Pinsamt dåligt AP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Rimlig »

Sedan jag skaffade min 2020 MS med FSD har jag irriterat mig på att APn varit så kass pga spökbromsningarna, och har tänkt tillbaka på hur bra jag gillade AP1 i min gamla 85D.
Men jag hade en loaner MS90D med AP1 nyligen, och jag får nog konstatera att jag hade tvärfel - AP1 är sjukt mycket sämre.. Jag fick visserligen inga spökbromsningar, men oj vad den vinglade runt i körfältet och den körde över i andra körfältet i E4 där det var lite vägarbeten etc..
Tillbaka i nya MS så kändes det helt plötsligt mycket solitt igen . Får de ordning på spökbromsningarna så är mycket vunnet. Sedan är det såklart sjukt långt kvar innan jag lär få ngn glädje av FSDn.

Filbytena funkar helt ok, men det skulle kunna gå sjukt mycket fortare trots ”mad max”-läget. Det kan ju bli rejält många blink för att byta fil, vilket närmar sig skämmigt. Men jag skulle inte vilja vara utan. Min 3a -21 utan FSD känns knappt körbar på AP då det är så kass att inte ha filbytesfunktionen.
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Tellus »

JockeH skrev:
Tellus skrev:
Jag har bytt från FSD som innehåller EAP till bil utan dessa uppgraderingar.
Tycker filbyte är mycket enklare nu, räcker med att blinka lätt(som ger tre blink) så kopplas AP ur och jag byter fil manuellt, sen aktivera AP igen.

På vår 3a med FSD och HW3 så var man alltid tvungen att först koppla ur AP och sedan blinka och göra filbyte.

Alternativt dra hårt i ratten men det funkade inget bra, blev ryckigt.

Alternativt låta bilen byta fil, funkade inget bra. Blev 10-11 blink(skämmigt) för ett segt filbyte dom gångerna det funkade...

Tycker generellt att AP blivit sämre. I regn slår jag av den helt, då regnsensorn och heljusautomatiken är kass. Farthållaren går ej heller att aktivera utan regn/ljus automatiken.
Jag har FSD på både M3 och nu MYP. Jag förstår inte vad du menar?!
Jag har troligen bytt fil 20 000 ggr (2000 mil i Europa och 8000 mil i Sverige).
Jag tycker det fungerar kanon!
Jag menar att jag tycker "automatiskt" filbyte eller svänga av motorväg inte funkar så bra med FSD.

Nu utan FSD så är det mycket lättare, tillexempel när jag ska svänga av motorvägen så är det bara att blinka så kopplas AP ur.
Den funktionen gick inte att få med FSD (automatisk avaktivering vid blinkning)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av ANLI »

AP slutade plötsligt att fungera.
Kalibrerade kamerorna och AP kom igång igen.
Efter kalibreringen har antalet spökbromsningar minskat.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av ANLI »

Den pinsamt dåliga APn reglerar ju bara hastigheten efter Google Maps (inte skyltar) vid aktivering.
Har man sänkt hastigheten med APn inkopplad höjer den inte igen när man passerar en skylt med högre hastighet.

Tryckte förut på skärmens hastighetsskylt för att öka hastigheten efter sänkning.
Kanske känt att om man håller nere höger spak ca 5 sekunder med aktiverad farthållare eller AP så får man samma funktion?
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Justp
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 okt 2019 03:35
Ort: Jönköping

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Justp »

Instämmer med många. Bytte min Tesla X (med FSD) mot en EQC pga av just detta. Slutade med att jag körde Teslan med AP avstängd. Mycket tryggare och behagligare upplevelse med EQC. Jag tror tyvärr inte Tesla kommer få ordning på detta med nuvarande hårdvara, de har ju försökte i flera år.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av kenjon »

ANLI skrev:
Den pinsamt dåliga APn reglerar ju bara hastigheten efter Google Maps (inte skyltar) vid aktivering.
Har man sänkt hastigheten med APn inkopplad höjer den inte igen när man passerar en skylt med högre hastighet.

Tryckte förut på skärmens hastighetsskylt för att öka hastigheten efter sänkning.
Kanske känt att om man håller nere höger spak ca 5 sekunder med aktiverad farthållare eller AP så får man samma funktion?
Jo, den reagerar på skyltar (men inte på motorväg). Men dessutom är det skillnad på det de kallar Restricted road och icke Restricted. Och den kollar även kartdata. Så det är lite komplicerat.
Har du AP inställd på t ex 90 som är skyltad 90 (och inte kartdata anger annat) och du kommer till en 70skyltad väg, så saktar den ner till 70. Blir det sedan 90 igen så ökar den till 90. Men om du slår på APn på en 70väg så ökar den inte automatiskt till 90 om den ser 90-skyltar. Hastigheten du startar APn med blir din maxhastighet om du inte anger annat.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av ANLI »

Tack för din förklaring.
Har svårt att förstå Teslas lösningar när det gäller AP.

Har en lokal sträcka där bilen saktar ned till 70 fast det inte finns 70 skyltar.
Den andra vägsträckan sänktes nyligen till 40. Bilen fortsätter i 60 som det var innan.
Svårt att förklara fortkörning med att min bil prioriterar kartdata framför vägskyltar......
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av kenjon »

ANLI skrev:
Tack för din förklaring.
Har svårt att förstå Teslas lösningar när det gäller AP.

Har en lokal sträcka där bilen saktar ned till 70 fast det inte finns 70 skyltar.
Den andra vägsträckan sänktes nyligen till 40. Bilen fortsätter i 60 som det var innan.
Svårt att förklara fortkörning med att min bil prioriterar kartdata framför vägskyltar......
Jag tror den väljer det den får info om senast. Hittar den skyltar följer den de. Sedan kollar den kartdata och ändrar hastigheten. Sedan kommer det skyltar igen och den ändrar efter dem. Så på de vägar där kartdata och skyltar inte stämmer överens (oftast på de nyare hastigheterna 60 och 80) så kan det bli väldigt hoppigt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
myth10
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 feb 2022 22:04

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av myth10 »

Efter drygt 1000 mil har jag anpassat mig rätt bra efter bilen och gillar AP, åkte på pilot assist här en helg och den kändes otroligt nervös på vägen nu när man vant sig att bilen håller sig i mitten! Spökbromsning har jag inte varit med om de senaste månaderna men då har jag inte varit på en långkörning. Fixar de helljus automatiken och fixar bättre kartdata/avläsning på hastighetsskylltar är jag rätt nöjd (Kör 2ggr i veckan en sträcka där den tycker att det är 20kmh som gäller på en 80 väg) Regnsensorn tycker jag funkar bra med senaste uppdateringen den har dock lite svårt för "spray" bakom andra bilar.
MYP -22 | vit/svart
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

myth10 skrev:
Efter drygt 1000 mil har jag anpassat mig rätt bra efter bilen och gillar AP, åkte på pilot assist här en helg och den kändes otroligt nervös på vägen nu när man vant sig att bilen håller sig i mitten! Spökbromsning har jag inte varit med om de senaste månaderna men då har jag inte varit på en långkörning. Fixar de helljus automatiken och fixar bättre kartdata/avläsning på hastighetsskylltar är jag rätt nöjd (Kör 2ggr i veckan en sträcka där den tycker att det är 20kmh som gäller på en 80 väg) Regnsensorn tycker jag funkar bra med senaste uppdateringen den har dock lite svårt för "spray" bakom andra bilar.
Min höll sig i mitten tidigare, men efter någon av de senaste uppdateringarna ligger den till vänster i högerkurvor och vice versa. Riktigt läskigt.
20220930_145644.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
myth10
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 feb 2022 22:04

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av myth10 »

Har senaste mjukvaran i min 36.2 men även kört de andra innan utan att märka detta så tror inte det är mjukvarurelaterat utan snarare att din AP behöver kalibreras om?
MYP -22 | vit/svart
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

myth10 skrev:
Har senaste mjukvaran i min 36.2 men även kört de andra innan utan att märka detta så tror inte det är mjukvarurelaterat utan snarare att din AP behöver kalibreras om?
Nja, den ligger i mitten där det är rakt. Det känns som om den inte vrider ratten tillräckligt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av ErikHallq »

mikebike skrev:
myth10 skrev:
Har senaste mjukvaran i min 36.2 men även kört de andra innan utan att märka detta så tror inte det är mjukvarurelaterat utan snarare att din AP behöver kalibreras om?
Nja, den ligger i mitten där det är rakt. Det känns som om den inte vrider ratten tillräckligt.
Den där "Begränsad autopilot" brukar väl komma upp när G krafterna i sidled är högre än vad EU tillåter vid autopilot? Dock lite svårt för mig att avgöra hur snävt och snabbt det där känns

Edit: och det som sedan svänger och kan få bilen att känns lite mer orolig eller onice är hjälpen för att inte glida över linjen som får vara aggresivare
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

ErikHallq skrev:
mikebike skrev:
myth10 skrev:
Har senaste mjukvaran i min 36.2 men även kört de andra innan utan att märka detta så tror inte det är mjukvarurelaterat utan snarare att din AP behöver kalibreras om?
Nja, den ligger i mitten där det är rakt. Det känns som om den inte vrider ratten tillräckligt.
Den där "Begränsad autopilot" brukar väl komma upp när G krafterna i sidled är högre än vad EU tillåter vid autopilot? Dock lite svårt för mig att avgöra hur snävt och snabbt det där känns

Edit: och det som sedan svänger och kan få bilen att känns lite mer orolig eller onice är hjälpen för att inte glida över linjen som får vara aggresivare
Det intressanta är att G-krafterna blir mindre om man ligger närmare innerlinjen, men bilen gör tvärtom.
Detta har blivit sämre med tiden i mitt fall.
Riktigt otrevligt vid vänsterkurvor där det står betongsuggor utanför vägen.
Någon hjälp för att inte glida över linjen har jag inte fått. Faktum är att bilen var över mittlinjen i en högerkurva!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av ErikHallq »

mikebike skrev:
Det intressanta är att G-krafterna blir mindre om man ligger närmare innerlinjen, men bilen gör tvärtom.
Detta har blivit sämre med tiden i mitt fall.
Riktigt otrevligt vid vänsterkurvor där det står betongsuggor utanför vägen.
Någon hjälp för att inte glida över linjen har jag inte fått. Faktum är att bilen var över mittlinjen i en högerkurva!
Om du kör mot innerlinjen blir ju kurvan snävare och krafterna ökar. (alltså om man ligger klistrad mot linjen dvs, inte om man kör lite mer som "racing" (eller hur jag ska förklara det :lol: )

Skumt! Hände mig senaste i helgen, men då tog jag dock över innan den fick chansen att "stoppa". Fast det var en 70 väg, med en riktigt tvär kurva som man absolut inte vill köra 70 i. Då sänkte den dock hastigheten till 50km/h, det var också lite för snabbt, och då gav den varningen som du också fick. Jag tog dock över innan den var nära att krypa över linjen då jag hade möte.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Skriv svar