Avbryter laddning CB_a044 och BMS_a174

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Avbryter laddning CB_a044 och BMS_a174

Inlägg av abagewitz »

Jag har en Model Y uttagen 2021-12-13. Senaste månaden (typ, vet inte exakt) så har bilen avbrutit laddningen då och då hemma i garaget. Jag laddar med en Halo laddbox som jag aktiverar med ett laddkort (Eways).

Jag får avisering att laddning avbrutits i appen. När jag går ner till bilen så ser jag att den avbrutit laddningen. Men tar jag ur sladden och startar om laddningen så går det bra.

När jag kollade i bilen igår ser jag att den ger 2 felkoder vid det tillfälle då den avbrutit.

CB_a044
Kan ej ladda
Service krävs

BMS_a174
Kan ej ladda
Koppla bort och försökt igen.

Någon som har nån ide om vad det kan vara för problem? Jag har lagt ett serviceärende till Tesla.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Avbryter laddning CB_a044 och BMS_a174

Inlägg av abagewitz »

Ett tillägg. Pratade med vår leverantör av laddboxarna. De misstänker att det kan vara så att vår lasbalansering av laddboxarna drog ner effekten till laddboxen och att bilen då tycker att det blev för låg spänning. Är det någon som vet vad minsta spänning som bilen tycker är ok är?
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Avbryter laddning CB_a044 och BMS_a174

Inlägg av Lessmog »

Ingen aning faktiskt!
Men det där klingar lite bekant, var det Garo som hade trubbel med lastbalansering som dessutom dödade ett antal Teslor?

Grannen har ett par elbilar och installerade en Garo laddstation. Den utlöser brandlarmet i huset då och då när bilarna laddas!
Elektrikern fixade något, så numera larmas det bara inne hos nästa granne ... :cry:

Kan vara så att Tesla är lite extra kinkiga med strömkvalitet?
Skriv svar