Pinsamt dåligt AP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Tellus »

Jag har bytt från FSD som innehåller EAP till bil utan dessa uppgraderingar.
Tycker filbyte är mycket enklare nu, räcker med att blinka lätt(som ger tre blink) så kopplas AP ur och jag byter fil manuellt, sen aktivera AP igen.

På vår 3a med FSD och HW3 så var man alltid tvungen att först koppla ur AP och sedan blinka och göra filbyte.

Alternativt dra hårt i ratten men det funkade inget bra, blev ryckigt.

Alternativt låta bilen byta fil, funkade inget bra. Blev 10-11 blink(skämmigt) för ett segt filbyte dom gångerna det funkade...

Tycker generellt att AP blivit sämre. I regn slår jag av den helt, då regnsensorn och heljusautomatiken är kass. Farthållaren går ej heller att aktivera utan regn/ljus automatiken.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Ilduce77 »

Min autopilot stänger också av sig om jag använder treblinksfunktionen.

Kan man justera avståndet till framförvarande bil på något sätt, när man kör på AP?
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Alex-H »

Ilduce77 skrev:
Min autopilot stänger också av sig om jag använder treblinksfunktionen.

Kan man justera avståndet till framförvarande bil på något sätt, när man kör på AP?
Skjut höger reglage på ratten åt antingen höger eller vänster
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Jaegaern »

myth10 skrev:
Det mesta med bilen är överförväntan men AP är ju klasser sämre mot konkurrenter! Kommer från en Polestar 2 och förväntade mig ett steg upp för assist funktionerna men bilen förstår ju inte ens varann gång när jag blinkar för filbyte att stänga av AP och byte av fil blir ryckigt, visst kan köpa EAP men drygt 30k för att få något som kanske fungerar känns sådär. FSD lär ju aldrig hända med nuvarande HW anser att både Volvos och BMW system är klart bättre! Sen visste jag att helljus automatiken skulle vara dålig men att den skulle vara så dålig att den var helt obrukbar och därmed utesluta AP förstod jag inte.
Blinkar man helt (inte duttar för 3 snabba) så fungerar den alltid för mig. Helljusautomatiken är urusel, funkar ganska bra när det kommer 3 bilar på rad, men en ensam bil blir alltid bländad. Där hoppas jag att de kan släppa matrixstödet nån gång. Det borde vara bra mycket lättare att få till känner jag.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av chaffis75 »

Tellus skrev:
Jag har bytt från FSD som innehåller EAP till bil utan dessa uppgraderingar.
Tycker filbyte är mycket enklare nu, räcker med att blinka lätt(som ger tre blink) så kopplas AP ur och jag byter fil manuellt, sen aktivera AP igen.

På vår 3a med FSD och HW3 så var man alltid tvungen att först koppla ur AP och sedan blinka och göra filbyte.

Alternativt dra hårt i ratten men det funkade inget bra, blev ryckigt.

Alternativt låta bilen byta fil, funkade inget bra. Blev 10-11 blink(skämmigt) för ett segt filbyte dom gångerna det funkade...

Tycker generellt att AP blivit sämre. I regn slår jag av den helt, då regnsensorn och heljusautomatiken är kass. Farthållaren går ej heller att aktivera utan regn/ljus automatiken.
Men på många andra bilar (tex polestar och Volvo) så drar man blinkers spaken lätt för blinka tre gångar, man byter fil och sen kör autopiloten vidare efter filbytet.. Varför ska tesla görs de så krångligt med att stänga av den så man sen måste sätta på den igen. På motorvägen gör man ju filbyten hela tiden, de blir en massa knappade (drar i spaken).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

chaffis75 skrev:
Tellus skrev:
Jag har bytt från FSD som innehåller EAP till bil utan dessa uppgraderingar.
Tycker filbyte är mycket enklare nu, räcker med att blinka lätt(som ger tre blink) så kopplas AP ur och jag byter fil manuellt, sen aktivera AP igen.

På vår 3a med FSD och HW3 så var man alltid tvungen att först koppla ur AP och sedan blinka och göra filbyte.

Alternativt dra hårt i ratten men det funkade inget bra, blev ryckigt.

Alternativt låta bilen byta fil, funkade inget bra. Blev 10-11 blink(skämmigt) för ett segt filbyte dom gångerna det funkade...

Tycker generellt att AP blivit sämre. I regn slår jag av den helt, då regnsensorn och heljusautomatiken är kass. Farthållaren går ej heller att aktivera utan regn/ljus automatiken.
Men på många andra bilar (tex polestar och Volvo) så drar man blinkers spaken lätt för blinka tre gångar, man byter fil och sen kör autopiloten vidare efter filbytet.. Varför ska tesla görs de så krångligt med att stänga av den så man sen måste sätta på den igen. På motorvägen gör man ju filbyten hela tiden, de blir en massa knappade (drar i spaken).
Dessutom med en ljudsignal som är "sjukt irriterande". (Citat från min fru).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av perwis »

Jag har en annan upplevelse. Har nyss kört 180 mil genom Sverige och Tyskland nu och tycker autopiloten fungerar nästan perfekt. Jag har iofs FSD-paketet (MY tidig 2022).

Bilen känns mycket stabil och säker med autopilot på motorvägarna i Sverige och på autobahn i Tyskland.

Jag håller ratten med ena handen nere vid kl 5 eller kl 7.

Vid omkörning så kollar jag i backspegeln, slår på blinkers och lägger lätt tryck på ratten. Kanske gasar lite extra för att inte få en Porsche i baken och sen bara samma sak igen när jag gjort omkörningen.

Hur smidigt som helst. Jag blir inte alls lika trött att köra långt och jag tror bilen kör säkrare än vad jag kan göra då den inte har problem med att tappa uppmärksamheten eller blir trött som en människa.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av dstr »

myth10 skrev:
Nej är ju lite annat också men är det något ni med EAP nyttjar och är nöjda med? Summon har jag inget behov av speciellt när jag måste stå bredvid bilen, parkeringshjälp har jag inte nyttjat i tidigare bilar men bor på landet och alla har vi olika behov.
Summon som partytrick - priceless
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av OfarligTesla »

perwis skrev:
Jag har en annan upplevelse. Har nyss kört 180 mil genom Sverige och Tyskland nu och tycker autopiloten fungerar nästan perfekt. Jag har iofs FSD-paketet (MY tidig 2022).

Bilen känns mycket stabil och säker med autopilot på motorvägarna i Sverige och på autobahn i Tyskland.

Jag håller ratten med ena handen nere vid kl 5 eller kl 7.

Vid omkörning så kollar jag i backspegeln, slår på blinkers och lägger lätt tryck på ratten. Kanske gasar lite extra för att inte få en Porsche i baken och sen bara samma sak igen när jag gjort omkörningen.

Hur smidigt som helst. Jag blir inte alls lika trött att köra långt och jag tror bilen kör säkrare än vad jag kan göra då den inte har problem med att tappa uppmärksamheten eller blir trött som en människa.
Har du radar i bilen då? Jag tycker detsamma i min 3a med radar men det verkar som att utan radar fungerar det inte alls lika bra, speciellt när den kan sätta igång vindrutetorkarna hela tiden pga insekter eller att man åker och bländar alla på kvällarna.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Ilduce77 »

Alex-H skrev:
Ilduce77 skrev:
Min autopilot stänger också av sig om jag använder treblinksfunktionen.

