Automatisk justering av hastighet enligt hastighetsskyltar?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jake_F
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 apr 2022 02:09

Automatisk justering av hastighet enligt hastighetsskyltar?

Inlägg av Jake_F »

Autopilot och farthållaren baserat på aktuell tillåten hastighet funkar väldigt bra MEN min MYP justerar inte hastigheten när begränsningen ändras på vägen. Jag måste slå av och på igen. Har letat runt men inte hittat något bra svar på varför inte automatisk justering funkar. Det jag tycker mig läsa är att det funkar för en del men inte för alla så verkar som om funktionen finns. Den är ju basic och något som många andra tillverkare har och som sagt så läses ju skyltarna av helt rätt så förstår inte vad som felar.
Ska tilläggas att jag bara kört ett par veckor så har ännu inte fått senaste uppdatering, ligger på 2022.11.102 fortfarande. Så kanske är detta som funkar som det borde så snart man får det?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Automatisk justering av hastighet enligt hastighetsskylt

Inlägg av kenjon »

Det funkar, men det är vissa villkor som ska vara uppfyllda, bl a restricted road (dvs ej mittskiljeremsa, 2+1-väg mm), och den går bara ner och upp till max det du satte när du slog på det. Så på en 80-väg går den ner till 60 om den ser skyltar, och sedan upp till 80 igen om den ser skyltarna. Men inte upp till 100 när den ser de skyltarna, eftersom du slog på vid 80, som då blir max. Då rullar du på högra ratthjulet upp till 100, som då blir det nya max. Dessutom går den på kartdata för vilken hastighet som gäller även om skyltarna visar annat. Och de data kan (ofta) vara fel.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatisk justering av hastighet enligt hastighetsskylt

Inlägg av mikebike »

Nej, det funkar inte alls. I så fall skulle bilen börja sänka hastigheten innan man passerar skylten.

Det som händer nu är att det finns en slags maximalt tillåten hastighet som gör att det inte går att köra över en viss hastighet på AP. Den går även in på motorvägsavfarter, eller om bilen anse att den befinner sig på en sådan.
Och som sagt, bilens uppfattning om gällande hastighetsbegränsning är ofta fel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jake_F
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 apr 2022 02:09

Re: Automatisk justering av hastighet enligt hastighetsskylt

Inlägg av Jake_F »

mikebike skrev:
Nej, det funkar inte alls. I så fall skulle bilen börja sänka hastigheten innan man passerar skylten.

Det som händer nu är att det finns en slags maximalt tillåten hastighet som gör att det inte går att köra över en viss hastighet på AP. Den går även in på motorvägsavfarter, eller om bilen anse att den befinner sig på en sådan.
Och som sagt, bilens uppfattning om gällande hastighetsbegränsning är ofta fel.
Tyvärr mer så jag upplever det med ja. Har inte märkt att den sänkt hastigheten någon gång, trots att den helt rätt identifierat den nya hastigheten. Konstigt faktiskt att denna funktion inte finns, men inte minst att det i andra forum (som här tex, handlar iofs om Model S men ändå https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ot.169580/ )
Funderar på det han postar sist där dock om att ”engage TACC and set max 70…then engage Autopilot” - menar han kanske Auto steering då månntro? Har inte testat om det skulle göra skillnad.

Det är ju främst sänkningar till tex 70 från 100 på 2-1-väg eller 120 till 110 på motorväg man skulle vilja sköttes automatiskt. Och som sagt många andra länge har gjort…
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Automatisk justering av hastighet enligt hastighetsskylt

Inlägg av Jerker »

Nu har jag inte HW 3.0, så min kan inte läsa skyltar, men det finns ett annat fenomen som ibland är rätt irriterande. Först det som är bra:

Jag har tidigare diskuterat detta här på forumet. När man kör av en motorväg med farthållare aktiv på 110 eller mer så sänker den ned hastigheten på avfarten. Detta sägs bero på molnets erfarenheter hur Teslaförare brukar göra på det här stället. Bra! Men:

Det finns ett ställe där den, antagligen av samma skäl, att andra Teslaförare brukar göra så, ökar hastigheten! Det är på E4, strax norr om Norrköping på väg norrut. Där möts motorvägen och utfarten från Norrköping (tidigare E4-sträckning) och där är hastigheten på motorvägen sänkt till 90. När mötet är över höjs det till 110 igen. Om jag kommer från Norrköping och blinkar ut på motorvägen med farthållaren på 90 så ökar bilen till 110 när den skylten kommer. Även om jag inte tidigare har haft farthållaren på högre än 90. Senast det hände var i förrgår, när jag kom med släp och hade farthållaren på 80. Jag blev tvungen att snabbt skrolla ned till 80 igen.

Jag har en model 3 2019, HW 2.5, med standard-AP.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Automatisk justering av hastighet enligt hastighetsskylt

Inlägg av bjelkeman »

Körde Stockholm-Oslo tur och retur häromdagen. Har en Model 3 med FSD, med v3 dator, men använder bara den funktionaliteten som motsvarar Enhanced Autopilot.

På landsväg med 50-80 km/h så funkar det för mig nästan hela tiden som @kenjon beskriver. Ibland höjer den inte hastigheten igen, men oftast gör den det.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Automatisk justering av hastighet enligt hastighetsskylt

Inlägg av kenjon »

Det gäller att ha koll på vilka vägar som räknas som Restricted resp icke Restricted.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatisk justering av hastighet enligt hastighetsskylt

Inlägg av mikebike »

kenjon skrev:
Det gäller att ha koll på vilka vägar som räknas som Restricted resp icke Restricted.
Och på vilken den aktuella hastighetsbegränsningen är.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar