MY privat eller på det egna företaget

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

MY privat eller på det egna företaget

Inlägg av acorn »

Hejsan,

Har beställt en MYLR som "bör" komma någon gång i juni. Denna har jag köpt via DnB och finansiering som privatperson. Äger dock ett företag där jag inte plockar ut någon lön utan enbart utdelning enligt 3:12 reglerna varje år.

Kollade med Tesla om det gick att skriva över det till företaget istället för privat vilket skulle gå att göra. Min fråga dock som jag hoppas att någon mer kunnig än vad jag är kan svara på är vad som är mest fördelaktigt ekonomiskt och hur man räknar på detta. Kostnaden nu per månad 7238 exkl klimatbonus.
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: MY privat eller på det egna företaget

Inlägg av not_sure »

Nästan exakt samma fråga behandlas här: viewtopic.php?f=53&t=29639
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: MY privat eller på det egna företaget

Inlägg av pejvic »

Som det ser ut nu så är det allra bäst privat. (baserat på de som hämtats under 2021)

De går nämligen plus på bilen just nu. dvs negativ kostnad. Den kostnad du skriver är en månadsbetalning och inte kostnad för bilen.
bilens kostnad vet man först när man kan fastställa andrahandsvärdet. (när du säljer).

Dvs, marknaden förväntar sig väldigt låga värdetapp på elbilar, och då blir kostnaden eventuellt 0.
Du pajar mkt av kalkylen genom att ta den på bolaget, dels genom avsevärt högre försäkringspremie, (mer än dubbelt)
samt förmånsvärdet.

gillar du att köpa mycket tillbehör, foliera, slita mkt däck, är van vid att få mkt lackskador osv, då kan en företagsägd bil vara en tanke,
det är uteslutande för att du isåfall betalar allt med oskattade pengar.

Sen måste beslutet tas på flera olika grunder. Har du pengarna privat? vad blir kapitalkostnaden privat? 0? 2%? 5%?
Betalar man med redan utdelade pengar?
Lånar man max på bostaden och marknaden för bostäder krashar?

det finns så mkt att ta hänsyn till så du måste se på just ditt eget case.
Haft alla 3/Y
Skriv svar