Kan man justera avståndet till framförvarande bil på något sätt, när man kör på AP?
Skjut höger reglage på ratten åt antingen höger eller vänster
Tackar tackar! :)
Användarvisningsbild
myth10
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 feb 2022 22:04

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av myth10 »

Testade lite idag och verkar fungera varje gång om jag håller ned blinkers i 3 blink läget lite längre, "full" blink fungerar alltid men blir ju ytterligare extra moment för att stänga av. 140mil körning på lördag så lär nog hitta mitt sätt att hantera dumheterna :lol:
MYP -22 | vit/svart
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av ANLI »

Blir fler och fler missnöjda nu, som är vana med andra bilmärken med normalt fungerande farthållare och självstyrning.
Varför måste farthållaren också spökbromsa?????
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

ANLI skrev:
Blir fler och fler missnöjda nu, som är vana med andra bilmärken med normalt fungerande farthållare och självstyrning.
Varför måste farthållaren också spökbromsa?????
Min farthållare spökgasade idag på E4.
Jag hade farthållaren ställd på 85 och plötsligt ändrades skylten uppe till höger till 100 och farthållaren ändrades till 105.
Det intressanta är att hastighetsbegränsningen är 70 och ändras till 100 först några hundra meter längre fram (numera).

Att ändra till högre än inställd hastighet skall bilen inte kunna göra ens på landsväg, och definitivt inte på motorväg.

På vägen tillbaks ändrades min inställda hastighet från 85 till 70, men det är ju "normalt". :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mrdn
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 okt 2021 14:31

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mrdn »

Precis hemkommen efter 400 mil i tyskland/österrike med omnejd, hämtade ut bilen den 23e, åkte iväg den 30 onde.

Kort sammanfattning: Vilket praktfiasko teslas "autopilot" är.

Min gamla Golf Alltrack från 2017 hade ingen självstyrning men väl adaptiv farthållare som fungerat helt klanderfritt under de åren jag haft bilen.
Teslas farthållare är hyffsat men otroligt nervös vid kökörning, bilen hoppar fram och tok bromsar ner till noll, mycket obekvämt. "Spökbromsningar" förekommer med jämna mellanrum men så länge man bara kör farthållare så är det nästan acceptabelt.

Skyltigenkänningen är nästan oanvändbar och bilen hoppar hejvilt mellan hastigheter, inte allt för sällan sänker den farten när den ser en skylt som minskar för att sen inte gå upp igen när skyltningen ändras... irriterande.

Jag hade stora förväntningar på autopiloten innan jag fick bilen, min Golf hade som sagt inga sådana funktioner men jag har ungefär 30 olika hyrbilar på olika platser på jorden i mitt jobb varje år så jag har testat det mesta som finns hos konkurrenterna och tycker att de senare årsmodellerna av Volvos pilot assist är betydligt bättre än autopiloten i de flesta avseendena.

Autopiloten är mycket nervös, ligger alldeles för lång till vänster, vet inte hur många gånger under resan som jag fått ingripa för att bilen inte ska komma otäckt nära mötande trafik eller någon barriär på vänstersidan. Frekventa spökbromsningar, ibland när man har annan bil bakom så man får kasta sig på gaspedalen för att inte bli påkörd bakifrån. Försöker kasta bilen rakt in i barriärer vid avfarter etc. Min bil saknar radar och man får väll hoppas att det är bättre på de bilarna som har kvar denna. Jag är helt klart besviken på Teslas "autonoma" funktioner, även regnsensorn och avbländningen fungerar betydligt sämre än min gamla golf...

Dock måste jag säga att lika besviken jag är på Tesla och de "autonoma" delarna, lika överraskad och imponerad är jag av själva bilen. Hade ställt in mig på att bytet till Tesla skulle innebära en ordentligt bullrig bil med tveksam fjädringskomfort och svettiga säten (provkörde en Y när de kom till sverige hösten 21). Men här är det precis tvärt om, bilen går mycket tystare än den jag provkörde (har hatthylla om det spelar någon roll) skulle säga att den går tystare än golfen (ok inte världens tystaste bil heller) och kör som sagt mycket BMW 5 serie, Merca E klass och Volvo V90 som hyrbilar och inbillar mig nog att Teslan har tagit ett jättekliv närmare dessa.

Fjädringskomforten upplever jag inte heller som något stort problem, i krypfart på tyska kullerstenar så hade det kunna varit smidigare med lite klonk i hjulupphängningen men uppe i fart tycker jag fjädringen är helt ok.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Tellus »

Håller med i stora delar, bilen går kanon bara man kopplar bort all automatik såsom AP, regn, helljusautomatik och auto stolsvärme. Klimatanläggningen funkar bra på auto numera :)
Tycker också AP funkat väldigt bra på vanlig motorväg.

Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev:
Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.
Är väl bara gamla systemet som gjorde det? Vet iaf att det inte är så för min bror och en vän som båda har Volvos senaste men det var så för min vän som hade Volvos tidigare system i sin förra bil.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.
Är väl bara gamla systemet som gjorde det? Vet iaf att det inte är så för min bror och en vän som båda har Volvos senaste men det var så för min vän som hade Volvos tidigare system i sin förra bil.
Jag känner inte igen det från mina gamla Volvo heller. Utom när bilen framför stannar, då kopplades autopiloten ur efter 10 sekunder. Vid alla andra situationer fungerade den bättre än Teslas. Jag uppskattade särskilt att man kunde se hastigheten på framförvarande bil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
myth10
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 feb 2022 22:04

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av myth10 »

Nej inte en bra upplevelse på Växelvis vägarna efter E4 i Norrland, rentutav farlig speciellt de ställen där man kan svänga vänster av på E4 och bilen vill dit, den vill även ofta till vänsterfil när när det blir 2 filigt, båda sker med ett plötsligt ryck. Även sträckor där mötande trafik förekommer detta problem när möjlighet till vänstersväng finns. Neuralnet tjena hej..
MYP -22 | vit/svart
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Hmpftfhdns »

Jo, jämför man nu är det inget snack om saken. Men det är väl inte så konstigt eftersom man jämför en mogen produkt med en beta. Frågan är bara när Tesla lyckas ta sig ur betastadiet och ha en mogen AP lokaliserad för Sverige… Jag köpte en HomePod 2018 i tron att den snart skulle lära sig svenska, väntar fortfarande. Skulle vara intressant att följa detta. Min iX3 funkar bra nu, men kommer inte bli bättre. När kommer MY upp i nivå, när går de förbi?
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Lurkern »

Har en Lynk 01 med vad jag utgår från är Volvo Pilot. Drivlinan är next gen Volvo så det sitter iaf inget gammalt i den. Den slutar utan notifikation styra i kurvor ibland samt har problem när filen av olika anledningar blir bredare och sedan smalare. Den lägger sig först i mitten när det blir bredare, men vill inte hålla sig i mitten när det blir smalare utan reagerar först när bilen kör över sidolinjen. Lite samma vid 2-1 väg. Samma tendens finns vid vanlig tråkig körning rakt fram då bilen gärna glider mot mittlinjen och då när däcken når linjen blir det ”hoppsan” och sväng tillbaka in i filen. Men körningen blir mindre tråkig iaf.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Niklas Z »

mrdn skrev:
Precis hemkommen efter 400 mil i tyskland/österrike med omnejd, hämtade ut bilen den 23e, åkte iväg den 30 onde.

Kort sammanfattning: Vilket praktfiasko teslas "autopilot" är.

Min gamla Golf Alltrack från 2017 hade ingen självstyrning men väl adaptiv farthållare som fungerat helt klanderfritt under de åren jag haft bilen.
Teslas farthållare är hyffsat men otroligt nervös vid kökörning, bilen hoppar fram och tok bromsar ner till noll, mycket obekvämt. "Spökbromsningar" förekommer med jämna mellanrum men så länge man bara kör farthållare så är det nästan acceptabelt.

Skyltigenkänningen är nästan oanvändbar och bilen hoppar hejvilt mellan hastigheter, inte allt för sällan sänker den farten när den ser en skylt som minskar för att sen inte gå upp igen när skyltningen ändras... irriterande.

Jag hade stora förväntningar på autopiloten innan jag fick bilen, min Golf hade som sagt inga sådana funktioner men jag har ungefär 30 olika hyrbilar på olika platser på jorden i mitt jobb varje år så jag har testat det mesta som finns hos konkurrenterna och tycker att de senare årsmodellerna av Volvos pilot assist är betydligt bättre än autopiloten i de flesta avseendena.

Autopiloten är mycket nervös, ligger alldeles för lång till vänster, vet inte hur många gånger under resan som jag fått ingripa för att bilen inte ska komma otäckt nära mötande trafik eller någon barriär på vänstersidan. Frekventa spökbromsningar, ibland när man har annan bil bakom så man får kasta sig på gaspedalen för att inte bli påkörd bakifrån. Försöker kasta bilen rakt in i barriärer vid avfarter etc. Min bil saknar radar och man får väll hoppas att det är bättre på de bilarna som har kvar denna. Jag är helt klart besviken på Teslas "autonoma" funktioner, även regnsensorn och avbländningen fungerar betydligt sämre än min gamla golf...

Dock måste jag säga att lika besviken jag är på Tesla och de "autonoma" delarna, lika överraskad och imponerad är jag av själva bilen. Hade ställt in mig på att bytet till Tesla skulle innebära en ordentligt bullrig bil med tveksam fjädringskomfort och svettiga säten (provkörde en Y när de kom till sverige hösten 21). Men här är det precis tvärt om, bilen går mycket tystare än den jag provkörde (har hatthylla om det spelar någon roll) skulle säga att den går tystare än golfen (ok inte världens tystaste bil heller) och kör som sagt mycket BMW 5 serie, Merca E klass och Volvo V90 som hyrbilar och inbillar mig nog att Teslan har tagit ett jättekliv närmare dessa.

Fjädringskomforten upplever jag inte heller som något stort problem, i krypfart på tyska kullerstenar så hade det kunna varit smidigare med lite klonk i hjulupphängningen men uppe i fart tycker jag fjädringen är helt ok.
Roligt att du beskriver det så, för jag har samma intryck. Det som irriterar mig mest med Teslan är mjukvarurelaterade saker. Buller och fjädringskomfort kunde givetvis vara bättre, men nu kör jag på Goodyear Eagle F1 Assymetric 6 med 2.6-2,7 bar lufttryck och det är behagligt att åka i bilen. Styrningen och styrresponsen är kalas. Stolarna passar mig riktigt bra. Prestandan och precisionen på gaspådrag är naturligtvis utmärkt (jag har dessutom accboosten). Räckvidden på motorväg är imponerande. På vägen hem från Tyskland tidigare i veckan blev det en dagsetapp på 125 mil. Den längsta delsträckan utan laddning var 41 mil som till över 90 % gick på motorväg (13 mil i 110 km/h, 5 mil landsväg i 80 km/h och 24 mil i 125-130 km/h). Laddningen går väldigt fort. På V3- SuC går den snabbt upp till 250 kW, dalar lugnt och fint när SoC överstiger 25 % och håller ändå ungefär 150 kW vid 50 % SoC. Men mjukvaran har klara brister, även om det inte är lika mycket varningar och pip som förra sommaren.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av NEO »

Kört M3P 2021 med radar sedan november 2021, den har gått 24000km, uteslutande motorväg med EAP. Svårslagen pendlarbil nu när jag kört radarfri bil 3000km.

Körde en trip till Danmark och Norge med MYPen, M3Pn har för lite bagageutrymme för resan. EAPn är saknad och även radarn. MYPen är stabil vid välmarkerade motorvägar. Men minsta lilla felmarkering eller påfart så blir den osäker och justerar sig i sidled.

Förbrukningen är dock helt outstanding, vi snittar sedan start 167Wh/km och då har vi kört 2000km i motorvägsfart. Temperaturen har varierat mellan 18-26+. Fullpackad och räknar med totalvikt på cirka 2350kg.

Komforten är hög, nog högsta av alla 17 teslor jag haft (och ja MYPen gav mig SEXY achieved :lol: )

Overall, mycket nöjd. APn gör sitt jobb men tyvärr ett hack ner från radar.
4A4EA800-E01B-4F92-8991-70DDF3116DA0.jpeg
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Ilduce77 »

Lurkern skrev:
Har en Lynk 01 med vad jag utgår från är Volvo Pilot. Drivlinan är next gen Volvo så det sitter iaf inget gammalt i den. Den slutar utan notifikation styra i kurvor ibland samt har problem när filen av olika anledningar blir bredare och sedan smalare. Den lägger sig först i mitten när det blir bredare, men vill inte hålla sig i mitten när det blir smalare utan reagerar först när bilen kör över sidolinjen. Lite samma vid 2-1 väg. Samma tendens finns vid vanlig tråkig körning rakt fram då bilen gärna glider mot mittlinjen och då när däcken når linjen blir det ”hoppsan” och sväng tillbaka in i filen. Men körningen blir mindre tråkig iaf.
Det med att den släpper vid vissa kurvor, har troligtvis att göra med en regel inom EU. Den innebär att en autopilot inte får använda mer en ett visst rattutslag eller en viss kraft för att utgöra en sväng.

Sen kan man ju diskutera om det är bättre att den bara fortsätter rakt ut i terrängen, i tangentens riktning.. :)

Det är väl för att man inte ska sitta och slöa till...
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Melon Must »

mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.
Är väl bara gamla systemet som gjorde det? Vet iaf att det inte är så för min bror och en vän som båda har Volvos senaste men det var så för min vän som hade Volvos tidigare system i sin förra bil.
Jag känner inte igen det från mina gamla Volvo heller. Utom när bilen framför stannar, då kopplades autopiloten ur efter 10 sekunder. Vid alla andra situationer fungerade den bättre än Teslas. Jag uppskattade särskilt att man kunde se hastigheten på framförvarande bil.
mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.
Är väl bara gamla systemet som gjorde det? Vet iaf att det inte är så för min bror och en vän som båda har Volvos senaste men det var så för min vän som hade Volvos tidigare system i sin förra bil.
Jag känner inte igen det från mina gamla Volvo heller. Utom när bilen framför stannar, då kopplades autopiloten ur efter 10 sekunder. Vid alla andra situationer fungerade den bättre än Teslas. Jag uppskattade särskilt att man kunde se hastigheten på framförvarande bil.
Har kört mycket nya och gamla volvo, v90, xc90, v60. Alla stänger av styrningen utan ljud. Symbolen slocknar bara. En landsväg som är för kurvig tex, eller när linjerna försvinner. Det är det enda jag stör mig på och har känts farligt några gånger när den bara slutar styra i en sväng… På större landsväg och motorväg funkar volvos autopilot hur bra som helst.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av chaffis75 »

Melon Must skrev:
mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.
Är väl bara gamla systemet som gjorde det? Vet iaf att det inte är så för min bror och en vän som båda har Volvos senaste men det var så för min vän som hade Volvos tidigare system i sin förra bil.
Jag känner inte igen det från mina gamla Volvo heller. Utom när bilen framför stannar, då kopplades autopiloten ur efter 10 sekunder. Vid alla andra situationer fungerade den bättre än Teslas. Jag uppskattade särskilt att man kunde se hastigheten på framförvarande bil.
mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.
Är väl bara gamla systemet som gjorde det? Vet iaf att det inte är så för min bror och en vän som båda har Volvos senaste men det var så för min vän som hade Volvos tidigare system i sin förra bil.
Jag känner inte igen det från mina gamla Volvo heller. Utom när bilen framför stannar, då kopplades autopiloten ur efter 10 sekunder. Vid alla andra situationer fungerade den bättre än Teslas. Jag uppskattade särskilt att man kunde se hastigheten på framförvarande bil.
Har kört mycket nya och gamla volvo, v90, xc90, v60. Alla stänger av styrningen utan ljud. Symbolen slocknar bara. En landsväg som är för kurvig tex, eller när linjerna försvinner. Det är det enda jag stör mig på och har känts farligt några gånger när den bara slutar styra i en sväng… På större landsväg och motorväg funkar volvos autopilot hur bra som helst.
Den vibrerar även i ratten men visst kanske inte supertydligt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar