Vi som hämtat ut MYP!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mattias K
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 mar 2022 16:16
Ort: Älvsjö, Stockholm

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Mattias K »

Man undrar ju lite om det är nån risk med att bilen står med drygt 60 grader inne i kupen...?
Är väl som sagt varmare "over there" så det är väl säker okej... :? har aldrig haft en bil med app där jag kan se tempen tidigare så det är väl säkert det som bidrar till funderingarna
Tesla model Y Performance 2022
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Gasglad »

Finns en funktion där AC går in och kyler om kupén blir för varm men man måste slå på den
Användarvisningsbild
Mattias K
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 mar 2022 16:16
Ort: Älvsjö, Stockholm

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Mattias K »

Gasglad skrev:
Finns en funktion där AC går in och kyler om kupén blir för varm men man måste slå på den
Jo ja vet, finns även ett kupé överhettningsskydd som man kan aktivera de första 12h efter man lämnat bilen.
Men frågan var mer om bilen står en längre tid i sol och högtemperatur kan det göra nån skada? Det är inget jag nånsin tänkt på tidigare men det blir ju mycket tydligare hur varmt det är i bilen nu när man ser det på appen...
Tesla model Y Performance 2022
viktorjacobs
Inlägg: 26
Blev medlem: 08 jun 2022 08:54

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av viktorjacobs »

loftux skrev:
eCall meddelandet kan man få upp när det inte finns mobiltäckning. För mig händer det tex om man gör omstart med knapparna, där eCall verkar starta före den har hittat täckning. Försvinner så fort signal hittas, kan bortse ifrån.
EljoGigo skrev:
Hm... i morse under en normal körrunda slutade min skärm att svara på tryck, började flimra och ibland slockna helt.

Ja la upp en video på det.



När jag kollade igenom filmen noterade jag ett felmeddelande också. Se bilagan.

Bilen går visserligen att köra och tar emot röstkommandon genom vilken jag kan utföra vissa kommandon så att bilen kan brukas, men värre blir det när det slocknar helt och jag inte kan se vilken hastighet jag kör i.

WTF!?
Jag fick det där felmeddelandet idag, om eCall alltså. UI_a045 hette det som felkod. Har anmält till service och får se vad de svarar, förhoppningsvis går det att lösa remote. Inga övriga av dina skärmproblem dock.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Jeppe_E »

viktorjacobs skrev:
loftux skrev:
eCall meddelandet kan man få upp när det inte finns mobiltäckning. För mig händer det tex om man gör omstart med knapparna, där eCall verkar starta före den har hittat täckning. Försvinner så fort signal hittas, kan bortse ifrån.
EljoGigo skrev:
Hm... i morse under en normal körrunda slutade min skärm att svara på tryck, började flimra och ibland slockna helt.

Ja la upp en video på det.



När jag kollade igenom filmen noterade jag ett felmeddelande också. Se bilagan.

Bilen går visserligen att köra och tar emot röstkommandon genom vilken jag kan utföra vissa kommandon så att bilen kan brukas, men värre blir det när det slocknar helt och jag inte kan se vilken hastighet jag kör i.

WTF!?
Jag fick det där felmeddelandet idag, om eCall alltså. UI_a045 hette det som felkod. Har anmält till service och får se vad de svarar, förhoppningsvis går det att lösa remote. Inga övriga av dina skärmproblem dock.
Som sagt e-call felet dyker upp lite när som. Bilen tappar täckning. Försvinner antingen med en omstart eller av sig själv. Det är inget som Tesla fixar, eftersom det inte är ett fel. Bara olyckligt presenterat på skärmen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
EljoGigo
Inlägg: 70
Blev medlem: 23 maj 2022 15:54

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av EljoGigo »

Jeppe_E skrev:
viktorjacobs skrev:
loftux skrev:
eCall meddelandet kan man få upp när det inte finns mobiltäckning. För mig händer det tex om man gör omstart med knapparna, där eCall verkar starta före den har hittat täckning. Försvinner så fort signal hittas, kan bortse ifrån.
EljoGigo skrev:
Hm... i morse under en normal körrunda slutade min skärm att svara på tryck, började flimra och ibland slockna helt.

Ja la upp en video på det.



När jag kollade igenom filmen noterade jag ett felmeddelande också. Se bilagan.

Bilen går visserligen att köra och tar emot röstkommandon genom vilken jag kan utföra vissa kommandon så att bilen kan brukas, men värre blir det när det slocknar helt och jag inte kan se vilken hastighet jag kör i.

WTF!?
Jag fick det där felmeddelandet idag, om eCall alltså. UI_a045 hette det som felkod. Har anmält till service och får se vad de svarar, förhoppningsvis går det att lösa remote. Inga övriga av dina skärmproblem dock.
Som sagt e-call felet dyker upp lite när som. Bilen tappar täckning. Försvinner antingen med en omstart eller av sig själv. Det är inget som Tesla fixar, eftersom det inte är ett fel. Bara olyckligt presenterat på skärmen.
Felmeddelande i all ära, men har du sett hur skärmen flimrade och slutade svara på tryck?
matnil
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 jun 2022 10:17

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av matnil »

Vad ska ingå när man hämtar ut en MYP? Fanns ingen varningstriangel, laddare, laddkabel eller någonting i min bil, vilket skiljde sig från den MYLR jag hämtade ifjol. Är detta som det ska vara, eller något som inte lagts på plats i min bil?
EljoGigo
Inlägg: 70
Blev medlem: 23 maj 2022 15:54

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av EljoGigo »

matnil skrev:
Vad ska ingå när man hämtar ut en MYP? Fanns ingen varningstriangel, laddare, laddkabel eller någonting i min bil, vilket skiljde sig från den MYLR jag hämtade ifjol. Är detta som det ska vara, eller något som inte lagts på plats i min bil?

Allt fanns i min bil, så säg till dem!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

matnil skrev:
Vad ska ingå när man hämtar ut en MYP? Fanns ingen varningstriangel, laddare, laddkabel eller någonting i min bil, vilket skiljde sig från den MYLR jag hämtade ifjol. Är detta som det ska vara, eller något som inte lagts på plats i min bil?
Det ska medfölja allt det du radade upp. Jag fick det till min bil när jag hämtade den för en vecka sedan.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Ilduce77 »

Nicke Nyfiken skrev:
matnil skrev:
Vad ska ingå när man hämtar ut en MYP? Fanns ingen varningstriangel, laddare, laddkabel eller någonting i min bil, vilket skiljde sig från den MYLR jag hämtade ifjol. Är detta som det ska vara, eller något som inte lagts på plats i min bil?
Det ska medfölja allt det du radade upp. Jag fick det till min bil när jag hämtade den för en vecka sedan.
Jag fick också med allt det till min.. Koll så de inte lagt det underr bagagerumsgolvet, som är framför den djupa delen. Det som är precis bakom baksätet..
matnil
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 jun 2022 10:17

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av matnil »

Ilduce77 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
matnil skrev:
Vad ska ingå när man hämtar ut en MYP? Fanns ingen varningstriangel, laddare, laddkabel eller någonting i min bil, vilket skiljde sig från den MYLR jag hämtade ifjol. Är detta som det ska vara, eller något som inte lagts på plats i min bil?
Det ska medfölja allt det du radade upp. Jag fick det till min bil när jag hämtade den för en vecka sedan.
Jag fick också med allt det till min.. Koll så de inte lagt det underr bagagerumsgolvet, som är framför den djupa delen. Det som är precis bakom baksätet..
Tack för tipset, där låg det ju - trodde benårt det låg i frunken som på MYLR...lite oproffsigt inte kolla där :)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Jeppe_E »

EljoGigo skrev:
Jeppe_E skrev:
viktorjacobs skrev:
loftux skrev:
eCall meddelandet kan man få upp när det inte finns mobiltäckning. För mig händer det tex om man gör omstart med knapparna, där eCall verkar starta före den har hittat täckning. Försvinner så fort signal hittas, kan bortse ifrån.
EljoGigo skrev:
Hm... i morse under en normal körrunda slutade min skärm att svara på tryck, började flimra och ibland slockna helt.

Ja la upp en video på det.



När jag kollade igenom filmen noterade jag ett felmeddelande också. Se bilagan.

Bilen går visserligen att köra och tar emot röstkommandon genom vilken jag kan utföra vissa kommandon så att bilen kan brukas, men värre blir det när det slocknar helt och jag inte kan se vilken hastighet jag kör i.

WTF!?
Jag fick det där felmeddelandet idag, om eCall alltså. UI_a045 hette det som felkod. Har anmält till service och får se vad de svarar, förhoppningsvis går det att lösa remote. Inga övriga av dina skärmproblem dock.
Som sagt e-call felet dyker upp lite när som. Bilen tappar täckning. Försvinner antingen med en omstart eller av sig själv. Det är inget som Tesla fixar, eftersom det inte är ett fel. Bara olyckligt presenterat på skärmen.
Felmeddelande i all ära, men har du sett hur skärmen flimrade och slutade svara på tryck?
Bara att lägga ett ärende i appen. Bör ju prioriteras av Tesla om problemet kvarstår.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av wannabee »

Esandh skrev:
Köpte förstärkta från Tässla, beskrivningen som medföljer är helt fel men det finns en video i länken som beskriver hur man gör. Lätta att montera. Fick tyvärr inte länken att funka i inlägget.
Köpte en sats sådana, det följde ju med lite olika sätt att montera, jag provade med att sätta plåtclipset på plastbiten längst in och sedan bricka och skruv.
Gjorde du så, eller använde du del långa plastclips som var med och drog in medförljande skrug i mitten på dem?
Esnilsson
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 apr 2022 19:06

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Esnilsson »

F86FA716-57C1-4A79-A7ED-0FDBB9C6B558.jpeg
Kastar in ett inlägg om förbrukning.
Sökte själv innan resa men hittade inget, så nu bidrar jag med info.
MYP, fullastad, 2 vuxna, 2 barn, 2 cyklar på taket.
Resa ca 30 mil, mest 80-vägar, (motvind) snittförbrukning 197 Wh/km.
Skulle gett er 65 mil men skärmen låste sig, men det låg högst troligt på samma då vägförhållanden var liknande.
Mest en info men tar gärna emot kommentarer!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Tellus »

Esnilsson skrev:
Bilagan F86FA716-57C1-4A79-A7ED-0FDBB9C6B558.jpeg finns inte längre
Kastar in ett inlägg om förbrukning.
Sökte själv innan resa men hittade inget, så nu bidrar jag med info.
MYP, fullastad, 2 vuxna, 2 barn, 2 cyklar på taket.
Resa ca 30 mil, mest 80-vägar, (motvind) snittförbrukning 197 Wh/km.
Skulle gett er 65 mil men skärmen låste sig, men det låg högst troligt på samma då vägförhållanden var liknande.
Mest en info men tar gärna emot kommentarer!
Åkt från Örebrotrakten och runt på Öland. Kört lugnt, kört om ungefär lika många som jag blivit omkörd av. Några 0-100 tester, batteriet verkar ge ~400kW vs M3P ~444kW.
CDDE7891-D51C-46E9-8352-AD99E210CDA7.jpeg
81AAE7B9-8A12-4333-A865-895D2F5859E1.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Tellus »

Tellus skrev:
kenjon skrev:
Tellus skrev:
Hämtade i förrgår, inte kört så många mil än, men här är mina upplevda skillnader mot M3P 2019
Stolarna?
Lite hårdare/fastare men ändå bekväma och bättre sidostöd.
Efter längre resa får både jag och sonen "träsmak", vilket vi aldrig fick i M3P 2019
Hoppas dom mjuknar upp med tiden.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Helblodsprinsen
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 maj 2022 12:53

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Helblodsprinsen »

Har haft min MYP i snart en månad och är i stort sett nöjd med allt än så länge. Förarsätet har börjat "knaka" lite i lädret när jag sätter mig eller rör på mig i stolen, får se om det ger sig med tid.
Men en sak som jag är något besviken på är accelerationen. Jag kommer från en 3a SR+ 2020 innan och självklart känner jag skillnad men inte alls så mycket som jag förväntat mig, speciellt om jag har 60% i batteriet eller lägre. vid 90-95% så tycker jag den är helt okej även om den tappar mycket när man sitter 3-4 personer i mot om jag är ensam i bilen.

Vet inte om detta beror på att man har vant sig och att det hade känts mycket snabbare om detta var min första Tesla men jag tycker inte det är jätte stor skillnad mot den MY-LR vi har inom familjen. Någon annan som också hade förväntat sig mer?
Model 3 SR+ 2020 White/White
Model Y Performance 2022 Midnight/Black beställd
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av tslaqqq »

MY väger en hel del mer än M3
Sportkeps
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 feb 2020 16:16

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Sportkeps »

Jepp, prestandan är helt klart undermålig och bilen uppfyller förväntningarna men den känns trött och oinspirerad i sin acceleration. M3 LR med Power Boosten känns mycket bättre och jag hade gärna sett att MYP hade snarlik prestanda.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Tellus »

tslaqqq skrev:
MY väger en hel del mer än M3
Och verkar ha ca 60hk mindre. Är väl LG batteriet som begränsar.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Tellus »

Sportkeps skrev:
Jepp, prestandan är helt klart undermålig och bilen uppfyller förväntningarna men den känns trött och oinspirerad i sin acceleration. M3 LR med Power Boosten känns mycket bättre och jag hade gärna sett att MYP hade snarlik prestanda.
MYP är lite snabbare än 3LR med boost.
Dock båda långt ifrån M3P
4CCBE209-E366-42A7-9059-E407BC8D3FD3.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av taliz »

”Undermålig”. Hur många mellanklass SUVs är snabbare?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Jaegaern »

Tellus skrev:
tslaqqq skrev:
MY väger en hel del mer än M3
Och verkar ha ca 60hk mindre. Är väl LG batteriet som begränsar.
Jag tror det är den stora begränsningen till skillnad i acc mellan M3P och MYP. Trist att vi blivit med LG här i Europa..
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Maw »

Jaegaern skrev:
Tellus skrev:
tslaqqq skrev:
MY väger en hel del mer än M3
Och verkar ha ca 60hk mindre. Är väl LG batteriet som begränsar.
Jag tror det är den stora begränsningen till skillnad i acc mellan M3P och MYP. Trist att vi blivit med LG här i Europa..
Är det inte LG i m3p också numera?
Den klarar väl samma effekt även med LG-batteri
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Jeppe_E »

Sportkeps skrev:
Jepp, prestandan är helt klart undermålig och bilen uppfyller förväntningarna men den känns trött och oinspirerad i sin acceleration. M3 LR med Power Boosten känns mycket bättre och jag hade gärna sett att MYP hade snarlik prestanda.

Undermålig? :lol: :lol: :lol:

Det är en 2,1 Tons SUV som gör 0-100 på 4 sekunder...

LR med Voost gör 0-100 på strax över 4 sekunder. Skillnaden är att Model 3 är en gocart, du sitter lågt och acceleration känns snabbare, även om den inte är det. Det är lite det som är hela grejen med MYP, den bara drar. Men hade du förväntat dig en busbil, så skulle du nog satsat på en M3P istället.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar