Jag har gjort samma sak. Det negativa är väl att vägen "känns" lite mera och vägljudet är aningens högre. Men personligen tycker jag att det ser så mycket bättre ut samt att man inte behöver oroa sig på samma sätt för att skrapa en fälg.
Före:
Efter:
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Jag har gjort samma sak. Det negativa är väl att vägen "känns" lite mera och vägljudet är aningens högre. Men personligen tycker jag att det ser så mycket bättre ut samt att man inte behöver oroa sig på samma sätt för att skrapa en fälg.
Före:
7AAFE692-C0E7-4D5A-976A-8CE743A6C042.jpeg
Efter:
7B32B54C-5BDC-44F6-AFFE-778E27661BC7.jpeg
Tack för att du delar. Funderar på samma sak. Skulle du kunna ta en bild där man ser hur det blev på framdäcken?
Och vilket däckmärke/modell valde du till bakdäcken?
Jag väntar på leverans av en MYP, som det ser ut nu i slutet på september, så jag tar leveransen med sommardäck.
Det jag noterade är att Tesla för närvarande i alla fall inte har dubbdäck som ett val, endast Nokian Hakkapeliitta R3 odubbade vinterdäck.
För mig som bor i Norrbotten känns dubbdäck något som åtminstone jag vill ha, men det kanske funkar med Teslas erbjudande? Har dock aldrig kört annat än med dubbdäck vintertid här uppe, med de andra (fossildrivna) bilar jag har och haft.
Frågan är då: Nån som vet om några lämpliga dubbdäck till en MYP? Tesla vill inte, kan inte ge, rekommendationer så jag slänger ut en fråga här?
Jag ska köpa vinterdäck till min kommande MYP. Ni som testat bredare däck på originalfälgarna, tycker ni det funkar bra? Funderar på vad jag ska ha för däckdimensioner på vinterdäcken till originalfälgarna som är 21x9,5 och 21x10,5.
Jag väntar på leverans av en MYP, som det ser ut nu i slutet på september, så jag tar leveransen med sommardäck.
Det jag noterade är att Tesla för närvarande i alla fall inte har dubbdäck som ett val, endast Nokian Hakkapeliitta R3 odubbade vinterdäck.
För mig som bor i Norrbotten känns dubbdäck något som åtminstone jag vill ha, men det kanske funkar med Teslas erbjudande? Har dock aldrig kört annat än med dubbdäck vintertid här uppe, med de andra (fossildrivna) bilar jag har och haft.
Frågan är då: Nån som vet om några lämpliga dubbdäck till en MYP? Tesla vill inte, kan inte ge, rekommendationer så jag slänger ut en fråga här?
Lämpliga dubbdäck och fälgar till en MYP?
Är också intresserad av dubbdäck till MYP så om nån har uppslag för detta vore det kanon.
Jag väntar på leverans av en MYP, som det ser ut nu i slutet på september, så jag tar leveransen med sommardäck.
Det jag noterade är att Tesla för närvarande i alla fall inte har dubbdäck som ett val, endast Nokian Hakkapeliitta R3 odubbade vinterdäck.
För mig som bor i Norrbotten känns dubbdäck något som åtminstone jag vill ha, men det kanske funkar med Teslas erbjudande? Har dock aldrig kört annat än med dubbdäck vintertid här uppe, med de andra (fossildrivna) bilar jag har och haft.
Frågan är då: Nån som vet om några lämpliga dubbdäck till en MYP? Tesla vill inte, kan inte ge, rekommendationer så jag slänger ut en fråga här?
Lämpliga dubbdäck och fälgar till en MYP?
Är också intresserad av dubbdäck till MYP så om nån har uppslag för detta vore det kanon.
Yeshe: Även jag bor i Norrbotten. Allt handlar ju om vad man prioriterar.
Jag prioriterar framkomlighet även om det är nysnö, så jag har gått på dubb och betydligt smalare däck än vad Tesla rekommenderar. Eftersom de inte erbjuder dubb original så ser de ju inte till mina behov, så då kan jag lika gärna avvika lite till.
Jag har beställt 18x8" fälgar från Megahjul.se och kommer matcha dessa med Nokian Hakka 10 i 225/60-18, ett ganska extremt val. Men jag vill kunna ligga i vänsterfil även om det inte är nyplogat.
Oj… framkomlighet med 4WD och 2ton? Då är ju friktion överlägset bättre, såvida de inte är nyspolad is då. Att köra smalare däck är ju enbart i syfte att få bättre styrbarhet i högre hastigheter, inte framkomlighet i snö.
Oj… framkomlighet med 4WD och 2ton? Då är ju friktion överlägset bättre, såvida de inte är nyspolad is då. Att köra smalare däck är ju enbart i syfte att få bättre styrbarhet i högre hastigheter, inte framkomlighet i snö.
Efter 20 år med Toyota Landcruiser i Norrbotten kan jag säga att smalare däck är absolut att föredra vad gäller framkomlighet i snö. Också. Med eller utan kedjor.
Friktionsdäck eller dubbdäck, ja dubbdäck brukar ha öppnare mönster och det är det som gäller i snö. Och under snön finns oftast is.
Jag väntar på leverans av en MYP, som det ser ut nu i slutet på september, så jag tar leveransen med sommardäck.
Det jag noterade är att Tesla för närvarande i alla fall inte har dubbdäck som ett val, endast Nokian Hakkapeliitta R3 odubbade vinterdäck.
För mig som bor i Norrbotten känns dubbdäck något som åtminstone jag vill ha, men det kanske funkar med Teslas erbjudande? Har dock aldrig kört annat än med dubbdäck vintertid här uppe, med de andra (fossildrivna) bilar jag har och haft.
Frågan är då: Nån som vet om några lämpliga dubbdäck till en MYP? Tesla vill inte, kan inte ge, rekommendationer så jag slänger ut en fråga här?
Lämpliga dubbdäck och fälgar till en MYP?
Är också intresserad av dubbdäck till MYP så om nån har uppslag för detta vore det kanon.
Yeshe: Även jag bor i Norrbotten. Allt handlar ju om vad man prioriterar.
Jag prioriterar framkomlighet även om det är nysnö, så jag har gått på dubb och betydligt smalare däck än vad Tesla rekommenderar. Eftersom de inte erbjuder dubb original så ser de ju inte till mina behov, så då kan jag lika gärna avvika lite till.
Jag har beställt 18x8" fälgar från Megahjul.se och kommer matcha dessa med Nokian Hakka 10 i 225/60-18, ett ganska extremt val. Men jag vill kunna ligga i vänsterfil även om det inte är nyplogat.
Helt rätt, funderar på något liknande till min Y LR för bättre egenskaper på riktig vinterväg.