Vi som hämtat ut MYP!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hirvimies
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 nov 2022 09:46

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av hirvimies »

Rocko skrev:
Neeeeeeeej!
Blev uppringd idag och fick info att det var möjligt att tidigarelägga leverans (Vit/svart TMYP RN1177..) från 19/12 till 15-16/12. Bokade in 16:e och några timmar senare kom detta SMSet.
:shock:

Hej kära kund,

Vi ser fram emot att få leverera din nya Tesla Model Y Performance till dig inom kort.
Vi behöver dock meddela att er bil är en av de bilarna som har en tilldelats en återkallning.
Återkallningen är på grund utav att AC kompressorn slutar fungera efter en stunds körande och blir satt ur funktion. Kompressorn kommer därför behöva bytas ut innan vi kan leverera din nya Tesla. Detta påverkar uppvärmingen av kupén och batteriet vilket medför en säkerhetsrisk.
Det ser idag ut som att det kommer kunna åtgärdas inom de närmsta 1-2 veckorna men vi kommer att nå ut till dig så snart bilen är tillgänglig för upphämtning på nytt.

Har du några funderingar så går det fint att svara på detta SMS så ska vi föröska återkoppla så fort vi kan.
Beklagar följderna som detta kan medföra men vi arbetar intensivt för att vi ska kunna leverera er bil så snart som möjligt.

Vi önskar er en fin kväll och trevlig helg!

Vänligen,
Tesla Team Göteborg
Men gud vad tråkigt :o Gäller detta bara performance tror du?
Användarvisningsbild
sTorM3
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 15 sep 2019 20:44

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av sTorM3 »

Fick samma sms ikväll, planerad hämtning på måndag i Göteborg samt fixat med upphämtning av vinterhjul samt skifte. Bara att planera om antar jag. Hur kan man inte ha en fungerande klima vid detta laget?
Användarvisningsbild
Rocko
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 aug 2022 21:44
Ort: Eksjö
Referralkod: ts.la/michael48338

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Rocko »

hirvimies skrev:
Rocko skrev:
Neeeeeeeej!
Blev uppringd idag och fick info att det var möjligt att tidigarelägga leverans (Vit/svart TMYP RN1177..) från 19/12 till 15-16/12. Bokade in 16:e och några timmar senare kom detta SMSet.
:shock:

Hej kära kund,

Vi ser fram emot att få leverera din nya Tesla Model Y Performance till dig inom kort.
Vi behöver dock meddela att er bil är en av de bilarna som har en tilldelats en återkallning.
Återkallningen är på grund utav att AC kompressorn slutar fungera efter en stunds körande och blir satt ur funktion. Kompressorn kommer därför behöva bytas ut innan vi kan leverera din nya Tesla. Detta påverkar uppvärmingen av kupén och batteriet vilket medför en säkerhetsrisk.
Det ser idag ut som att det kommer kunna åtgärdas inom de närmsta 1-2 veckorna men vi kommer att nå ut till dig så snart bilen är tillgänglig för upphämtning på nytt.

Har du några funderingar så går det fint att svara på detta SMS så ska vi föröska återkoppla så fort vi kan.
Beklagar följderna som detta kan medföra men vi arbetar intensivt för att vi ska kunna leverera er bil så snart som möjligt.

Vi önskar er en fin kväll och trevlig helg!

Vänligen,
Tesla Team Göteborg
Men gud vad tråkigt :o Gäller detta bara performance tror du?
Ingen aning.
Mvh: Michael
M3P Msilver/Sv -21 (Såld)
2st MYP Vit/Sv -22 (Sålda)
MYP Qsilver -23
XC40 Twin Ultimate Recharge -23
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Lurkern »

Har en ny MYP men inte fått SMS om återkallning.

Kanske värt att ringa och fråga då jag skall åka norrut utomlands över jul.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7477
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av mikebike »

sTorM3 skrev:
Fick samma sms ikväll, planerad hämtning på måndag i Göteborg samt fixat med upphämtning av vinterhjul samt skifte. Bara att planera om antar jag. Hur kan man inte ha en fungerande klima vid detta laget?
Ja, hur kan det ta över två år att få till detta?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av erkap »

Ni som fått SMS från Tesla, får ni upp återkallandet om ni söker med ert VIN här https://service.tesla.com/vin-recall-search
?
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7477
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av mikebike »

Hur var det nu, har Tesla sänkt maxlasten på nyare bilar?

Jag har 565 kg på min MY LR 2022.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av jonasl »

Problem med AC-kompressorn verkar bara röra bilar från Tyskland (den här gången..).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
sTorM3
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 15 sep 2019 20:44

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av sTorM3 »

erkap skrev:
Ni som fått SMS från Tesla, får ni upp återkallandet om ni söker med ert VIN här https://service.tesla.com/vin-recall-search
?
Har fått sms men det ligger ingen recall när jag anger VIN. Jag har inte hämtat ut ännu, om nu det gör någon skillnad
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av erkap »

sTorM3 skrev:
erkap skrev:
Ni som fått SMS från Tesla, får ni upp återkallandet om ni söker med ert VIN här https://service.tesla.com/vin-recall-search
?
Har fått sms men det ligger ingen recall när jag anger VIN. Jag har inte hämtat ut ännu, om nu det gör någon skillnad
Tack! Bra fråga om det gör någon skillnad om man hämtat ut eller inte. Det som vore intressant att veta är om bilar byggda tidigare i Berlin har samma problem. Tex. min är byggd och uthämtad i Maj men nu blir första vintern och kylan.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
YKC
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 mar 2021 00:45

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av YKC »

Alla bilar som nu lämnas ut ”stresstestas”. Går den igenom kan den levereras, om inte byts delar ut och därefter sker leverans. Verkar vara vissa batchar men inte alla.

Har det inte varit något fel hittills på er bil är det kanske lugnt. Annars är det väl bara att lägga ett serviceärende, märks ju rätt snart om det blir varmt eller inte så kallt som det nu är.
[
thefork
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 nov 2022 01:28

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av thefork »

Hämtade ut min MYP i går 23/12 och det visade sig att det var pyspunka på ett av däcken. Jag försökte fylla på luft på macken, men det gick inte in något. Försökte även med en batteridriven pump, men samma där. Nu står bilen parkerad hemma som tur är, men trycket har gått ned till 0, så nu står den där den står. Misstänker ventilen eftersom det inte gick att fylla på.

Kontaktade Tesla Vägassistans, men fick då prata med en ganska ohjälpsam amerikan, så min plan är nu att ringa Trosta i morgon bitti istället och se hur de vill hantera ärendet.

Någon annan som varit med om liknande?

EDIT: Fick snabb och bra hjälp av Robin Bilservice, som kom ut på direkten och fixade däcket på plats. Det som hade hänt var att Tesla hade varit slarviga när de satte på däcket, så kanten på insidan hade gått sönder lite. Detta resulterade i att det låg en bit gummi mellan däck och fälg, vilket skapade en läcka. Efter åtgärd sitter däcket korrekt på fälgen, och trycket verkar hålla. Däremot har trycksensorn börjat krångla (VCSEC_a222 "Tire pressure monitoring system fault"). :|
Användarvisningsbild
YKC
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 mar 2021 00:45

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av YKC »

Så var det dags. Uthämtningen gick väldigt smidigt på Trosta. Var 45min tidig men det var inget problem då bilen var ”klar”. Kanske en aningens svårt att besiktiga i vintermörkret men den såg fin ut🙄

Stor skillnad på det kraftigare dovare ”dunset” på dörrarna, jämfört mot M3P -21:an. Var även väldigt skönt med rattvärmen😄

Lite grus i maskineriet, men kanske inte helt oväntat. Trots försäkran och utfästelse så var dragkroksanordningen inte monterad innan leverans.
Nu löste de det på plats medans jag väntade så blev en okej lösning iallafall. Bara att rulla iväg och njuta, äntligen.

Många Plaid, S och X, annars rätt tomt.
F18BC2F2-CC99-4210-BF99-02B0998BB5A7.jpeg
12110EFF-0763-46CF-8780-3E8E7F70E9C4.jpeg
747549D8-FA97-4044-BE88-3CC8DAA3C0F3.jpeg
[
Smokingliraren
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 maj 2022 20:41

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Smokingliraren »

Tjoho.
Lackstift?
Någon som vet vart man kan köpa?
Vita som jag är intresserad av?
MYP 18/5, Trosta RN11718xxxx, Vit/Svart, ej vinterhjul, VIN PB04208xxx, EDD 16-30/11
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Baretta »

Hemma till slut! 8-)

Hämtades den 30:e på Trosta och kördes direkt till foliering efter att vintersulorna lagts på.

Mycket nöjd :D

3B04EB3B-4585-433C-A45B-8FCA509CC7CA.jpeg
Användarvisningsbild
Hoffan
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 dec 2022 17:44

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Hoffan »

Baretta skrev: 05 jan 2023 09:21
Hemma till slut! 8-)

Hämtades den 30:e på Trosta och kördes direkt till foliering efter att vintersulorna lagts på.

Mycket nöjd :D


3B04EB3B-4585-433C-A45B-8FCA509CC7CA.jpeg
Satan vad läckert! Var folierade du?
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Baretta »

Stefan på https://www.dekortryck.se/ gjorde ett grymt bra jobb!
Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 02 sep 2020 08:19
Ort: Stockholm

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Lystico »

Någon mer som drabbats av att ombordsladdaren lägger av?
P3D-20 Grå med vit inredning
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av linx »

Smokingliraren skrev: 01 jan 2023 18:17
Tjoho.
Lackstift?
Någon som vet vart man kan köpa?
Vita som jag är intresserad av?
Jag rekommenderar Upplands Billackering. Dom fixade vit till min M3LR som jag fixade iordning inna försäljning.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Piggelin »

Baretta skrev: 05 jan 2023 09:21
Hemma till slut! 8-)

Hämtades den 30:e på Trosta och kördes direkt till foliering efter att vintersulorna lagts på.

Mycket nöjd :D


3B04EB3B-4585-433C-A45B-8FCA509CC7CA.jpeg
Snygg! Världen är liten. Bor på samma gata. 😊
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Bjelke »

Piggelin skrev: 17 jan 2023 18:02
Baretta skrev: 05 jan 2023 09:21
Hemma till slut! 8-)

Hämtades den 30:e på Trosta och kördes direkt till foliering efter att vintersulorna lagts på.

Mycket nöjd :D


3B04EB3B-4585-433C-A45B-8FCA509CC7CA.jpeg
Snygg! Världen är liten. Bor på samma gata. 😊
Shit vad coolt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Scania »

Tänkte först foliera, men är förtjust i hur Quicksilver suger åt sig färger från omgivningen. Ständigt skiftande karisma.
Model Y Performance Quicksilver 2023.
AxwellE
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jan 2023 23:10

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av AxwellE »

Ni som nu haft Model Y ett tag, hur är eran syn på lack-kvaliten? Man hör så många bud där ute. En del säger att lacken numera är lika hållbar som BMW - VOLVO etc, andra vittnar om apelsinskals-lack på en del exemplar och att de är känsliga för blästring och stenskott? Tankar och erfarenheter?

Sen fråga 2: Hur är kvaliten på inredningen? Jag har sett en del skräckbilder där ratten ser ut att ha varit med i 20-30 år efter bara 3000 mil?
Unia
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 mar 2023 16:36

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Unia »

Är det någon skillnad på MYP och MYLR när det gäller strålkastare fram? Kollar man i Teslas konfigurator så ändras någon liten detalj på strålkastaren när man byter från MYLR till MYP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7477
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av mikebike »

Unia skrev: 09 apr 2023 14:53
Är det någon skillnad på MYP och MYLR när det gäller strålkastare fram? Kollar man i Teslas konfigurator så ändras någon liten detalj på strålkastaren när man byter från MYLR till MYP
Nej.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar