MYLR/MYP Klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

ericssonanders
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2022 11:51

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av ericssonanders »

För en som som har fått en dålig start med elbils livet… framflyttad leverans och nu taket på 700… påverkar detta förmånsvärdet för mig i slutändan? Finns säkert någon som har mer koll än mig på detta här :D
Användarvisningsbild
WhiskeyTangoFoxtrot
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 jan 2022 18:52

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av WhiskeyTangoFoxtrot »

ericssonanders skrev:
För en som som har fått en dålig start med elbils livet… framflyttad leverans och nu taket på 700… påverkar detta förmånsvärdet för mig i slutändan? Finns säkert någon som har mer koll än mig på detta här :D
Förmånsvärdet är separat och där gäller nya siffror från 1 juli och det är klubbat sedan länge. För en MYLR så tror jag det gick ner med ett par hundralappar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Från SR:
Förändringarna i bonus-systemet för bilar
Ändringarna som träder i kraft den 8 juli 2022 innebär att:

• bonusbeloppen för laddhybrider sänks
• gränsvärdet för när en bil får bonus ändras, då gränsen för koldioxidutsläpp sänks från 60 gram/km till 50 gram/km
• det införs ett pristak som innebär att klimatbonusbilar och lätta lastbilar som har ett nypris som överstiger 700 000 kronor inte kan kvalificera sig för bonus längre
• gasbilar kan få bonus med grund i EU:s allmänna förordning om stöd av mindre betydelse
• en begränsning av bonusbeloppen till företag på 35 procent av prisskillnaden mellan närmast jämförbara konventionella bil tas bort

Ändringarna som ska träda i kraft 1 januari 2023 innebär att:

• bonusbeloppen för laddhybrider sänks
• bonusbeloppet för bilar som släpper ut 0 gram koldioxid per kilometer sänks från 70 000 kronor till 50 000 kronor
• gränsvärdet för när en bil får bonus ändras, då gränsen för koldioxidutsläpp sänks från 50 gram CO2/km till 30 gram CO2/km
Är väl bra att det införs begränsningar och nedtrappning.. men helt galet dålig framförhållning.
Regeringen hade säkert egentligen viljat knuffa det här till andra sidan valet.
De vinner nog fler röster än de förlorar. Kan kanske locka tillbaka en del SD-röster rent av.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Från SR:
Förändringarna i bonus-systemet för bilar
Ändringarna som träder i kraft den 8 juli 2022 innebär att:

• bonusbeloppen för laddhybrider sänks
• gränsvärdet för när en bil får bonus ändras, då gränsen för koldioxidutsläpp sänks från 60 gram/km till 50 gram/km
• det införs ett pristak som innebär att klimatbonusbilar och lätta lastbilar som har ett nypris som överstiger 700 000 kronor inte kan kvalificera sig för bonus längre
• gasbilar kan få bonus med grund i EU:s allmänna förordning om stöd av mindre betydelse
• en begränsning av bonusbeloppen till företag på 35 procent av prisskillnaden mellan närmast jämförbara konventionella bil tas bort

Ändringarna som ska träda i kraft 1 januari 2023 innebär att:

• bonusbeloppen för laddhybrider sänks
• bonusbeloppet för bilar som släpper ut 0 gram koldioxid per kilometer sänks från 70 000 kronor till 50 000 kronor
• gränsvärdet för när en bil får bonus ändras, då gränsen för koldioxidutsläpp sänks från 50 gram CO2/km till 30 gram CO2/km
Är väl bra att det införs begränsningar och nedtrappning.. men helt galet dålig framförhållning.
Regeringen hade säkert egentligen viljat knuffa det här till andra sidan valet.
De vinner nog fler röster än de förlorar. Kan kanske locka tillbaka en del SD-röster rent av.
Dom väljarna blir ju nu påminda om att det finns en elbilsbonus. Det kanske dom hade glömt bort.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av wannabee »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Från SR:
Förändringarna i bonus-systemet för bilar
Ändringarna som träder i kraft den 8 juli 2022 innebär att:

• bonusbeloppen för laddhybrider sänks
• gränsvärdet för när en bil får bonus ändras, då gränsen för koldioxidutsläpp sänks från 60 gram/km till 50 gram/km
• det införs ett pristak som innebär att klimatbonusbilar och lätta lastbilar som har ett nypris som överstiger 700 000 kronor inte kan kvalificera sig för bonus längre
• gasbilar kan få bonus med grund i EU:s allmänna förordning om stöd av mindre betydelse
• en begränsning av bonusbeloppen till företag på 35 procent av prisskillnaden mellan närmast jämförbara konventionella bil tas bort

Ändringarna som ska träda i kraft 1 januari 2023 innebär att:

• bonusbeloppen för laddhybrider sänks
• bonusbeloppet för bilar som släpper ut 0 gram koldioxid per kilometer sänks från 70 000 kronor till 50 000 kronor
• gränsvärdet för när en bil får bonus ändras, då gränsen för koldioxidutsläpp sänks från 50 gram CO2/km till 30 gram CO2/km
Är väl bra att det införs begränsningar och nedtrappning.. men helt galet dålig framförhållning.
Regeringen hade säkert egentligen viljat knuffa det här till andra sidan valet.
De vinner nog fler röster än de förlorar. Kan kanske locka tillbaka en del SD-röster rent av.
Dom väljarna blir ju nu påminda om att det finns en elbilsbonus. Det kanske dom hade glömt bort.
Jag tror ni läst för mycket på Aftonbladet och Expressen ;) (typ lågutbildade och teknikfientliga)
Jag kommer inte att rösta på S igen (hände på GP tid senast) och senast jag kollade, utbildade Chalmers inga på låg utbildningsnivå. Men läser man Chalmers magasin, kan man tro att alla är miljöpartister där numera :lol:
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev:
Jag tror ni läst för mycket på Aftonbladet och Expressen ;) (typ lågutbildade och teknikfientliga)
Jag kommer inte att rösta på S igen (hände på GP tid senast) och senast jag kollade, utbildade Chalmers inga på låg utbildningsnivå. Men läser man Chalmers magasin, kan man tro att alla är miljöpartister där numera :lol:
Har läst ditt inlägg ett par gånger nu. Vad menar du? Chalmers?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
Jag tror ni läst för mycket på Aftonbladet och Expressen ;) (typ lågutbildade och teknikfientliga)
Jag kommer inte att rösta på S igen (hände på GP tid senast) och senast jag kollade, utbildade Chalmers inga på låg utbildningsnivå. Men läser man Chalmers magasin, kan man tro att alla är miljöpartister där numera :lol:
Har läst ditt inlägg ett par gånger nu. Vad menar du? Chalmers?
En del av poängen är väl iaf att många inom akademin är vänster.
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av eizzmar »

Moondog skrev:
Går det fortfarande att beställa en M3P och få bonusen då den enl transportstyrelsens lista är under 700 000?
Antagligen inte.
Skatteverket har i maj uppdaterat sin lista för 2022 o där kostar Model 3 Performance nu 724.900 kr. Oerhört irriterade för mig som också gick o hoppades på att man ändå skulle klara sig. När jag beställde min M3P i mars så kostade den 689. Inte över 700k. Men ni får jag ändå inte bonus, bara för att leverans är uppskjuten till oktober…jäkligt frustrerande. Nu blir det antagligen avbokning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av jonasl »

Det blir ju väldigt oförutsägbart om det inte är priset enligt skatteverkets lista vid beställningsdatumet som gäller. Men å andra sidan kanske upplagt för fiffel om det är ett annat datum än första påställning som de går efter. Svårt läge.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av wannabee »

Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
Jag tror ni läst för mycket på Aftonbladet och Expressen ;) (typ lågutbildade och teknikfientliga)
Jag kommer inte att rösta på S igen (hände på GP tid senast) och senast jag kollade, utbildade Chalmers inga på låg utbildningsnivå. Men läser man Chalmers magasin, kan man tro att alla är miljöpartister där numera :lol:
Har läst ditt inlägg ett par gånger nu. Vad menar du? Chalmers?
Chalmers (CTH) utbildar civilingenjörer i Göteborg, precis som KTH gör i Stockholm.

Chalmers magasin skickas till alla civilingenjörer som någon gång utbildats på Chalmers, tex får jag den.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev:
Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
Jag tror ni läst för mycket på Aftonbladet och Expressen ;) (typ lågutbildade och teknikfientliga)
Jag kommer inte att rösta på S igen (hände på GP tid senast) och senast jag kollade, utbildade Chalmers inga på låg utbildningsnivå. Men läser man Chalmers magasin, kan man tro att alla är miljöpartister där numera :lol:
Har läst ditt inlägg ett par gånger nu. Vad menar du? Chalmers?
Chalmers (CTH) utbildar civilingenjörer i Göteborg, precis som KTH gör i Stockholm.

Chalmers magasin skickas till alla civilingenjörer som någon gång utbildats på Chalmers, tex får jag den.
Jag vet. Men vad har det med saken att göra?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av markuswesterberg »

markuswesterberg skrev:
Haha fan. Får bli en överläggning imorgon förmiddag om att få skjuta på att ta ut bilen till 1 juli då. Bonus och sänkt förmånsvärde för den som lyckas pricka in att få sin bil mellan 1 juli och 8 juli…vem vinner DET lotteriet…?

Detta är så sjukt illa asså…
Som väntat var svaret att det inte går att skjuta på leveransen. Och då har jag ändå bra kontakt med dem i Norrköping och tycker mig vara en hård förhandlare :D Jag får vara glad helt enkelt att få bilen i tid för att få bonus överhuvudtaget och så får jag låtsas att jag inte vet om att jag snubblade på mållinjen för sänkt förmånsvärde. I ärlighetens namn så hade jag nog inte kunnat med att se bilen stå kvar idag i hallen utan att hämta den. Hade ju känts som att överge en nyfödd...typ. :D
Mattias+
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 maj 2022 09:55

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Mattias+ »

Så ni som har koll, vad skiljer i förmånsvärde på en MYP innan och efter ändringen införs?
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Lurkern »

Mattias+ skrev:
Så ni som har koll, vad skiljer i förmånsvärde på en MYP innan och efter ändringen införs?
ca tusenlappen
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
pejvic skrev:
taliz skrev:
Blir intressant att se hur Tesla anpassar sig prismässigt om nu beslutet väl fattas.
Beroende på hur ekonomin utvecklas så kan jag gott tänka mig att åtminstone LR hamnar under 700k i relativ närtid.
Fast då kommer de att kapa utrustning. Definitivt. De kapar inte marginaler nu när de inte kan möta efterfrågan. Inte en chans.

Fast oavsett vad de gör med priset på Y så är det ändå kört. De uppdaterar nybilsprislistan en gång per år hos skatteverket. (99% att de utgår från den)

så ÄVEN om de sänker priset till 699.000 den första juli så kommer inte Y vara berättigad till bonus ändå.
Det som står i listan nu gäller såklart.
Notera att jag skrev "beroende på hur ekonomin utvecklas". Blir det tex fastighetskrasch, arbetslösheten växer etc så kommer efterfrågan också droppa markant.
Tesla sparkar inte 10% av arbetsstyrkan för att de förväntar sig fortsatt enorm tillväxt närmsta tiden.
Nä, för att de är för många på kontorssidan i USA. Det är bara relaterat till kontorspersonal, inte de som bygger bilarna. Jag såg någonstans en graf på backorder hos Tesla, den låg på ca 500.000 fordon. Det är väl en 4-5 månaders produktion.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
terway
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 31 aug 2019 17:05

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av terway »

Nu har jag också fått bekräftat ifrån Transportstyrelsen att det, precis som vid förmånsbeskattningen, är det nypris som Skatteverket fastställer i sina föreskrifter som gäller och inte inköpspriset. Länk bifogas.

https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 695f6.html
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av pejvic »

Det var rätt väntat. På tiden att det kom dock.

Jag tror att många elbilar mellan 7-800 kommer att försöka komma på knep. Y:n addade just dragkrok tex. Dessutom introducerades den under 700k.
Får se vad de kan tänkas hitta på för att undkomma gränsen. De lär inte sänka priset utan att ta bort grejer. Om inte dollarn rasar 10% eller nåt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av MWall »

terway skrev:
Nu har jag också fått bekräftat ifrån Transportstyrelsen att det, precis som vid förmånsbeskattningen, är det nypris som Skatteverket fastställer i sina föreskrifter som gäller och inte inköpspriset. Länk bifogas.

https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 695f6.html
Men man struntar i extrautrustning? Så är det ju tyvärr inte för förmånsvärdet.
terway
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 31 aug 2019 17:05

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av terway »

MWall skrev:
terway skrev:
Nu har jag också fått bekräftat ifrån Transportstyrelsen att det, precis som vid förmånsbeskattningen, är det nypris som Skatteverket fastställer i sina föreskrifter som gäller och inte inköpspriset. Länk bifogas.

https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 695f6.html
Men man struntar i extrautrustning? Så är det ju tyvärr inte för förmånsvärdet.
Precis,
Man räknar inte med tilläggsutrustningen som vid förmånsbeskattningen, utan utgår endast från nypriset i listan (fick jag till svar).
nist
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 maj 2022 17:09

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av nist »

Får man någon bekräftelse på att transportstyrelsen mottagit anmälan? :?:
Användarvisningsbild
mro
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 maj 2022 20:27

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av mro »

nist skrev:
Får man någon bekräftelse på att transportstyrelsen mottagit anmälan? :?:
nej
edit man kan ringa och fråga efter nån vecka
Model Y Performance Pearl White/Black 2022
MagnusR
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 feb 2021 20:27

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av MagnusR »

mro skrev:
nist skrev:
Får man någon bekräftelse på att transportstyrelsen mottagit anmälan? :?:
nej
edit man kan ringa och fråga efter nån vecka
Kan vara klokt att skriva mail, eller via deras webbsida, så du har skriftligt på att dom mottagit din anmälan. Det har jag gjort med mina tre.
M3 LR 2021
MY LR 2021
nist
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 maj 2022 17:09

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av nist »

MagnusR skrev:
mro skrev:
nist skrev:
Får man någon bekräftelse på att transportstyrelsen mottagit anmälan? :?:
nej
edit man kan ringa och fråga efter nån vecka
Kan vara klokt att skriva mail, eller via deras webbsida, så du har skriftligt på att dom mottagit din anmälan. Det har jag gjort med mina tre.
Idiotiskt att det inte ska gå att göra anmälan eletroniskt...
Skriv svar