Vi som hämtat ut MYP!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Olten »

YKC skrev:
Ledsen att säga men även bilar med USS kommer framöver få dessa inaktiverade när Vision är tillräckligt bra, typ. Samma som med radarn alltså så inget att göra, om man inte vill vara lite glad så länge de nu förblir aktiva då. Räknar kallt med att vår M3P -21 tappar USS så småningom.
Om man uppdaterar ju annars inte
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av mikebike »

Olten skrev:
YKC skrev:
Ledsen att säga men även bilar med USS kommer framöver få dessa inaktiverade när Vision är tillräckligt bra, typ. Samma som med radarn alltså så inget att göra, om man inte vill vara lite glad så länge de nu förblir aktiva då. Räknar kallt med att vår M3P -21 tappar USS så småningom.
Om man uppdaterar ju annars inte
Antingen så installerar bilen själv, eller så gör SC/MS det trots att man sagt till att man inte vill uppdatera.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Olten »

mikebike skrev:
Olten skrev:
YKC skrev:
Ledsen att säga men även bilar med USS kommer framöver få dessa inaktiverade när Vision är tillräckligt bra, typ. Samma som med radarn alltså så inget att göra, om man inte vill vara lite glad så länge de nu förblir aktiva då. Räknar kallt med att vår M3P -21 tappar USS så småningom.
Om man uppdaterar ju annars inte
Antingen så installerar bilen själv, eller så gör SC/MS det trots att man sagt till att man inte vill uppdatera.
Har inte hänt mig, har inte uppdaterat på ett år.
Senast redigerad av Olten, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av mikebike »

Olten skrev:
mikebike skrev:
Olten skrev:
YKC skrev:
Ledsen att säga men även bilar med USS kommer framöver få dessa inaktiverade när Vision är tillräckligt bra, typ. Samma som med radarn alltså så inget att göra, om man inte vill vara lite glad så länge de nu förblir aktiva då. Räknar kallt med att vår M3P -21 tappar USS så småningom.
Om man uppdaterar ju annars inte
Antingen så installerar bilen själv, eller så gör SC/MS det trots att man sagt till att man inte vill uppdatera.
Hr inte hänt mig, har inte uppdaterat på ett år.
Min trea uppdaterade sig sig själv en gång. Mobil Service uppdaterade min Model Y.
Nu har jag haft 2022.36 väntande ett par veckor, sedan försvann den och sedan ett par dagar har jag 2022.40 väntande.
Min bil är redan "förstörd", så det kvittar men jag orkar inte sätta mig i bilen med mobilens hotspot....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Tellus »

mikebike skrev:
Olten skrev:
mikebike skrev:
Olten skrev:
YKC skrev:
Ledsen att säga men även bilar med USS kommer framöver få dessa inaktiverade när Vision är tillräckligt bra, typ. Samma som med radarn alltså så inget att göra, om man inte vill vara lite glad så länge de nu förblir aktiva då. Räknar kallt med att vår M3P -21 tappar USS så småningom.
Om man uppdaterar ju annars inte
Antingen så installerar bilen själv, eller så gör SC/MS det trots att man sagt till att man inte vill uppdatera.
Hr inte hänt mig, har inte uppdaterat på ett år.
Min trea uppdaterade sig sig själv en gång. Mobil Service uppdaterade min Model Y.
Nu har jag haft 2022.36 väntande ett par veckor, sedan försvann den och sedan ett par dagar har jag 2022.40 väntande.
Min bil är redan "förstörd", så det kvittar men jag orkar inte sätta mig i bilen med mobilens hotspot....
Du kan börja använda helljusautomatiken efter uppdatering som tröst.
Vi har kvar en YLR och M3P på radar programvaran.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 02 sep 2020 08:19
Ort: Stockholm

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Lystico »

Tellus skrev:
Lystico skrev:
Nu la min värmepump av.

Hela anläggningen kärvade ihop. Så felet med att värmen lägger av drabbar även Berlin byggda
Hur långt har bilen rullat? Märkte ni några symtom innan haveriet? Missljud?
Gick den sönder efter parkering ute och utan förvärmning?

Bilen har gått runt 1500 mil, inga som helst tendenser till missljud osv. Helt plötsligt i morse när jag skulle ta bilen till jobbet så upptäckte att det fortfarande var frost på rutan och ja ”systemfel klimatanläggning”.

SC ringde upp mig nu på kvällen och undrade om jag hörde något eller gjort då hela pumpen totalhavererat. Alltså inte vara någon ventil eller sensor utan hela skiten är helt kaputt.

De skulle skicka till fabriken för att se om det är tillverkningsfel.
P3D-20 Grå med vit inredning
Bear
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 maj 2022 12:20

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Bear »

Nu har jag haft bilen i en vecka och är väldigt nöjd. 21" med Hakka R3 funkar fint i halka och snöväglag för de som undrar. Saknar inte USS, bara att hålla lite mer marginal vid parkering.
Vintersladd
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2022 15:53

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Vintersladd »

Haft min bil 1,5 vecka och kört drygt 160 mil.
Passform paneler bra. En fönsterlist stack upp lite men var bara att trycka till.
Helljusassistenten funkar klart bättre än på min tidigare Volvo XC40 P8.
Komfort sämre än på Volvon. Den stöter och guppar klart mer vid lite sämre vägar. I och för sig inte konstigt med de lågprofildäcken.
Har Hakka R3 dubblösa vinterdäck. Sjunger en del om dem i alla fall när man kör på barmark (har inte kört på snö ännu).
Klart bättre invändig ljudnivå än Volvon.
Mycket mer plats för bagage och passagerare.
P8:an var snabb men denna är ett snäpp snabbare och känns ändå mindre ansträngd vid omkörningar.
Tog ett tag för mig att ställa om från ”vanlig” bil. Känns inte som att den är lika lätt att låna ut till någon som aldrig kört Tesla innan. Behövs lektion i så fall.
Dragkrok saknades vid leverans men kunde beställa den efter 2 dagar. Fixade de på garageuppfarten - suveränt :)
MYP V/S
MYP V/S best 6/9
qwe
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 nov 2022 22:14

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av qwe »

Vintersladd skrev:
Haft min bil 1,5 vecka och kört drygt 160 mil.
Passform paneler bra. En fönsterlist stack upp lite men var bara att trycka till.
Helljusassistenten funkar klart bättre än på min tidigare Volvo XC40 P8.
Komfort sämre än på Volvon. Den stöter och guppar klart mer vid lite sämre vägar. I och för sig inte konstigt med de lågprofildäcken.
Har Hakka R3 dubblösa vinterdäck. Sjunger en del om dem i alla fall när man kör på barmark (har inte kört på snö ännu).
Klart bättre invändig ljudnivå än Volvon.
Mycket mer plats för bagage och passagerare.
P8:an var snabb men denna är ett snäpp snabbare och känns ändå mindre ansträngd vid omkörningar.
Tog ett tag för mig att ställa om från ”vanlig” bil. Känns inte som att den är lika lätt att låna ut till någon som aldrig kört Tesla innan. Behövs lektion i så fall.
Dragkrok saknades vid leverans men kunde beställa den efter 2 dagar. Fixade de på garageuppfarten - suveränt :)
MYP V/S
Intressant! Nöjd med den hittills?
Smokingliraren
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 maj 2022 20:41

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Smokingliraren »

Är detta något ni andra fick upp som hade problem med värmen?
Inte ens haft den i två veckor. Suck
E9D1FEAE-EFE7-4363-92FE-12E46BE4DDD1.jpeg
MYP 18/5, Trosta RN11718xxxx, Vit/Svart, ej vinterhjul, VIN PB04208xxx, EDD 16-30/11
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Bjelke »

Hoppas att du bor hyfsat nära ett service center, för jag gissar att du inte får någon värme
alls i den bilen? Annars får dom väl komma med lånebil på en bärgare och byta på plats…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smokingliraren
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 maj 2022 20:41

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Smokingliraren »

Bjelke skrev:
Hoppas att du bor hyfsat nära ett service center, för jag gissar att du inte får någon värme
alls i den bilen? Annars får dom väl komma med lånebil på en bärgare och byta på plats…
Ahhh hyfsat nära, men dom har ingen tid förens 15 december enligt appen.
Måste ringa dom idag och kolla detta.
Som sagt, ingen värme alls i bilen…
MYP 18/5, Trosta RN11718xxxx, Vit/Svart, ej vinterhjul, VIN PB04208xxx, EDD 16-30/11
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Bjelke »

Smokingliraren skrev:
Bjelke skrev:
Hoppas att du bor hyfsat nära ett service center, för jag gissar att du inte får någon värme
alls i den bilen? Annars får dom väl komma med lånebil på en bärgare och byta på plats…
Ahhh hyfsat nära, men dom har ingen tid förens 15 december enligt appen.
Måste ringa dom idag och kolla detta.
Som sagt, ingen värme alls i bilen…
Ok men då kan ju ett byte till en loaner gå smidigt iaf :) för den du har är ju i princip oanvändbar nu liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Vintersladd
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2022 15:53

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Vintersladd »

qwe skrev:
Vintersladd skrev:
Haft min bil 1,5 vecka och kört drygt 160 mil.
Passform paneler bra. En fönsterlist stack upp lite men var bara att trycka till.
Helljusassistenten funkar klart bättre än på min tidigare Volvo XC40 P8.
Komfort sämre än på Volvon. Den stöter och guppar klart mer vid lite sämre vägar. I och för sig inte konstigt med de lågprofildäcken.
Har Hakka R3 dubblösa vinterdäck. Sjunger en del om dem i alla fall när man kör på barmark (har inte kört på snö ännu).
Klart bättre invändig ljudnivå än Volvon.
Mycket mer plats för bagage och passagerare.
P8:an var snabb men denna är ett snäpp snabbare och känns ändå mindre ansträngd vid omkörningar.
Tog ett tag för mig att ställa om från ”vanlig” bil. Känns inte som att den är lika lätt att låna ut till någon som aldrig kört Tesla innan. Behövs lektion i så fall.
Dragkrok saknades vid leverans men kunde beställa den efter 2 dagar. Fixade de på garageuppfarten - suveränt :)
MYP V/S
Intressant! Nöjd med den hittills?
Yes! :)
MYP V/S best 6/9
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Tiimpan »

Någon som alldeles nyligen plockat ut en MYP som kan bekräfta att rattvärme finns kvar?
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Lurkern »

Hämtade ut min förra veckan, tillverkad 25 Oktober. Den har rattvärme.

Och eftersom man alltid kan gnälla skulle jag önska mig en ställbar nivå på rattvärmen.

Och jag vill ha en läderratt.
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Tiimpan »

Lurkern skrev:
Hämtade ut min förra veckan, tillverkad 25 Oktober. Den har rattvärme.

Och eftersom man alltid kan gnälla skulle jag önska mig en ställbar nivå på rattvärmen.

Och jag vill ha en läderratt.
Tack! Ja 3 steg på rattvärmen hade varit bra.
Vintersladd
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2022 15:53

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Vintersladd »

Tiimpan skrev:
Någon som alldeles nyligen plockat ut en MYP som kan bekräfta att rattvärme finns kvar?
Hämtade ut min för 1,5 vecka sedan. Tillverkad i Berlin 2/11 och har rattvärme.
MYP V/S best 6/9
Vitoc
Inlägg: 44
Blev medlem: 30 jun 2022 15:05

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Vitoc »

Hämtade ut min MYP i onsdags i Malmö, det var nog hundra bilar totalt där, alla färger, alla specs, många med reg-plåtar, många utan.

Eftersom detta är min 1a Tesla, och även mitt första El-bil, om man inte räknar en hybrid Volvo.. :)

Än så länge har jag bara kört kanske 30 mil, och är vääääldigt nöjd.. Har dock ett par frågor som någon här förhoppningsvis kan svara på :)

1. Jag köpte EAP, så jag har navigate on autopilot, etc. Men vet inte direkt om det är jag som gör fel, men den känns ”så där” - Vid filbyte så måste jag både initiera med att blinka, samt att ”lätt röra på ratten” - Problemet är att det här ”lätt röra på ratten” är i princip omöjligt, antingen så gör jag för lite, så den avbryter filbytet, eller för mycket så den avbryter Autopilot helt och hållet.. Är det bara en vanesak, att hitta det uppenbarligen pyttelilla läget för att den ska byta fil?
Även när den vill göra filbyte för omkörning / tillbaka till högra körfältet så är den väldigt slö på att faktiskt vilja köra om, men samtidigt väldigt snabb på att vilja tillbaka till högra körfältet? (Har testat allt från Slow till Mad Max, utan någon egentlig skillnad).

2. Jag har laddat 2 gånger på Ionity, en gång i Malmö och 1 gång i Värnamo. Båda gångerna så parkerade jag, öppnade laddluckan, stoppade in kabeln från Ionity boxen, och bilen började direkt ladda… Inte aktiverat något i Ionity appen, eller på Ionity skärmen, bara in med kabeln och den laddar.. Och ingen kostnad för laddningen.. ? Why?

3. Kan inte bifoga bild nu, men på fronten har jag en ”Cut out” eller vad man kan kalla det, förarsidan ser ut som en stor ring (Tänk som en USS sensor, fast stor som en snusdosa) Någon som vet vad som gömmer sig där bakom? Eftersom bilen varken har radar eller USS, så kan det ju inte vara det..? Den finns bara på förarsidans front (Typ framför hjulet)
MYP SV/SV - Beställd 2022-06-30 - RN1174XXXXX
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av NEO »

Vitoc skrev:

3. Kan inte bifoga bild nu, men på fronten har jag en ”Cut out” eller vad man kan kalla det, förarsidan ser ut som en stor ring (Tänk som en USS sensor, fast stor som en snusdosa) Någon som vet vad som gömmer sig där bakom? Eftersom bilen varken har radar eller USS, så kan det ju inte vara det..? Den finns bara på förarsidans front (Typ framför hjulet)
Bogserkrok som ligger i trunken ska skruvas in bakom den panelen.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av ErikHallq »

