Vi som hämtat ut MYP!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Ginflyer
Inlägg: 49
Blev medlem: 24 feb 2021 17:56

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Ginflyer »

Hur var det nu man kunde få eSIM att byta till SE. Min tror att det är i Nederländerna.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av mikebike »

Ginflyer skrev:
Hur var det nu man kunde få eSIM att byta till SE. Min tror att det är i Nederländerna.
Skapa ett serviceärende. För mig tog det 5 månader innan det fixades.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Ilduce77 »

Jag märkte också idag att jag hade holländsk text på vissa webbsidor...

Kan man se någonstans i inställningarna var bilen tror att man är?

Det konstiga är att mitt premium connectivity har löpt ut och jag kör för tillfället med en mobil router med svenskt simkort... Då borde den väl förstå att jag är i Sverige när jag är inne i bilens webbrowser?
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 okt 2021 23:16
Referralkod: ts.la/kristian389856

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Bira »

Ilduce77 skrev:
Jag märkte också idag att jag hade holländsk text på vissa webbsidor...

Kan man se någonstans i inställningarna var bilen tror att man är?

Det konstiga är att mitt premium connectivity har löpt ut och jag kör för tillfället med en mobil router med svenskt simkort... Då borde den väl förstå att jag är i Sverige när jag är inne i bilens webbrowser?

Det är oftast så. Enligt Tesla brukar det ta ett par-tre månader innan den går över till ett svenskt abonnemang.

Öppna browsern, Google.com och sök på ”Whats my ip” eller dylikt så kommer du se lokaliseringen på din ISP.
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Guldstrand »

Ni som hämtat er bil. Hur länge fick ni vänta på regplåt?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av jonasl »

Plåtarna ska sitta på bilen vid leverans.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Guldstrand »

jonasl skrev:
Plåtarna ska sitta på bilen vid leverans.
Jo det fattar väl en grönsak..
från att ni fått tilldelad bil tills ni har kunnat hämta den. Dvs hur lång tid tog det att få plåtarna?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Maw »

Guldstrand skrev:
jonasl skrev:
Plåtarna ska sitta på bilen vid leverans.
Jo det fattar väl en grönsak..
från att ni fått tilldelad bil tills ni har kunnat hämta den. Dvs hur lång tid tog det att få plåtarna?
Chilla....

Det är nog normalt inte plåtarna som avgör tiden från tilldelning till uthämtning..

För de två Teslor jag hämtat så fanns registreringsnumret ett par veckor innan bilarna kom till Tesla SC i Malmö och jag misstänker att plåtarna låg och väntade där när bilarna kom fram. Det tog typ 24-48h från avlastning från trailer tills jag hämtade ut bilarna.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av agehall »

Fattar verkligen inte vad du menar. Plåtarna levereras ihop med bilen. Utan registreringsskyltar kan du ju inte köra bilen.

Så vilken väntetid är du ute efter? För väntetiden på att få registreringsskyltar är ganska exakt 0 sekunder.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Jaco
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 apr 2022 18:14

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Jaco »

agehall skrev:
Fattar verkligen inte vad du menar. Plåtarna levereras ihop med bilen. Utan registreringsskyltar kan du ju inte köra bilen.

Så vilken väntetid är du ute efter? För väntetiden på att få registreringsskyltar är ganska exakt 0 sekunder.
Verkar vara transportstyrelsen som har svårt att få ut skyltarna i rimlig tid just nu. Detta skapar en jobbig väntetid för den som vill plocka ut sin bil, som redan finns på utlämningsstället (utan regskylt)…
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av linx »

Jaco skrev:
agehall skrev:
Fattar verkligen inte vad du menar. Plåtarna levereras ihop med bilen. Utan registreringsskyltar kan du ju inte köra bilen.

