Försäkring till ny MYLR

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MelAmir
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 jan 2021 15:32

Försäkring till ny MYLR

Inlägg av MelAmir »

Jag har en M3LR sedan tidigare den har varit leasing i firman. Sedan de gjorde det sämre med förmånsvärdet för ett år sedan har jag beslutat att köpa en MYLR istället för min andra bil VW Passat GTE.
Jag undrar vilken försäkring skall jag skaffa.
Det bästa jag har hittat hittills är Trygghansa. Vilken är ca 7200 kr för upptill 2000 mil per år och stor FÖRSÄKRING. water circle är typ 7600 kr. Finns det andra bolag? Helst vill man ju ha TESLA försäkring som de har i staterna med Safety score.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Försäkring till ny MYLR

Inlägg av Ilduce77 »

MelAmir skrev:
Jag har en M3LR sedan tidigare den har varit leasing i firman. Sedan de gjorde det sämre med förmånsvärdet för ett år sedan har jag beslutat att köpa en MYLR istället för min andra bil VW Passat GTE.
Jag undrar vilken försäkring skall jag skaffa.
Det bästa jag har hittat hittills är Trygghansa. Vilken är ca 7200 kr för upptill 2000 mil per år och stor FÖRSÄKRING. water circle är typ 7600 kr. Finns det andra bolag? Helst vill man ju ha TESLA försäkring som de har i staterna med Safety score.
590 kr/mån på länsförsäkringar för MYP.. Fick ungefär samma pris på LR.
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Försäkring till ny MYLR

Inlägg av Waymoot »

Ilduce77 skrev:
590 kr/mån på länsförsäkringar för MYP.. Fick ungefär samma pris på LR.
Jösses. Jag ringde Länsförsäkringar om min MYLR och fick 1166kr/månad (14000/år). Observera att jag har haft min gamla bil där och min hemförsäkring i typ 15 år.
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Försäkring till ny MYLR

Inlägg av Ilduce77 »

Waymoot skrev:
Ilduce77 skrev:
590 kr/mån på länsförsäkringar för MYP.. Fick ungefär samma pris på LR.
Jösses. Jag ringde Länsförsäkringar om min MYLR och fick 1166kr/månad (14000/år). Observera att jag har haft min gamla bil där och min hemförsäkring i typ 15 år.
Oj... Det var ingen liten skillnad.. Sa du att den har vagnskada? Det låter som att de räknat på en helförsäkring..

Det är ju en del parametrar som spelar roll, som ålder, skadefria år och plats man bor på..

Jag är 45 år och bor i Helsingborg. De skador jag haft, har jag varit oskyldig till och består i två påkörningar och en P-skada..
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Försäkring till ny MYLR

Inlägg av Rallybilen »

Kruxet är ju att Teslas vagnskada är så kass att man ändå rimligen tvingas köra helförsäkring. Självrisk på 13.000 hör ju att varenda liten skrapskada ruinerar en
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Försäkring till ny MYLR

Inlägg av FStaake »

Rallybilen skrev:
Kruxet är ju att Teslas vagnskada är så kass att man ändå rimligen tvingas köra helförsäkring. Självrisk på 13.000 hör ju att varenda liten skrapskada ruinerar en
Visst är den hög, men inte oresonligt hög. Vill minnas att jag hade 8500kr på en Skoda för 10-12 år sedan.
Halvförsäkringen jag hade då hade en självriskreducering vid vagnskada. Har inte TH, eller WC det i sina halvförsäkringar?
Väntar själv på en LR, så följer detta med lite intresse.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Phaedrus
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 apr 2022 07:56

Re: Försäkring till ny MYLR

Inlägg av Phaedrus »

Ilduce77 skrev:
MelAmir skrev:
Jag har en M3LR sedan tidigare den har varit leasing i firman. Sedan de gjorde det sämre med förmånsvärdet för ett år sedan har jag beslutat att köpa en MYLR istället för min andra bil VW Passat GTE.
Jag undrar vilken försäkring skall jag skaffa.
Det bästa jag har hittat hittills är Trygghansa. Vilken är ca 7200 kr för upptill 2000 mil per år och stor FÖRSÄKRING. water circle är typ 7600 kr. Finns det andra bolag? Helst vill man ju ha TESLA försäkring som de har i staterna med Safety score.
590 kr/mån på länsförsäkringar för MYP.. Fick ungefär samma pris på LR.
Fick 388kr/månad på Trygg Hanna med den extra storbilsförsäkringen och förare under 24. Det sagt så har vi samlat alla försäkringar där, har inga skador någonsin och medlemskap genom ledarna.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Försäkring till ny MYLR

Inlägg av Ilduce77 »

Phaedrus skrev:
Ilduce77 skrev:
MelAmir skrev:
Jag har en M3LR sedan tidigare den har varit leasing i firman. Sedan de gjorde det sämre med förmånsvärdet för ett år sedan har jag beslutat att köpa en MYLR istället för min andra bil VW Passat GTE.
Jag undrar vilken försäkring skall jag skaffa.
Det bästa jag har hittat hittills är Trygghansa. Vilken är ca 7200 kr för upptill 2000 mil per år och stor FÖRSÄKRING. water circle är typ 7600 kr. Finns det andra bolag? Helst vill man ju ha TESLA försäkring som de har i staterna med Safety score.
590 kr/mån på länsförsäkringar för MYP.. Fick ungefär samma pris på LR.
Fick 388kr/månad på Trygg Hanna med den extra storbilsförsäkringen och förare under 24. Det sagt så har vi samlat alla försäkringar där, har inga skador någonsin och medlemskap genom ledarna.
Ja, jag glömde ju skriva att jag har det som hos länsförsäkringar kallas mer-försäkring också. Det motsvarar kanske trygg hansas storbilsförsäkring. Den reducerar självrisken till 1000 kr vid skadegörelse och krock med vilda djur. Hyrbil ingår också..

Jag är guldkund och får därför rabatt. Hamnar på 380 kr/mån. Utan rabatten 590 kr/mån för ovanstående.
saabajohan
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 jun 2022 13:10

Re: Försäkring till ny MYLR

Inlägg av saabajohan »

Länsförsäkringar
395kr/månad -2000mil, inkl MER tillägg.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Försäkring till ny MYLR

Inlägg av EnTraktor »

Woohoo försäkringstråd nummer 372264
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Försäkring till ny MYLR

Inlägg av Rallybilen »

FStaake skrev:
Rallybilen skrev:
Kruxet är ju att Teslas vagnskada är så kass att man ändå rimligen tvingas köra helförsäkring. Självrisk på 13.000 hör ju att varenda liten skrapskada ruinerar en
Visst är den hög, men inte oresonligt hög. Vill minnas att jag hade 8500kr på en Skoda för 10-12 år sedan.
Halvförsäkringen jag hade då hade en självriskreducering vid vagnskada. Har inte TH, eller WC det i sina halvförsäkringar?
Väntar själv på en LR, så följer detta med lite intresse.
Jag har ju alltid haft helförsäkringar på bilar som varit äldre än 3 år. Dessa har ju haft betydligt lägre självrisk generellt. Nu lutar det åt att köra TH Insure my tesla i kombination med en självriskförsäkring hos assistansbolaget. Rent krasst förstår jag inte varför inte de vanliga försäkringsbolagen har något motsvarande.
Användarvisningsbild
Nuken
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 31 maj 2021 18:50

Re: Försäkring till ny MYLR

Inlägg av Nuken »

FStaake skrev:
Rallybilen skrev:
Kruxet är ju att Teslas vagnskada är så kass att man ändå rimligen tvingas köra helförsäkring. Självrisk på 13.000 hör ju att varenda liten skrapskada ruinerar en
Visst är den hög, men inte oresonligt hög. Vill minnas att jag hade 8500kr på en Skoda för 10-12 år sedan.
Halvförsäkringen jag hade då hade en självriskreducering vid vagnskada. Har inte TH, eller WC det i sina halvförsäkringar?
Väntar själv på en LR, så följer detta med lite intresse.
WC har en självriskreducering till 3500 kr om man köper tillägget superbil.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Försäkring till ny MYLR

Inlägg av okjhum »

Waymoot skrev:
Ilduce77 skrev:
590 kr/mån på länsförsäkringar för MYP.. Fick ungefär samma pris på LR.
Jösses. Jag ringde Länsförsäkringar om min MYLR och fick 1166kr/månad (14000/år). Observera att jag har haft min gamla bil där och min hemförsäkring i typ 15 år.
Jag är i precis samma situation: Har alla mina försäkringar sedan länge på Länsförsäkr, inkl en gammal X90D (2017) som kostar över 12000 kr/år för delkasko <2000 mil med vagnskada och "MER".
•För den sprillans nya MYLR (hämtad 29 juni) var deras pris över 4000 kr/år. Då är ju TryggHansas erbjudande (2359 kr/år, lockpris för första året) klart bättre. Så det får bli TH. Få se om det står sig nästa år!
•Nu återstår att se om TH kan matcha LFs försäkring för den gamla Teslan. Men det är så svårt att jämföra. Halvförsäkr på TH 7965 kr/år är ju 5 tk billigare än LF, men det verkar vara utan vagnskada. Man behöver kanske inte den delen av försäkringen?

Jag ringde LF och läste högt ur Tesla Impact Report 2021 och argumenterade för betydligt lägre premier, eftersom risken för teslavållad olycka är så mycket lägre, men den jag talade med kände varken till impaktrapporten, den lägre olycksrisken, eller möjligheten att individualisera premien. Och hon kunde förstås inte ge ngn rabatt för att tävla med TH. :-D Men hon blev iaf imponerad, lyssnade intresserat och lovade föra upp tankarna till högre ort.

Har TH nån sorts avtal med Tesla Motors om försäkringspolicy? Det är dags nu att få en individuell försäkring baserad på mitt körsätt snarare än på postnummer och motorstyrka. Det har ju införts i några delstater i USA.

----------------
Fotnot, exakta siffror för min nuvarande Model X-försäkring som helkund:
Trafik 1 935
Delkasko 3 585
Vagnskada 6 105
Tillägg MER 510
Tot 12 135
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Skriv svar