Kortare övernattning i bakluckan

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KrisJ
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 dec 2021 06:55

Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av KrisJ »

Semestrar nalkas och vi (jag och frugan) ska på långtur ner i Europa med vår härliga MYLR!
Ingen detaljerad plan men den övergripande bilden är att ”snabbt” ta oss ner till Kroatien, utforska landet och sedan snigla hemåt över några veckor.

Det blir mestadels hotell men vi tänkte också prova att köra en ”övernattning” i bilen på vägen ner. Detta blir då mer som något slags lång powernap då jag inte tror att det blir några 8h i skuffen. :D
Kan tänka mig att det blir 3-4h.

Vi tänkte en enkel setup med typ några dynor till trädgårdsmöblerna att breda ut i skuffen, någon kudde och filt. Resväskorna får sitta i framsätet.

Lite frågor som dyker upp:
1. Är det någon som testat sova på nedfällda baksäten i sin MY? Tips? (Ingen av oss är särskilt långa eller breda.)

2. Har någon provat Camper Mode? Funkar det medan man laddar? Något speciellt att tänka på?

3. Föreställer mig att övernattningen blir i typ södra Tyskland. Eftersom det handlar om några timmar mitt i natten ser jag inte att det skulle vara några problem att blocka en supercharger medan man sover om man hittar en station med typ 10+ platser. Men det kanske blir tunga straffavgifter för sådant beteende även om man inte står i vägen för någon? Tänker jag fel?

Tacksam för era erfarenheter och tankar!
/KrisJ
2023 - S Plaid
2022 - Y LR - Såld
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av Jeppe_E »

KrisJ skrev:
Semestrar nalkas och vi (jag och frugan) ska på långtur ner i Europa med vår härliga MYLR!
Ingen detaljerad plan men den övergripande bilden är att ”snabbt” ta oss ner till Kroatien, utforska landet och sedan snigla hemåt över några veckor.

Det blir mestadels hotell men vi tänkte också prova att köra en ”övernattning” i bilen på vägen ner. Detta blir då mer som något slags lång powernap då jag inte tror att det blir några 8h i skuffen. :D
Kan tänka mig att det blir 3-4h.

Vi tänkte en enkel setup med typ några dynor till trädgårdsmöblerna att breda ut i skuffen, någon kudde och filt. Resväskorna får sitta i framsätet.

Lite frågor som dyker upp:
1. Är det någon som testat sova på nedfällda baksäten i sin MY? Tips? (Ingen av oss är särskilt långa eller breda.)

2. Har någon provat Camper Mode? Funkar det medan man laddar? Något speciellt att tänka på?

3. Föreställer mig att övernattningen blir i typ södra Tyskland. Eftersom det handlar om några timmar mitt i natten ser jag inte att det skulle vara några problem att blocka en supercharger medan man sover om man hittar en station med typ 10+ platser. Men det kanske blir tunga straffavgifter för sådant beteende även om man inte står i vägen för någon? Tänker jag fel?

Tacksam för era erfarenheter och tankar!
/KrisJ
1. Ja, några stycken har väl testat ja (typ väldigt många). Det funkar alldeles utmärkt. För absolut bästa komfort, så kan man lyfta ut sittdynan och lägga en handduk. Då blir utrymmet helt platt. Fäller man bara sätet, så blir det en liten uppförsbacke. Alternativt så ställer man bilen i en lutning.

2. Ja, det är bara att aktivera. Inget att tänka på.

3. Nej, blocka inte en supercharger. Laddningen tar max 1,5h from tomt till fullt. och när batteriet är fullt, så blir det avgifter, typ 8 kr/min. Så nej, bara nej. Man står inte på en SuC om man inte laddar.

Lycka till. Glöm inte låsa bilen genom att klicka på hänglåset.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av TiborBlomhall »

Största problemet med övernattning är morgonsolen. Man inser hur mycket glasytor bilen har när man försöker sova vidare trots att morgonsolen lyser en rätt i nyllet hur man än vrider sig :|

https://teslaclubsweden.se/model-3-camping/

Ärligt efter den gången har vi hellre bara lutat framsätena så långt bak det går, lagt en kudde under huvudet och sovit så. För en natt duger det lika bra. Lite mer obekvämt men mycket mindre meck med att stuva om allting och fixa och dona.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av bjornnilsson »

Skärmavbild 2022-06-28 kl. 13.54.42.png
Model S men samma princip.

Vi sover på luftmadrass som finns att köpa måttanpassad för Tesla.

Tror att det underlättar att vara under medellängd. Intygar att morgonsolen nog är största utmaningen. Jag kör dock med silversnöskydd på framrutan (eller vad det nu heter) för att stänga ute mesta solstrålningen+en filt mellan sätena fram för att skärma av. Trots utmaningarna är det mitt/frugans favorit-sätt att hänga i vår omgivning.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av raven1976 »

Jag sov i min på midsommar. Jag är 193 cm lång. Om jag drar fram båda stolarna och lägger mig mitt i bilen (alternativt lite på diagonalen) så får jag plats. Nu är det sällan jag ligger helt utsträckt på det viset. Men det fungerade iaf utmärkt att sova. Är man känslig för ljud kan proppar vara att rekommendera då ACn låter en del. Fördelen är att ljudet är ganska konstant och inte varierar, så det gick bra för mig att "tänka bort".
Tror det gick åt 12% batteri för mig för ca 7 timmars sömn. Det var soligt, så det kan ju variera beroende på hur varmt/kallt det blir.
Var inne på om jag skulle sova i bilen igår natt. Det var ju sjukt varmt inne, så 20-21 grader i bilen hade ju varit fint. :)
Hade man fått tag i en "långsamladdare" av något slag så går det säkert att kombinera camp mode med laddning.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av larjon »

Vi har tänkt åka en sväng till Norge i sommar (mest för naturupplevelser) och kommer då att campa i bilen några nätter, därför provade jag att sova i den igår och det gick utmärkt.
Jag är 190cm lång och har köpt en Tescamp-madrass.
Slutsatsen efter natten är att madrassen är skön men att jag förmodligen kommer komplettera med ytterligare något mjukt under den (kanske en uppblåsbar madrass) för ytterligare komfort.
Om man kör fram sätena längst fram kan jag i princip ligga raklång, men behöver också palla upp med något bakom stolarna för att kunna utnyttja även den delen som sovyta.
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
KrisJ
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 dec 2021 06:55

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av KrisJ »

Tack för tipsen och alla tankar/erfarenheter!
Väldigt värdefullt. Ska bli kul att prova detta!
/KrisJ
2023 - S Plaid
2022 - Y LR - Såld
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av hanseman »

Tips för att spara batteri är att inte använda ACn, utan bara fläkten! Funkar ypperligt och är nästan skönare.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av Dafro »

hanseman skrev:
Tips för att spara batteri är att inte använda ACn, utan bara fläkten! Funkar ypperligt och är nästan skönare.
Fast det måste väl vara omöjligt att få under utetemperatur och just nu skulle jag inte välja fläkt framför AC i sovrummet men visst har man inte ac hemma så kanske det ör ett alternativ.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av ReNewAble »

Har också kört ner till Kroatien och då bara stannat för en längre ”Powernap” på 4-5 timmar. Ställde bak stolarna så långt det gick och sov hjälpligt där. Var med Model 3 men borde funka motsvarande med Model Y. Är 1.83 lång och fick tillräckligt med sömn för att kunna säkert köra vidare på morgonen. Sätt på camp mode men dra ner fläkthastigheten på lägsta nivå. Vi ställde oss i närheten av en SuC men var inte inkopplade.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
jeppep
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av jeppep »

Går det att låsa in sig i bilen under natten? Räcker det att klicka på låset på skärmen fastän bilen är i P och mobilen ligger i bilen?
Allt gott!
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av ReNewAble »

jeppep skrev:
Går det att låsa in sig i bilen under natten? Räcker det att klicka på låset på skärmen fastän bilen är i P och mobilen ligger i bilen?
Allt gott!
Jepp, det räcker
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av Johan_YJ7 »

Trädgårdsdynorna går utmärkt. Med lakan och täcke blir det betydligt mer plusmeny upplevelse.

Solen var inget problem för mig, bara dra täcket över huvet, ACn är ju på så det behöver inte bli olidligt. Taket på Y är väldigt tonat. Ta reda på vart solen går upp och parkera förebyggande i skugga. P-hus/garage kanske?
Det finns mörkläggningspresseningar att köpa, ex Biltema. Kan eventuellt avråda från detta om ni tänkt vara någorlunda inkognito, camping på vanlig parkeringsplats brukar dyka upp väktare, ägare allt möjligt särskilt nere i Europa.

Om ni inte är kortväxta ska ni sätta resväskorna på golvet vid baksätet och fylla upp så ni får lite längre säng med plats för huvudet.

Sov inte på SuC. Hitta en slö/gratis-laddare, men håll koll på öppettiderna i butikerna så ni inte vaknar oväntat av frukostrusningen till Mcdonalds.. :)
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av slugger75 »

Jag har gått från Model 3 till Y, och nu är jag intresserad av att samla på mig tips om att övernatta i bilen.

1. Jag är sugen på att köpa en ”memoryfoam-madrass”. Något tips här?

2. Om man är på resa ute i Europa, och stannar på en camping, betalar man då olika priser för att övernatta i husbil/husvagn kontra tält? Det är väl kanske inte så många som övernattar i ”vanlig” bil på en camping? (Jag har typ aldrig bott på en campingplats). Och brukar man kunna plugga in bilen på lite långsamladdning under natten?

3. Andra bra tips? (Förutom de som redan nämnts i tråden).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Macca
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jun 2022 23:54

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av Macca »

slugger75 skrev:
Jag har gått från Model 3 till Y, och nu är jag intresserad av att samla på mig tips om att övernatta i bilen.

1. Jag är sugen på att köpa en ”memoryfoam-madrass”. Något tips här?
Jag köpte denna 10 cm tjocka bäddmadrass på Jysk idag för 2800 kr (så kallat ord.pris 6800 kr)
https://jysk.se/sovrum/baddmadrasser/go ... 10-wellpur

Har inte sovit på den än och den har inte fått sin fulla tjocklek efter att ha varit komprimerad i förpackningen, men den kändes redan nu bekväm så jag tror det kommer bli väldigt bra. Mellan hjulhusen får den inte riktigt plats utan blir ihoptryckt och lite uppvikt på kanterna.
saabajohan
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 jun 2022 13:10

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av saabajohan »

Jag har beställt dessa https://www.amazon.se/dp/B08X17CDRP/ref ... UTF8&psc=1
Ska bli kul att testa. Bra tips med att förlänga liggplatsen genom att sätta ngn form av packning bakom stolarna :)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av slugger75 »

saabajohan skrev:
Jag har beställt dessa https://www.amazon.se/dp/B08X17CDRP/ref ... UTF8&psc=1
Ska bli kul att testa. Bra tips med att förlänga liggplatsen genom att sätta ngn form av packning bakom stolarna :)
Kul! Återkom gärna med omdöme när du testat.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Bluesky
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 mar 2022 12:56

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av Bluesky »

Vilken är bästa madrassen nu?
Användarvisningsbild
KalleB
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 maj 2019 08:22

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av KalleB »

Vill bara tipsa om denna madrass. MegaMat duo 10 TXY. Grymt skön. Svår att få tag i men finns nu på skittfiske.se

https://www.skittfiske.se/exped/245948/ ... rlag-10-cm
Senast redigerad av KalleB, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av slugger75 »

KalleB skrev:
Vill bara tipsa om denna madrass. MegaMat duo 10 TXY. Grymt skön. Svår att få tag i men finns nu på skitfiske.se

https://www.skittfiske.se/exped/245948/ ... rlag-10-cm
Har du testat den?

Funderar på om en uppblåsbar är skönare än en memoryfoam?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
eDrive
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 dec 2019 22:36

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av eDrive »

slugger75 skrev:
saabajohan skrev:
Jag har beställt dessa https://www.amazon.se/dp/B08X17CDRP/ref ... UTF8&psc=1
Ska bli kul att testa. Bra tips med att förlänga liggplatsen genom att sätta ngn form av packning bakom stolarna :)
Kul! Återkom gärna med omdöme när du testat.
Kan rekomendera den här madressen, den är riktigt bekväm.
Den går snabbt att packa upp och är enkel att rulla ihop när man inte behöver den mer.
När den är i den medföljande väskan så passar den med lätthet under golvet i bagagen eller i frunken.

Madrassen kan även vikas på mitten vilket gör att den blir dubbelt så tjock, perfekt om man inte behöver hela bredden eller inte vill/kan fälla ena sätes halvan.
Vit/Svart Model Y Performance med FSD. Beställd mars 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av Bjelke »

KalleB skrev:
Vill bara tipsa om denna madrass. MegaMat duo 10 TXY. Grymt skön. Svår att få tag i men finns nu på skitfiske.se

https://www.skittfiske.se/exped/245948/ ... rlag-10-cm
Den såg ju bra ut :) hur passar den till model S ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av Dafro »

KalleB skrev:
Vill bara tipsa om denna madrass. MegaMat duo 10 TXY. Grymt skön. Svår att få tag i men finns nu på skitfiske.se

https://www.skittfiske.se/exped/245948/ ... rlag-10-cm
Skitfiske låter ju sådär kul men såg nu i länken att det säkert var autokorrigering som spökat igen… :ugeek:
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
falmarkspeter
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 jan 2022 22:52

Re: Kortare övernattning i bakluckan

Inlägg av falmarkspeter »

KalleB skrev:
Vill bara tipsa om denna madrass. MegaMat duo 10 TXY. Grymt skön. Svår att få tag i men finns nu på skitfiske.se

https://www.skittfiske.se/exped/245948/ ... rlag-10-cm
Vi har den. Rekommenderas starkt!
Den är lite svår att få tag i. Så länken ovan var säkert välkommen för de som försökt få tag på en.
Den har i dagarna bytt namn hos Exped. Kolla expeds hemsida. Same shit, different names...
Skriv svar