Vitoc skrev:
1. Jag köpte EAP, så jag har navigate on autopilot, etc. Men vet inte direkt om det är jag som gör fel, men den känns ”så där” - Vid filbyte så måste jag både initiera med att blinka, samt att ”lätt röra på ratten” - Problemet är att det här ”lätt röra på ratten” är i princip omöjligt, antingen så gör jag för lite, så den avbryter filbytet, eller för mycket så den avbryter Autopilot helt och hållet.. Är det bara en vanesak, att hitta det uppenbarligen pyttelilla läget för att den ska byta fil?
Även när den vill göra filbyte för omkörning / tillbaka till högra körfältet så är den väldigt slö på att faktiskt vilja köra om, men samtidigt väldigt snabb på att vilja tillbaka till högra körfältet? (Har testat allt från Slow till Mad Max, utan någon egentlig skillnad).
Vanesak, du behöver bara hålla handen "klockan 5" eller 7 med lite tyngd. Men det är lätt att det blir som det blir för dig i början

Sen kan du bara ignorera förslagen från bilen, oftast är det fel, i allafall på vägar i Stockholm. Det är bara förslag. Så det är bara slå på blinkersen när du vill byta och ha lite tyngd på handen så sker bytet efter ungefär 2 sekunder om det är fritt samt att den inte tror det är heldraget mellan filerna. 2 sekunder är enligt EU direktiv som jag förstått det.
Vitoc skrev:

2. Jag har laddat 2 gånger på Ionity, en gång i Malmö och 1 gång i Värnamo. Båda gångerna så parkerade jag, öppnade laddluckan, stoppade in kabeln från Ionity boxen, och bilen började direkt ladda… Inte aktiverat något i Ionity appen, eller på Ionity skärmen, bara in med kabeln och den laddar.. Och ingen kostnad för laddningen.. ? Why?
Ingen aning, kan inte säga mer än GRATTIS! :lol:
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Tellus »

Angående Ionity. När uppkopplingen mot nätet ligger nere för ionity så låter dom laddaren vara öppen(gratis) har jag hört.
Så man borde ha någon app som känner av när nätet ligger nere :lol:
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Bjelke »

Tellus skrev:
Angående Ionity. När uppkopplingen mot nätet ligger nere för ionity så låter dom laddaren vara öppen(gratis) har jag hört.
Så man borde ha någon app som känner av när nätet ligger nere :lol:
Hur slår man ut nätet då? :mrgreen: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hogwartz
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jul 2019 15:53
Ort: Katrineholm

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Hogwartz »

Bjelke skrev:
Tellus skrev:
Angående Ionity. När uppkopplingen mot nätet ligger nere för ionity så låter dom laddaren vara öppen(gratis) har jag hört.
Så man borde ha någon app som känner av när nätet ligger nere :lol:
Hur slår man ut nätet då? :mrgreen: :lol:
Allt går att lösa, men är la inte värt att sitta på kåken om man blir påkommen.
Användarvisningsbild
Rocko
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 aug 2022 21:44
Ort: Eksjö
Referralkod: ts.la/michael48338

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Rocko »

Neeeeeeeej!
Blev uppringd idag och fick info att det var möjligt att tidigarelägga leverans (Vit/svart TMYP RN1177..) från 19/12 till 15-16/12. Bokade in 16:e och några timmar senare kom detta SMSet.
:shock:

Hej kära kund,

Vi ser fram emot att få leverera din nya Tesla Model Y Performance till dig inom kort.
Vi behöver dock meddela att er bil är en av de bilarna som har en tilldelats en återkallning.
Återkallningen är på grund utav att AC kompressorn slutar fungera efter en stunds körande och blir satt ur funktion. Kompressorn kommer därför behöva bytas ut innan vi kan leverera din nya Tesla. Detta påverkar uppvärmingen av kupén och batteriet vilket medför en säkerhetsrisk.
Det ser idag ut som att det kommer kunna åtgärdas inom de närmsta 1-2 veckorna men vi kommer att nå ut till dig så snart bilen är tillgänglig för upphämtning på nytt.

Har du några funderingar så går det fint att svara på detta SMS så ska vi föröska återkoppla så fort vi kan.
Beklagar följderna som detta kan medföra men vi arbetar intensivt för att vi ska kunna leverera er bil så snart som möjligt.

Vi önskar er en fin kväll och trevlig helg!

Vänligen,
Tesla Team Göteborg
Mvh: Michael
M3P Msilver/Sv -21 (Såld)
2st MYP Vit/Sv -22 (Sålda)
MYP Qsilver -23
XC40 Twin Ultimate Recharge -23
Skriv svar