Stämmer inte riktigt. Det är FN, The UNECE World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29), som bestämmer detta. EU har bestämt sig för att följa dessa regler, och även många andra. Dock ej i Americas.Matte skrev:Stämmer. Tycker då kanske att lagen borde ändras så att fordonen måste ge en heads-up på att bilen inte kommer att klara svängen. (Alternativt att Tesla faktiskt inser faran och gör det även fast lagen inte kräver det)alnarp skrev:Det är inte bilen som inte klarar svängen.
EU lagstiftning begränsar max styvinkel när "autosteer" är aktiv.
Gäller alla tillverkare.
Innan denna begränsning infördes hade Teslas autopilot inga problem följa vägen.
Tesla införde den påtvingsde begränsningen via en OTA update.
Problemet är ofta att Tesla inte anpassar hastigheten till kurvan, och då går bilen över tröskelvärdet och ballar ur. Det borde vara en relativt lätt fix för Tesla, men inget dom verkar bry sig om att fixa.