Långtidsförvara sin MY?
Moderator: Redaktion
Långtidsförvara sin MY?
Finns det någon här som har egna erfarenheter/vet vad som gäller när man inte ska använda bilen på ett par månader? Åker iväg på en längre utlandsresa till hösten och avser att inte använda min MYP på ca 2-3 månader, men ser gärna att det görs på ett så bra sätt som möjligt för batteriet också. Läst lite olika, vissa har laddat till 80%, och andra till 50%. Har lite olika möjligheter, antingen ställa den på en parkeringsplats utan laddningsmöjlighet, men också parkering med laddning. En tanke jag hade är att jag i så fall skulle kunna på distans sätta på/av laddaren en gång var 6:e vecka eller så, om det hade gjort att batteriet mådde bättre. Tar tacksamt emot tips och erfarenheter!
Re: Långtidsförvara sin MY?
Sätt laddnivå till 50% och ha den inkopplad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Långtidsförvara sin MY?
Inkopplad så att den laddar konstant över tid med 50% laddnivå menar du?taliz skrev:Sätt laddnivå till 50% och ha den inkopplad.
Re: Långtidsförvara sin MY?
Inte 80 procent i alla fall...
Inte över 55 procent... Jag hade nog satt den betydligt lägre, med tanka på vad AKEE har skrivit här...
Sök på hans nick, så får du nog svar på vad som är bäst för ditt batteri..
Eller så kan jag ta hand om den åt dig...
Inte över 55 procent... Jag hade nog satt den betydligt lägre, med tanka på vad AKEE har skrivit här...
Sök på hans nick, så får du nog svar på vad som är bäst för ditt batteri..
Eller så kan jag ta hand om den åt dig...
Re: Långtidsförvara sin MY?
Har du inte fått leverans av din egna MYP än?Ilduce77 skrev:Eller så kan jag ta hand om den åt dig...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Långtidsförvara sin MY?
Japp. Det kommer fungera fint att göra så.hanseman skrev:Inkopplad så att den laddar konstant över tid med 50% laddnivå menar du?taliz skrev:Sätt laddnivå till 50% och ha den inkopplad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Långtidsförvara sin MY?
Jag är givetvis frivillig då min ID4 inte lär komma i Oktober vad än de säger på VW
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Långtidsförvara sin MY?
Nej.... Står fortfarande bara juli på min....martinot skrev:Har du inte fått leverans av din egna MYP än?Ilduce77 skrev:Eller så kan jag ta hand om den åt dig...
Re: Långtidsförvara sin MY?
Hittar ingen användare som heter AKEE, säker på att det är rätt?Ilduce77 skrev:Inte 80 procent i alla fall...
Inte över 55 procent... Jag hade nog satt den betydligt lägre, med tanka på vad AKEE har skrivit här...
Sök på hans nick, så får du nog svar på vad som är bäst för ditt batteri..
Eller så kan jag ta hand om den åt dig...
Edit, Hitta personen, fast inget direkt som han skrivit gällande frågan
Re: Långtidsförvara sin MY?
Calendar aging, degradering pga tid, är betydligt mindre om man har lägre SOC.hanseman skrev:Hittar ingen användare som heter AKEE, säker på att det är rätt?
Edit, Hitta personen, fast inget direkt som han skrivit gällande frågan
Du har en MY ?
Troligen ett NMC-batteri så då är gränsen man vill ligga under 60% istället för 50%.
Bilens visning av SOC underdriver SOC med ca 2% vid ca 50-60% SOC, så det blir 58% då.
Med sentry avstängt drar bilen inte just någon ström. Jag har haft min stående flertalet dagar utan att tappa 1%.
Högre SOC har högre självurladdning.
Jag hade lämnat bilen med lägre än 55-60%, kanske 30% på och laddat med hjälp av mobilen vid behov. Men det är jag, med min nörd-nivå på batterier.
50-55% är en bra lösning. Sentry off.
Om möjligt se till att bilen står så den inte blir överdrivet varm.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7559
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Långtidsförvara sin MY?
Hur stor är hysteresen om man lämnar bilen inkopplad med 55% laddgräns?AAKEE skrev:Calendar aging, degradering pga tid, är betydligt mindre om man har lägre SOC.hanseman skrev:Hittar ingen användare som heter AKEE, säker på att det är rätt?
Edit, Hitta personen, fast inget direkt som han skrivit gällande frågan
Du har en MY ?
Troligen ett NMC-batteri så då är gränsen man vill ligga under 60% istället för 50%.
Bilens visning av SOC underdriver SOC med ca 2% vid ca 50-60% SOC, så det blir 58% då.
Med sentry avstängt drar bilen inte just någon ström. Jag har haft min stående flertalet dagar utan att tappa 1%.
Högre SOC har högre självurladdning.
Jag hade lämnat bilen med lägre än 55-60%, kanske 30% på och laddat med hjälp av mobilen vid behov. Men det är jag, med min nörd-nivå på batterier.
50-55% är en bra lösning. Sentry off.
Om möjligt se till att bilen står så den inte blir överdrivet varm.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Långtidsförvara sin MY?
Tror det är ett LG NCMA-batteri i MYPn, gäller samma upplägg för det tro?AAKEE skrev:Calendar aging, degradering pga tid, är betydligt mindre om man har lägre SOC.hanseman skrev:Hittar ingen användare som heter AKEE, säker på att det är rätt?
Edit, Hitta personen, fast inget direkt som han skrivit gällande frågan
Du har en MY ?
Troligen ett NMC-batteri så då är gränsen man vill ligga under 60% istället för 50%.
Bilens visning av SOC underdriver SOC med ca 2% vid ca 50-60% SOC, så det blir 58% då.
Med sentry avstängt drar bilen inte just någon ström. Jag har haft min stående flertalet dagar utan att tappa 1%.
Högre SOC har högre självurladdning.
Jag hade lämnat bilen med lägre än 55-60%, kanske 30% på och laddat med hjälp av mobilen vid behov. Men det är jag, med min nörd-nivå på batterier.
50-55% är en bra lösning. Sentry off.
Om möjligt se till att bilen står så den inte blir överdrivet varm.
Re: Långtidsförvara sin MY?
Man kan inte vara helt säker men det mesta tyder på att det egentligen är ett NMC-batteri. NMC och NCM är samma kemi, bara flyttat om bokstäverna.hanseman skrev:Tror det är ett LG NCMA-batteri i MYPn, gäller samma upplägg för det tro?
Informationen om NMCA-tekniken tyder på att det egentligen skulle bli bättre kapacitet än LG 5L har.
LG-cellen heter M-50 och har funnits ett tag på marknaden.
Vi kan använda grafen för NMC/NCM. Skulle det vara en slatt Aluminium inblandat kanske det blir en mix mellan NMC- och NCA-graferna…kanske.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Långtidsförvara sin MY?
Jag har långtidsparkerat S,X,3,Y i olika omgångar och alltid lämnat dom med laddgränsen satt på 60-80% och inkopplade på laddning utan senrty mode igång. Inga märkbara förlutser i batteriet.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3