Tack för tipset, där låg det ju - trodde benårt det låg i frunken som på MYLR...lite oproffsigt inte kolla därIlduce77 skrev:Jag fick också med allt det till min.. Koll så de inte lagt det underr bagagerumsgolvet, som är framför den djupa delen. Det som är precis bakom baksätet..Nicke Nyfiken skrev:Det ska medfölja allt det du radade upp. Jag fick det till min bil när jag hämtade den för en vecka sedan.matnil skrev:Vad ska ingå när man hämtar ut en MYP? Fanns ingen varningstriangel, laddare, laddkabel eller någonting i min bil, vilket skiljde sig från den MYLR jag hämtade ifjol. Är detta som det ska vara, eller något som inte lagts på plats i min bil?
Vi som hämtat ut MYP!
Moderator: Redaktion
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Bara att lägga ett ärende i appen. Bör ju prioriteras av Tesla om problemet kvarstår.EljoGigo skrev:Felmeddelande i all ära, men har du sett hur skärmen flimrade och slutade svara på tryck?Jeppe_E skrev:Som sagt e-call felet dyker upp lite när som. Bilen tappar täckning. Försvinner antingen med en omstart eller av sig själv. Det är inget som Tesla fixar, eftersom det inte är ett fel. Bara olyckligt presenterat på skärmen.viktorjacobs skrev:loftux skrev:eCall meddelandet kan man få upp när det inte finns mobiltäckning. För mig händer det tex om man gör omstart med knapparna, där eCall verkar starta före den har hittat täckning. Försvinner så fort signal hittas, kan bortse ifrån.Jag fick det där felmeddelandet idag, om eCall alltså. UI_a045 hette det som felkod. Har anmält till service och får se vad de svarar, förhoppningsvis går det att lösa remote. Inga övriga av dina skärmproblem dock.EljoGigo skrev:Hm... i morse under en normal körrunda slutade min skärm att svara på tryck, började flimra och ibland slockna helt.
Ja la upp en video på det.
När jag kollade igenom filmen noterade jag ett felmeddelande också. Se bilagan.
Bilen går visserligen att köra och tar emot röstkommandon genom vilken jag kan utföra vissa kommandon så att bilen kan brukas, men värre blir det när det slocknar helt och jag inte kan se vilken hastighet jag kör i.
WTF!?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Köpte en sats sådana, det följde ju med lite olika sätt att montera, jag provade med att sätta plåtclipset på plastbiten längst in och sedan bricka och skruv.Esandh skrev:Köpte förstärkta från Tässla, beskrivningen som medföljer är helt fel men det finns en video i länken som beskriver hur man gör. Lätta att montera. Fick tyvärr inte länken att funka i inlägget.
Gjorde du så, eller använde du del långa plastclips som var med och drog in medförljande skrug i mitten på dem?
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Sökte själv innan resa men hittade inget, så nu bidrar jag med info.
MYP, fullastad, 2 vuxna, 2 barn, 2 cyklar på taket.
Resa ca 30 mil, mest 80-vägar, (motvind) snittförbrukning 197 Wh/km.
Skulle gett er 65 mil men skärmen låste sig, men det låg högst troligt på samma då vägförhållanden var liknande.
Mest en info men tar gärna emot kommentarer!
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Åkt från Örebrotrakten och runt på Öland. Kört lugnt, kört om ungefär lika många som jag blivit omkörd av. Några 0-100 tester, batteriet verkar ge ~400kW vs M3P ~444kW.Esnilsson skrev:Kastar in ett inlägg om förbrukning.
Sökte själv innan resa men hittade inget, så nu bidrar jag med info.
MYP, fullastad, 2 vuxna, 2 barn, 2 cyklar på taket.
Resa ca 30 mil, mest 80-vägar, (motvind) snittförbrukning 197 Wh/km.
Skulle gett er 65 mil men skärmen låste sig, men det låg högst troligt på samma då vägförhållanden var liknande.
Mest en info men tar gärna emot kommentarer!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Efter längre resa får både jag och sonen "träsmak", vilket vi aldrig fick i M3P 2019Tellus skrev:Lite hårdare/fastare men ändå bekväma och bättre sidostöd.kenjon skrev:Stolarna?Tellus skrev:Hämtade i förrgår, inte kört så många mil än, men här är mina upplevda skillnader mot M3P 2019
Hoppas dom mjuknar upp med tiden.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 17 maj 2022 12:53
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Har haft min MYP i snart en månad och är i stort sett nöjd med allt än så länge. Förarsätet har börjat "knaka" lite i lädret när jag sätter mig eller rör på mig i stolen, får se om det ger sig med tid.
Men en sak som jag är något besviken på är accelerationen. Jag kommer från en 3a SR+ 2020 innan och självklart känner jag skillnad men inte alls så mycket som jag förväntat mig, speciellt om jag har 60% i batteriet eller lägre. vid 90-95% så tycker jag den är helt okej även om den tappar mycket när man sitter 3-4 personer i mot om jag är ensam i bilen.
Vet inte om detta beror på att man har vant sig och att det hade känts mycket snabbare om detta var min första Tesla men jag tycker inte det är jätte stor skillnad mot den MY-LR vi har inom familjen. Någon annan som också hade förväntat sig mer?
Men en sak som jag är något besviken på är accelerationen. Jag kommer från en 3a SR+ 2020 innan och självklart känner jag skillnad men inte alls så mycket som jag förväntat mig, speciellt om jag har 60% i batteriet eller lägre. vid 90-95% så tycker jag den är helt okej även om den tappar mycket när man sitter 3-4 personer i mot om jag är ensam i bilen.
Vet inte om detta beror på att man har vant sig och att det hade känts mycket snabbare om detta var min första Tesla men jag tycker inte det är jätte stor skillnad mot den MY-LR vi har inom familjen. Någon annan som också hade förväntat sig mer?
Model 3 SR+ 2020 White/White
Model Y Performance 2022 Midnight/Black beställd
Model Y Performance 2022 Midnight/Black beställd
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Jepp, prestandan är helt klart undermålig och bilen uppfyller förväntningarna men den känns trött och oinspirerad i sin acceleration. M3 LR med Power Boosten känns mycket bättre och jag hade gärna sett att MYP hade snarlik prestanda.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Och verkar ha ca 60hk mindre. Är väl LG batteriet som begränsar.tslaqqq skrev:MY väger en hel del mer än M3
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vi som hämtat ut MYP!
MYP är lite snabbare än 3LR med boost.Sportkeps skrev:Jepp, prestandan är helt klart undermålig och bilen uppfyller förväntningarna men den känns trött och oinspirerad i sin acceleration. M3 LR med Power Boosten känns mycket bättre och jag hade gärna sett att MYP hade snarlik prestanda.
Dock båda långt ifrån M3P
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vi som hämtat ut MYP!
”Undermålig”. Hur många mellanklass SUVs är snabbare?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Jag tror det är den stora begränsningen till skillnad i acc mellan M3P och MYP. Trist att vi blivit med LG här i Europa..Tellus skrev:Och verkar ha ca 60hk mindre. Är väl LG batteriet som begränsar.tslaqqq skrev:MY väger en hel del mer än M3
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Är det inte LG i m3p också numera?Jaegaern skrev:Jag tror det är den stora begränsningen till skillnad i acc mellan M3P och MYP. Trist att vi blivit med LG här i Europa..Tellus skrev:Och verkar ha ca 60hk mindre. Är väl LG batteriet som begränsar.tslaqqq skrev:MY väger en hel del mer än M3
Den klarar väl samma effekt även med LG-batteri
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Sportkeps skrev:Jepp, prestandan är helt klart undermålig och bilen uppfyller förväntningarna men den känns trött och oinspirerad i sin acceleration. M3 LR med Power Boosten känns mycket bättre och jag hade gärna sett att MYP hade snarlik prestanda.
Undermålig?
Det är en 2,1 Tons SUV som gör 0-100 på 4 sekunder...
LR med Voost gör 0-100 på strax över 4 sekunder. Skillnaden är att Model 3 är en gocart, du sitter lågt och acceleration känns snabbare, även om den inte är det. Det är lite det som är hela grejen med MYP, den bara drar. Men hade du förväntat dig en busbil, så skulle du nog satsat på en M3P istället.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Jaegaern skrev:Jag tror det är den stora begränsningen till skillnad i acc mellan M3P och MYP. Trist att vi blivit med LG här i Europa..Tellus skrev:Och verkar ha ca 60hk mindre. Är väl LG batteriet som begränsar.tslaqqq skrev:MY väger en hel del mer än M3
Alltså 0-100 är samma i USA med Panasonic... så.... Den kan ju omöjligen ha mindre hästkrafter. Det är liksom fysiskt omöjligt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Hej!
Har ni denna skyddsplast på era bilar också? Min ena har nämligen börjat släppa. Hur ser det ut för er?
Har ni denna skyddsplast på era bilar också? Min ena har nämligen börjat släppa. Hur ser det ut för er?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Det skall sitta skyddsplast på bakdörrarna ja. På min bil hade de glömt, så jag fick vänta medan de monterade dem.Tronicman skrev:Hej!
Har ni denna skyddsplast på era bilar också? Min ena har nämligen börjat släppa. Hur ser det ut för er?
Har inte börjat släppa på min bil.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Här finns intressanta fynd och diskussioner om man vill grotta ner sig, läste 15 minuter. Fick uppfattningen att Panasonic batteriet är kraftfullare, speciellt när det är uppvärmt. LG batteriet jämförs med en dieselmotor i karaktärenJeppe_E skrev:Jaegaern skrev:Jag tror det är den stora begränsningen till skillnad i acc mellan M3P och MYP. Trist att vi blivit med LG här i Europa..Tellus skrev:Och verkar ha ca 60hk mindre. Är väl LG batteriet som begränsar.tslaqqq skrev:MY väger en hel del mer än M3
Alltså 0-100 är samma i USA med Panasonic... så.... Den kan ju omöjligen ha mindre hästkrafter. Det är liksom fysiskt omöjligt.
415kW vs 450kW i optimala förhållanden
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 55/page-38
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Bilen uppfyller de förväntningar man kan ha på en svensson-suv i mellanklassen. Den är vad den är, varken bättre eller sämre än så. Prestandan är dock en bra bit ifrån övriga P-modeller vilket är en regelrätt besvikelse.
0-100 siffran säger inte ett skvatt och efter 90% laddning så tappar den MYCKET effekt.
Men det är som vanligt. Folk som inte testat en själv försöker att övertyga en som äger en att denne har fel.
Edit:
Behövde lite mer
0-100 siffran säger inte ett skvatt och efter 90% laddning så tappar den MYCKET effekt.
Men det är som vanligt. Folk som inte testat en själv försöker att övertyga en som äger en att denne har fel.
Edit:
Behövde lite mer
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Några fler får plats!Sportkeps skrev:Bilen uppfyller de förväntningar man kan ha på en svensson-suv i mellanklassen. Den är vad den är, varken bättre eller sämre än så. Prestandan är dock en bra bit ifrån övriga P-modeller vilket är en regelrätt besvikelse.
0-100 siffran säger inte ett skvatt och efter 90% laddning så tappar den MYCKET effekt.
Men det är som vanligt. Folk som inte testat en själv försöker att övertyga en som äger en att denne har fel.
Edit:
Behövde lite mer
Impulsköpte en lätt begagnad Y LR häromdagen, i den oändliga väntan på model S… blev positivt överraskas över krämet vid full…gas.. för att inte vara en P. Ingen ACC boost.
Men klart långt ifrån min M3P
Nu blir jag lite mer nöjd med mitt köp eftersom jag troligtvis skulle bli besviken med prestandan av YP om det är som du säger!
Ser fram emot att se vad en 2åring kan göra med vit inredning
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Om någon undrar så går YP liiiiite bättre än en Cupra Formentor (300hk) vid 100-200. Trodde faktiskt den skulle vara lite rappare än så vid de hastigheterna.
- Sebastian+
- Teslaägare
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 10 aug 2021 20:23
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Fruktansvärt att man inte kan få mer acceleration där kring 150-200 km/h på semesterresan men familjen i bilen.Jjkalla skrev:Om någon undrar så går YP liiiiite bättre än en Cupra Formentor (300hk) vid 100-200. Trodde faktiskt den skulle vara lite rappare än så vid de hastigheterna.
Förstår inte varför man köper en MYP istället för en M3P om man är intresserad av detta.
Behöver man stor bil pga familj så känns det knepigt att man ens bryr sig om bilens prestanda i de hastigheterna.
Sorry för PK-inlägget. Men det gör det inte mindre sant.
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Betydligt fler familjer åker nog Model 3 tror jag…
Men 100-200
Model 3 LR 10,7sek
Model 3 P 10,2sek
Model Y P 12,2sek
Men 100-200
Model 3 LR 10,7sek
Model 3 P 10,2sek
Model Y P 12,2sek
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Var äntligen iväg och provkörde MYP idag, som jag väntar lev på. Har idag en M3-19 och intrycket, angående det som diskuterats senast, så upplever jag min M3 som lite rappare. Men, gasresponsen är ju väldigt olika, där min M3 är väldigt känslig på pedalen, så är MYP mjukare. Blir inte samma ryck vid acceleration, som att allt vrid inte riktigt släpps lös på en gång, så upplevelsen är väldig olika och gör det svårt att jämföra rakt av. Sen upplever jag den lite långsammare efter 100km/h. Men en mer sofistikerad upplevelse, inte lika mycket busbil som M3. Sen är det ju inte så att det saknas tryck i den, men inte samma ”allt på en gång” känsla som i 3:an. Har kört M3P också och den är ganska mycket rappare skulle jag säga. Att sedan kalla det en svenssonbil, som vilken V70 eller passat som helst tycker jag blir löjligt, finns ju t.ex tester på tuben där den går jämt med nya Corvette, och sopar banan med Mustang GT 500. Accet räcker gott och väl för att frakta familjen och dra i princip vad man vill vid rödljuset, sen sitter man ju klart bättre i bilen än i en M3 tycker jag iaf, en skönare resa helt enkelt. Grym hjulupphängning också, jämför med den MY LR jag kört, riktigt bekväm trots 21”