Vänta på 4680 till Model Y?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Yeshe
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 jun 2022 20:50

Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Yeshe »

Jag har beställt en MYP med förhoppning om att få den levererad innan 12/7, men det verkar inte sannolikt. Jag hade ju hoppats på att kunna få ta del av klimatbonusen på 70 tkr, men om jag nu inte får en leverans innan 12/7 så funderar jag på om jag ska vänta på 4680 batterierna? Jag kan vänta, även om prishöjningarna har gjort bilen dyrare och kanske ännu dyrare om man väntar ännu längre?

Vad har ni för tankar runt detta?

När börjar Giga Berlin med 4680? Enligt en artikel

https://www.torquenews.com/11826/giga-b ... la-model-y

https://www.torquenews.com/11826/tesla- ... ttery-pack

så verkar det ju vara på gång?

Men…50 KWh batterier? Blir ju lite sämre räckvidd, men vilka är fördelarna?

Tror ni Tesla levererar nån modell med större batterikapacitet så att man når de spekulerade 400 miles?
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vänta på 4680 till Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Yeshe skrev:
Jag har beställt en MYP med förhoppning om att få den levererad innan 12/7, men det verkar inte sannolikt. Jag hade ju hoppats på att kunna få ta del av klimatbonusen på 70 tkr, men om jag nu inte får en leverans innan 12/7 så funderar jag på om jag ska vänta på 4680 batterierna? Jag kan vänta, även om prishöjningarna har gjort bilen dyrare och kanske ännu dyrare om man väntar ännu längre?

Vad har ni för tankar runt detta?

När börjar Giga Berlin med 4680? Enligt en artikel

https://www.torquenews.com/11826/tesla- ... ttery-pack

så verkar det ju vara på gång?

Men…50 KWh batterier? Blir ju lite sämre räckvidd, men vilka är fördelarna?

Tror ni Tesla levererar nån modell med större batterikapacitet så att man når de spekulerade 400 miles?
Fördelarna med ett mindre och effektivare batteri är kostnaden. Mindre batteri är ju billigare. Billigare bil eller större marginal.

Jag tror att de 4680 batterierna som kommer komma först, är till bilar med den korta räckvidden. Man kommer nog köra på ett tag till med 2170 i de bilar som ska ha längre räckvidd... Jag gissar, med betoning på gissar, på hela 2023 i alla fall.

När man fått upp tempot i batterifabriken på 4680 och sett att det inte är några stora problem med det, kommer man sätta 4680 i resten av bilarna också.

Det är ju ett effektivare batteri, som jag förstår det. Såg på någon Youtube-kanal att batteriets storlek är 60% av 2170, men räckvidden är 80% av 2170.

Det kommer troligen en standard range-modell här också, som kanske landar under 700.000 kr. Men tesla säljer allt som byggs och behöver därför inte skära i marginalerna för att få fler som köper.

Men med en något billigare bil breddar de sin marknad.

I USA skiljer det väl 3000 dollar mellan SR och LR. Det kanske motsvarar 50.000 kronor i Sverige, med skatter och allt..

Sen tror jag att räckviddsångesten kommer lägga sig och folk kommer inse att man inte vill betala 100.000 kr extra för att komma 10 mil till på motorvägen. En fördel som man använder ett par gånger om året kanske.. Speciellt i tillsammans med att laddnätverken blir mer täckande.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Zalman3 »

Pratas om att 4680 batterierna har följande 81,1kWh storlek.
Och att laddhastigheten är strypt.
Screenshot_20220617-060553_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Vänta på 4680 till Model Y

Inlägg av malmer »

Ilduce77 skrev:

(…)
Sen tror jag att räckviddsångesten kommer lägga sig och folk kommer inse att man inte vill betala 100.000 kr extra för att komma 10 mil till på motorvägen. En fördel som man använder ett par gånger om året kanske.. Speciellt i tillsammans med att laddnätverken blir mer täckande.

Tror verkligen du har en poäng. Vår Model 3 SR+ från 2019 har ju inte alls lika lång räckvidd som en MYLR idag men det går utmärkt ändå. Blir såklart väldigt nice med längre räckvidd på den Model Y vi beställt, men det funkar bra med den vi har också. Har småbarn så måste stanna oftare än vi behöver ladda ändå.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Andersen »

När batterifabriken väl är färdigbyggd ska produktionen av celler och pack rampas upp. Ser ingen som helst möjlighet att det sker i år i Berlin. I Texas så planerar man per Teslas förra kvartalsrapport att bygga bilar med 2170-pack parallellt med 4680, något man inte planerat för i början. Det säger en hel del om svårigheterna att få snurr på 4680-cellerna.

Samtidigt säger Panasonic att man planerar att starta sin egen 4680-produktion någon gång efter mars 2023. Och så ska den produktionen rampas upp. Jag skulle bli förvånad om 4680-bilar utgör någon större andel av produktionen under 2023, ens i USA. Jag tror vi i bästa fall är inne i 2024 innan vi får se stora volymer, och antagligen 2025 innan 2170 är utfasad ur Teslas alla modellinjer.

Så, killgissning: Första 4680-bilarna från Berlin om ett år, och i volym 2024. Däremot så kanske man sätter ett 2170-pack mellan främre och bakre megacasting (idag har Berlin bara bakre). Vilket ger lite lägre vikt, men framförallt billigare och snabbare produktion (och kanske lägre pris om Tesla vill).

Med andra ord: Dont hold your breath waiting för a 4680 MY!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av frippe »

Köpa bil låter allt mer som ett datorköp. Ska jag köpa nu med grafikkort XY eller vänta tills grafikkort XZ kommer då grafikkort XZ ska vara X % bättre?

Visst, ibland finns det tidpunkter när det är skiftningar som har större betydelse. Men gäller det med skillnaden mellan 4680 och 2170? Nja knappast och du som ägare kommer säkert inte att märka någon direkt skillnad. Dagens batteripack har helt klart visat sig tillräckligt bra.

Men visst, har man tänkt sig byta bil nästa höst, då kanske fabriken i Berlin bytt batterier.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Andersen »

frippe skrev:
Köpa bil låter allt mer som ett datorköp. Ska jag köpa nu med grafikkort XY eller vänta tills grafikkort XZ kommer då grafikkort XZ ska vara X % bättre?

Visst, ibland finns det tidpunkter när det är skiftningar som har större betydelse. Men gäller det med skillnaden mellan 4680 och 2170? Nja knappast och du som ägare kommer säkert inte att märka någon direkt skillnad. Dagens batteripack har helt klart visat sig tillräckligt bra.

Men visst, har man tänkt sig byta bil nästa höst, då kanske fabriken i Berlin bytt batterier.
Innan alla Teslor byggs med strukturellt 4680-pack så lär Tesla strypa eventuella räckvidds- och laddhastighetsfördelar rätt hårt. Annars så riskerar man att drabbas av Osborne-effekten (dvs en bättre framtida produkt gör att ingen vill köpa den nuvarande, "sämre" produkten). Ett sätt att reglera det är förstås att göra den bättre produkten så mycket dyrare att en majoritet inte tycker det är värt prisskillnaden, men det är en knepig balansgång.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av frippe »

Andersen skrev:
frippe skrev:
Köpa bil låter allt mer som ett datorköp. Ska jag köpa nu med grafikkort XY eller vänta tills grafikkort XZ kommer då grafikkort XZ ska vara X % bättre?

Visst, ibland finns det tidpunkter när det är skiftningar som har större betydelse. Men gäller det med skillnaden mellan 4680 och 2170? Nja knappast och du som ägare kommer säkert inte att märka någon direkt skillnad. Dagens batteripack har helt klart visat sig tillräckligt bra.

Men visst, har man tänkt sig byta bil nästa höst, då kanske fabriken i Berlin bytt batterier.
Innan alla Teslor byggs med strukturellt 4680-pack så lär Tesla strypa eventuella räckvidds- och laddhastighetsfördelar rätt hårt. Annars så riskerar man att drabbas av Osborne-effekten (dvs en bättre framtida produkt gör att ingen vill köpa den nuvarande, "sämre" produkten). Ett sätt att reglera det är förstås att göra den bättre produkten så mycket dyrare att en majoritet inte tycker det är värt prisskillnaden, men det är en knepig balansgång.
Nja, varför då? Finns exempel där Tesla återkommande fortsätter att göra förbättringar i äldre bilar trots att de sålde annan hårdvara i nya bilar.

Och, din logik blir enbart giltig under den tid de fortsätter bygga båda batteripacken samtidigt. Vilket inte jag tror de kommer göra, när de väl infört 4680 i alla fabriker slutar de tvärt med det andra. Och som tesla fungerar lär de inte avslöja exakt när så sker utan det sker plötsligt. Så har de gjort med andra förändringar.

Jag tror ärligt talat inte speciellt många bilköpare funderar på om det är batteripack X eller Y. De är mer intresserade av räckvidd och laddtid.
Model Y LR.
Model S70D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Mickep »

Det är alltid fel tid att köpa dator, då något nytt är ständigt runt hörnet. Skillnad är att man i stort sett vet vad som kommer och vad de innebär. (pris prestanda et.c.)
Hade det varit bättre om tesla sagt att detta datum kommer nya batteriet och här är testresultatet). (som apple gör varje år). Vet inte känns som ett lotteri.
David0
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 sep 2021 01:42

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av David0 »

Yeshe skrev:
Jag har beställt en MYP med förhoppning om att få den levererad innan 12/7, men det verkar inte sannolikt. Jag hade ju hoppats på att kunna få ta del av klimatbonusen på 70 tkr, men om jag nu inte får en leverans innan 12/7 så funderar jag på om jag ska vänta på 4680 batterierna? Jag kan vänta, även om prishöjningarna har gjort bilen dyrare och kanske ännu dyrare om man väntar ännu längre?

Vad har ni för tankar runt detta?

När börjar Giga Berlin med 4680? Enligt en artikel

https://www.torquenews.com/11826/giga-b ... la-model-y

https://www.torquenews.com/11826/tesla- ... ttery-pack

så verkar det ju vara på gång?

Men…50 KWh batterier? Blir ju lite sämre räckvidd, men vilka är fördelarna?

Tror ni Tesla levererar nån modell med större batterikapacitet så att man når de spekulerade 400 miles?
Äsch, det är bara köpa. Enligt mig — inte värt att vänta.
Lurkern
Inlägg: 902
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Lurkern »

Yeshe skrev:

Men…50 KWh batterier? Blir ju lite sämre räckvidd, men vilka är fördelarna?

Tror ni Tesla levererar nån modell med större batterikapacitet så att man når de spekulerade 400 miles?
Fördelarna är att Tesla kan bygga fler bilar om batteripacken är mindre, då den begränsande faktorn är tillgången på batteri.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av slugger75 »

Jag tycker det är viktigt att påpeka att vi inte idag vet om det blir några direkta fördelar för dig som kund.

Det finns inget konkret belägg för att 4680 innebär längre räckvidd, lägre pris eller något annat som kan upplevas som en fördel för kunden. Det kan bli så, eller så blir det inte så.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av acorn »

slugger75 skrev:
Jag tycker det är viktigt att påpeka att vi inte idag vet om det blir några direkta fördelar för dig som kund.

Det finns inget konkret belägg för att 4680 innebär längre räckvidd, lägre pris eller något annat som kan upplevas som en fördel för kunden. Det kan bli så, eller så blir det inte så.
Om jag förstår detta rätt så kan väl Tesla välja en längre räckvidd, minskad vikt eller en kombo av båda. Om man väljer minskad vikt eller kombo så finns det väl möjlighet till ett lägre pris men om man tar längre räckvidd så blir det ju svårt. Sen är ju frågan huruvida vi börjar närma oss en räckvidd som inte behöver förlängas speciellt mycket.

Personligen skulle jag hellre stanna kvar på den räckvidd som erbjuds idag få ett lägre pris än att öka räckvidden
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av flamman »

acorn skrev:
slugger75 skrev:
Jag tycker det är viktigt att påpeka att vi inte idag vet om det blir några direkta fördelar för dig som kund.

Det finns inget konkret belägg för att 4680 innebär längre räckvidd, lägre pris eller något annat som kan upplevas som en fördel för kunden. Det kan bli så, eller så blir det inte så.
Om jag förstår detta rätt så kan väl Tesla välja en längre räckvidd, minskad vikt eller en kombo av båda. Om man väljer minskad vikt eller kombo så finns det väl möjlighet till ett lägre pris men om man tar längre räckvidd så blir det ju svårt. Sen är ju frågan huruvida vi börjar närma oss en räckvidd som inte behöver förlängas speciellt mycket.

Personligen skulle jag hellre stanna kvar på den räckvidd som erbjuds idag få ett lägre pris än att öka räckvidden
… eller så använder Tesla det för att kunna öka/hålla sina marginaler och ingen (direkt) fördel för kunderna. Dvs. WV kanske tvingas hålla sina priser mot kund trots ökade interna kostnader (inflation, batterier, osv) medan Tesla kan hålla sina priser mot men behålla samma eller tom. högre marginal tack vare att de har en effektivare bil (lägre vikt, ett mindre batteri, samma räckvidd).

Poängen är att ingen vet. Och att vänta med att köpa en Tesla och tro att 4680 kommer vara någon revolution för slutkund i framtiden risker mest att göra att man blir besviken.
4680 är ingen produkt eller sak som kommer presenteras/säljas till slutkund. Det är tydligt bl.a. eftersom första bilarna med 4680 säljs som samma/liknande som övriga MY. Lite som LFP-batterier är ett sätt för Tesla att kunna sälja SR-bilar.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av acorn »

flamman skrev:
acorn skrev:
slugger75 skrev:
Jag tycker det är viktigt att påpeka att vi inte idag vet om det blir några direkta fördelar för dig som kund.

Det finns inget konkret belägg för att 4680 innebär längre räckvidd, lägre pris eller något annat som kan upplevas som en fördel för kunden. Det kan bli så, eller så blir det inte så.
Om jag förstår detta rätt så kan väl Tesla välja en längre räckvidd, minskad vikt eller en kombo av båda. Om man väljer minskad vikt eller kombo så finns det väl möjlighet till ett lägre pris men om man tar längre räckvidd så blir det ju svårt. Sen är ju frågan huruvida vi börjar närma oss en räckvidd som inte behöver förlängas speciellt mycket.

Personligen skulle jag hellre stanna kvar på den räckvidd som erbjuds idag få ett lägre pris än att öka räckvidden
… eller så använder Tesla det för att kunna öka/hålla sina marginaler och ingen (direkt) fördel för kunderna. Dvs. WV kanske tvingas hålla sina priser mot kund trots ökade interna kostnader (inflation, batterier, osv) medan Tesla kan hålla sina priser mot men behålla samma eller tom. högre marginal tack vare att de har en effektivare bil (lägre vikt, ett mindre batteri, samma räckvidd).

Poängen är att ingen vet. Och att vänta med att köpa en Tesla och tro att 4680 kommer vara någon revolution för slutkund i framtiden risker mest att göra att man blir besviken.
4680 är ingen produkt eller sak som kommer presenteras/säljas till slutkund. Det är tydligt bl.a. eftersom första bilarna med 4680 säljs som samma/liknande som övriga MY. Lite som LFP-batterier är ett sätt för Tesla att kunna sälja SR-bilar.
Håller med. Sen precis som du är inne på och jag skrev ovan så det finns möjlighet för lägre pris men hur Tesla tänker får vi se.

Det känns även som det är en bit kvar till dess att Model Y tillverkas med enbart 4680 och det lär ju vara en kombo ett tag framöver. Så igen att vänta på 4680 får man nog göra ett tag samt att man riskerar bli besviken på vad det ger.

Funderar man på en Tesla är det nog lika bra att slå till
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Zalman3 »

Mörkar Tesla hur bra 4680 batterierna är?
Model Y with 4680 battery cells shows signs of artificial range limitation. Considering that the performance of the new battery cells is higher compared to 2170, this could be a real case.

The Kilowatts/Twitter, who recently received their Giga Texas-made Model Y, closely watched the car equipped with 4680 battery cells to notice the difference compared to the Model Y equipped with 2170 battery cells. The team was successful in this as they noticed some details that point to the possible superiority of the Model Y from Texas, and so they share their observations.

The Kilowatts decided to test how fast they could charge the car from 0 to 100%. After having driven the car until it reached 0 range, they noticed some interesting things. According to the report, the Model Y drove another 3 miles past the "0 miles" mark, and, most interestingly, the car did not appear to have entered economy mode, as it was seemingly no impact on acceleration. This was a demonstration to show that, even at 0% charge, the car did not experience limits to its performance.

In addition, The Kilowatts reported that they were able to charge the car from 0 to 97% in just 52 minutes. The group noted that the charging curve was also interesting. The Kilowatts noted that once plugged in, there was an immediate jump to ~250kW, which is not typical for other vehicles of the company. Typically, the rise to 250 kW is slow and then slowly tapers down throughout the charge cycle.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... y-software
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Model Y 4680 Structural Pack OUT!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Yeshe
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 jun 2022 20:50

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Yeshe »

Skrev i en annan tråd om mitt beräknade leveransdatum, som nu i slutet på veckan justerades till november 22 - januari 6 (2023).

Med anledning av detta och allt annat som spekulerats om runt Teslas Giga Berlin och 4680 batterier funderar ju även jag om det finns möjlighet att Tesla levererar MYP från Giga Berlin med 4680 batterier i slutet av 2022 eller i början av 2023?

En fundering som följer, när de börjar leverera 4680 batterier, kommer det att påverka befintliga beställningar? Om de nu inte behåller exempelvis 2 leveranslinor med 2170 & 4680 batterier? Tror väl Tesla vill strömlinjeforma och effektivisera produktionen så mycket som möjligt för maximera produktion och ekonomi?

Eftersom min förhoppning om leverans innan 12/7 kändes orealistiskt och nu har leveransdatum förskjutits till november eller kanske in på 2023, så tänker i alla fall jag att då kanske jag lika gärna kan vänta in nästa version med 4680 batterier. Fast, det kan ju dröja längre än till årskiftet, vem vet? Just det känns för mig lite frustrerande, att det ändå finns en smula ovisshet runt detta bilköp. Det är ändå rätt så mycket pengar och jag brukar ju vanligtvis ha bra koll på vad jag har beställt. Får väl ändå nämna att jag är ganska ”såld” på Tesla, så jag har ”köpt” mycket av deras koncept :D
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av macksie »

Rätt många som köpt "Full Self Driving" och väntar.
De har väntat ett tag nu.

Vänta och köpa framtiden är ett rätt osäkert kort vad gäller Tesla
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Zalman3 »

Inte säkert att 4680 batterierna blir den bästa lösningen.
Världens största batteritillverkare CATL kommer ju med sin
Qilin teknik som de själva hävdar är bättre än Teslas 4680.
Dock sägs inget om priset.

Men CATL säljer ju sina batterier redan till Tesla.
Så oavsett om Qilin eller 4680 är bäst, så får Tesla tillgång till båda teknikerna.

Blir intressant att se om CATL Qilin blir så bra som CATL hävdar.
20220623155558_7vn7qu59db-1-1120x630.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av tslaqqq »

Första träff på Google gällande 2170s cell level density säger 260Wh/kg

Sen vad Kina slidens "system density" avser kan man älta
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av thebishop »

macksie skrev:
Rätt många som köpt "Full Self Driving" och väntar.
De har väntat ett tag nu.

Vänta och köpa framtiden är ett rätt osäkert kort vad gäller Tesla
Tvärtom. Rätt säkert så levererar de inte på sina luftslott. Vad andra skriver här - att de lägger sig på ungefär samma räckvidd men ökar sina marginaler låter ju rätt sannolikt. De lär hålla sig snäppet bättre än konkurrenterna - mer behövs inte.

Synd, en MY med 700km+ skulle ju vara riktigt nice - den ligger ca 100km under vad jag vill ha i min bästa bil idag (nuvarande har ca 450km, 30% mer i nästa minimum - helt 50% till).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Mickep »

När det gäller datorköp har jag lärt mig att köpa för ens nuvarande behov och inte ens kommande. För då får man betala dyrt för en produkt som kommer vara billigare och bättre om några år.
Hittills har elbilar bara blivit dyrare, och det har att göra med att de är så pass dyra att folk räknar med att någon dum person kommer betala mer än vad de gjorde.(och det skulle bli ruin om priset sjönk). det håller givetvis inte i längden utan för eller senare kommer priset gå ned (och prestanda upp) som vanliga tekniska produkter.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Zalman3 »

Report: 4680-Powered Tesla Model Y Recharged To 80% In 32 Minutes
https://insideevs.com/news/597305/4680- ... -charging/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av slugger75 »

Zalman3 skrev:
Report: 4680-Powered Tesla Model Y Recharged To 80% In 32 Minutes
https://insideevs.com/news/597305/4680- ... -charging/
Alltså 32 minuter till 80%, det är väl inte särskilt bra? Ingen super-rakettid.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar