Vänta på 4680 till Model Y?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Lurkern »

Yeshe skrev:

Men…50 KWh batterier? Blir ju lite sämre räckvidd, men vilka är fördelarna?

Tror ni Tesla levererar nån modell med större batterikapacitet så att man når de spekulerade 400 miles?
Fördelarna är att Tesla kan bygga fler bilar om batteripacken är mindre, då den begränsande faktorn är tillgången på batteri.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av slugger75 »

Jag tycker det är viktigt att påpeka att vi inte idag vet om det blir några direkta fördelar för dig som kund.

Det finns inget konkret belägg för att 4680 innebär längre räckvidd, lägre pris eller något annat som kan upplevas som en fördel för kunden. Det kan bli så, eller så blir det inte så.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av acorn »

slugger75 skrev:
Jag tycker det är viktigt att påpeka att vi inte idag vet om det blir några direkta fördelar för dig som kund.

Det finns inget konkret belägg för att 4680 innebär längre räckvidd, lägre pris eller något annat som kan upplevas som en fördel för kunden. Det kan bli så, eller så blir det inte så.
Om jag förstår detta rätt så kan väl Tesla välja en längre räckvidd, minskad vikt eller en kombo av båda. Om man väljer minskad vikt eller kombo så finns det väl möjlighet till ett lägre pris men om man tar längre räckvidd så blir det ju svårt. Sen är ju frågan huruvida vi börjar närma oss en räckvidd som inte behöver förlängas speciellt mycket.

Personligen skulle jag hellre stanna kvar på den räckvidd som erbjuds idag få ett lägre pris än att öka räckvidden
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av flamman »

acorn skrev:
slugger75 skrev:
Jag tycker det är viktigt att påpeka att vi inte idag vet om det blir några direkta fördelar för dig som kund.

Det finns inget konkret belägg för att 4680 innebär längre räckvidd, lägre pris eller något annat som kan upplevas som en fördel för kunden. Det kan bli så, eller så blir det inte så.
Om jag förstår detta rätt så kan väl Tesla välja en längre räckvidd, minskad vikt eller en kombo av båda. Om man väljer minskad vikt eller kombo så finns det väl möjlighet till ett lägre pris men om man tar längre räckvidd så blir det ju svårt. Sen är ju frågan huruvida vi börjar närma oss en räckvidd som inte behöver förlängas speciellt mycket.

Personligen skulle jag hellre stanna kvar på den räckvidd som erbjuds idag få ett lägre pris än att öka räckvidden
… eller så använder Tesla det för att kunna öka/hålla sina marginaler och ingen (direkt) fördel för kunderna. Dvs. WV kanske tvingas hålla sina priser mot kund trots ökade interna kostnader (inflation, batterier, osv) medan Tesla kan hålla sina priser mot men behålla samma eller tom. högre marginal tack vare att de har en effektivare bil (lägre vikt, ett mindre batteri, samma räckvidd).

Poängen är att ingen vet. Och att vänta med att köpa en Tesla och tro att 4680 kommer vara någon revolution för slutkund i framtiden risker mest att göra att man blir besviken.
4680 är ingen produkt eller sak som kommer presenteras/säljas till slutkund. Det är tydligt bl.a. eftersom första bilarna med 4680 säljs som samma/liknande som övriga MY. Lite som LFP-batterier är ett sätt för Tesla att kunna sälja SR-bilar.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av acorn »

flamman skrev:
acorn skrev:
slugger75 skrev:
Jag tycker det är viktigt att påpeka att vi inte idag vet om det blir några direkta fördelar för dig som kund.

Det finns inget konkret belägg för att 4680 innebär längre räckvidd, lägre pris eller något annat som kan upplevas som en fördel för kunden. Det kan bli så, eller så blir det inte så.
Om jag förstår detta rätt så kan väl Tesla välja en längre räckvidd, minskad vikt eller en kombo av båda. Om man väljer minskad vikt eller kombo så finns det väl möjlighet till ett lägre pris men om man tar längre räckvidd så blir det ju svårt. Sen är ju frågan huruvida vi börjar närma oss en räckvidd som inte behöver förlängas speciellt mycket.

Personligen skulle jag hellre stanna kvar på den räckvidd som erbjuds idag få ett lägre pris än att öka räckvidden
… eller så använder Tesla det för att kunna öka/hålla sina marginaler och ingen (direkt) fördel för kunderna. Dvs. WV kanske tvingas hålla sina priser mot kund trots ökade interna kostnader (inflation, batterier, osv) medan Tesla kan hålla sina priser mot men behålla samma eller tom. högre marginal tack vare att de har en effektivare bil (lägre vikt, ett mindre batteri, samma räckvidd).

Poängen är att ingen vet. Och att vänta med att köpa en Tesla och tro att 4680 kommer vara någon revolution för slutkund i framtiden risker mest att göra att man blir besviken.
4680 är ingen produkt eller sak som kommer presenteras/säljas till slutkund. Det är tydligt bl.a. eftersom första bilarna med 4680 säljs som samma/liknande som övriga MY. Lite som LFP-batterier är ett sätt för Tesla att kunna sälja SR-bilar.
Håller med. Sen precis som du är inne på och jag skrev ovan så det finns möjlighet för lägre pris men hur Tesla tänker får vi se.

Det känns även som det är en bit kvar till dess att Model Y tillverkas med enbart 4680 och det lär ju vara en kombo ett tag framöver. Så igen att vänta på 4680 får man nog göra ett tag samt att man riskerar bli besviken på vad det ger.

Funderar man på en Tesla är det nog lika bra att slå till
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Zalman3 »

Mörkar Tesla hur bra 4680 batterierna är?
Model Y with 4680 battery cells shows signs of artificial range limitation. Considering that the performance of the new battery cells is higher compared to 2170, this could be a real case.

The Kilowatts/Twitter, who recently received their Giga Texas-made Model Y, closely watched the car equipped with 4680 battery cells to notice the difference compared to the Model Y equipped with 2170 battery cells. The team was successful in this as they noticed some details that point to the possible superiority of the Model Y from Texas, and so they share their observations.

The Kilowatts decided to test how fast they could charge the car from 0 to 100%. After having driven the car until it reached 0 range, they noticed some interesting things. According to the report, the Model Y drove another 3 miles past the "0 miles" mark, and, most interestingly, the car did not appear to have entered economy mode, as it was seemingly no impact on acceleration. This was a demonstration to show that, even at 0% charge, the car did not experience limits to its performance.

In addition, The Kilowatts reported that they were able to charge the car from 0 to 97% in just 52 minutes. The group noted that the charging curve was also interesting. The Kilowatts noted that once plugged in, there was an immediate jump to ~250kW, which is not typical for other vehicles of the company. Typically, the rise to 250 kW is slow and then slowly tapers down throughout the charge cycle.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... y-software
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Model Y 4680 Structural Pack OUT!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Yeshe
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 jun 2022 20:50

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Yeshe »

Skrev i en annan tråd om mitt beräknade leveransdatum, som nu i slutet på veckan justerades till november 22 - januari 6 (2023).

Med anledning av detta och allt annat som spekulerats om runt Teslas Giga Berlin och 4680 batterier funderar ju även jag om det finns möjlighet att Tesla levererar MYP från Giga Berlin med 4680 batterier i slutet av 2022 eller i början av 2023?

En fundering som följer, när de börjar leverera 4680 batterier, kommer det att påverka befintliga beställningar? Om de nu inte behåller exempelvis 2 leveranslinor med 2170 & 4680 batterier? Tror väl Tesla vill strömlinjeforma och effektivisera produktionen så mycket som möjligt för maximera produktion och ekonomi?

Eftersom min förhoppning om leverans innan 12/7 kändes orealistiskt och nu har leveransdatum förskjutits till november eller kanske in på 2023, så tänker i alla fall jag att då kanske jag lika gärna kan vänta in nästa version med 4680 batterier. Fast, det kan ju dröja längre än till årskiftet, vem vet? Just det känns för mig lite frustrerande, att det ändå finns en smula ovisshet runt detta bilköp. Det är ändå rätt så mycket pengar och jag brukar ju vanligtvis ha bra koll på vad jag har beställt. Får väl ändå nämna att jag är ganska ”såld” på Tesla, så jag har ”köpt” mycket av deras koncept :D
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av macksie »

Rätt många som köpt "Full Self Driving" och väntar.
De har väntat ett tag nu.

Vänta och köpa framtiden är ett rätt osäkert kort vad gäller Tesla
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Zalman3 »

Inte säkert att 4680 batterierna blir den bästa lösningen.
Världens största batteritillverkare CATL kommer ju med sin
Qilin teknik som de själva hävdar är bättre än Teslas 4680.
Dock sägs inget om priset.

Men CATL säljer ju sina batterier redan till Tesla.
Så oavsett om Qilin eller 4680 är bäst, så får Tesla tillgång till båda teknikerna.

Blir intressant att se om CATL Qilin blir så bra som CATL hävdar.
20220623155558_7vn7qu59db-1-1120x630.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av tslaqqq »

Första träff på Google gällande 2170s cell level density säger 260Wh/kg

Sen vad Kina slidens "system density" avser kan man älta
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1370
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av thebishop »

macksie skrev:
Rätt många som köpt "Full Self Driving" och väntar.
De har väntat ett tag nu.

Vänta och köpa framtiden är ett rätt osäkert kort vad gäller Tesla
Tvärtom. Rätt säkert så levererar de inte på sina luftslott. Vad andra skriver här - att de lägger sig på ungefär samma räckvidd men ökar sina marginaler låter ju rätt sannolikt. De lär hålla sig snäppet bättre än konkurrenterna - mer behövs inte.

Synd, en MY med 700km+ skulle ju vara riktigt nice - den ligger ca 100km under vad jag vill ha i min bästa bil idag (nuvarande har ca 450km, 30% mer i nästa minimum - helt 50% till).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Mickep »

När det gäller datorköp har jag lärt mig att köpa för ens nuvarande behov och inte ens kommande. För då får man betala dyrt för en produkt som kommer vara billigare och bättre om några år.
Hittills har elbilar bara blivit dyrare, och det har att göra med att de är så pass dyra att folk räknar med att någon dum person kommer betala mer än vad de gjorde.(och det skulle bli ruin om priset sjönk). det håller givetvis inte i längden utan för eller senare kommer priset gå ned (och prestanda upp) som vanliga tekniska produkter.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Zalman3 »

Report: 4680-Powered Tesla Model Y Recharged To 80% In 32 Minutes
https://insideevs.com/news/597305/4680- ... -charging/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av slugger75 »

Zalman3 skrev:
Report: 4680-Powered Tesla Model Y Recharged To 80% In 32 Minutes
https://insideevs.com/news/597305/4680- ... -charging/
Alltså 32 minuter till 80%, det är väl inte särskilt bra? Ingen super-rakettid.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3627
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av jonasl »

De 4680-bilar som finns nu har väl dessutom inte lika stort batteri som LR? Även om det eventuellt är cap:at på toppen och därmed ser ut att få en väldigt trevlig laddkurva.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Maw »

jonasl skrev:
De 4680-bilar som finns nu har väl dessutom inte lika stort batteri som LR? Även om det eventuellt är cap:at på toppen och därmed ser ut att få en väldigt trevlig laddkurva.
Om batteriet är cappat på toppen är 32 minuter från 0-80% verkligen inte så imponerande även om det inte är direkt dåligt.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av NiklasTesla »

Mickep skrev:
När det gäller datorköp har jag lärt mig att köpa för ens nuvarande behov och inte ens kommande. För då får man betala dyrt för en produkt som kommer vara billigare och bättre om några år.
Hittills har elbilar bara blivit dyrare, och det har att göra med att de är så pass dyra att folk räknar med att någon dum person kommer betala mer än vad de gjorde.(och det skulle bli ruin om priset sjönk). det håller givetvis inte i längden utan för eller senare kommer priset gå ned (och prestanda upp) som vanliga tekniska produkter.
Det är ju det man vant sig vid sedan mitten av 90-talet IAF. Frågan är om denna epok nu gått i graven med slapp valutapolitik sedan sent 90-tal i kombination med peak allt.

Vi får se vi får se. Hoppas på en mindre "Tesla Model 2" för ca 25000usd.

MVH
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20220713-074228_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 5455
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Zalman3 skrev:
Bild
Har inte 4680 blivit rätt rejält försenade?

Och vad kan den förseningen i så fall 'väntas' betyda för årtalen ovan?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Zalman3 »

SwedishAdvocate skrev:
Zalman3 skrev:
Bild
Har inte 4680 blivit rätt rejält försenade?

Och vad kan den förseningen i så fall 'väntas' betyda för årtalen ovan?...
Jag tolkar Teslas 4680 batteridag i september 2020 som en del i förhandlingar om batteriköp från exempelvis CATL, BYD, Samsung, LG, Panasonic mm.

Visst kommer kunder få bättre batterier i sina bilar efter hand. Att det är 4680 batterier tillverkade av Tesla själva är inte lika säkert.

För det är ju ett starkt förhandlingsargument att säga, vi kan själva bygga jättebra och billiga 4680 batterier.
Men kan vi köpa lika bra och billiga batterier av XXX, då gör vi det.
Tesla URGES Panasonic to speed up 4680 battery production.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Screenshot_20220713-074228_Chrome.jpg
Det verkar ju inte så bra med bara 5.38 x kapaciteten när volymen på 4680 är 5.48 x jämfört med 2170? :?
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Lurkern »

2 år senare ligger de på +20%, så det finns en plan.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Maw »

Lurkern skrev:
2 år senare ligger de på +20%, så det finns en plan.
Ja, men i de bilar som produceras nu blir väl kapaciteten snarare lägre med 4680 än 2170. Jag tänker på ryktena om att 4680-bilarna från Austin skulle vara SW-begeänsade till en betydligt lägre kapacitet än vad som finns i bilarnas HW.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vänta på 4680 till Model Y?

Inlägg av Zalman3 »

4680 specs revealed.


Screenshot_20220714-202452_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar