Prestanda MYP vs MYLR

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av malmer »

Kan det inte vara skillnad också mellan olika performance-varianter beroende på vilket batteri som sitter i. Om det är Panasonic eller LG. Kan tänka mig att en Berlin performance inte riktigt är samma bil som en byggd i Freemont.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
[q
Fast, nä det stämmer inte :D
M3P är också med 1 ft rollout. Tesla gör så med performancemodellerna, ej specifikt för MYP.

Så då hamnar M3P på 3,5 sek ungefär, ingen förändring på 4 år. Borde komma en snabbare version, men dom har fullt upp med andra viktigare "problem"
https://www.youtube.com/watch?v=SR2psY9l93s

3.31 med dragy
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev:
Tellus skrev:
[q
Fast, nä det stämmer inte :D
M3P är också med 1 ft rollout. Tesla gör så med performancemodellerna, ej specifikt för MYP.

Så då hamnar M3P på 3,5 sek ungefär, ingen förändring på 4 år. Borde komma en snabbare version, men dom har fullt upp med andra viktigare "problem"
https://www.youtube.com/watch?v=SR2psY9l93s

3.31 med dragy
Samma för 4 år sedan dock, YP verkar hamna på 3,9 med dragy
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
viktorjacobs
Inlägg: 26
Blev medlem: 08 jun 2022 08:54

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av viktorjacobs »

Här kommer en helt magkänslebaserad åsikt efter en vecka i en MYLR. Jag ska också säga att jag kommer från en VW Tiguan med 2-liters dieselturbo, så jag är van vid en hyfsat slö bil.

Jag bytte från en MYP till MYLR under våren, och kände i efterhand att det kanske var lite dumt. Skulle jag sakna det roliga i att ha perfomancemodellen? Såhär i efterhand ångrar jag det inte alls. LR är riktigt kul när man trycker till, och väldigt bekväm i alla andra lägen. Sen finns det säkert flera andra anledningar till att MYP hade varit ett bättre köp i mångas ögon, men rent körkänslemässigt så upplever jag verkligen inte LR som en tråkig bil.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av Jeppe_E »

viktorjacobs skrev:
Här kommer en helt magkänslebaserad åsikt efter en vecka i en MYLR. Jag ska också säga att jag kommer från en VW Tiguan med 2-liters dieselturbo, så jag är van vid en hyfsat slö bil.

Jag bytte från en MYP till MYLR under våren, och kände i efterhand att det kanske var lite dumt. Skulle jag sakna det roliga i att ha perfomancemodellen? Såhär i efterhand ångrar jag det inte alls. LR är riktigt kul när man trycker till, och väldigt bekväm i alla andra lägen. Sen finns det säkert flera andra anledningar till att MYP hade varit ett bättre köp i mångas ögon, men rent körkänslemässigt så upplever jag verkligen inte LR som en tråkig bil.

Nej, MYLR är inte en tråkig bil att köra, men en MYP är ännu roligare. Efter att ha provkört en MYLR så stod det klart att mitt val av MYP var solklart. Jag kommer från en Model 3 LR, så MYLR kändes lite slö ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av mikebike »

Jeppe_E skrev:
viktorjacobs skrev:
Här kommer en helt magkänslebaserad åsikt efter en vecka i en MYLR. Jag ska också säga att jag kommer från en VW Tiguan med 2-liters dieselturbo, så jag är van vid en hyfsat slö bil.

Jag bytte från en MYP till MYLR under våren, och kände i efterhand att det kanske var lite dumt. Skulle jag sakna det roliga i att ha perfomancemodellen? Såhär i efterhand ångrar jag det inte alls. LR är riktigt kul när man trycker till, och väldigt bekväm i alla andra lägen. Sen finns det säkert flera andra anledningar till att MYP hade varit ett bättre köp i mångas ögon, men rent körkänslemässigt så upplever jag verkligen inte LR som en tråkig bil.

Nej, MYLR är inte en tråkig bil att köra, men en MYP är ännu roligare. Efter att ha provkört en MYLR så stod det klart att mitt val av MYP var solklart. Jag kommer från en Model 3 LR, så MYLR kändes lite slö ;)
Samma här, men med acc.boost är MYLR lika snabb. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av backe »

mikebike skrev:
Jeppe_E skrev:
viktorjacobs skrev:
Här kommer en helt magkänslebaserad åsikt efter en vecka i en MYLR. Jag ska också säga att jag kommer från en VW Tiguan med 2-liters dieselturbo, så jag är van vid en hyfsat slö bil.

Jag bytte från en MYP till MYLR under våren, och kände i efterhand att det kanske var lite dumt. Skulle jag sakna det roliga i att ha perfomancemodellen? Såhär i efterhand ångrar jag det inte alls. LR är riktigt kul när man trycker till, och väldigt bekväm i alla andra lägen. Sen finns det säkert flera andra anledningar till att MYP hade varit ett bättre köp i mångas ögon, men rent körkänslemässigt så upplever jag verkligen inte LR som en tråkig bil.

Nej, MYLR är inte en tråkig bil att köra, men en MYP är ännu roligare. Efter att ha provkört en MYLR så stod det klart att mitt val av MYP var solklart. Jag kommer från en Model 3 LR, så MYLR kändes lite slö ;)
Samma här, men med acc.boost är MYLR lika snabb. ;)

Vad kostar acc-boost? Var beställer man den till MYLR?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av kenjon »

I appen under Uppgraderingar - Programvaruuppdateringar. 19 200 kr.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av backe »

kenjon skrev:
I appen under Uppgraderingar - Programvaruuppdateringar. 19 200 kr.

Jag får inte inte upp den där på min bil? Kanske kommer senare?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av mikebike »

backe skrev:
kenjon skrev:
I appen under Uppgraderingar - Programvaruuppdateringar. 19 200 kr.

Jag får inte inte upp den där på min bil? Kanske kommer senare?
Märkligt, den fanns där från dag 1 för mig. Får du upp de andra alternativen (EAP, FSD)?
Det är inte en leasingbil?
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av acorn »

mikebike skrev:
backe skrev:
kenjon skrev:
I appen under Uppgraderingar - Programvaruuppdateringar. 19 200 kr.

Jag får inte inte upp den där på min bil? Kanske kommer senare?
Märkligt, den fanns där från dag 1 för mig. Får du upp de andra alternativen (EAP, FSD)?
Det är inte en lrasingbil?
En ännu dummare fråga, det är inte en MYP för där finns ju inte alternativet.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av Strebern »

Jag har acc. boost på min bil, och jag kan bara säga en sak: KÖP!, det är definitivt skillnad 0-100.
Däremot EFTER 100 km/h så verkar den vara lika snabb som innan, dvs prestandan är innan 100 km-strecket.
Men det är väl värt pengarna om man gillar trycket i accelerationen.
Före acc. boost = inga ryckningar i styrningen och inget däckgnugg ut ur rondeller.
Efter acc. boost = det drar lite i ratten vid acceleration som inte är 100% spikrak, och ur kurvor i samma fart som innan går antispinnet lättare in, man får köra lite annorlunda men fortare går det.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av mikebike »

Strebern skrev:
Jag har acc. boost på min bil, och jag kan bara säga en sak: KÖP!, det är definitivt skillnad 0-100.
Däremot EFTER 100 km/h så verkar den vara lika snabb som innan, dvs prestandan är innan 100 km-strecket.
Men det är väl värt pengarna om man gillar trycket i accelerationen.
Före acc. boost = inga ryckningar i styrningen och inget däckgnugg ut ur rondeller.
Efter acc. boost = det drar lite i ratten vid acceleration som inte är 100% spikrak, och ur kurvor i samma fart som innan går antispinnet lättare in, man får köra lite annorlunda men fortare går det.
Det känns som om.pedalmappningen ändrats också, den reagerar snabbare på gaspådrag.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av Lurkern »

19.200 för turbo-gas?
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av Tiimpan »

Lurkern skrev:
19.200 för turbo-gas?
För 9000kr kanske. Jag kör mest på chill(mode) :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av mikebike »

Lurkern skrev:
19.200 för turbo-gas?
På nyare Volvo är det allt man får vid uppgradering. På mina Volvo fick man i alla fall 25 hkr.

Min egen "mätning" gav 10% högre hastighet vid acceleration en given sträcka efter acc.boost.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MY Tesla
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 jul 2021 13:13

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av MY Tesla »

Jag testade min MYP med Dragy och klockade 0-100 på 3,96 sek!

Ska göra ett nytt försök med bättre uppvärmt batteri nån dag….

Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av flamman »

MY Tesla skrev:
Jag testade min MYP med Dragy och klockade 0-100 på 3,96 sek!

Ska göra ett nytt försök med bättre uppvärmt batteri nån dag….

Kul! Vad hade du för SoC? (Ska spela stor roll sägs det)
Värt att notera är också att 3,7 sekunder för MYP är med avdrag för 1ft roll-out. Så 3,96 sekunder är nog enligt spec.
LR 5,0 sekunder anges är utan något sådant avdrag.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av AAKEE »

flamman skrev:

Kul! Vad hade du för SoC? (Ska spela stor roll sägs det)
Värt att notera är också att 3,7 sekunder för MYP är med avdrag för 1ft roll-out.
Europeiska MYP har LG-batteriet på ca 79kWh.
Det kan precis leverera den effekt som MYP ger, minns inte exakt men någonstans runt 80-85% räcker batteriets effekt för att leverera det bilen kan ta emot.
För detta krävs det dessutom att batteriet är tillräckligt varmt. Minns inte exakt, kanske min 30-35grader, men man bör ha laddat med DC före iallafall.

Rolloutbiten: M3P ska göra 0-100 på 3.3 med rollout men det är många som kört 3.3 utan rollout med tex dragy. Jag har kört 3.31 med Dragy vid kall väderlek, dvs kall asfalt. Då hade jag 90-70% SOC och DC-laddat batteri, började vid runt 45C som sedan sjönk successivt. Har Panasonic 2170L / E3LD som levererar mer effekt än bilen behöver om man har ok SOC och batteritemp.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar