MYLR/MYP Klimatbonus
Moderator: Redaktion
MYLR/MYP Klimatbonus
Hej hallå,
Nu drar jag kortet att fråga er.. MEN jag har läst sjukt mycket innan detta.
Jag är i fas att beställa (en till) MYLR eller MYP, har inte bestämt mig för vilken.
Jag förstår verkligen inte helheten kring Klimatbonusen framåt under resten av -22 och har nu innan detta lagt 3h på research.
Helt med på att ägande ska vara kvar på mig i minst 6 månader.
Är det;
1. Är fallet så att de 70 tsek som gällt hittills i år fortsätter året ut?
2. Är bonusen minskad till 50 tsek för bilen?
3. Är bonusen begränsad till bilar som listar under 700 tsek för att få ut 70 tsek i bonus?
4. Är bonusen begränsad till bilar som listar under 700 tsek för att få ut 50 tsek i bonus?
4. Gäller något annat scenario som jag ej förstått?
Bjuder gärna på att jag skapar ett yxskaft intryck av mig nu
PS. Tacksam för att kunna ställa frågan här…
Nu drar jag kortet att fråga er.. MEN jag har läst sjukt mycket innan detta.
Jag är i fas att beställa (en till) MYLR eller MYP, har inte bestämt mig för vilken.
Jag förstår verkligen inte helheten kring Klimatbonusen framåt under resten av -22 och har nu innan detta lagt 3h på research.
Helt med på att ägande ska vara kvar på mig i minst 6 månader.
Är det;
1. Är fallet så att de 70 tsek som gällt hittills i år fortsätter året ut?
2. Är bonusen minskad till 50 tsek för bilen?
3. Är bonusen begränsad till bilar som listar under 700 tsek för att få ut 70 tsek i bonus?
4. Är bonusen begränsad till bilar som listar under 700 tsek för att få ut 50 tsek i bonus?
4. Gäller något annat scenario som jag ej förstått?
Bjuder gärna på att jag skapar ett yxskaft intryck av mig nu
PS. Tacksam för att kunna ställa frågan här…
Tesla MYLR -22
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1977
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
1. Ja året ut. Det fanns ett förslag om att gränsen 700tusen skall börja gälla 1juli. Men det är bara ett förslag. Än är inte ett beslut fattat. Trots några veckor kvar.
2: ja om du tar ut bilen i trafik efter 1 januari 2023
3. Nej, det är ett förslag som ej klubbats.
4. om det klubbas så ja då är det så men inte förrän 1 januari 2023
5. ja, du har inte beställt ännu. gör det idag. Imorrn kan priset vara högre.
Du kan förlora max 2500kr och det hoppas jag att du har råd att förlora. Dvs om du tycker att de klubbar någon regel du inte tycker om så tackar du bara nej till bilen. Du förlorar aldrig mer än 2500kr.
2: ja om du tar ut bilen i trafik efter 1 januari 2023
3. Nej, det är ett förslag som ej klubbats.
4. om det klubbas så ja då är det så men inte förrän 1 januari 2023
5. ja, du har inte beställt ännu. gör det idag. Imorrn kan priset vara högre.
Du kan förlora max 2500kr och det hoppas jag att du har råd att förlora. Dvs om du tycker att de klubbar någon regel du inte tycker om så tackar du bara nej till bilen. Du förlorar aldrig mer än 2500kr.
Haft alla 3/Y
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
1. Bonusen om 70 000 gäller året ut eller tills pengarna som är avsatta tar slut. Tidigare har de fyllts på när de tagit slut och lär väl göra så igen.Wikblom skrev:Hej hallå,
Nu drar jag kortet att fråga er.. MEN jag har läst sjukt mycket innan detta.
Jag är i fas att beställa (en till) MYLR eller MYP, har inte bestämt mig för vilken.
Jag förstår verkligen inte helheten kring Klimatbonusen framåt under resten av -22 och har nu innan detta lagt 3h på research.
Helt med på att ägande ska vara kvar på mig i minst 6 månader.
Är det;
1. Är fallet så att de 70 tsek som gällt hittills i år fortsätter året ut?
2. Är bonusen minskad till 50 tsek för bilen?
3. Är bonusen begränsad till bilar som listar under 700 tsek för att få ut 70 tsek i bonus?
4. Är bonusen begränsad till bilar som listar under 700 tsek för att få ut 50 tsek i bonus?
4. Gäller något annat scenario som jag ej förstått?
Bjuder gärna på att jag skapar ett yxskaft intryck av mig nu
PS. Tacksam för att kunna ställa frågan här…
2. Från 2023 är förslaget att minska bonusen till 50 000 sek men inget beslutat om det ännu.
3. Förslag på att ändra till detta från 1/7 2022 men inget beslutat
4. Från 2023 är så fallet
Dina frågor 2,3 och 4 är förändringar i förordningen gällande klimatbonus som det inte har fattats något beslut om ännu.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Har varit i kontakt med Miljödepartementet för att få klarhet rörande det kommande pristaket för att få bonus. Det verkar som att beslutet kommer att fattas i och med beslutet om vårändringsbudgeten 15/6. Eftersom frågan inte är en aktiv stridsfråga mellan partierna verkar pristaket införas som aviserat 1/7 om inte hela budgetomröstningen misslyckas.
Man kan följa beslutet om budgeten här, men tyvärr svårt att se alla detaljbeslut som smiter med: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H901FiU21
Transportstyrelsen har att tolka vilket pris som ska användas för att avgöra om bilen i fråga har rätt till klimatbonus. Ingen vet säkert vad deras praxis blir, men det mest troliga är att de väljer att använda Skatteverkets lista på nybilspriser som annars tillämpas vid beräkning av förmånsvärde. På så sätt gäller samma för alla som köper samma bilmodell – man slipper att någon som lyckas förhandla ner priset under 700k dessutom får 70 000 i ytterligare rabatt genom klimatbonus.
Mer om detta i nästa avsnitt av Bilar med sladd som går ut imorgon bitti.
https://bilarmedsladd.se/
Man kan följa beslutet om budgeten här, men tyvärr svårt att se alla detaljbeslut som smiter med: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H901FiU21
Transportstyrelsen har att tolka vilket pris som ska användas för att avgöra om bilen i fråga har rätt till klimatbonus. Ingen vet säkert vad deras praxis blir, men det mest troliga är att de väljer att använda Skatteverkets lista på nybilspriser som annars tillämpas vid beräkning av förmånsvärde. På så sätt gäller samma för alla som köper samma bilmodell – man slipper att någon som lyckas förhandla ner priset under 700k dessutom får 70 000 i ytterligare rabatt genom klimatbonus.
Mer om detta i nästa avsnitt av Bilar med sladd som går ut imorgon bitti.
https://bilarmedsladd.se/
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
- Sebastian+
- Teslaägare
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 10 aug 2021 20:23
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Kul att du skriver Alfred! Lyssnat på alla avsnittAlfred skrev:Har varit i kontakt med Miljödepartementet för att få klarhet rörande det kommande pristaket för att få bonus. Det verkar som att beslutet kommer att fattas i och med beslutet om vårändringsbudgeten 15/6. Eftersom frågan inte är en aktiv stridsfråga mellan partierna verkar pristaket införas som aviserat 1/7 om inte hela budgetomröstningen misslyckas.
Man kan följa beslutet om budgeten här, men tyvärr svårt att se alla detaljbeslut som smiter med: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H901FiU21
Transportstyrelsen har att tolka vilket pris som ska användas för att avgöra om bilen i fråga har rätt till klimatbonus. Ingen vet säkert vad deras praxis blir, men det mest troliga är att de väljer att använda Skatteverkets lista på nybilspriser som annars tillämpas vid beräkning av förmånsvärde. På så sätt gäller samma för alla som köper samma bilmodell – man slipper att någon som lyckas förhandla ner priset under 700k dessutom får 70 000 i ytterligare rabatt genom klimatbonus.
Mer om detta i nästa avsnitt av Bilar med sladd som går ut imorgon bitti.
https://bilarmedsladd.se/
I en artikel som tidigare delats på forumet har Transportstyrelsen sagt att det kommer ta 1 månad att implementera from att beslut tas. Han pratade specifikt om att han trodde att det skulle tas beslut nu på torsdag (9/6) och att taket då skulle gälla from 9 juli.
Men det återstår att se!
Hade turen att bli matchad till en MYP nu under juni. Har varit några stressiga månader nu minst sagt, när man levt i ovisshet gällande leverans och tak på bonus.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Blir intressant att se hur Tesla anpassar sig prismässigt om nu beslutet väl fattas.
Beroende på hur ekonomin utvecklas så kan jag gott tänka mig att åtminstone LR hamnar under 700k i relativ närtid.
Beroende på hur ekonomin utvecklas så kan jag gott tänka mig att åtminstone LR hamnar under 700k i relativ närtid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Nej nej nej det kommer inte att ske.taliz skrev:Blir intressant att se hur Tesla anpassar sig prismässigt om nu beslutet väl fattas.
Beroende på hur ekonomin utvecklas så kan jag gott tänka mig att åtminstone LR hamnar under 700k i relativ närtid.
Tyvärr.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1977
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Fast då kommer de att kapa utrustning. Definitivt. De kapar inte marginaler nu när de inte kan möta efterfrågan. Inte en chans.taliz skrev:Blir intressant att se hur Tesla anpassar sig prismässigt om nu beslutet väl fattas.
Beroende på hur ekonomin utvecklas så kan jag gott tänka mig att åtminstone LR hamnar under 700k i relativ närtid.
Fast oavsett vad de gör med priset på Y så är det ändå kört. De uppdaterar nybilsprislistan en gång per år hos skatteverket. (99% att de utgår från den)
så ÄVEN om de sänker priset till 699.000 den första juli så kommer inte Y vara berättigad till bonus ändå.
Det som står i listan nu gäller såklart.
Haft alla 3/Y
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Gissar på inga som helst anpassningar. Tror snarare på risk för ytterligare lite lättare prisökningar pga. kostnadsläget i världen. Men vi får se vem som gissar bäst.taliz skrev:Blir intressant att se hur Tesla anpassar sig prismässigt om nu beslutet väl fattas.
Beroende på hur ekonomin utvecklas så kan jag gott tänka mig att åtminstone LR hamnar under 700k i relativ närtid.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Notera att jag skrev "beroende på hur ekonomin utvecklas". Blir det tex fastighetskrasch, arbetslösheten växer etc så kommer efterfrågan också droppa markant.pejvic skrev:Fast då kommer de att kapa utrustning. Definitivt. De kapar inte marginaler nu när de inte kan möta efterfrågan. Inte en chans.taliz skrev:Blir intressant att se hur Tesla anpassar sig prismässigt om nu beslutet väl fattas.
Beroende på hur ekonomin utvecklas så kan jag gott tänka mig att åtminstone LR hamnar under 700k i relativ närtid.
Fast oavsett vad de gör med priset på Y så är det ändå kört. De uppdaterar nybilsprislistan en gång per år hos skatteverket. (99% att de utgår från den)
så ÄVEN om de sänker priset till 699.000 den första juli så kommer inte Y vara berättigad till bonus ändå.
Det som står i listan nu gäller såklart.
Tesla sparkar inte 10% av arbetsstyrkan för att de förväntar sig fortsatt enorm tillväxt närmsta tiden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Jag tror det blir flyttat till 1/1 2023 istället då världen ser helt annorlunda ut jämfört med när förslaget kom, krig och till följd av det höjda bensin / diesel priser, komponent brist, långa lev tider etcSebastian+ skrev:Kul att du skriver Alfred! Lyssnat på alla avsnittAlfred skrev:Har varit i kontakt med Miljödepartementet för att få klarhet rörande det kommande pristaket för att få bonus. Det verkar som att beslutet kommer att fattas i och med beslutet om vårändringsbudgeten 15/6. Eftersom frågan inte är en aktiv stridsfråga mellan partierna verkar pristaket införas som aviserat 1/7 om inte hela budgetomröstningen misslyckas.
Man kan följa beslutet om budgeten här, men tyvärr svårt att se alla detaljbeslut som smiter med: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H901FiU21
Transportstyrelsen har att tolka vilket pris som ska användas för att avgöra om bilen i fråga har rätt till klimatbonus. Ingen vet säkert vad deras praxis blir, men det mest troliga är att de väljer att använda Skatteverkets lista på nybilspriser som annars tillämpas vid beräkning av förmånsvärde. På så sätt gäller samma för alla som köper samma bilmodell – man slipper att någon som lyckas förhandla ner priset under 700k dessutom får 70 000 i ytterligare rabatt genom klimatbonus.
Mer om detta i nästa avsnitt av Bilar med sladd som går ut imorgon bitti.
https://bilarmedsladd.se/
I en artikel som tidigare delats på forumet har Transportstyrelsen sagt att det kommer ta 1 månad att implementera from att beslut tas. Han pratade specifikt om att han trodde att det skulle tas beslut nu på torsdag (9/6) och att taket då skulle gälla from 9 juli.
Men det återstår att se!
Hade turen att bli matchad till en MYP nu under juni. Har varit några stressiga månader nu minst sagt, när man levt i ovisshet gällande leverans och tak på bonus.
Listan kan göras lång
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Allt om elbil skriver följandeAlfred skrev:Har varit i kontakt med Miljödepartementet för att få klarhet rörande det kommande pristaket för att få bonus. Det verkar som att beslutet kommer att fattas i och med beslutet om vårändringsbudgeten 15/6. Eftersom frågan inte är en aktiv stridsfråga mellan partierna verkar pristaket införas som aviserat 1/7 om inte hela budgetomröstningen misslyckas.
Man kan följa beslutet om budgeten här, men tyvärr svårt att se alla detaljbeslut som smiter med: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H901FiU21
Transportstyrelsen har att tolka vilket pris som ska användas för att avgöra om bilen i fråga har rätt till klimatbonus. Ingen vet säkert vad deras praxis blir, men det mest troliga är att de väljer att använda Skatteverkets lista på nybilspriser som annars tillämpas vid beräkning av förmånsvärde. På så sätt gäller samma för alla som köper samma bilmodell – man slipper att någon som lyckas förhandla ner priset under 700k dessutom får 70 000 i ytterligare rabatt genom klimatbonus.
Mer om detta i nästa avsnitt av Bilar med sladd som går ut imorgon bitti.
https://bilarmedsladd.se/
"Den nya vårändringsbudgeten rör inte de ändringarna som regeringen vill genomföra till klimatbonusen framöver. Där föreslår bland regeringen att elbilar och laddhybrider som kostar över 700 000 kronor inte ska vara berättigade till bonusen"
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
anna__ skrev:Jag tror det blir flyttat till 1/1 2023 istället då världen ser helt annorlunda ut jämfört med när förslaget kom, krig och till följd av det höjda bensin / diesel priser, komponent brist, långa lev tider etcSebastian+ skrev:Kul att du skriver Alfred! Lyssnat på alla avsnittAlfred skrev:Har varit i kontakt med Miljödepartementet för att få klarhet rörande det kommande pristaket för att få bonus. Det verkar som att beslutet kommer att fattas i och med beslutet om vårändringsbudgeten 15/6. Eftersom frågan inte är en aktiv stridsfråga mellan partierna verkar pristaket införas som aviserat 1/7 om inte hela budgetomröstningen misslyckas.
Man kan följa beslutet om budgeten här, men tyvärr svårt att se alla detaljbeslut som smiter med: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H901FiU21
Transportstyrelsen har att tolka vilket pris som ska användas för att avgöra om bilen i fråga har rätt till klimatbonus. Ingen vet säkert vad deras praxis blir, men det mest troliga är att de väljer att använda Skatteverkets lista på nybilspriser som annars tillämpas vid beräkning av förmånsvärde. På så sätt gäller samma för alla som köper samma bilmodell – man slipper att någon som lyckas förhandla ner priset under 700k dessutom får 70 000 i ytterligare rabatt genom klimatbonus.
Mer om detta i nästa avsnitt av Bilar med sladd som går ut imorgon bitti.
https://bilarmedsladd.se/
I en artikel som tidigare delats på forumet har Transportstyrelsen sagt att det kommer ta 1 månad att implementera from att beslut tas. Han pratade specifikt om att han trodde att det skulle tas beslut nu på torsdag (9/6) och att taket då skulle gälla from 9 juli.
Men det återstår att se!
Hade turen att bli matchad till en MYP nu under juni. Har varit några stressiga månader nu minst sagt, när man levt i ovisshet gällande leverans och tak på bonus.
Listan kan göras lång
Förslaget var tänkt att träda i kraft 1/1 2022 men stötte på patrull i EU och en förutsättning är att det ska vara i linje med reglerna för stadsstöd.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Någon som vet vad EUs stadstöds regler säger?acorn skrev:anna__ skrev:Jag tror det blir flyttat till 1/1 2023 istället då världen ser helt annorlunda ut jämfört med när förslaget kom, krig och till följd av det höjda bensin / diesel priser, komponent brist, långa lev tider etcSebastian+ skrev:Kul att du skriver Alfred! Lyssnat på alla avsnittAlfred skrev:Har varit i kontakt med Miljödepartementet för att få klarhet rörande det kommande pristaket för att få bonus. Det verkar som att beslutet kommer att fattas i och med beslutet om vårändringsbudgeten 15/6. Eftersom frågan inte är en aktiv stridsfråga mellan partierna verkar pristaket införas som aviserat 1/7 om inte hela budgetomröstningen misslyckas.
Man kan följa beslutet om budgeten här, men tyvärr svårt att se alla detaljbeslut som smiter med: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H901FiU21
Transportstyrelsen har att tolka vilket pris som ska användas för att avgöra om bilen i fråga har rätt till klimatbonus. Ingen vet säkert vad deras praxis blir, men det mest troliga är att de väljer att använda Skatteverkets lista på nybilspriser som annars tillämpas vid beräkning av förmånsvärde. På så sätt gäller samma för alla som köper samma bilmodell – man slipper att någon som lyckas förhandla ner priset under 700k dessutom får 70 000 i ytterligare rabatt genom klimatbonus.
Mer om detta i nästa avsnitt av Bilar med sladd som går ut imorgon bitti.
https://bilarmedsladd.se/
I en artikel som tidigare delats på forumet har Transportstyrelsen sagt att det kommer ta 1 månad att implementera from att beslut tas. Han pratade specifikt om att han trodde att det skulle tas beslut nu på torsdag (9/6) och att taket då skulle gälla from 9 juli.
Men det återstår att se!
Hade turen att bli matchad till en MYP nu under juni. Har varit några stressiga månader nu minst sagt, när man levt i ovisshet gällande leverans och tak på bonus.
Listan kan göras lång
Förslaget var tänkt att träda i kraft 1/1 2022 men stötte på patrull i EU och en förutsättning är att det ska vara i linje med reglerna för stadsstöd.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Hehe, nä det har jag inte lyckats ta reda på. Dock har de sagt att de är en förutsättning för att förslaget ska gå igenom. Sen innehåller ju förslaget ytterligare förändringar utöver dessa 700 000 men inte som påverkar MY-köpare i det korta perspektivet. Vad som måste vara förenligt vet jag tyvärr inte, eller rättare sagt orkade inte sätta mig in i.anna__ skrev:Någon som vet vad EUs stadstöds regler säger?acorn skrev:anna__ skrev:Jag tror det blir flyttat till 1/1 2023 istället då världen ser helt annorlunda ut jämfört med när förslaget kom, krig och till följd av det höjda bensin / diesel priser, komponent brist, långa lev tider etcSebastian+ skrev:Kul att du skriver Alfred! Lyssnat på alla avsnittAlfred skrev:Har varit i kontakt med Miljödepartementet för att få klarhet rörande det kommande pristaket för att få bonus. Det verkar som att beslutet kommer att fattas i och med beslutet om vårändringsbudgeten 15/6. Eftersom frågan inte är en aktiv stridsfråga mellan partierna verkar pristaket införas som aviserat 1/7 om inte hela budgetomröstningen misslyckas.
Man kan följa beslutet om budgeten här, men tyvärr svårt att se alla detaljbeslut som smiter med: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H901FiU21
Transportstyrelsen har att tolka vilket pris som ska användas för att avgöra om bilen i fråga har rätt till klimatbonus. Ingen vet säkert vad deras praxis blir, men det mest troliga är att de väljer att använda Skatteverkets lista på nybilspriser som annars tillämpas vid beräkning av förmånsvärde. På så sätt gäller samma för alla som köper samma bilmodell – man slipper att någon som lyckas förhandla ner priset under 700k dessutom får 70 000 i ytterligare rabatt genom klimatbonus.
Mer om detta i nästa avsnitt av Bilar med sladd som går ut imorgon bitti.
https://bilarmedsladd.se/
I en artikel som tidigare delats på forumet har Transportstyrelsen sagt att det kommer ta 1 månad att implementera from att beslut tas. Han pratade specifikt om att han trodde att det skulle tas beslut nu på torsdag (9/6) och att taket då skulle gälla from 9 juli.
Men det återstår att se!
Hade turen att bli matchad till en MYP nu under juni. Har varit några stressiga månader nu minst sagt, när man levt i ovisshet gällande leverans och tak på bonus.
Listan kan göras lång
Förslaget var tänkt att träda i kraft 1/1 2022 men stötte på patrull i EU och en förutsättning är att det ska vara i linje med reglerna för stadsstöd.
Står mer om det i promemorian som behandlar förslaget. Avsnitt 3.2 vill jag minnas
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Vi får väl se om det tas upp på regeringssammanträde på torsdag, tror som sagt inte det e en fråga för vårändringsbudgeten..
Eller så får Volvo som de vill och de höjs till 800.000..Inte första gången dom får som de vill
Eller så får Volvo som de vill och de höjs till 800.000..Inte första gången dom får som de vill
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
anna__ skrev:Vi får väl se om det tas upp på regeringssammanträde på torsdag, tror som sagt inte det e en fråga för vårändringsbudgeten..
Eller så får Volvo som de vill och de höjs till 800.000..Inte första gången dom får som de vill
Enligt denna artikel så är planen att fatta beslut nu på torsdag men vi får se
https://carup.se/rent-lotteri-vem-som-s ... 5WcFB5GlBM
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Yes där jag lästeacorn skrev:anna__ skrev:Vi får väl se om det tas upp på regeringssammanträde på torsdag, tror som sagt inte det e en fråga för vårändringsbudgeten..
Eller så får Volvo som de vill och de höjs till 800.000..Inte första gången dom får som de vill
Enligt denna artikel så är planen att fatta beslut nu på torsdag men vi får se
https://carup.se/rent-lotteri-vem-som-s ... 5WcFB5GlBM
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Pressisarna på Miljödepartementet hade rätt fullt upp pga miljökonferensen i Stockholm. Men de menade att så länge budgeten klubbas kommer beslutet i praktiken åka med eftersom de tidigare aviserade förändringarna då blir av inom ramen för föreslagen budget. Kan ha uppfattat det fel, men tolkade det som att det då alltså inte behövs separat riksdagsbeslut.
Det formella beslutet för införandet fattas ju sedan av regeringen, men om riksdagen hade satt sig på tvären hade de ju inte kunnat köra det.
Så här skrev de till mig efter att per tele pratat om att det går igenom riksdagen med icke-beslut i budgeten:
Det formella beslutet för införandet fattas ju sedan av regeringen, men om riksdagen hade satt sig på tvären hade de ju inte kunnat köra det.
Så här skrev de till mig efter att per tele pratat om att det går igenom riksdagen med icke-beslut i budgeten:
Regeringen har tidigare aviserat att ikraftträdande för pristaket kommer vara den 1 juli och det beskedet ligger fast. Ärendet bereds inom regeringskansliet nu, exakt datum för beslut får vi återkomma till.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 637
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Är inte merparten av årets avsatta medel redan slut? De bilar som levererats Q1 och Q2 kommer nyttja alla de redan avsatta medlen så leverans Q3 och Q4 kommer behöva ett nytt tillskott av regeringen till Transportstyrelsen för att bonus ska betalas ut.
Kommer 4-5 mdr avsättas precis innan valet? Knappast. Då finns risken att en ny regering helt skrotar systemet och de som tagit leverans men väntar på bonus blir utan.
Kommer 4-5 mdr avsättas precis innan valet? Knappast. Då finns risken att en ny regering helt skrotar systemet och de som tagit leverans men väntar på bonus blir utan.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Dom kan eventuellt införa en ”ny” modell däremot, och då får man ett nytt pris…pejvic skrev:Fast då kommer de att kapa utrustning. Definitivt. De kapar inte marginaler nu när de inte kan möta efterfrågan. Inte en chans.taliz skrev:Blir intressant att se hur Tesla anpassar sig prismässigt om nu beslutet väl fattas.
Beroende på hur ekonomin utvecklas så kan jag gott tänka mig att åtminstone LR hamnar under 700k i relativ närtid.
Fast oavsett vad de gör med priset på Y så är det ändå kört. De uppdaterar nybilsprislistan en gång per år hos skatteverket. (99% att de utgår från den)
så ÄVEN om de sänker priset till 699.000 den första juli så kommer inte Y vara berättigad till bonus ändå.
Det som står i listan nu gäller såklart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Diesel priset gick upp 80 öre och kostar 28.22 kr per liter, vore ju helt sjukt om de sätter ett tak just nu
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Sjukt är normaltillståndet med dagens politiker.anna__ skrev:Diesel priset gick upp 80 öre och kostar 28.22 kr per liter, vore ju helt sjukt om de sätter ett tak just nu
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Problemet/utmaningen är ju att det är en ganska kostsamt bidrag att ha kvar då den är långt ifrån självfinansierande som det var tänkt. Att diseln och bensinen är dyr tar ju inte ifrån att bidraget måste finansieras på något sätt. Tanken var ju att Malus delen i detta skulle lösa finansieringen men då den inte gör det behöver skattepengar tas från andra ställen.
Man kan ju alltid dividera om vi använder pengarna korrekt i Sverige eller inte men givet Corona och nu satsning på försvaret så har vi ganska stora utgifter och även de behöver ju finansieras.
Man kan ju alltid dividera om vi använder pengarna korrekt i Sverige eller inte men givet Corona och nu satsning på försvaret så har vi ganska stora utgifter och även de behöver ju finansieras.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Pengarna kommer vara slut senast juli i år även om staten skjuter till de 3,9 miljarder som regeringen föreslagit. Se mitt tidigare inlägg, någon får gärna kommentera om jag missat något eller helt fel på det!
"Hittils mellan 2022-01-01 och 2022-04-30 har det ställts på 48 272 "klimatbonusbilar"(https://mobilitysweden.se/statistik/dat ... streringar), dvs bilar som är berättigade klimatbonus. Detta skulle motsvara 3,38 miljarder om alla var berättigade 70 000 i bonus. Nu stämmer ju inte det eftersom av de 48 272 bilar så var 25 135 st rena elbilar som får 70 000 i bonus.
Det som återstod att betala ut för påställda bilar mellan 15 juni - 1 juli 2021 och 2 juli - 31 december 2021 var ungefär 3,744
Tilldelade medel för 2022 är 3,5 miljarder. Dessa räckte alltså inte för att ersätta alla de som återstod från 2021(3,744 miljarder).
I nya vårbudgeten vill man då tillföra 3,9 miljarder. Hur långt räcker dessa? Estimaten jag har sett är väl att hittills påställda bilar för 2022(1 jan till sista april) motsvarar kanske runt 2,5-2,7 miljarder plus de dryga 0,25 miljarder som fortfarandes behövs till 2021 bilar. Så då återstår för bilar påställda från 1 maj 2022 ungefär 1 miljard kronor vilket motsvarar 14 300 rena elbilar.
Så även om vårbudget klubbas igenom och extra medel tilldelas transportstyrelsen för ubetalning så kanske det räcker för maj/juni och MAX(tveksamt) juli innan medel är slut igen.
Sen finns det ju x antal faktorer som är osäkra utöver om medel tillförs, bla vad som händer med de förändrade reglerna från 1 juli men även hur det ser ut med leveranser här framöver, kan ju ta slut snabbare eller saktare. Ni är väl rätt många som väntar på leveranser nu i maj månad tex?"
"Hittils mellan 2022-01-01 och 2022-04-30 har det ställts på 48 272 "klimatbonusbilar"(https://mobilitysweden.se/statistik/dat ... streringar), dvs bilar som är berättigade klimatbonus. Detta skulle motsvara 3,38 miljarder om alla var berättigade 70 000 i bonus. Nu stämmer ju inte det eftersom av de 48 272 bilar så var 25 135 st rena elbilar som får 70 000 i bonus.
Det som återstod att betala ut för påställda bilar mellan 15 juni - 1 juli 2021 och 2 juli - 31 december 2021 var ungefär 3,744
Tilldelade medel för 2022 är 3,5 miljarder. Dessa räckte alltså inte för att ersätta alla de som återstod från 2021(3,744 miljarder).
I nya vårbudgeten vill man då tillföra 3,9 miljarder. Hur långt räcker dessa? Estimaten jag har sett är väl att hittills påställda bilar för 2022(1 jan till sista april) motsvarar kanske runt 2,5-2,7 miljarder plus de dryga 0,25 miljarder som fortfarandes behövs till 2021 bilar. Så då återstår för bilar påställda från 1 maj 2022 ungefär 1 miljard kronor vilket motsvarar 14 300 rena elbilar.
Så även om vårbudget klubbas igenom och extra medel tilldelas transportstyrelsen för ubetalning så kanske det räcker för maj/juni och MAX(tveksamt) juli innan medel är slut igen.
Sen finns det ju x antal faktorer som är osäkra utöver om medel tillförs, bla vad som händer med de förändrade reglerna från 1 juli men även hur det ser ut med leveranser här framöver, kan ju ta slut snabbare eller saktare. Ni är väl rätt många som väntar på leveranser nu i maj månad tex?"