inte hämta före kvartalsslut blir du av med din matchning.

Du har inte beställt och betalt exakt den bil du blir matchad mot. Du har beställt en Model Y med en viss färg. Vilket du lär få.
Ja, vi får väl se. Har bråkat med dem ett par gånger redan om att få hämta i början av en månad istället för slutet, men aldrig över kvartalsslut i och för sig. Har ju svårt att se att de skulle hinna matcha en bil som jag låt säga bokar för hämtning säg 29:e juni, men blir plötsligt magsjuk och måste boka om. Då har de två dagar på sig att matcha den bilen mot någon annan. Visst, görbart, men nej, jag tror inte de kommer göra det för jag kommer tala om för dem att det i sådana fall skulle göra mig ursinnig. Men vi får se, som sagt :)
Användarvisningsbild
kamger
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 apr 2019 11:30

Re: MYP förmånsbil

Inlägg av kamger »

undrar vad som skulle hända om man hade en bokad tid säg den sista juni kl 16-17 men inte hämtar upp bilen eller dyker upp överhuvudtaget - kan bli svårt för de att få dit någon annan för upphämtning av ens bil på så kort varsel.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: MYP förmånsbil

Inlägg av MWall »

kamger skrev:
undrar vad som skulle hända om man hade en bokad tid säg den sista juni kl 16-17 men inte hämtar upp bilen eller dyker upp överhuvudtaget - kan bli svårt för de att få dit någon annan för upphämtning av ens bil på så kort varsel.

Ja det kanske funkar. :lol:

Men det är skamligt att det ens ska behövas. Tesla borde vara mer måna om sina kunder.
Skriv svar