Prestanda MYP vs MYLR
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 24 okt 2021 18:36
Prestanda MYP vs MYLR
Hej,
kommer från en MYLR-22 och har nyligen plockat ut en MYP och lite fundersam över skillnaden i prestanda...jag hade nog hoppats på att jag skulle märka större skillnad mellan dem. Jag har läst lite att mappningen är mjukare på gasresponsen i MYP och det kan jag nog hålla med om, går mjukt och fint. Märker att bilen knuffar på lite bättre i låga hastigheter när man trycker på, men kan ärligt talat inte märka någon skillnad i hastigheter över säg 80 km/h när man trycker till på pedalen i acceleration. Min förväntning var nog att det skulle märkas lite mer skillnad mellan modellerna.
Hur upplever ni andra det som kört MYLR tidigare?
Funderar på om det är den mjukare mappningen av gasresponsen som gör det eller något annat? Saknar lite den omedelbara responsen på MYLR i 90+ vid omkörningar och hade hoppats på samma men lite förstärkt med min MYP.
kommer från en MYLR-22 och har nyligen plockat ut en MYP och lite fundersam över skillnaden i prestanda...jag hade nog hoppats på att jag skulle märka större skillnad mellan dem. Jag har läst lite att mappningen är mjukare på gasresponsen i MYP och det kan jag nog hålla med om, går mjukt och fint. Märker att bilen knuffar på lite bättre i låga hastigheter när man trycker på, men kan ärligt talat inte märka någon skillnad i hastigheter över säg 80 km/h när man trycker till på pedalen i acceleration. Min förväntning var nog att det skulle märkas lite mer skillnad mellan modellerna.
Hur upplever ni andra det som kört MYLR tidigare?
Funderar på om det är den mjukare mappningen av gasresponsen som gör det eller något annat? Saknar lite den omedelbara responsen på MYLR i 90+ vid omkörningar och hade hoppats på samma men lite förstärkt med min MYP.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Nu har jag inte kört MYLR, men MYP är betydligt långsammare 0-100 än BMW i4 M50 trots att Teslan ska vara 0,2sek snabbare. Det är bara lurendrejeri.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Tror att BMW är som Audi, hellre lovar i underkant, i bara i mest gynnsamma fallet.HelectriC skrev:Nu har jag inte kört MYLR, men MYP är betydligt långsammare 0-100 än BMW i4 M50 trots att Teslan ska vara 0,2sek snabbare. Det är bara lurendrejeri.
27,8 kWp solceller
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Prestanda MYP vs MYLR
MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Är väl samma på M3LR och M3P, i högre hastighet är det inte mkt skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Model Y P har ett LG-batteri som inte har någon överkapacitet i att leverera ström.HelectriC skrev:Nu har jag inte kört MYLR, men MYP är betydligt långsammare 0-100 än BMW i4 M50 trots att Teslan ska vara 0,2sek snabbare. Det är bara lurendrejeri.
Batteriet måste vara laddat till 90% och tillräckligt varmt för att det ska leverera den ström bilen behöver för full prestanda.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Intressant. Jag har ju acc.boost i min MYLR, kommer jag känna ännu mindre skillnad?DrSnuggles skrev:Hej,
kommer från en MYLR-22 och har nyligen plockat ut en MYP och lite fundersam över skillnaden i prestanda...jag hade nog hoppats på att jag skulle märka större skillnad mellan dem. Jag har läst lite att mappningen är mjukare på gasresponsen i MYP och det kan jag nog hålla med om, går mjukt och fint. Märker att bilen knuffar på lite bättre i låga hastigheter när man trycker på, men kan ärligt talat inte märka någon skillnad i hastigheter över säg 80 km/h när man trycker till på pedalen i acceleration. Min förväntning var nog att det skulle märkas lite mer skillnad mellan modellerna.
Hur upplever ni andra det som kört MYLR tidigare?
Funderar på om det är den mjukare mappningen av gasresponsen som gör det eller något annat? Saknar lite den omedelbara responsen på MYLR i 90+ vid omkörningar och hade hoppats på samma men lite förstärkt med min MYP.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
M50 är garanterat inte som MYP. Jag får riktig kick även vid 30% SoC, men i MYP är den heltrött vid 50%.Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Prestanda MYP vs MYLR
M50 är mycket kraftfullare än M3P. Hade Björn gjort tester annat än i norska hastigheter så hade det framgått.Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Huh? Han kör ju 0-100 och MYP klår M50.MWall skrev:M50 är mycket kraftfullare än M3P. Hade Björn gjort tester annat än i norska hastigheter så hade det framgått.Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Kolla 100-200... Där är M50 klart snabbare än även M3P.taliz skrev:Huh? Han kör ju 0-100 och MYP klår M50.MWall skrev:M50 är mycket kraftfullare än M3P. Hade Björn gjort tester annat än i norska hastigheter så hade det framgått.Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Uhh jaha och vem bryr sig om det? Inte direkt ngt man har mkt nytta av. Ingen som mäter det, av en anledning.MWall skrev:Kolla 100-200... Där är M50 klart snabbare än även M3P.taliz skrev:Huh? Han kör ju 0-100 och MYP klår M50.MWall skrev:M50 är mycket kraftfullare än M3P. Hade Björn gjort tester annat än i norska hastigheter så hade det framgått.Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Säger mer än 0-100 iaf. För i så låga hastigheter är inte prestandan så utslagsgivande. Förutom pubertal rödljusrace då...taliz skrev:Uhh jaha och vem bryr sig om det? Inte direkt ngt man har mkt nytta av. Ingen som mäter det, av en anledning.MWall skrev:Kolla 100-200... Där är M50 klart snabbare än även M3P.taliz skrev:Huh? Han kör ju 0-100 och MYP klår M50.MWall skrev:M50 är mycket kraftfullare än M3P. Hade Björn gjort tester annat än i norska hastigheter så hade det framgått.Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
Det intressant är ju att Björn har angett fel för MYP. 3,7s ÄR med 1ft rollout. Så den är helt enligt spec således. Björn har angett att spec är 0-100 på 3,7s. Men när han testar med 1ft roll out så får han 3,68 och spec är 3,7. Så
Intressant ordval... MYP är lika slö som M50
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Skitsnack, 0-100 är standard av en anledning. Om "prestandan" var bättre i i4 M50 så borde den vara snabbare där med.MWall skrev:Säger mer än 0-100 iaf. För i så låga hastigheter är inte prestandan så utslagsgivande. Förutom pubertal rödljusrace då...taliz skrev:Uhh jaha och vem bryr sig om det? Inte direkt ngt man har mkt nytta av. Ingen som mäter det, av en anledning.MWall skrev:Kolla 100-200... Där är M50 klart snabbare än även M3P.taliz skrev:Huh? Han kör ju 0-100 och MYP klår M50.MWall skrev:
M50 är mycket kraftfullare än M3P. Hade Björn gjort tester annat än i norska hastigheter så hade det framgått.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Det verkar inte stämma. Åkte ut och testade MYP nu, kändes pigg vid 47% SOC. 481hk max discharge och 0-100 på 3,95.HelectriC skrev:M50 är garanterat inte som MYP. Jag får riktig kick även vid 30% SoC, men i MYP är den heltrött vid 50%.Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Man bör väl även beakta att BMW tid är gjord i början av februari med vinterdäck jämfört med sommardäck i mitten av juni med Teslan, borde göra något iallafall. Sedan får jag väl säga att båda duger gott och jag bryr mig mest om 80-120 accet, som någon annan sa. 0-100 är ointressant men en vedertagen mätmetod för prestanda. Rullande start känns lite påhitt tycker jag och är helt ointressant.Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
27,8 kWp solceller
Re: Prestanda MYP vs MYLR
0-100 är en rest från en svunnen tid när bilarna var mycket långsammare. Teslorna lever på rycket från stillastående då de ej är vridmomentsbegränsade. Tror BMW:n är snabbare redan från 50-60 km/h och uppåt.taliz skrev:Skitsnack, 0-100 är standard av en anledning. Om "prestandan" var bättre i i4 M50 så borde den vara snabbare där med.
Men nu släpper vi det.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
är detta mätt med en riktig gps box? Jag mäter med Dragy. En vanlig app kan visa ganska mycket fel. Oavsett, så är inte 4 sek jättefort, inte Tesla performancenivå enligt mig iaf.Tellus skrev:Det verkar inte stämma. Åkte ut och testade MYP nu, kändes pigg vid 47% SOC. 481hk max discharge och 0-100 på 3,95.HelectriC skrev:M50 är garanterat inte som MYP. Jag får riktig kick även vid 30% SoC, men i MYP är den heltrött vid 50%.Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Nu är i4 en liten bil med klena utrymmen som trots det väger ohemula 2.2-2.3 ton, som en Range Rover, och är därmed ointressant till att börja med. BMW får återkomma med nästa generation.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Håller med om att 0-100 var mer relevant när tiderna rent generellt var betydligt högre än idag. När man börjar krypa neråt 4 sekunder och därunder spelar greppet en allt större roll. Accelerationen begränsas då av den maximala kraft som däcken kan överföra, snarare än motorn. Ett rätt extremt exempel är ett tidigare rekordförsök med en Koenigsegg Agera, där de hade problem med hjulspinn ända upp till 180 km/h. Det medförde att bilen gjorde 100-200 på kortare tid än 0-100 km/h, vilket troligen kan förklaras av att bilens aerodynamiska downforce i högre farter bidrog till att ge bättre grepp. Om motorn hade varit begränsande hela tiden hade 100-200 tagit tre gånger så lång tid om 0-100, men det gick alltså fortare. Visserligen var det inte ideala förhållanden, men visar ändå på hur grepp kan begränsa. Här har elbilar en fördel, i och med att de kan reglera effekten mer noggrant och därmed bättre utnyttja det fäste som finns.MWall skrev:0-100 är en rest från en svunnen tid när bilarna var mycket långsammare. Teslorna lever på rycket från stillastående då de ej är vridmomentsbegränsade. Tror BMW:n är snabbare redan från 50-60 km/h och uppåt.
Men nu släpper vi det.
När vi pratar snabba bilar är i mitt tycke 100-200, eller 50-150 eller kanske 70-130 mer intressanta sätt att mäta prestanda.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
HelectriC skrev:är detta mätt med en riktig gps box? Jag mäter med Dragy. En vanlig app kan visa ganska mycket fel. Oavsett, så är inte 4 sek jättefort, inte Tesla performancenivå enligt mig iaf.Tellus skrev:Det verkar inte stämma. Åkte ut och testade MYP nu, kändes pigg vid 47% SOC. 481hk max discharge och 0-100 på 3,95.HelectriC skrev:M50 är garanterat inte som MYP. Jag får riktig kick även vid 30% SoC, men i MYP är den heltrött vid 50%.Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
Är väl 3,7 sekunder med rollout? Då är väl 3,95 sek jättebra?
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Halvkombi smäller högt i min värld då vi har hund. Den lirar även i en helt annan liga vad gäller komfort och utrustning. Att den väger lite mer får man acceptera. Är inte idealiskt men det finns inga egentliga alternativ i klassen, förutom Polestar 2.Lurkern skrev:Nu är i4 en liten bil med klena utrymmen som trots det väger ohemula 2.2-2.3 ton, som en Range Rover, och är därmed ointressant till att börja med. BMW får återkomma med nästa generation.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Snarare har det en koppling till verkliga trafikförhållanden. Vägar med hastighetsbegränsning på >100kmh är så gott som alltid flerfiliga, dvs man har ingen direkt brådska att komma om snabbt för att göra en säker omkörning.MWall skrev:0-100 är en rest från en svunnen tid när bilarna var mycket långsammare. Teslorna lever på rycket från stillastående då de ej är vridmomentsbegränsade. Tror BMW:n är snabbare redan från 50-60 km/h och uppåt.taliz skrev:Skitsnack, 0-100 är standard av en anledning. Om "prestandan" var bättre i i4 M50 så borde den vara snabbare där med.
Men nu släpper vi det.
Förövrigt, menar du att BMW har begränsat vridmomentet mer än Tesla i lägre hastighet? Varför då isf? Går den tunga klumpen sönder annars?
Allt är relativt som man säger, men för mig gav den ingen mersmak. Kändes bara just trång, gammal och tung.MWall skrev:Halvkombi smäller högt i min värld då vi har hund. Den lirar även i en helt annan liga vad gäller komfort och utrustning. Att den väger lite mer får man acceptera. Är inte idealiskt men det finns inga egentliga alternativ i klassen, förutom Polestar 2.Lurkern skrev:Nu är i4 en liten bil med klena utrymmen som trots det väger ohemula 2.2-2.3 ton, som en Range Rover, och är därmed ointressant till att börja med. BMW får återkomma med nästa generation.
EQE lockar betydligt mer(men den var lite för svampig).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
beror på vad man menar med jättebra. Folk generellt känner ju inte till 1 foot rollout, så när man på pappret jämför bilarna så får man en skev bild av verkligheten eftersom väldigt få övriga bilar anges med 1 foot rollout. Don't get me wrong, 4 sek till 100 ÄR snabbt, men i jämförelse med andra prestandaelbilar i allmännhet och Tesla P i synnerhet, så är inte 4sek snabbt.MWall skrev:HelectriC skrev:är detta mätt med en riktig gps box? Jag mäter med Dragy. En vanlig app kan visa ganska mycket fel. Oavsett, så är inte 4 sek jättefort, inte Tesla performancenivå enligt mig iaf.Tellus skrev:Det verkar inte stämma. Åkte ut och testade MYP nu, kändes pigg vid 47% SOC. 481hk max discharge och 0-100 på 3,95.HelectriC skrev:M50 är garanterat inte som MYP. Jag får riktig kick även vid 30% SoC, men i MYP är den heltrött vid 50%.Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
Är väl 3,7 sekunder med rollout? Då är väl 3,95 sek jättebra?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14