MY LR vs MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

MY LR vs MYP

Inlägg av Maw »

Åkte till Tesla i Malmö i lördags och provkörde MYP och blev positivt överraskad. Jämfört med vår MY LR så kändes MYP mycket mer harmonisk på vägen, fast fjädring men inte alls stötig över små ojämnheter som vanliga MY är.

MYP hade däremot ett ganska kraftigt tjut från motorerna redan vi lättare gaspådrag, mycket mer markant än det vi har på vår MY och den MY jag provkörde i början av året. Relativt störande, förhoppningsvis så är inte alla MYP så högljudda i motorerna. Vid jämn fart och vid generering hördes däremot inget tjut.

Hatthyllan var av en lite märklig konstruktion som inte följer med bakluckan upp och som inte kan fällas upp eftersom den är bredare än bagageluckan, den går däremot att delvis fälla ihop för att få lite bättre tillgång till bagaet. Känns ändå lite som en nödlösning men om man inte vill ha den så går den ju att demontera. Hatthyllan lämnar ett rejält mellanrum mot bakre ryggstödet om ryggstödet står i normalläget.

MYP är förstås snabbare än än MY men kändes subjektivt inte snabbare än en M3 LR även om den antagligen är det. Inget Track Mpde vad jag kunde se.

MYP kändes gedigen och väl ihopskruvad. Hade vi beställt en MY idag hade det definitivt blivit en MYP framför en LR :)
20220514_103834.jpg
20220514_103722.jpg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av mikebike »

Det är ju rätt märkligt om P är mindre stötig än LR.
Då har de verkligen misslyckats med fjädringen till LR.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
Det är ju rätt märkligt om P är mindre stötig än LR.
Då har de verkligen misslyckats med fjädringen till LR.
Ja, det skulle jag säga att de har..
terway
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 31 aug 2019 17:05

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av terway »

Jag har provkört en LR men bara suttit i en MYP och tyckte stolarna var mycket skönare i MYP. Men det kanske bara är en illusion? Skiljer stolarna åt?

Sen sa säljaren att MYP ska ha bättre ljudisolering (akustikglas bland annat), något du märkte av?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av Maw »

terway skrev:
Jag har provkört en LR men bara suttit i en MYP och tyckte stolarna var mycket skönare i MYP. Men det kanske bara är en illusion? Skiljer stolarna åt?

Sen sa säljaren att MYP ska ha bättre ljudisolering (akustikglas bland annat), något du märkte av?
Det är dubbla glas även i vår MY så det borde inte vara någon skillnad men MYP kändes tyst.

När det gäller stötigheten så kanske jag ska förtydliga att MYP var minst lika fast eller lite fastare i fjädringen än MY LR men den var mycket behagligare över små ojämnheter. Kanske har den lite bättre stötdämpare eller mer påkostade bussningar.
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av Ilduce77 »

Akustikglas, eller i alla fall dubbla rutor, har både P och LR.

Någon som plockat ner paneler från båda bilarna, såg att det var med isolering i P.

Angående det tjutande ljudet, hördes det även vid testet i denna video..

Hoffster
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 sep 2020 10:52

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av Hoffster »

Maw skrev:
terway skrev:
Jag har provkört en LR men bara suttit i en MYP och tyckte stolarna var mycket skönare i MYP. Men det kanske bara är en illusion? Skiljer stolarna åt?

Sen sa säljaren att MYP ska ha bättre ljudisolering (akustikglas bland annat), något du märkte av?
Det är dubbla glas även i vår MY så det borde inte vara någon skillnad men MYP kändes tyst.

När det gäller stötigheten så kanske jag ska förtydliga att MYP var minst lika fast eller lite fastare i fjädringen än MY LR men den var mycket behagligare över små ojämnheter. Kanske har den lite bättre stötdämpare eller mer påkostade bussningar.

Den här artikeln postades i någon annan tråd och är inne på samma sak. Författaren har 9 månaders erfarenhet från LR och är väldigt tydlig med hur mycket bättre P verkar vara ur fjädringssynpunkt:

https://carup.se/forsta-svenska-testet- ... yndpriset/
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av Fladric »

Jag har en MYLR och provkörde MYP, upplevde också fjädringen aning behagligare i MYP, trots 21" fälgar mot de 19" jag har på min.

Väldigt lustigt tycker jag, trodde det skulle upplevas tvärt om!
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av AAKEE »

Fladric skrev:
Jag har en MYLR och provkörde MYP, upplevde också fjädringen aning behagligare i MYP, trots 21" fälgar mot de 19" jag har på min.

Väldigt lustigt tycker jag, trodde det skulle upplevas tvärt om!
Jag upplever MY LR som aningen ’strutsig’ i bakvagnen. Ungefär som att stötdämparna inte riktigt dämpar små-små fjädringsrörelser så att man får en returrörelse som är odämpad. Vet inte vad det beror på exakt men man skulle kunna tänka sig för mjuk stötdämparupphängning så att hjulet kan röra sig litegrann utan att stötdämparen rör sig och därmed inte kan dämpa.
Fram känns LR harmonisk men bak är det något som inte riktigt samspelar.

Jag har ingen Y, bara åkt en några km och provat en köra en annan ungefär lika lite.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av taliz »

Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3565
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av jonasl »

taliz skrev:
Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
Det gäller sannolikt också andra förändringar som vi ser på P-bilarna. En del av dem är antagligen med redan i batchen som är på väg nu.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
Då blir man ju lite nyfiken på om man kan uppgradera "gamla" bilar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
Då blir man ju lite nyfiken på om man kan uppgradera "gamla" bilar.
Varför inte beställa en ny MY om bonusen blir kvar? Det ser ju ut som att man får tillbaka pengarna man stoppade in när man köpte den om man tar hänsyn till bonusen :)
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av not_sure »

jonasl skrev:
taliz skrev:
Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
Det gäller sannolikt också andra förändringar som vi ser på P-bilarna. En del av dem är antagligen med redan i batchen som är på väg nu.
Tror Berlin kör med mega castings för både fram och bakvagn, medans Shanghai bara har bak än så länge. Det kommer ju såklart komma på China-bilarna även det, men har svårt att tro att de har hunnit installera en ny giga press under lockdowns.

Om det har nån betydelse för dämparna har jag dock ingen aning om :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av mikebike »

Maw skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
Då blir man ju lite nyfiken på om man kan uppgradera "gamla" bilar.
Varför inte beställa en ny MY om bonusen blir kvar? Det ser ju ut som att man får tillbaka pengarna man stoppade in när man köpte den om man tar hänsyn till bonusen :)
Än så länge vet vi varken om LR får dessa uppgraderingar eller om man får bonus om ett halvår.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 737
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av Jaegaern »

not_sure skrev:
jonasl skrev:
taliz skrev:
Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
Det gäller sannolikt också andra förändringar som vi ser på P-bilarna. En del av dem är antagligen med redan i batchen som är på väg nu.
Tror Berlin kör med mega castings för både fram och bakvagn, medans Shanghai bara har bak än så länge. Det kommer ju såklart komma på China-bilarna även det, men har svårt att tro att de har hunnit installera en ny giga press under lockdowns.

Om det har nån betydelse för dämparna har jag dock ingen aning om :)
Stämmer tyvärr inte. De kör samma castings som Shanghai för tillfället.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av not_sure »

Jaegaern skrev:
not_sure skrev:
jonasl skrev:
taliz skrev:
Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
Det gäller sannolikt också andra förändringar som vi ser på P-bilarna. En del av dem är antagligen med redan i batchen som är på väg nu.
Tror Berlin kör med mega castings för både fram och bakvagn, medans Shanghai bara har bak än så länge. Det kommer ju såklart komma på China-bilarna även det, men har svårt att tro att de har hunnit installera en ny giga press under lockdowns.

Om det har nån betydelse för dämparna har jag dock ingen aning om :)
Stämmer tyvärr inte. De kör samma castings som Shanghai för tillfället.
Ah, det kanske är först vid övergången till 4680 som de kan börja använda mega casting fram? Om det är avhängt på strukturellt batteripack.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av Bengt »

All information jag har sett tyder på megacasting fram på de som tillverkas i Berlin redan från start. Finns det någon verifierad källa som säger annat?

Att Kinabilarna skulle få samma stötdämpare som de från Berlin är tveksamt. Jag tror inte LR och P från Freemont har samma.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av AAKEE »

Bengt skrev:
Att Kinabilarna skulle få samma stötdämpare som de från Berlin är tveksamt. Jag tror inte LR och P från Freemont har samma.
Är det inte troligt att Y LR har samma spec på stördämpare oavsett var de byggs?

P borde ha en lite hårdare dämpare för att matcha fjärdingen på P?

Min lekmannabedömning av fjädringen på de två LR Y jag åkt/kört är att bakfjäringen strutsar lite, ungefär som att stötdämparen kan röra sig lite för mycket i fästet och att själva dämpfunktionen i dämparen inte rör sig utan att det rör sig i gummiupphängningen istället och att dämpfunktionen uteblir pga det.

Har ioffs bara åkt i låg fart och små ojämnheter så jag har inte riktigt känt av högre fart med större gupp.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev:
Bengt skrev:
Att Kinabilarna skulle få samma stötdämpare som de från Berlin är tveksamt. Jag tror inte LR och P från Freemont har samma.
Är det inte troligt att Y LR har samma spec på stördämpare oavsett var de byggs?

P borde ha en lite hårdare dämpare för att matcha fjärdingen på P?

Min lekmannabedömning av fjädringen på de två LR Y jag åkt/kört är att bakfjäringen strutsar lite, ungefär som att stötdämparen kan röra sig lite för mycket i fästet och att själva dämpfunktionen i dämparen inte rör sig utan att det rör sig i gummiupphängningen istället och att dämpfunktionen uteblir pga det.

Har ioffs bara åkt i låg fart och små ojämnheter så jag har inte riktigt känt av högre fart med större gupp.
Det är just låg fart över "korta" ojämnheter som är problemet, typ mindre farthinder (limpor), potthål och asfaltkanter.. I högre fart är MY minst lika bekväm som M3.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev:
Det är just låg fart över "korta" ojämnheter som är problemet, typ mindre farthinder (limpor), potthål och asfaltkanter.. I högre fart är MY minst lika bekväm som M3.
Exakt, det är exakt min upplevelse trots att jag åkt/kört väldigt lite.

Det pekar lite åt hållet att det inte är fel på dämparen i sig men kanske istället på infästningen till dämparen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev:
mikebike skrev:
Det är just låg fart över "korta" ojämnheter som är problemet, typ mindre farthinder (limpor), potthål och asfaltkanter.. I högre fart är MY minst lika bekväm som M3.
Exakt, det är exakt min upplevelse trots att jag åkt/kört väldigt lite.

Det pekar lite åt hållet att det inte är fel på dämparen i sig men kanske istället på infästningen till dämparen.
Det låter som att det borde finnas ett relativt billigt fix?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3565
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av jonasl »

Under min korta provkörning av LR så upplevde jag samma sak. Broskarvar var inte heller en angenäm upplevelse. Men vid normala förhållanden var det absolut inga konstigheter.

Kan för lite om såna här saker för att kunna spekulera i varför, men den är ju klart bekvämare än den sänkta mx5:a jag hade en gång i tiden, den hade dock inte mycket fjädringsväg kvar i aktern. Audi A6 med original sportchassi har jag också haft och den var hårt satt men jag tyckte ändå att den var väldigt bekväm. Broskarvar märktes knappt i den. Inte luftfjädring.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av Jjonas »

Är det MY LR 2021 eller 2022 som ni har jämfört med?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: MY LR vs MYP

Inlägg av Maw »

Jjonas skrev:
Är det MY LR 2021 eller 2022 som ni har jämfört med?
2022 i mitt fall, vår är tillverkad i början av februari.
Skriv svar