Ladda 100% inför resa

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Erdu
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 12:36

Ladda 100% inför resa

Inlägg av Erdu »

Hej. Om man ska åka iväg ca kl 17.00. Är det ok att ladda 100% natten innan och sedan låta bilen stå fulladdad hel dagen fram till 17?
Anledningen är att vi har effektavgift på vardagarna och det blir dyrt att ladda då.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda 100% inför resa

Inlägg av taliz »

Ladda till 90% och fyll på resten på resan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Ladda 100% inför resa

Inlägg av Jontez »

Ladda till 90 % och ta de sista 10 strax innan ni ska åka. Blir nog inte så stor skillnad med ca 7kwh med lite högre pris
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ladda 100% inför resa

Inlägg av jonasl »

Jontez skrev:
Ladda till 90 % och ta de sista 10 strax innan ni ska åka. Blir nog inte så stor skillnad med ca 7kwh med lite högre pris
Det spelar ingen roll hur många kWh det är, är det enda gången man laddar med hög effekt under den tiden det kostar mycket kan det kosta många hundralappar.

Men ladda med låg effekt från morgonen istället kanske? Det går ju rätt lätt att räkna ut hur mycket du ska ladda över natten för att sen kunna fylla på det sista över dagen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3593
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% inför resa

Inlägg av AAKEE »

Erdu skrev:
Hej. Om man ska åka iväg ca kl 17.00. Är det ok att ladda 100% natten innan och sedan låta bilen stå fulladdad hel dagen fram till 17?
Anledningen är att vi har effektavgift på vardagarna och det blir dyrt att ladda då.
Jag sticker ut hakan lite. Batteriet tar inte så fasligt mycket stryk av att stå en natt med 100%.
I vissa fall är 80-90% faktiskt lika illa eller värre.

Jag skulle inte lämna bilen själv över natten om jag inte ”måste” (vilket jag inte ser komma), men i realiteten är en natt eller åtta-tio timmar ingen katastrof. Man bör inte göra det jätteofta, men en gång är i princip utan mätbar betydelse. Med hög SOC ökar inre resistansen mer, vilket påverkar under lång tid…men ett tillfälle gör troligen inte någon skillnad som vi som ägare kan märka.
Man får helt enkelt väga kostnad/besvär mot att orsaka ett ganska litet (omärkbart?) extra slitage.

Kan du se till att hålla bilen/batteriet kallt efter laddningen så sliter det betydligt mindre, dvs inte stå ute i varm sol, eller stå ute om det är mulet och kallt.

Batteriet degraderas pga tid x SOC x temperatur.
Vi ser på bilden att 100% inte är så mycket värre än 80 eller 90%
På bilden Panasonic NCA, som Tesla använder i en del av bilarna.
4BC3E2C3-4DAF-4CC7-B17C-C385F8F03CAD.jpeg
Nedan, en test med 2170-batterier av NCA-typ. Märket framgår inte men det finns knte så många tillverkare. Några bara, och detta väger exakt samma som panasonic 2170. Detta batteri, vilket det nu är, mår absolut sämst vid 80%.
E471C739-8C97-4DFA-B06F-029A7FE5B8B8.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Erdu
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 12:36

Re: Ladda 100% inför resa

Inlägg av Erdu »

Tack för alla svar. Verkar vara lite olika åsikter kring detta. Vet inte varför men laddar till 95% denna gång.
Användarvisningsbild
EnannanJon
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 jan 2022 00:14

Re: Ladda 100% inför resa

Inlägg av EnannanJon »

AAKEE skrev:
Erdu skrev:
Hej. Om man ska åka iväg ca kl 17.00. Är det ok att ladda 100% natten innan och sedan låta bilen stå fulladdad hel dagen fram till 17?
Anledningen är att vi har effektavgift på vardagarna och det blir dyrt att ladda då.
Jag sticker ut hakan lite. Batteriet tar inte så fasligt mycket stryk av att stå en natt med 100%.
I vissa fall är 80-90% faktiskt lika illa eller värre.

Jag skulle inte lämna bilen själv över natten om jag inte ”måste” (vilket jag inte ser komma), men i realiteten är en natt eller åtta-tio timmar ingen katastrof. Man bör inte göra det jätteofta, men en gång är i princip utan mätbar betydelse. Med hög SOC ökar inre resistansen mer, vilket påverkar under lång tid…men ett tillfälle gör troligen inte någon skillnad som vi som ägare kan märka.
Man får helt enkelt väga kostnad/besvär mot att orsaka ett ganska litet (omärkbart?) extra slitage.

Kan du se till att hålla bilen/batteriet kallt efter laddningen så sliter det betydligt mindre, dvs inte stå ute i varm sol, eller stå ute om det är mulet och kallt.

Batteriet degraderas pga tid x SOC x temperatur.
Vi ser på bilden att 100% inte är så mycket värre än 80 eller 90%
På bilden Panasonic NCA, som Tesla använder i en del av bilarna.
4BC3E2C3-4DAF-4CC7-B17C-C385F8F03CAD.jpeg
Nedan, en test med 2170-batterier av NCA-typ. Märket framgår inte men det finns knte så många tillverkare. Några bara, och detta väger exakt samma som panasonic 2170. Detta batteri, vilket det nu är, mår absolut sämst vid 80%.
E471C739-8C97-4DFA-B06F-029A7FE5B8B8.jpeg
Ser ut som att man ska lämna den på 55% laddning för att bevara batteriet bäst. Fast varken temperaturen eller användningsmönstret liknar vanlig användning så det är nog lika bra att köra på som vanligt och inte oroa sig så mycket :)
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Ladda 100% inför resa

Inlägg av macksie »

Hur stor är priskskillnaden?
Hur ofta tror du att du kommer behöva resonera så?
Är det bara ett fåtal gånger så kanske nån hundralapp till är värt det för att förenkla

Ska du ladda på vägen? Är 90-100% skillnaden som krävs för att komma till nästa supercharger istället för att stanna tidigare att ladda?
I så fall skulle iallafall inte jag tveka en sekund att dra upp den till 100%

Om du kommer till ditt första stopp på 90% finns i stort sett ingen anledning att ladda mer än så.
När du kommer till stoppet flyttar du från att ladda 90-100% mot att ladda säg 7-17% detta är gjort på några minuter.

Har du möjlighet att ladda vid din destination. Har du inga stopp på vägen, är orolig att 90% tar dig ända fram?
I så fall skulle iallafall inte jag tveka en sekund att dra upp den till 100%

Har du möjlighet att ladda vid din destination. Har du inga stopp på vägen, vet att 90% tar dig ända fram?
Har du inga tidiga ärenden följande dag?
Då skulle jag ladda till 90%

Är du tveksam om du har möjlighet att ladda vid din destination.
Då skulle jag inte heller tveka att dra upp den till 100%

Personligen resonerar jag som att aldrig ladda till 100% till vardags, eller köra den lägre än 5%.
Men samtidigt aldrig tveka vid långresa om det gör resan det minsta enklare.
Så här har jag kört min X90d nu i 4 år, 14000 mil, har laddat till 100% kanske 30-40 ggr totalt. Ett par av de har den också stått på 100% ganska länge, några dagar, typ glömt efter långresa att jag hade den på 100% och sen upptäckt det ett par dar senare.
Ligger på en degradering på ca 4-5%.
Ju längre jag haft bilen, desto mindre rädd har jag blivit för 100% :-)
MYP
X90d
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3593
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% inför resa

Inlägg av AAKEE »

EnannanJon skrev:
Ser ut som att man ska lämna den på 55% laddning för att bevara batteriet bäst. Fast varken temperaturen eller användningsmönstret liknar vanlig användning så det är nog lika bra att köra på som vanligt och inte oroa sig så mycket :)
Batteriet bevaras ju bäst vid 0% SOC, det torde vara tydligt i grafen.
0% är oftast lite opraktiskt såklart.

Min ”lämnas” med lägre än 55%, och laddas till 55% just före avresa veckodagar.
En normal natt står min med runt 30%( varierar mellan 15-40%).

Batteriet blir varmare än många tror sommartid(när inte VP behöver ta värme från batteriet). Efter en halvtimme-timmes körning är ofta batteriet mer än 10C varmare än ytterluftstempersturen.

Körning och laddning värmer batteriet så sommartid är snittet troligen 25C eller mer för många.
Det finns motsvarande grafer med celltemp 15C och det minskar calendar aging med ca 30%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ladda 100% inför resa

Inlägg av jonasl »

macksie skrev:
Hur stor är priskskillnaden?
Det handlar inte om dyrare pris per kWh, det handlar om effektpeakar som är dyra, kan kosta 500 kr i effektavgift att ladda med 11kW dagtid, gör man det varje dag blir det ju inte dyrt utslaget på en månad men om det är en enda gång känns det förstås dyrt.

Har man ett vanligt säkringsabonnemang fungerar det inte så förutom på några få platser i Sverige men TS verkar vara drabbad dagtid.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Erdu
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 12:36

Re: Ladda 100% inför resa

Inlägg av Erdu »

Hej igen. Tack för många tankar kring detta. Man försöker undvika ladda dagtid på vardagar eftersom vi har en effektavgift som lätt blir 700-800kr per månad. Vilket känns onödiga extra pengar.
Vill ta mig Sthlm-Jönköping, har kört några gånger i vinter och alltid behövt ladda en gång. Men har läst flera som kommer hela vägen utan problem, därav gärna fullt batteri vid start. Så nu blir det att ladda fullt ändå natten innan.
Erdu
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 12:36

Re: Ladda 100% inför resa

Inlägg av Erdu »

Startade med 98% och kom fram utanför Jönköping 34 mil med 14% kvar. Höll mig till 100-110 km/h. Sol i 20mil resten i regn.
Skriv svar