Är det bara jag som ens undrar varför vi ens diskuterar BMW? Sväng vänster till bmwclubsweden eller något annat ointressant.
Kanske inte pratar elbilar där?
Haha! Förmodligen inte
Det gör vi faktiskt.
Då måste jag hitta dit nu när jag beställt BMW. Har tyckt att det inte varit så mycket fart på andra bilforum som här men det kanske är på väg att ändra sig.
Hört från flera håll att LR ska vara rappare i högre hastigheter än P, främst Y, men kanske även 3.
Kan det ha med att de är olika drevade?
Med tanke på att P har högre toppfart så skulle väl LR i så fall vara snabbare i låga hastigheter. Vilket LR inte är och knappast i höga hastigheter heller...
Hört från flera håll att LR ska vara rappare i högre hastigheter än P, främst Y, men kanske även 3.
Kan det ha med att de är olika drevade?
Det är bara felaktiga rykten.
Det skiljer till P’s fördelning högre farter också men skillnaden är mindre än under 100 km/h. M3P har mer effekt även där LR når sin toppfart, inte mycket skillnad just där men det skiljer och är suvmccesdivt mer skillnad från toppfart och nedåt.
Det finns gott om exempel där man mätt motoreffekt på drivhjulen i olika hastigheter, tex på youtube.
Här nedan, en Dyno av P och LR. Den är gammal så det har kommit effektuppgraderingar för både LR och P sedan denna:
Förövrigt, menar du att BMW har begränsat vridmomentet mer än Tesla i lägre hastighet? Varför då isf? Går den tunga klumpen sönder annars?
Nu ska vi inte kasta Sten i glashus, eller mer korrekt drivaxlar i TCS. Har senaste dagarna läst inlägg om byten av drivaxlar på X, S och 3 men visst inte Y än, men ge det en tid så….
Då har du nog läst fel. Drivaxlar har varit ett problem främst på X.
3 och Y har inte haft något sådant.
Nej jag har inte läst fel men ev du, för jag skrev att jag inte läst om Y än.
Då får du gärna hänvisa till var du fått info om att Model 3 skulle ha problem med drivaxlarna.
Jag skrev inlägg, inte att alla model 3 har problem så det kan ha varit ett enskilt fall. Tittade lite men det är lite mycket inlägga på detta forum för att det ska vara lätt att hitta och söka verkar jag inte klara av. Får jag lite tid över så ska jag göra ett försök.
Jag gör ett försök att dra tillbaka tråden till OT, då den främst var tänkt att handla om skillnaden i prestanda mellan MYLR och MYP, inte om andra bilmärken eller problem med drivaxlar på andra modeller etc. Men det verkar ju finnas ett intresse att diskutera detta så ni får gärna skapa en egen tråd för det!
Jag gör ett försök att dra tillbaka tråden till OT, då den främst var tänkt att handla om skillnaden i prestanda mellan MYLR och MYP, inte om andra bilmärken eller problem med drivaxlar på andra modeller etc. Men det verkar ju finnas ett intresse att diskutera detta så ni får gärna skapa en egen tråd för det!
Glad midsommar!
Lite ”paus musik” är väl alltid trevligt och det är så det är på TCS:D
Jag gör ett försök att dra tillbaka tråden till OT, då den främst var tänkt att handla om skillnaden i prestanda mellan MYLR och MYP, inte om andra bilmärken eller problem med drivaxlar på andra modeller etc. Men det verkar ju finnas ett intresse att diskutera detta så ni får gärna skapa en egen tråd för det!
Glad midsommar!
Ofta är ju ämnet snabbt avhandlat. I detta fall så är väl MYP snabbare än 3LR? Då blir diskussionerna väldigt korta och tråkiga.
Jag gör ett försök att dra tillbaka tråden till OT, då den främst var tänkt att handla om skillnaden i prestanda mellan MYLR och MYP, inte om andra bilmärken eller problem med drivaxlar på andra modeller etc. Men det verkar ju finnas ett intresse att diskutera detta så ni får gärna skapa en egen tråd för det!
Glad midsommar!
Ofta är ju ämnet snabbt avhandlat. I detta fall så är väl MYP snabbare än 3LR? Då blir diskussionerna väldigt korta och tråkiga.
Tråden heter dock prestanda MYP vs MYLR. Inte 3LR.
Jag gör ett försök att dra tillbaka tråden till OT, då den främst var tänkt att handla om skillnaden i prestanda mellan MYLR och MYP, inte om andra bilmärken eller problem med drivaxlar på andra modeller etc. Men det verkar ju finnas ett intresse att diskutera detta så ni får gärna skapa en egen tråd för det!
Glad midsommar!
Ofta är ju ämnet snabbt avhandlat. I detta fall så är väl MYP snabbare än 3LR? Då blir diskussionerna väldigt korta och tråkiga.
Tråden heter dock prestanda MYP vs MYLR. Inte 3LR.
Haha. Ja då är det väl en ännu kortare diskussion.
Jag gör ett försök att dra tillbaka tråden till OT, då den främst var tänkt att handla om skillnaden i prestanda mellan MYLR och MYP, inte om andra bilmärken eller problem med drivaxlar på andra modeller etc. Men det verkar ju finnas ett intresse att diskutera detta så ni får gärna skapa en egen tråd för det!
Glad midsommar!
Ofta är ju ämnet snabbt avhandlat. I detta fall så är väl MYP snabbare än 3LR? Då blir diskussionerna väldigt korta och tråkiga.
Tråden heter dock prestanda MYP vs MYLR. Inte 3LR.
Att ingen har länkat till dessa redan?
[/yt]
[/yt]
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jag gör ett försök att dra tillbaka tråden till OT, då den främst var tänkt att handla om skillnaden i prestanda mellan MYLR och MYP, inte om andra bilmärken eller problem med drivaxlar på andra modeller etc. Men det verkar ju finnas ett intresse att diskutera detta så ni får gärna skapa en egen tråd för det!
Glad midsommar!
Ofta är ju ämnet snabbt avhandlat. I detta fall så är väl MYP snabbare än 3LR? Då blir diskussionerna väldigt korta och tråkiga.
Tråden heter dock prestanda MYP vs MYLR. Inte 3LR.
Haha. Ja då är det väl en ännu kortare diskussion.
Är extremt besviken på min MYP - betydligt sämre ihopbyggd än den kines LR som jag har.
Tycker att prestandan är medelmåttig med - Hopps de släpper prestandauppdateringar till bilen så skillnaden blir större
Du hade inte acc.boost i din LR?
Jag undrar (fortfarande) hur stor skillnaden är mellan MYLR a.c. och MYP.
Inte acc boost. Men skulle tro att skillnaden är minimal. Min M3P var ju på en helt annan division än denna.
Största skillnaden är 0-30, P trycker på mer. I motorvägsfart så är det ingen skillnad. Möjligen att P är piggare i högre motorvägsfart men mellan 120-140km/h är det inte det.
Är extremt besviken på min MYP - betydligt sämre ihopbyggd än den kines LR som jag har.
Tycker att prestandan är medelmåttig med - Hopps de släpper prestandauppdateringar till bilen så skillnaden blir större
Du hade inte acc.boost i din LR?
Jag undrar (fortfarande) hur stor skillnaden är mellan MYLR a.c. och MYP.
Inte acc boost. Men skulle tro att skillnaden är minimal. Min M3P var ju på en helt annan division än denna.
Största skillnaden är 0-30, P trycker på mer. I motorvägsfart så är det ingen skillnad. Möjligen att P är piggare i högre motorvägsfart men mellan 120-140km/h är det inte det.
Det är inte så att den upplevs långsammare för att den är tystare?
Kan hålla med lystico till viss del.
Inte så stor skillnad på YLR vs YP, det är i lägre farter det märks mest skillnad i acc.
Det var större skillnad på model 3 LR och P.
Vi kommer båda från M3P, kanske därför den upplevs lite slö.
Tycker heller inte P är tystare än vår LR tillverkad 2022-03.
Fjädringen kan jag inte riktigt uttala mig om än, men känslan är att P klarar väggupp och liknande galantare, trots 2" större fälgar.
LR har också mindre panelgaps. Vår SA sa att dom nästan inte haft någon som klagat på Kina bilarna, men på dom Tyska ser man skillnad direkt om man står och jämför olika exemplar, speciellt på vita bilar blir det extra tydligt.
Totalt sett tycker jag ändå MYP är en kanon bra bil.
Det som stör mest på MYP är det lågfrekventa bullret, hoppas det minskar när däcken blir inkörda.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Jag får helt enkelt slå död på denna diskussion, tar mina bilar MYP och M3P så får svärfar och farsgubben ta sina MYLR och 3LR och köra ett race från 0-100, 100-150 och filma.
Jag får helt enkelt slå död på denna diskussion, tar mina bilar MYP och M3P så får svärfar och farsgubben ta sina MYLR och 3LR och köra ett race från 0-100, 100-150 och filma.
Min magkänsla säger;
1. M3P
2. MYP
3. 3LR
4. MYLR
Helt rätt.
Låna en Dragy box och Testa med kvalitet och verifierade väden.
Jag får helt enkelt slå död på denna diskussion, tar mina bilar MYP och M3P så får svärfar och farsgubben ta sina MYLR och 3LR och köra ett race från 0-100, 100-150 och filma.
Min magkänsla säger;
1. M3P
2. MYP
3. 3LR
4. MYLR
Eller så läser man på teslas beställningssida
1. M3P 3,3 sek (ca 3,5 med rollout)
2. MYP 3,7 sek (ca 3,9 med rollout)
3. 3LR. 4,4 sek
4. MYLR 5,0 sek
Edit, uppdaterade med rollout
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Jag får helt enkelt slå död på denna diskussion, tar mina bilar MYP och M3P så får svärfar och farsgubben ta sina MYLR och 3LR och köra ett race från 0-100, 100-150 och filma.
Är det någonstans man absolut inte kan läsa acc siffror så är det på tillverkarnas hemsidor, några överdriver, andra underdriver, några kör med 1 foot roll out, några inte
Sen borde ju iofs Tesla ha samma tankegång på alla sina modeller, men jag är inte ens säker på det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag får helt enkelt slå död på denna diskussion, tar mina bilar MYP och M3P så får svärfar och farsgubben ta sina MYLR och 3LR och köra ett race från 0-100, 100-150 och filma.
Är det någonstans man absolut inte kan läsa acc siffror så är det på tillverkarnas hemsidor, några överdriver, andra underdriver, några kör med 1 foot roll out, några inte
Sant men samma märke borde ha liknande spridning. Jämföra Tesla mot BMW går ju däremot inte.