MYP 300 Mil

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dansson
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 mar 2021 00:59

MYP 300 Mil

Inlägg av Dansson »

Nu har bilen rullat lite över 300 mil var av 200 av dem upp och ned till norrland med några dagars mellanrum

Upplevde några spökbromsningar, men i mitt fall lyckades jag hitta problemet. tex. om man låg över gällande hastighet med auto styrning (eller vad det kallas) och mitträcke försvinner då bromsar bilen kraftigt ned till gällandes hastighet.

Gillar inte att man kan återuppta farten på farthållaren om man lägger ur den med spaken.
Saknar att webläsaren inte kommer ihåg lösen på vissa websidor
Många 80 90 110 vägar visas som 70 i navigatorn

Fick ett litet stenskott på hela resan.. på bakluckan av alla ställen :(

Bilen var super skön att köra långt med och göra omkörningar vid 2-1 sträckor och gasa på lite för hinna köra om innan tvåan blir en.
Trycker man lite lätt på gasen och så ligger man i 160.. utan att märka det :-) (@ fth, ska du klaga igen på mig att jag kör för fort som du har gjort 2ggr tidigare? :twisted: )

De senaste 200 milen låg jag där det gick ca 30 över och från Gävle Bro låg jag i 145 fram till Uppsala där det blir 110. har ett snitt på 210 kwh totalt
och då är det mycket motorväg vilket jag tycker är helt ok.

Som jag sa till min son när han tog körkort .. kör som jag säger och inte så som jag kör, då klarar du ta körkortet.
Så med det vill jag säga: ta det lungt i trafiken. :P
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: MYP 300 Mil

Inlägg av Ilduce77 »

Det är väl det där med "restricted roads", som tesla kallar det..

Jag är ny på tesla, men har läst någonstans att autostyrning inte tillåts i högre hastigheter än skyltad hastighet på vissa typer av vägar.

Vanlig väg, utan mitträcke, är en sådan vägtyp..

Jag körde nyss tur och retur till Göteborg och fick också ett litet stenskott i vindrutan.

Har också två saker att önska med farthållaren/autopilot..
Samma som ovan, att man ska kunna återuppta tidigare satt hastighet på ett enkelt sätt.. Det som övriga tillverkare kallar "resume".
Jag önskar också att autopiloten automatiskt kopplas ur när man blinkar vänster för filbyten, som den gör, men att den sedan automatiskt kopplas in igen när man bytt fil och slutat blinka. Det kan ju inte vara så krångligt att få till. Eller är det ett sätt att få folk att till sist köpa enhanced autopilot?

Filbytet kan jag sköta själv, men autopiloten vill jag ju inte behöva koppla in varje gång. Först blinka med vänsterspaken och sedan dra två gånger i högerspaken, plus blippande och bloppande.. Sen ska man tillbaka in i höger körfält, med samma procedur som resultat.

Jag testade lite vad man kunde landa på i förbrukning och hade ingen brådska upp eller ner.

Höll upp 115 km/h på farthållare. Förbrukningen blev 180 Wh/100 km

På vägen hem höll jag 110 km/h på farthållare, för att slippa stanna och ladda. Då drog den 170 Wh/100 km
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: MYP 300 Mil

Inlägg av taliz »

Ilduce77 skrev:
Eller är det ett sätt att få folk att till sist köpa enhanced autopilot?
Självklart är det så, eftersom funktionen finns i EAP och FSD.
Ilduce77 skrev:
På vägen hem höll jag 110 km/h på farthållare, för att slippa stanna och ladda.
Så gjorde jag också på en långresa, never again. :lol:
Sjuuuukt tröttsamt att inte köra i sitt eget tempo. Bättre att stanna en kortis istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: MYP 300 Mil

Inlägg av Ilduce77 »

taliz skrev:
Ilduce77 skrev:
Eller är det ett sätt att få folk att till sist köpa enhanced autopilot?
Självklart är det så, eftersom funktionen finns i EAP och FSD.
Ilduce77 skrev:
På vägen hem höll jag 110 km/h på farthållare, för att slippa stanna och ladda.
Så gjorde jag också på en långresa, never again. :lol:
Sjuuuukt tröttsamt att inte köra i sitt eget tempo. Bättre att stanna en kortis istället.
Ja, det som är mest segt att man måste in och ut i vänsterfilen hela tiden.. Bättre att ligga långsammare eller snabbare än alla andra,, så man slipper flytta sig...

Men ska man köra långsammare än alla andra, gäller det ju lastbilar också och det är ju förenat med risken för tristessdöden... :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: MYP 300 Mil

Inlägg av jonasl »

Man får vara lite försiktig vid omkörningar. Har en sträcka där jag kör ofta, 70-väg där det finns 1-2 platser där det är lämpligt att köra om på hela sträckan. Många ligger och kör lite under begränsningen, det är mycket husvagnsekipage osv och en ganska kurvig väg på andra delar av sträckan.

Brukar trycka till på gasen när jag ska om så att det går fort att köra förbi, men med Teslan är man ju uppe i 130-140 långt innan omkörningen är klar om man inte är försiktig och det är helt fel fart på den vägen. Och jag har ju inte den snabbaste modellen heller.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: MYP 300 Mil

Inlägg av Tillsynsmannen »

Dansson skrev:
De senaste 200 milen låg jag där det gick ca 30 över och från Gävle Bro låg jag i 145 fram till Uppsala där det blir 110. har ett snitt på 210 kwh totalt
och då är det mycket motorväg vilket jag tycker är helt ok.
Intressant! Ska själv företa samma resa i sommar.

Har också identifierat den simpla farthållaren som en mindre brist. Vem vet, kanske kommer det en OTA-fix någon gång.
Skriv svar