Så vilken väntetid är du ute efter? För väntetiden på att få registreringsskyltar är ganska exakt 0 sekunder.
Verkar vara transportstyrelsen som har svårt att få ut skyltarna i rimlig tid just nu. Detta skapar en jobbig väntetid för den som vill plocka ut sin bil, som redan finns på utlämningsstället (utan regskylt)…
Exakt så.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Ginflyer
Inlägg: 49
Blev medlem: 24 feb 2021 17:56

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Ginflyer »

Jag ringde Transportstyrelsen när jag fick mitt VIN, och de sa att det tar normalt 3 arbetsdagar från att Tesla beställer tills de är framme. Stämde i mitt fall. Tesla reggade bilen på torsdagen och plåtarna var framme på tisdagen i förra veckan
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Guldstrand »

agehall skrev:
Fattar verkligen inte vad du menar. Plåtarna levereras ihop med bilen. Utan registreringsskyltar kan du ju inte köra bilen.

Så vilken väntetid är du ute efter? För väntetiden på att få registreringsskyltar är ganska exakt 0 sekunder.
Min står just nu i Norrköping sedan den 10 aug och väntar på regskyltarna.. får inte hämta förens de har kommit..

Så tiden från förregistrering till plåtarna kommit?
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Guldstrand »

Ginflyer skrev:
Jag ringde Transportstyrelsen när jag fick mitt VIN, och de sa att det tar normalt 3 arbetsdagar från att Tesla beställer tills de är framme. Stämde i mitt fall. Tesla reggade bilen på torsdagen och plåtarna var framme på tisdagen i förra veckan
Min reggades fredags förra veckan. Fick du hämta på tisdagen eller onsdagen då?
Ginflyer
Inlägg: 49
Blev medlem: 24 feb 2021 17:56

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Ginflyer »

Någon som har fått uppgradering av mjukvaran i bilen ännu? Om så, hur lång tid tog det från ni hämtade ut den och vad har ni för version nu?
Jag saknar alternativet Laddningshistorik i appen och det påstås att det kan bero på att min version i bilen är för gammal. Har version 2022.15.102 nu och hämtade ut bilen för en vecka sedan.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av macksie »

Ginflyer skrev:
Någon som har fått uppgradering av mjukvaran i bilen ännu? Om så, hur lång tid tog det från ni hämtade ut den och vad har ni för version nu?
Jag saknar alternativet Laddningshistorik i appen och det påstås att det kan bero på att min version i bilen är för gammal. Har version 2022.15.102 nu och hämtade ut bilen för en vecka sedan.
Upplevde samma sak.
Första uppgradering tog några veckor.
Sen efter det har de trillat in i bra takt
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 okt 2021 23:16
Referralkod: ts.la/kristian389856

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Bira »

Ginflyer skrev:
Någon som har fått uppgradering av mjukvaran i bilen ännu? Om så, hur lång tid tog det från ni hämtade ut den och vad har ni för version nu?
Jag saknar alternativet Laddningshistorik i appen och det påstås att det kan bero på att min version i bilen är för gammal. Har version 2022.15.102 nu och hämtade ut bilen för en vecka sedan.
Du har med råge tillräckligt ny programvara för laddhistorik i appen. Du behöver kryssa i en grej på skärmen i bilen att appen ska få rättigheter att läsa laddhistorik :)
Ginflyer
Inlägg: 49
Blev medlem: 24 feb 2021 17:56

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Ginflyer »

Bira skrev:
Ginflyer skrev:
Någon som har fått uppgradering av mjukvaran i bilen ännu? Om så, hur lång tid tog det från ni hämtade ut den och vad har ni för version nu?
Jag saknar alternativet Laddningshistorik i appen och det påstås att det kan bero på att min version i bilen är för gammal. Har version 2022.15.102 nu och hämtade ut bilen för en vecka sedan.
Du har med råge tillräckligt ny programvara för laddhistorik i appen. Du behöver kryssa i en grej på skärmen i bilen att appen ska få rättigheter att läsa laddhistorik :)
Har kryssat i alla tre tickboxarna i Samtycke eller vad den heter. Hjälper inte :(
Mattias82
Inlägg: 104
Blev medlem: 12 maj 2022 15:38

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Mattias82 »

Tog en tripp för att natta en 2-åring som inte ville sova. Körde från Södermalm till Botkyrka, sedan till Järva krog, vidare till Skogås, sedan mot Älvsjö station, sedan mot globen och sedan tillbaka till Södermalm. Körde enligt hastighetsbegränsning. Tog typ två timmar.. :cry: Om man vill så är den riktigt snål iaf - 136 Wh/km:)
719DF33C-0518-49EF-80C6-E9EC79EAB7A6.jpeg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av MWall »

Mattias82 skrev:
Tog en tripp för att natta en 2-åring som inte ville sova. Körde från Södermalm till Botkyrka, sedan till Järva krog, vidare till Skogås, sedan mot Älvsjö station, sedan mot globen och sedan tillbaka till Södermalm. Körde enligt hastighetsbegränsning. Tog typ två timmar.. :cry: Om man vill så är den riktigt snål iaf - 136 Wh/km:)
Haha. Det där har man ju gjort. Första barnet? :lol:
Mattias82
Inlägg: 104
Blev medlem: 12 maj 2022 15:38

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Mattias82 »

MWall skrev:
Mattias82 skrev:
Tog en tripp för att natta en 2-åring som inte ville sova. Körde från Södermalm till Botkyrka, sedan till Järva krog, vidare till Skogås, sedan mot Älvsjö station, sedan mot globen och sedan tillbaka till Södermalm. Körde enligt hastighetsbegränsning. Tog typ två timmar.. :cry: Om man vill så är den riktigt snål iaf - 136 Wh/km:)
Haha. Det där har man ju gjort. Första barnet? :lol:
Nix
Ginflyer
Inlägg: 49
Blev medlem: 24 feb 2021 17:56

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Ginflyer »

Ginflyer skrev:
Bira skrev:
Ginflyer skrev:
Någon som har fått uppgradering av mjukvaran i bilen ännu? Om så, hur lång tid tog det från ni hämtade ut den och vad har ni för version nu?
Jag saknar alternativet Laddningshistorik i appen och det påstås att det kan bero på att min version i bilen är för gammal. Har version 2022.15.102 nu och hämtade ut bilen för en vecka sedan.
Du har med råge tillräckligt ny programvara för laddhistorik i appen. Du behöver kryssa i en grej på skärmen i bilen att appen ska få rättigheter att läsa laddhistorik :)
Har kryssat i alla tre tickboxarna i Samtycke eller vad den heter. Hjälper inte :(
Det krävdes bara tålamod. Efter att ha godkänt Sharing villkoren under Software i bilen tog det 4 dygn innan Laddhistorik dök upp i appen. Nu väntar vi bara på att Tesla ska fixa så att man kan sätta det jämförande bensinpriset själv, men också att man ska kunna definiera olika laddningskostnader hemma (för oss som har solceller). Laddar jag direkt från solen hemma under billiga perioder, kostar det mig bara något öre plus 60 öringen från staten. I annat fall blir det i mitt fall schablonkostnaden (genomsnitt spotpris/mån), plus överförings avgifter och skatt.
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av detay »

Någon med lågt VIN på sin MYP som har samma problem som denna?
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Ginflyer
Inlägg: 49
Blev medlem: 24 feb 2021 17:56

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Ginflyer »

TeslaBob skrev:
Ska snart äntligen hämta ut min MYP och lite fundersam hur alla gör med försäkring? Kör ni på med TryggHansa eller föreslår ni något annat bolag?

Vad ligger ni på för premie?

Mvh första gångs Tesler :geek:
Kollade runt lite och det blev Watercircles. Det blev billigast då de kunde matcha även min villa/hem-försäkring. Är det någon som har en referal kod hos Watercircle som jag kan använda? Då får jag ytterligare 10% på en av försäkringarna.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ginflyer skrev:
TeslaBob skrev:
Ska snart äntligen hämta ut min MYP och lite fundersam hur alla gör med försäkring? Kör ni på med TryggHansa eller föreslår ni något annat bolag?

Vad ligger ni på för premie?

Mvh första gångs Tesler :geek:
Kollade runt lite och det blev Watercircles. Det blev billigast då de kunde matcha även min villa/hem-försäkring. Är det någon som har en referal kod hos Watercircle som jag kan använda? Då får jag ytterligare 10% på en av försäkringarna.
Förslag: Posta en ny tråd om referal-koden så är det nog fler som ser frågan...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar