Har haft min MYP i snart en månad och är i stort sett nöjd med allt än så länge. Förarsätet har börjat "knaka" lite i lädret när jag sätter mig eller rör på mig i stolen, får se om det ger sig med tid.
Men en sak som jag är något besviken på är accelerationen. Jag kommer från en 3a SR+ 2020 innan och självklart känner jag skillnad men inte alls så mycket som jag förväntat mig, speciellt om jag har 60% i batteriet eller lägre. vid 90-95% så tycker jag den är helt okej även om den tappar mycket när man sitter 3-4 personer i mot om jag är ensam i bilen.
Vet inte om detta beror på att man har vant sig och att det hade känts mycket snabbare om detta var min första Tesla men jag tycker inte det är jätte stor skillnad mot den MY-LR vi har inom familjen. Någon annan som också hade förväntat sig mer?
Model 3 SR+ 2020 White/White Model Y Performance 2022 Midnight/Black beställd
Jepp, prestandan är helt klart undermålig och bilen uppfyller förväntningarna men den känns trött och oinspirerad i sin acceleration. M3 LR med Power Boosten känns mycket bättre och jag hade gärna sett att MYP hade snarlik prestanda.
Jepp, prestandan är helt klart undermålig och bilen uppfyller förväntningarna men den känns trött och oinspirerad i sin acceleration. M3 LR med Power Boosten känns mycket bättre och jag hade gärna sett att MYP hade snarlik prestanda.
MYP är lite snabbare än 3LR med boost.
Dock båda långt ifrån M3P
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Jepp, prestandan är helt klart undermålig och bilen uppfyller förväntningarna men den känns trött och oinspirerad i sin acceleration. M3 LR med Power Boosten känns mycket bättre och jag hade gärna sett att MYP hade snarlik prestanda.
Undermålig?
Det är en 2,1 Tons SUV som gör 0-100 på 4 sekunder...
LR med Voost gör 0-100 på strax över 4 sekunder. Skillnaden är att Model 3 är en gocart, du sitter lågt och acceleration känns snabbare, även om den inte är det. Det är lite det som är hela grejen med MYP, den bara drar. Men hade du förväntat dig en busbil, så skulle du nog satsat på en M3P istället.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Och verkar ha ca 60hk mindre. Är väl LG batteriet som begränsar.
Jag tror det är den stora begränsningen till skillnad i acc mellan M3P och MYP. Trist att vi blivit med LG här i Europa..
Alltså 0-100 är samma i USA med Panasonic... så.... Den kan ju omöjligen ha mindre hästkrafter. Det är liksom fysiskt omöjligt.
Här finns intressanta fynd och diskussioner om man vill grotta ner sig, läste 15 minuter. Fick uppfattningen att Panasonic batteriet är kraftfullare, speciellt när det är uppvärmt. LG batteriet jämförs med en dieselmotor i karaktären
Bilen uppfyller de förväntningar man kan ha på en svensson-suv i mellanklassen. Den är vad den är, varken bättre eller sämre än så. Prestandan är dock en bra bit ifrån övriga P-modeller vilket är en regelrätt besvikelse.
0-100 siffran säger inte ett skvatt och efter 90% laddning så tappar den MYCKET effekt.
Men det är som vanligt. Folk som inte testat en själv försöker att övertyga en som äger en att denne har fel.
Bilen uppfyller de förväntningar man kan ha på en svensson-suv i mellanklassen. Den är vad den är, varken bättre eller sämre än så. Prestandan är dock en bra bit ifrån övriga P-modeller vilket är en regelrätt besvikelse.
0-100 siffran säger inte ett skvatt och efter 90% laddning så tappar den MYCKET effekt.
Men det är som vanligt. Folk som inte testat en själv försöker att övertyga en som äger en att denne har fel.
Edit:
Behövde lite mer
Några fler får plats!
Impulsköpte en lätt begagnad Y LR häromdagen, i den oändliga väntan på model S… blev positivt överraskas över krämet vid full…gas.. för att inte vara en P. Ingen ACC boost.
Men klart långt ifrån min M3P
Nu blir jag lite mer nöjd med mitt köp eftersom jag troligtvis skulle bli besviken med prestandan av YP om det är som du säger!
Ser fram emot att se vad en 2åring kan göra med vit inredning
Om någon undrar så går YP liiiiite bättre än en Cupra Formentor (300hk) vid 100-200. Trodde faktiskt den skulle vara lite rappare än så vid de hastigheterna.
Om någon undrar så går YP liiiiite bättre än en Cupra Formentor (300hk) vid 100-200. Trodde faktiskt den skulle vara lite rappare än så vid de hastigheterna.
Fruktansvärt att man inte kan få mer acceleration där kring 150-200 km/h på semesterresan men familjen i bilen.
Förstår inte varför man köper en MYP istället för en M3P om man är intresserad av detta.
Behöver man stor bil pga familj så känns det knepigt att man ens bryr sig om bilens prestanda i de hastigheterna.
Sorry för PK-inlägget. Men det gör det inte mindre sant.
Var äntligen iväg och provkörde MYP idag, som jag väntar lev på. Har idag en M3-19 och intrycket, angående det som diskuterats senast, så upplever jag min M3 som lite rappare. Men, gasresponsen är ju väldigt olika, där min M3 är väldigt känslig på pedalen, så är MYP mjukare. Blir inte samma ryck vid acceleration, som att allt vrid inte riktigt släpps lös på en gång, så upplevelsen är väldig olika och gör det svårt att jämföra rakt av. Sen upplever jag den lite långsammare efter 100km/h. Men en mer sofistikerad upplevelse, inte lika mycket busbil som M3. Sen är det ju inte så att det saknas tryck i den, men inte samma ”allt på en gång” känsla som i 3:an. Har kört M3P också och den är ganska mycket rappare skulle jag säga. Att sedan kalla det en svenssonbil, som vilken V70 eller passat som helst tycker jag blir löjligt, finns ju t.ex tester på tuben där den går jämt med nya Corvette, och sopar banan med Mustang GT 500. Accet räcker gott och väl för att frakta familjen och dra i princip vad man vill vid rödljuset, sen sitter man ju klart bättre i bilen än i en M3 tycker jag iaf, en skönare resa helt enkelt. Grym hjulupphängning också, jämför med den MY LR jag kört, riktigt bekväm trots 21”
Någon mer som reagerar på att det skramlar något när man smäller igen dörren? Någon som kanske även lyckats göra något åt detta?
Hade en M3 2019 innan och tycker det är värre på min MYP. (Lite överraskad eftersom jag trodde man skulle få lite mer ”tysk kvalitet” på denna än första generationens M3)
Samma här... Det är sidorutan som skallrar när man slår igen förre.. Eftersom den är ramlös...
Jag har även lite vibrationsljud på vissa underlag och i vissa hastigheter.. Det är panelen vid vänster solskydd.. Borde gå att lösa med lite skumgummi innanför panelen.. Volvo sätter i sådant ibland, när de har problem med vibrationer..
Det försvinner när jag trycker med fingret på panelen..
Frugan och jag har bestämt oss, vi behåller den kinesiska LR och säljer vår YP.
"Enda" positiva är att bilen accelererar snabbare - resten är tammefan sämre.
Får se nu om det är värt att vänta ut bonus eller sälja innan.
När tillverkades er LR, - typ har den hatthylla eller ej (gäller Y)?
Och är det en Y eller 3?
Tillverkad Feb/Mars en MY. Ingen hatthylla.
Men hatthyllan i YP är värdelös.
Kines Y är mycket bättre ihopsatt - inga konstiga skarvar eller dylikt.
Sedan, det mest sjuka är när AP är i gång så bländar bilen alla som kommer i motsatt riktning. Går inte att köra bilen i natten/kvällen.