Pinsamt dåligt AP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av spacecoin »

Matte skrev:
alnarp skrev:
Det är inte bilen som inte klarar svängen.
EU lagstiftning begränsar max styvinkel när "autosteer" är aktiv.
Gäller alla tillverkare.
Innan denna begränsning infördes hade Teslas autopilot inga problem följa vägen.
Tesla införde den påtvingsde begränsningen via en OTA update.
Stämmer. Tycker då kanske att lagen borde ändras så att fordonen måste ge en heads-up på att bilen inte kommer att klara svängen. (Alternativt att Tesla faktiskt inser faran och gör det även fast lagen inte kräver det)
Stämmer inte riktigt. Det är FN, The UNECE World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29), som bestämmer detta. EU har bestämt sig för att följa dessa regler, och även många andra. Dock ej i Americas.

Problemet är ofta att Tesla inte anpassar hastigheten till kurvan, och då går bilen över tröskelvärdet och ballar ur. Det borde vara en relativt lätt fix för Tesla, men inget dom verkar bry sig om att fixa.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av tor-ake »

AP anpassar hastigheten, men den exakta kurvradien går inte att avgöra på förhand om inte gps-datat är mycket exakt. Titta på kartan, ibland är kurvan bara en vinkel helt utan radie när man zoomar in.

Först när kameran ser hela kurvan går det att räkna ut radien, och då kan det vara för sent att bromsa ytterligare.

Eller så har de gjort det enkelt för sig och använder samma fartanpassning i EU och NA men med bivillkoret i EU för att uppfylla lagen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev:
AP anpassar hastigheten, men den exakta kurvradien går inte att avgöra på förhand om inte gps-datat är mycket exakt. Titta på kartan, ibland är kurvan bara en vinkel helt utan radie när man zoomar in.
Teslas påhejare hävdar ju att dom har en så otrolig datainsamling så att förbättra kartdata och körningen låter ju busenkelt. Dom vet ju att larmet triggas, i vilken hastighet och var. Och nu är ju inte den Teslan som får larmet den första Teslan som någonsin kört där antagligen, så kurvan har man kunnat mäta innan.

En här datainsamligen verkar dock inte funka jättebra i praktiken då detta problem uppenbarligen är "olösbart" och man måste åka ut till Chuck Cookes kurva för att fixa FSD där... Eller så bryr dom sig inte om säkerheten runt detta problem bara, eller AP:s funktion utanför USA. Men givetvis är det "EU:s" fel och inte Teslas...

Mycket marketing och lite action, skulle jag säga.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Lurkern »

spacecoin skrev:
tor-ake skrev:
AP anpassar hastigheten, men den exakta kurvradien går inte att avgöra på förhand om inte gps-datat är mycket exakt. Titta på kartan, ibland är kurvan bara en vinkel helt utan radie när man zoomar in.
Teslas påhejare hävdar ju att dom har en så otrolig datainsamling så att förbättra kartdata och körningen låter ju busenkelt. Dom vet ju att larmet triggas, i vilken hastighet och var. Och nu är ju inte den Teslan som får larmet den första Teslan som någonsin kört där antagligen, så kurvan har man kunnat mäta innan.

En här datainsamligen verkar dock inte funka jättebra i praktiken då detta problem uppenbarligen är "olösbart" och man måste åka ut till Chuck Cookes kurva för att fixa FSD där... Eller så bryr dom sig inte om säkerheten runt detta problem bara, eller AP:s funktion utanför USA. Men givetvis är det "EU:s" fel och inte Teslas...

Mycket marketing och lite action, skulle jag säga.
Trodde grejen (finns säkert fler grejer) med Tesla FSD var att de inte går in för att underhålla kartor utan istället skall bilen klara sig själv. Vilket blir rätt svårt när man inte ser hela kurvan, och inte heller är en människa som kört vägen förut och kan minnas att kurvan nyper längre fram.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev:
Trodde grejen (finns säkert fler grejer) med Tesla FSD var att de inte går in för att underhålla kartor utan istället skall bilen klara sig själv. Vilket blir rätt svårt när man inte ser hela kurvan, och inte heller är en människa som kört vägen förut och kan minnas att kurvan nyper längre fram.
FSD-betan är väldigt beroende av HD-maps i dagsläget. Att köra utan hd-kartor går, men är oändligt mycket svårare än utan. Dels ger kartinformationen en framåtblick. Man vet vad som ska hända innan man ser det. Dels så kan man veta vad som är bakom något som skymmer och så innehåller den en massa semantisk information om vilket trafikljus som tillhör vilken fil osv. Säkert kurv-vinklar med... Tesla köper de här kartorna från TomTom.

Edit:

Till och med baskartorna för L2 innehåller kurv-vinklar:
Gradient - Indicates the steepness of the ascent or descent of the road.
Curvature on road - Describes the positional accuracy – the sharpness – and direction of curves in the road.
Traffic sign - Covers more than 20 types of traffic signs and their meaning, including sub-plates.
Speed restriction - Indicates what is the maximum allowed speed for a road for a specific type of vehicle.
Road curvature at junction - Describes the positional accuracy and direction of curves per lane at intersections.
Lane at junction - Describes lane-level information such as direction and connectivity at intersections.

https://www.tomtom.com/blog/automated-d ... vs-hd-map/
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Lurkern »

Tack, undrar vad det blir av de kartor som ex. Zeekr tar fram mha LIDAR är det väl. Är de MobilEyes tillgång eller går det att komma åt dem som extern part?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av spacecoin »

MobilEye har ju någon form av Crowd-sourcing (REM mapping) med jag tror bara den använder kameror i dagsläget. Det finns ju bara Zeekr som har med lodar så vitt jag vet. Jag tror inte dem säljer kartoorna separat. Håller med om att det ska blir spännande att se kvaliteten på Zeekr’s ADAS när den är fullt utrullad.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Lurkern »

spacecoin skrev:
MobilEye har ju någon form av Crowd-sourcing (REM mapping) med jag tror bara den använder kameror i dagsläget. Det finns ju bara Zeekr som har med lodar så vitt jag vet. Jag tror inte dem säljer kartoorna separat. Håller med om att det ska blir spännande att se kvaliteten på Zeekr’s ADAS när den är fullt utrullad.
*kollar bilder på Zeekr 001 igen*

Ja, tar förstås tid innan den generationen hårdvara finns på många fordon på vägarna. Undrar om det kommer att gå att beställa en Zeekr med sådant i Sverige.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev:
spacecoin skrev:
MobilEye har ju någon form av Crowd-sourcing (REM mapping) med jag tror bara den använder kameror i dagsläget. Det finns ju bara Zeekr som har med lodar så vitt jag vet. Jag tror inte dem säljer kartoorna separat. Håller med om att det ska blir spännande att se kvaliteten på Zeekr’s ADAS när den är fullt utrullad.
*kollar bilder på Zeekr 001 igen*

Ja, tar förstås tid innan den generationen hårdvara finns på många fordon på vägarna. Undrar om det kommer att gå att beställa en Zeekr med sådant i Sverige.
Det är en jättefin bil. Geely behöver ju få bättre snurr på tillverkningen. Just nu kan dom sälja alla dom gör i Kina. Tidigare har dom sagt att den ska till EU 2022/2023.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
myth10
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 feb 2022 22:04

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av myth10 »

Det som är lite komiskt ändå är att bilen i övrigt är så fantastiskt bra och välbyggd, det här är första bilen som frun faktiskt föredrar över sin egen på gott och ont, men o andra sidan så använder hon inte AP heller. Its not a car company its a tech njaah det är ett fantastiskt bra bolag som gör bra bilar men borde kanske inte försöka lösa allt själv för "hela" tech delen är väldigt beta. Tror vi lider lite gran av early adopter syndromet där det prisades lite väl mycket och vi som köper nu har haft för höga förväntningar på tech delen som inte levererar.
MYP -22 | vit/svart
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av spacecoin »

Jag håller med som det mesta du skriver ovan. Det är många som bytt ut tron på högre väsen mot tron på Musk på forumet här.
myth10 skrev:
Tror vi lider lite gran av early adopter syndromet där det prisades lite väl mycket och vi som köper nu har haft för höga förväntningar på tech delen som inte levererar.
Jag skulle säga att det huvudsakliga problemet är att Tesla och Musk kraftigt överdriver eller ljuger i sin marknadsföring om vad bolaget kan och vad bolaget ska leverera. Det finns en lång radda exempel, men AP/FSD är i särklass värst. Jag tror inte det är en vinnande strategi över tid.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av tigermann »

I som har bilen utan radar, vad händer om ni kör AP på kvällen och stänger av helljuset med helljusspaken? Stängs AP av då?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av taliz »

tigermann skrev:
I som har bilen utan radar, vad händer om ni kör AP på kvällen och stänger av helljuset med helljusspaken? Stängs AP av då?
Vad jag minns kunde man slå av ljuset helt och hållet och AP höll sig ändå mitt i filen. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av jonasl »

Det fungerar fint att stänga av automatiken efter att man aktiverat AP.

Idag gav jag dock helt upp att köra med AP när jag skulle köra hem dryga 30 mil från Dalarna. Spökbromsade 3-4 gånger på lika många mil. Soligt väder med mycket skuggor på vägen. Fungerade bra sedan på motorvägen, och det är väl egentligen där den ska användas..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av tigermann »

jonasl skrev:
Det fungerar fint att stänga av automatiken efter att man aktiverat AP.

Idag gav jag dock helt upp att köra med AP när jag skulle köra hem dryga 30 mil från Dalarna. Spökbromsade 3-4 gånger på lika många mil. Soligt väder med mycket skuggor på vägen. Fungerade bra sedan på motorvägen, och det är väl egentligen där den ska användas..
Med spaken eller måste man in i ljusinställningarna via skärmen?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Mattias82
Inlägg: 104
Blev medlem: 12 maj 2022 15:38

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Mattias82 »

tigermann skrev:
jonasl skrev:
Det fungerar fint att stänga av automatiken efter att man aktiverat AP.

Idag gav jag dock helt upp att köra med AP när jag skulle köra hem dryga 30 mil från Dalarna. Spökbromsade 3-4 gånger på lika många mil. Soligt väder med mycket skuggor på vägen. Fungerade bra sedan på motorvägen, och det är väl egentligen där den ska användas..
Med spaken eller måste man in i ljusinställningarna via skärmen?
Man får trycka på skärmen för det.
Longfella
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 jun 2022 19:12

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Longfella »

Skall bli spännande att jämföra när jag får min Model Y (vilket decennium som helst nu). Har i nuläget en Mercedes A250e -21 med all "autopilot" som fanns att tillgå då. Även den har problem med "spökbromsning" vid vissa passager, har t.ex. ett ställe på väg till jobbet där bilen alltid tror att det går från 80 -> 50. Nu har jag dock lärt mig att ett snabbt pet på gaspedalen "avbryter" sänkningen och farthållaren återgår till tidigare hastighet. Det låter som att spökbromsning är ett stort och utbrett problem hos just tesla, så ser fram emot att själv jämföra.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av spacecoin »

Longfella skrev:
Det låter som att spökbromsning är ett stort och utbrett problem hos just tesla, så ser fram emot att själv jämföra.
Jag skulle säga att det är i huvudsak bilarna utan radar som har problem. Gaspedaltricket funkar på Tesla också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mati »

Longfella skrev:
Skall bli spännande att jämföra när jag får min Model Y (vilket decennium som helst nu). Har i nuläget en Mercedes A250e -21 med all "autopilot" som fanns att tillgå då. Även den har problem med "spökbromsning" vid vissa passager, har t.ex. ett ställe på väg till jobbet där bilen alltid tror att det går från 80 -> 50. Nu har jag dock lärt mig att ett snabbt pet på gaspedalen "avbryter" sänkningen och farthållaren återgår till tidigare hastighet. Det låter som att spökbromsning är ett stort och utbrett problem hos just tesla, så ser fram emot att själv jämföra.
Nej, det du beskriver handlar troligen om att farthållaren litar på kartmaterialet och att den anpassar hastigheten därefter, fast det är fel. Så gjorde min e-tron också. Skitjobbigt, men ingen spökinbromsning så som Tesla praktiserar. Dessa handlar om att bilen bara bromsar helt random, utan synlig anledning och utan att man kan förutse eller förhindra det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av jonasl »

spacecoin skrev:
Longfella skrev:
Det låter som att spökbromsning är ett stort och utbrett problem hos just tesla, så ser fram emot att själv jämföra.
Jag skulle säga att det är i huvudsak bilarna utan radar som har problem. Gaspedaltricket funkar på Tesla också.
Håller inte med, det var gott om spökbromsande även på den Model 3 vi hade innan, och den hade radar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av LarsaR »

När försvann radar? Har jag det på min tidiga 2020 MS Raven? Den gör enstaka spökbromsningar men känner i alla fall igen både vuxna och barn vid sidan av vägen likväl som älgar som lufsar över.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

LarsaR skrev:
När försvann radar? Har jag det på min tidiga 2020 MS Raven? Den gör enstaka spökbromsningar men känner i alla fall igen både vuxna och barn vid sidan av vägen likväl som älgar som lufsar över.
Radarn försvann Q2 2022, d.v.s. alla MYP och senaste batchen med MYLR saknar radar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av spacecoin »

jonasl skrev:
spacecoin skrev:
Longfella skrev:
Det låter som att spökbromsning är ett stort och utbrett problem hos just tesla, så ser fram emot att själv jämföra.
Jag skulle säga att det är i huvudsak bilarna utan radar som har problem. Gaspedaltricket funkar på Tesla också.
Håller inte med, det var gott om spökbromsande även på den Model 3 vi hade innan, och den hade radar.
I USA verkar de som inte har radar ha mycket större problem utan radar än med i alla fall. Jag har inget statistiskt underlag för Sverige och anekdoter är roliga, men inte så bra evidens. Jag har sällan spökbromsningar personligen (radar).

Den värsta jag haft var mellan Södertälje och Stockholm på E4 norrut. Det var vinter och halt. Bilen gled över en bra bit i ett annat körfält innan jag fick kontroll på den. Efter det så kör jag inte med AP kring andra bilar på vintern.
JockeH
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2019 20:02

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av JockeH »

Tellus skrev:
Jag har bytt från FSD som innehåller EAP till bil utan dessa uppgraderingar.
Tycker filbyte är mycket enklare nu, räcker med att blinka lätt(som ger tre blink) så kopplas AP ur och jag byter fil manuellt, sen aktivera AP igen.

På vår 3a med FSD och HW3 så var man alltid tvungen att först koppla ur AP och sedan blinka och göra filbyte.

Alternativt dra hårt i ratten men det funkade inget bra, blev ryckigt.

Alternativt låta bilen byta fil, funkade inget bra. Blev 10-11 blink(skämmigt) för ett segt filbyte dom gångerna det funkade...

Tycker generellt att AP blivit sämre. I regn slår jag av den helt, då regnsensorn och heljusautomatiken är kass. Farthållaren går ej heller att aktivera utan regn/ljus automatiken.
Jag har FSD på både M3 och nu MYP. Jag förstår inte vad du menar?!
Jag har troligen bytt fil 20 000 ggr (2000 mil i Europa och 8000 mil i Sverige).
Jag tycker det fungerar kanon!
Skriv svar