Fundering efter leverans av MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av Ilduce77 »

Nu har jag haft bilen i någon vecka och har ett par funderingar och ett par klagomål. Är ny på tesla och har därför noll erfarenhet och kunskap om detaljerna..

1
Jag har programvara 2022.11.102 och enligt changloggen, ska Disney+ finnas som tjänst. Jag får inte upp den. Har bara Netflix, Youtube, teslas videos och en annan tjänst, som jag glömt namnet på. Men inte Disney+. Finns det något som liknar appstore, eller dyker allt upp automatiskt?
Kan jag ta bort videotjänsten, som jag glömt namnet på?

2
Kan man trigga igång så bilen söker efter en tillgänglig uppdatering? Jag har som sagt 2022.11.102 och har förstått att det finns nya versioner..

3
Är det bara jag som inte har något varningsljud, som ska varna gångtrafikanter i låg hastighet, när man kör långsamt? Det gör mig ju inget, men trist för synskadade.

4
Det var funderingarna. Nu klagomålen..
Det skallrar/vibrerar från panelen som går i taket, längs främre delen av glastaket. Knackar man på det hör man att det är lite skramligt. Dock inte som om man tappat en skruv som fått ligga kvar. Men skramligt. Detta hörs när man kör, men slutar om man trycker handen mot panelen.

5
Alla som ringer till mig när jag är i bilen, hör sig själva i ett eko. Jag hör dem perfekt, men de hör sin egen röst.
Jag har testat att stänga av imersive sound, som det tipsats om, men det hjälper inte.
Någon som har kommit på någon lösning?

Annars är det en underbar bil.. Enpedalskörningen, som jag var skeptisk till och trodde att jag skulle stänga av, har visat sig vara underbar.. Tog en kvart att vänja sig vid..

Den extra displayen att montera bakom ratten, som "instrumentpanel" som jag tänkte beställa, kommer jag inte beställa. Man vänjer sig snabbt vid att ha displayen i mitten. Dock önskar att det fanns head up display. Någon som har tips på en liten nätt sådan? Jag behöver bara att den visar hastighet. Allt annat är bonus.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av Jeppe_E »

1. En del har problem med att få tillgång till Disney+ Jag själv använder inte det, så det är lite 8-)
2. Nej, man kan inte trigga igång, den kommer när den kommer.
3. Bara när man backar.
4. Lägg ärende i appen, det kan en mobile service komma ut och fixa. Filma det, så de vet var de ska kolla.
5. Ingen aning :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av Xeik »

3: är ni säkra på att det inte är något ljud? Det låter inte högt (som tur är) och hörs bara vid låg hastighet utanför bilen.
Iallafall på model 3. Det bör väl vara samma på MYP.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av malmer »

Ang uppdateringar så känns det som att Tesla sköter uppdateringar genom tilldelning. Tänk att de har en hög med aktiva vin-nummer och när de gör en ny version så rullar de ut den långsamt till en viss % av numrerna tills de når 100% (eller avbryter rollouten pga nåt problem och gör en patchversion istället).

Så har man en ny bil så verkar man inte få en uppdatering förrän Tesla släpper en ny version och ens vin hamnar med i rollouten av den. Så ibland kan en ny bil köra ett längre tag på fabriksversionen, trots det finns nyare.

Servicecenter kan nog säkert också tvinga fram en uppdatering av en bil till en viss version vid behov på något sätt. Exvis för att fixa nåt problem.

Detta är bara spekulation, men känns rimligt givet evidensen.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av mikebike »

Xeik skrev:
3: är ni säkra på att det inte är något ljud? Det låter inte högt (som tur är) och hörs bara vid låg hastighet utanför bilen.
Iallafall på model 3. Det bör väl vara samma på MYP.
Ja. Vi besökte goda vänner för ett par veckor sedan. De stod ute när jag backade ut på gatan.
-Oj, vad märkligt den låter, sa frun.
Lyssna noga när jag kör framåt, låter den nu?
-Nej, den är tyst.

De kör själva en ID.3 First Edition utan pedestrian warning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Xeik skrev:
3: är ni säkra på att det inte är något ljud? Det låter inte högt (som tur är) och hörs bara vid låg hastighet utanför bilen.
Iallafall på model 3. Det bör väl vara samma på MYP.
Ja det är samma på MYP.

”UFO-ljudet” när man backar hörs tydligt inne i bilen, men det förstärkta ”elbilsljudet” när man kör sakta framåt hörs inte inne i bilen. Men kör man sakta längs en vägg eller plank med sidorutorna nere kan man höra ljudet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av Xeik »

Nicke Nyfiken skrev:
Xeik skrev:
3: är ni säkra på att det inte är något ljud? Det låter inte högt (som tur är) och hörs bara vid låg hastighet utanför bilen.
Iallafall på model 3. Det bör väl vara samma på MYP.
Ja det är samma på MYP.

”UFO-ljudet” när man backar hörs tydligt inne i bilen, men det förstärkta ”elbilsljudet” när man kör sakta framåt hörs inte inne i bilen. Men kör man sakta längs en vägg eller plank med sidorutorna nere kan man höra ljudet.
Ja, det var väl så jag tänkte. Det vore ju märkligt om det inte skulle vara samma på alla.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev:
Xeik skrev:
3: är ni säkra på att det inte är något ljud? Det låter inte högt (som tur är) och hörs bara vid låg hastighet utanför bilen.
Iallafall på model 3. Det bör väl vara samma på MYP.
Ja det är samma på MYP.

”UFO-ljudet” när man backar hörs tydligt inne i bilen, men det förstärkta ”elbilsljudet” när man kör sakta framåt hörs inte inne i bilen. Men kör man sakta längs en vägg eller plank med sidorutorna nere kan man höra ljudet.
Om någon som verkligen lyssnar inte hör något ljud mitt i natten i ett villaområde så gör det inte mycket nytta.
Jag hör det inte heller i parkeringshus med rutan nere, det var därför jag bad henne lyssna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Xeik skrev:
3: är ni säkra på att det inte är något ljud? Det låter inte högt (som tur är) och hörs bara vid låg hastighet utanför bilen.
Iallafall på model 3. Det bör väl vara samma på MYP.
Ja det är samma på MYP.

”UFO-ljudet” när man backar hörs tydligt inne i bilen, men det förstärkta ”elbilsljudet” när man kör sakta framåt hörs inte inne i bilen. Men kör man sakta längs en vägg eller plank med sidorutorna nere kan man höra ljudet.
Om någon som verkligen lyssnar inte hör något ljud mitt i natten i ett villaområde så gör det inte mycket nytta.
Jag hör det inte heller i parkeringshus med rutan nere, det var därför jag bad henne lyssna.
Det är en del skillnader på LR-bilarna från Kina och Performance-bilarna från Tyskland, dessutom skiljer det en hel del i tillverkningsdatum mellan din bil och de MYP som levereras nu. Det kan också vara en anledning.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av Jaegaern »

Ingen Tesla har väl ljud när man kör framåt? Det enda är väl när man backar?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jaegaern skrev:
Ingen Tesla har väl ljud när man kör framåt? Det enda är väl när man backar?
Jo.
Nej.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av taliz »



Så "borde" det vara. Notera att bakåt är ett helt annat, och mkt högre, ljud än framåt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av markuswesterberg »

Har också problem med nr 5.
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av Sebastian+ »

2. Glöm inte ändra att du vill ha ”avancerade” uppdateringar. Då kommer det mer frekvent :)

Bilen kräver också Wi-Fi för att ladda ner uppdateringarna. Enklast är att internetdela från telefonen vid en halvlång/lång resa.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av Ilduce77 »

Sebastian+ skrev:
2. Glöm inte ändra att du vill ha ”avancerade” uppdateringar. Då kommer det mer frekvent :)

Bilen kräver också Wi-Fi för att ladda ner uppdateringarna. Enklast är att internetdela från telefonen vid en halvlång/lång resa.
Tackar!

Det är ändrat till avancerat..
Och det ligger en mobil router i bilen,så den ger internet ett par timmar efter stopp..

Men det är väl bara att vänta..

PS.. Hade ett samtal utan eko idag... Trevligt för den som jag pratade med.. :D
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Fundering efter leverans av MYP

Inlägg av Olten »

Xeik skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Xeik skrev:
3: är ni säkra på att det inte är något ljud? Det låter inte högt (som tur är) och hörs bara vid låg hastighet utanför bilen.
Iallafall på model 3. Det bör väl vara samma på MYP.
Ja det är samma på MYP.

”UFO-ljudet” när man backar hörs tydligt inne i bilen, men det förstärkta ”elbilsljudet” när man kör sakta framåt hörs inte inne i bilen. Men kör man sakta längs en vägg eller plank med sidorutorna nere kan man höra ljudet.
Ja, det var väl så jag tänkte. Det vore ju märkligt om det inte skulle vara samma på alla.
Jag har inget ljud framåt. M3LR MIC -21
Skriv svar