Prestanda MYP vs MYLR

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av acorn »

mikebike skrev:
backe skrev:
kenjon skrev:
I appen under Uppgraderingar - Programvaruuppdateringar. 19 200 kr.

Jag får inte inte upp den där på min bil? Kanske kommer senare?
Märkligt, den fanns där från dag 1 för mig. Får du upp de andra alternativen (EAP, FSD)?
Det är inte en lrasingbil?
En ännu dummare fråga, det är inte en MYP för där finns ju inte alternativet.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av Strebern »

Jag har acc. boost på min bil, och jag kan bara säga en sak: KÖP!, det är definitivt skillnad 0-100.
Däremot EFTER 100 km/h så verkar den vara lika snabb som innan, dvs prestandan är innan 100 km-strecket.
Men det är väl värt pengarna om man gillar trycket i accelerationen.
Före acc. boost = inga ryckningar i styrningen och inget däckgnugg ut ur rondeller.
Efter acc. boost = det drar lite i ratten vid acceleration som inte är 100% spikrak, och ur kurvor i samma fart som innan går antispinnet lättare in, man får köra lite annorlunda men fortare går det.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av mikebike »

Strebern skrev:
Jag har acc. boost på min bil, och jag kan bara säga en sak: KÖP!, det är definitivt skillnad 0-100.
Däremot EFTER 100 km/h så verkar den vara lika snabb som innan, dvs prestandan är innan 100 km-strecket.
Men det är väl värt pengarna om man gillar trycket i accelerationen.
Före acc. boost = inga ryckningar i styrningen och inget däckgnugg ut ur rondeller.
Efter acc. boost = det drar lite i ratten vid acceleration som inte är 100% spikrak, och ur kurvor i samma fart som innan går antispinnet lättare in, man får köra lite annorlunda men fortare går det.
Det känns som om.pedalmappningen ändrats också, den reagerar snabbare på gaspådrag.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lurkern
Inlägg: 905
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av Lurkern »

19.200 för turbo-gas?
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av Tiimpan »

Lurkern skrev:
19.200 för turbo-gas?
För 9000kr kanske. Jag kör mest på chill(mode) :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av mikebike »

Lurkern skrev:
19.200 för turbo-gas?
På nyare Volvo är det allt man får vid uppgradering. På mina Volvo fick man i alla fall 25 hkr.

Min egen "mätning" gav 10% högre hastighet vid acceleration en given sträcka efter acc.boost.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MY Tesla
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 jul 2021 13:13

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av MY Tesla »

Jag testade min MYP med Dragy och klockade 0-100 på 3,96 sek!

Ska göra ett nytt försök med bättre uppvärmt batteri nån dag….

Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av flamman »

MY Tesla skrev:
Jag testade min MYP med Dragy och klockade 0-100 på 3,96 sek!

Ska göra ett nytt försök med bättre uppvärmt batteri nån dag….

Kul! Vad hade du för SoC? (Ska spela stor roll sägs det)
Värt att notera är också att 3,7 sekunder för MYP är med avdrag för 1ft roll-out. Så 3,96 sekunder är nog enligt spec.
LR 5,0 sekunder anges är utan något sådant avdrag.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Prestanda MYP vs MYLR

Inlägg av AAKEE »

flamman skrev:

Kul! Vad hade du för SoC? (Ska spela stor roll sägs det)
Värt att notera är också att 3,7 sekunder för MYP är med avdrag för 1ft roll-out.
Europeiska MYP har LG-batteriet på ca 79kWh.
Det kan precis leverera den effekt som MYP ger, minns inte exakt men någonstans runt 80-85% räcker batteriets effekt för att leverera det bilen kan ta emot.
För detta krävs det dessutom att batteriet är tillräckligt varmt. Minns inte exakt, kanske min 30-35grader, men man bör ha laddat med DC före iallafall.

Rolloutbiten: M3P ska göra 0-100 på 3.3 med rollout men det är många som kört 3.3 utan rollout med tex dragy. Jag har kört 3.31 med Dragy vid kall väderlek, dvs kall asfalt. Då hade jag 90-70% SOC och DC-laddat batteri, började vid runt 45C som sedan sjönk successivt. Har Panasonic 2170L / E3LD som levererar mer effekt än bilen behöver om man har ok SOC och batteritemp.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar