Pinsamt dåligt AP
Moderator: Redaktion
Re: Pinsamt dåligt AP
Testade lite idag och verkar fungera varje gång om jag håller ned blinkers i 3 blink läget lite längre, "full" blink fungerar alltid men blir ju ytterligare extra moment för att stänga av. 140mil körning på lördag så lär nog hitta mitt sätt att hantera dumheterna
MYP -22 | vit/svart
Re: Pinsamt dåligt AP
Blir fler och fler missnöjda nu, som är vana med andra bilmärken med normalt fungerande farthållare och självstyrning.
Varför måste farthållaren också spökbromsa?????
Varför måste farthållaren också spökbromsa?????
M3 RWD -22
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Pinsamt dåligt AP
Min farthållare spökgasade idag på E4.ANLI skrev:Blir fler och fler missnöjda nu, som är vana med andra bilmärken med normalt fungerande farthållare och självstyrning.
Varför måste farthållaren också spökbromsa?????
Jag hade farthållaren ställd på 85 och plötsligt ändrades skylten uppe till höger till 100 och farthållaren ändrades till 105.
Det intressanta är att hastighetsbegränsningen är 70 och ändras till 100 först några hundra meter längre fram (numera).
Att ändra till högre än inställd hastighet skall bilen inte kunna göra ens på landsväg, och definitivt inte på motorväg.
På vägen tillbaks ändrades min inställda hastighet från 85 till 70, men det är ju "normalt".
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Pinsamt dåligt AP
Precis hemkommen efter 400 mil i tyskland/österrike med omnejd, hämtade ut bilen den 23e, åkte iväg den 30 onde.
Kort sammanfattning: Vilket praktfiasko teslas "autopilot" är.
Min gamla Golf Alltrack från 2017 hade ingen självstyrning men väl adaptiv farthållare som fungerat helt klanderfritt under de åren jag haft bilen.
Teslas farthållare är hyffsat men otroligt nervös vid kökörning, bilen hoppar fram och tok bromsar ner till noll, mycket obekvämt. "Spökbromsningar" förekommer med jämna mellanrum men så länge man bara kör farthållare så är det nästan acceptabelt.
Skyltigenkänningen är nästan oanvändbar och bilen hoppar hejvilt mellan hastigheter, inte allt för sällan sänker den farten när den ser en skylt som minskar för att sen inte gå upp igen när skyltningen ändras... irriterande.
Jag hade stora förväntningar på autopiloten innan jag fick bilen, min Golf hade som sagt inga sådana funktioner men jag har ungefär 30 olika hyrbilar på olika platser på jorden i mitt jobb varje år så jag har testat det mesta som finns hos konkurrenterna och tycker att de senare årsmodellerna av Volvos pilot assist är betydligt bättre än autopiloten i de flesta avseendena.
Autopiloten är mycket nervös, ligger alldeles för lång till vänster, vet inte hur många gånger under resan som jag fått ingripa för att bilen inte ska komma otäckt nära mötande trafik eller någon barriär på vänstersidan. Frekventa spökbromsningar, ibland när man har annan bil bakom så man får kasta sig på gaspedalen för att inte bli påkörd bakifrån. Försöker kasta bilen rakt in i barriärer vid avfarter etc. Min bil saknar radar och man får väll hoppas att det är bättre på de bilarna som har kvar denna. Jag är helt klart besviken på Teslas "autonoma" funktioner, även regnsensorn och avbländningen fungerar betydligt sämre än min gamla golf...
Dock måste jag säga att lika besviken jag är på Tesla och de "autonoma" delarna, lika överraskad och imponerad är jag av själva bilen. Hade ställt in mig på att bytet till Tesla skulle innebära en ordentligt bullrig bil med tveksam fjädringskomfort och svettiga säten (provkörde en Y när de kom till sverige hösten 21). Men här är det precis tvärt om, bilen går mycket tystare än den jag provkörde (har hatthylla om det spelar någon roll) skulle säga att den går tystare än golfen (ok inte världens tystaste bil heller) och kör som sagt mycket BMW 5 serie, Merca E klass och Volvo V90 som hyrbilar och inbillar mig nog att Teslan har tagit ett jättekliv närmare dessa.
Fjädringskomforten upplever jag inte heller som något stort problem, i krypfart på tyska kullerstenar så hade det kunna varit smidigare med lite klonk i hjulupphängningen men uppe i fart tycker jag fjädringen är helt ok.
Kort sammanfattning: Vilket praktfiasko teslas "autopilot" är.
Min gamla Golf Alltrack från 2017 hade ingen självstyrning men väl adaptiv farthållare som fungerat helt klanderfritt under de åren jag haft bilen.
Teslas farthållare är hyffsat men otroligt nervös vid kökörning, bilen hoppar fram och tok bromsar ner till noll, mycket obekvämt. "Spökbromsningar" förekommer med jämna mellanrum men så länge man bara kör farthållare så är det nästan acceptabelt.
Skyltigenkänningen är nästan oanvändbar och bilen hoppar hejvilt mellan hastigheter, inte allt för sällan sänker den farten när den ser en skylt som minskar för att sen inte gå upp igen när skyltningen ändras... irriterande.
Jag hade stora förväntningar på autopiloten innan jag fick bilen, min Golf hade som sagt inga sådana funktioner men jag har ungefär 30 olika hyrbilar på olika platser på jorden i mitt jobb varje år så jag har testat det mesta som finns hos konkurrenterna och tycker att de senare årsmodellerna av Volvos pilot assist är betydligt bättre än autopiloten i de flesta avseendena.
Autopiloten är mycket nervös, ligger alldeles för lång till vänster, vet inte hur många gånger under resan som jag fått ingripa för att bilen inte ska komma otäckt nära mötande trafik eller någon barriär på vänstersidan. Frekventa spökbromsningar, ibland när man har annan bil bakom så man får kasta sig på gaspedalen för att inte bli påkörd bakifrån. Försöker kasta bilen rakt in i barriärer vid avfarter etc. Min bil saknar radar och man får väll hoppas att det är bättre på de bilarna som har kvar denna. Jag är helt klart besviken på Teslas "autonoma" funktioner, även regnsensorn och avbländningen fungerar betydligt sämre än min gamla golf...
Dock måste jag säga att lika besviken jag är på Tesla och de "autonoma" delarna, lika överraskad och imponerad är jag av själva bilen. Hade ställt in mig på att bytet till Tesla skulle innebära en ordentligt bullrig bil med tveksam fjädringskomfort och svettiga säten (provkörde en Y när de kom till sverige hösten 21). Men här är det precis tvärt om, bilen går mycket tystare än den jag provkörde (har hatthylla om det spelar någon roll) skulle säga att den går tystare än golfen (ok inte världens tystaste bil heller) och kör som sagt mycket BMW 5 serie, Merca E klass och Volvo V90 som hyrbilar och inbillar mig nog att Teslan har tagit ett jättekliv närmare dessa.
Fjädringskomforten upplever jag inte heller som något stort problem, i krypfart på tyska kullerstenar så hade det kunna varit smidigare med lite klonk i hjulupphängningen men uppe i fart tycker jag fjädringen är helt ok.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Pinsamt dåligt AP
Håller med i stora delar, bilen går kanon bara man kopplar bort all automatik såsom AP, regn, helljusautomatik och auto stolsvärme. Klimatanläggningen funkar bra på auto numera
Tycker också AP funkat väldigt bra på vanlig motorväg.
Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.
Tycker också AP funkat väldigt bra på vanlig motorväg.
Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Pinsamt dåligt AP
Är väl bara gamla systemet som gjorde det? Vet iaf att det inte är så för min bror och en vän som båda har Volvos senaste men det var så för min vän som hade Volvos tidigare system i sin förra bil.Tellus skrev:Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Pinsamt dåligt AP
Jag känner inte igen det från mina gamla Volvo heller. Utom när bilen framför stannar, då kopplades autopiloten ur efter 10 sekunder. Vid alla andra situationer fungerade den bättre än Teslas. Jag uppskattade särskilt att man kunde se hastigheten på framförvarande bil.OfarligTesla skrev:Är väl bara gamla systemet som gjorde det? Vet iaf att det inte är så för min bror och en vän som båda har Volvos senaste men det var så för min vän som hade Volvos tidigare system i sin förra bil.Tellus skrev:Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Pinsamt dåligt AP
Nej inte en bra upplevelse på Växelvis vägarna efter E4 i Norrland, rentutav farlig speciellt de ställen där man kan svänga vänster av på E4 och bilen vill dit, den vill även ofta till vänsterfil när när det blir 2 filigt, båda sker med ett plötsligt ryck. Även sträckor där mötande trafik förekommer detta problem när möjlighet till vänstersväng finns. Neuralnet tjena hej..
MYP -22 | vit/svart
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Pinsamt dåligt AP
Jo, jämför man nu är det inget snack om saken. Men det är väl inte så konstigt eftersom man jämför en mogen produkt med en beta. Frågan är bara när Tesla lyckas ta sig ur betastadiet och ha en mogen AP lokaliserad för Sverige… Jag köpte en HomePod 2018 i tron att den snart skulle lära sig svenska, väntar fortfarande. Skulle vara intressant att följa detta. Min iX3 funkar bra nu, men kommer inte bli bättre. När kommer MY upp i nivå, när går de förbi?
Re: Pinsamt dåligt AP
Har en Lynk 01 med vad jag utgår från är Volvo Pilot. Drivlinan är next gen Volvo så det sitter iaf inget gammalt i den. Den slutar utan notifikation styra i kurvor ibland samt har problem när filen av olika anledningar blir bredare och sedan smalare. Den lägger sig först i mitten när det blir bredare, men vill inte hålla sig i mitten när det blir smalare utan reagerar först när bilen kör över sidolinjen. Lite samma vid 2-1 väg. Samma tendens finns vid vanlig tråkig körning rakt fram då bilen gärna glider mot mittlinjen och då när däcken når linjen blir det ”hoppsan” och sväng tillbaka in i filen. Men körningen blir mindre tråkig iaf.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Pinsamt dåligt AP
Roligt att du beskriver det så, för jag har samma intryck. Det som irriterar mig mest med Teslan är mjukvarurelaterade saker. Buller och fjädringskomfort kunde givetvis vara bättre, men nu kör jag på Goodyear Eagle F1 Assymetric 6 med 2.6-2,7 bar lufttryck och det är behagligt att åka i bilen. Styrningen och styrresponsen är kalas. Stolarna passar mig riktigt bra. Prestandan och precisionen på gaspådrag är naturligtvis utmärkt (jag har dessutom accboosten). Räckvidden på motorväg är imponerande. På vägen hem från Tyskland tidigare i veckan blev det en dagsetapp på 125 mil. Den längsta delsträckan utan laddning var 41 mil som till över 90 % gick på motorväg (13 mil i 110 km/h, 5 mil landsväg i 80 km/h och 24 mil i 125-130 km/h). Laddningen går väldigt fort. På V3- SuC går den snabbt upp till 250 kW, dalar lugnt och fint när SoC överstiger 25 % och håller ändå ungefär 150 kW vid 50 % SoC. Men mjukvaran har klara brister, även om det inte är lika mycket varningar och pip som förra sommaren.mrdn skrev:Precis hemkommen efter 400 mil i tyskland/österrike med omnejd, hämtade ut bilen den 23e, åkte iväg den 30 onde.
Kort sammanfattning: Vilket praktfiasko teslas "autopilot" är.
Min gamla Golf Alltrack från 2017 hade ingen självstyrning men väl adaptiv farthållare som fungerat helt klanderfritt under de åren jag haft bilen.
Teslas farthållare är hyffsat men otroligt nervös vid kökörning, bilen hoppar fram och tok bromsar ner till noll, mycket obekvämt. "Spökbromsningar" förekommer med jämna mellanrum men så länge man bara kör farthållare så är det nästan acceptabelt.
Skyltigenkänningen är nästan oanvändbar och bilen hoppar hejvilt mellan hastigheter, inte allt för sällan sänker den farten när den ser en skylt som minskar för att sen inte gå upp igen när skyltningen ändras... irriterande.
Jag hade stora förväntningar på autopiloten innan jag fick bilen, min Golf hade som sagt inga sådana funktioner men jag har ungefär 30 olika hyrbilar på olika platser på jorden i mitt jobb varje år så jag har testat det mesta som finns hos konkurrenterna och tycker att de senare årsmodellerna av Volvos pilot assist är betydligt bättre än autopiloten i de flesta avseendena.
Autopiloten är mycket nervös, ligger alldeles för lång till vänster, vet inte hur många gånger under resan som jag fått ingripa för att bilen inte ska komma otäckt nära mötande trafik eller någon barriär på vänstersidan. Frekventa spökbromsningar, ibland när man har annan bil bakom så man får kasta sig på gaspedalen för att inte bli påkörd bakifrån. Försöker kasta bilen rakt in i barriärer vid avfarter etc. Min bil saknar radar och man får väll hoppas att det är bättre på de bilarna som har kvar denna. Jag är helt klart besviken på Teslas "autonoma" funktioner, även regnsensorn och avbländningen fungerar betydligt sämre än min gamla golf...
Dock måste jag säga att lika besviken jag är på Tesla och de "autonoma" delarna, lika överraskad och imponerad är jag av själva bilen. Hade ställt in mig på att bytet till Tesla skulle innebära en ordentligt bullrig bil med tveksam fjädringskomfort och svettiga säten (provkörde en Y när de kom till sverige hösten 21). Men här är det precis tvärt om, bilen går mycket tystare än den jag provkörde (har hatthylla om det spelar någon roll) skulle säga att den går tystare än golfen (ok inte världens tystaste bil heller) och kör som sagt mycket BMW 5 serie, Merca E klass och Volvo V90 som hyrbilar och inbillar mig nog att Teslan har tagit ett jättekliv närmare dessa.
Fjädringskomforten upplever jag inte heller som något stort problem, i krypfart på tyska kullerstenar så hade det kunna varit smidigare med lite klonk i hjulupphängningen men uppe i fart tycker jag fjädringen är helt ok.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Pinsamt dåligt AP
Kört M3P 2021 med radar sedan november 2021, den har gått 24000km, uteslutande motorväg med EAP. Svårslagen pendlarbil nu när jag kört radarfri bil 3000km.
Körde en trip till Danmark och Norge med MYPen, M3Pn har för lite bagageutrymme för resan. EAPn är saknad och även radarn. MYPen är stabil vid välmarkerade motorvägar. Men minsta lilla felmarkering eller påfart så blir den osäker och justerar sig i sidled.
Förbrukningen är dock helt outstanding, vi snittar sedan start 167Wh/km och då har vi kört 2000km i motorvägsfart. Temperaturen har varierat mellan 18-26+. Fullpackad och räknar med totalvikt på cirka 2350kg.
Komforten är hög, nog högsta av alla 17 teslor jag haft (och ja MYPen gav mig SEXY achieved )
Overall, mycket nöjd. APn gör sitt jobb men tyvärr ett hack ner från radar.
Körde en trip till Danmark och Norge med MYPen, M3Pn har för lite bagageutrymme för resan. EAPn är saknad och även radarn. MYPen är stabil vid välmarkerade motorvägar. Men minsta lilla felmarkering eller påfart så blir den osäker och justerar sig i sidled.
Förbrukningen är dock helt outstanding, vi snittar sedan start 167Wh/km och då har vi kört 2000km i motorvägsfart. Temperaturen har varierat mellan 18-26+. Fullpackad och räknar med totalvikt på cirka 2350kg.
Komforten är hög, nog högsta av alla 17 teslor jag haft (och ja MYPen gav mig SEXY achieved )
Overall, mycket nöjd. APn gör sitt jobb men tyvärr ett hack ner från radar.
Re: Pinsamt dåligt AP
Det med att den släpper vid vissa kurvor, har troligtvis att göra med en regel inom EU. Den innebär att en autopilot inte får använda mer en ett visst rattutslag eller en viss kraft för att utgöra en sväng.Lurkern skrev:Har en Lynk 01 med vad jag utgår från är Volvo Pilot. Drivlinan är next gen Volvo så det sitter iaf inget gammalt i den. Den slutar utan notifikation styra i kurvor ibland samt har problem när filen av olika anledningar blir bredare och sedan smalare. Den lägger sig först i mitten när det blir bredare, men vill inte hålla sig i mitten när det blir smalare utan reagerar först när bilen kör över sidolinjen. Lite samma vid 2-1 väg. Samma tendens finns vid vanlig tråkig körning rakt fram då bilen gärna glider mot mittlinjen och då när däcken når linjen blir det ”hoppsan” och sväng tillbaka in i filen. Men körningen blir mindre tråkig iaf.
Sen kan man ju diskutera om det är bättre att den bara fortsätter rakt ut i terrängen, i tangentens riktning..
Det är väl för att man inte ska sitta och slöa till...
-
- Inlägg: 214
- Blev medlem: 19 apr 2021 20:35
Re: Pinsamt dåligt AP
mikebike skrev:Jag känner inte igen det från mina gamla Volvo heller. Utom när bilen framför stannar, då kopplades autopiloten ur efter 10 sekunder. Vid alla andra situationer fungerade den bättre än Teslas. Jag uppskattade särskilt att man kunde se hastigheten på framförvarande bil.OfarligTesla skrev:Är väl bara gamla systemet som gjorde det? Vet iaf att det inte är så för min bror och en vän som båda har Volvos senaste men det var så för min vän som hade Volvos tidigare system i sin förra bil.Tellus skrev:Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.
Har kört mycket nya och gamla volvo, v90, xc90, v60. Alla stänger av styrningen utan ljud. Symbolen slocknar bara. En landsväg som är för kurvig tex, eller när linjerna försvinner. Det är det enda jag stör mig på och har känts farligt några gånger när den bara slutar styra i en sväng… På större landsväg och motorväg funkar volvos autopilot hur bra som helst.mikebike skrev:Jag känner inte igen det från mina gamla Volvo heller. Utom när bilen framför stannar, då kopplades autopiloten ur efter 10 sekunder. Vid alla andra situationer fungerade den bättre än Teslas. Jag uppskattade särskilt att man kunde se hastigheten på framförvarande bil.OfarligTesla skrev:Är väl bara gamla systemet som gjorde det? Vet iaf att det inte är så för min bror och en vän som båda har Volvos senaste men det var så för min vän som hade Volvos tidigare system i sin förra bil.Tellus skrev:Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.
Re: Pinsamt dåligt AP
Den vibrerar även i ratten men visst kanske inte supertydligt..Melon Must skrev:mikebike skrev:Jag känner inte igen det från mina gamla Volvo heller. Utom när bilen framför stannar, då kopplades autopiloten ur efter 10 sekunder. Vid alla andra situationer fungerade den bättre än Teslas. Jag uppskattade särskilt att man kunde se hastigheten på framförvarande bil.OfarligTesla skrev:Är väl bara gamla systemet som gjorde det? Vet iaf att det inte är så för min bror och en vän som båda har Volvos senaste men det var så för min vän som hade Volvos tidigare system i sin förra bil.Tellus skrev:Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.Har kört mycket nya och gamla volvo, v90, xc90, v60. Alla stänger av styrningen utan ljud. Symbolen slocknar bara. En landsväg som är för kurvig tex, eller när linjerna försvinner. Det är det enda jag stör mig på och har känts farligt några gånger när den bara slutar styra i en sväng… På större landsväg och motorväg funkar volvos autopilot hur bra som helst.mikebike skrev:Jag känner inte igen det från mina gamla Volvo heller. Utom när bilen framför stannar, då kopplades autopiloten ur efter 10 sekunder. Vid alla andra situationer fungerade den bättre än Teslas. Jag uppskattade särskilt att man kunde se hastigheten på framförvarande bil.OfarligTesla skrev:Är väl bara gamla systemet som gjorde det? Vet iaf att det inte är så för min bror och en vän som båda har Volvos senaste men det var så för min vän som hade Volvos tidigare system i sin förra bil.Tellus skrev:Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Pinsamt dåligt AP
Precis kört från HBG till Stockholm med M3 LR - 21. AP riktigt stabil som vanligt. Ligger fint mitt i filen hela tiden.
En omotiverad fartsänkning på 3 km/h, annars inget. Men det var väntat. Har haft väldigt få spökbromsingar och liknande på både denna 3:a och vår förra.
MYP på ingång nu. Ska bli väldigt intressant att se hur AP funkar där. Men filhållningen kan ju knappast påverkas av att det inte är någon radar.
En omotiverad fartsänkning på 3 km/h, annars inget. Men det var väntat. Har haft väldigt få spökbromsingar och liknande på både denna 3:a och vår förra.
MYP på ingång nu. Ska bli väldigt intressant att se hur AP funkar där. Men filhållningen kan ju knappast påverkas av att det inte är någon radar.
Re: Pinsamt dåligt AP
Hej! Blivande MY LR ägare, kanske .... Blir något orolig av att läsa om dålig farthållare och det gör att jag funderar på att avbeställa. Som någon tidigare i tråden kör jag nu golf och använder adaptiv farthållare väldigt mycket. Jag söker fler erfarenheter. Ni som har Y utan radar, är farhållarfunktionen trots allt användbar eller inte?
Re: Pinsamt dåligt AP
Så var min gamla V90 2018 första halvåret. Sen kom en uppdatering vilket gjorde att ratten vibrerar tydligt när Pilot Assist stängde av. Mycket användbart. Kan det vara bilar fr första halvåret 2019 eller äldre som du kört? Som inte uppdaterat…Melon Must skrev:mikebike skrev:Jag känner inte igen det från mina gamla Volvo heller. Utom när bilen framför stannar, då kopplades autopiloten ur efter 10 sekunder. Vid alla andra situationer fungerade den bättre än Teslas. Jag uppskattade särskilt att man kunde se hastigheten på framförvarande bil.OfarligTesla skrev:Är väl bara gamla systemet som gjorde det? Vet iaf att det inte är så för min bror och en vän som båda har Volvos senaste men det var så för min vän som hade Volvos tidigare system i sin förra bil.Tellus skrev:Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.Har kört mycket nya och gamla volvo, v90, xc90, v60. Alla stänger av styrningen utan ljud. Symbolen slocknar bara. En landsväg som är för kurvig tex, eller när linjerna försvinner. Det är det enda jag stör mig på och har känts farligt några gånger när den bara slutar styra i en sväng… På större landsväg och motorväg funkar volvos autopilot hur bra som helst.mikebike skrev:Jag känner inte igen det från mina gamla Volvo heller. Utom när bilen framför stannar, då kopplades autopiloten ur efter 10 sekunder. Vid alla andra situationer fungerade den bättre än Teslas. Jag uppskattade särskilt att man kunde se hastigheten på framförvarande bil.OfarligTesla skrev:Är väl bara gamla systemet som gjorde det? Vet iaf att det inte är så för min bror och en vän som båda har Volvos senaste men det var så för min vän som hade Volvos tidigare system i sin förra bil.Tellus skrev:Volvos system gillar jag inte då den plötsligt kan koppas ur(gröna ratten försvinner) utan notifikation.
För övrigt så stänger Highway Assist i min Ioniq 5 av sig utan att mer än gröna ratten försvinner - men den ser man tydligt i HUD:en.
En kompis till mig hade en Model S 2019 (pre Raven) och han vågade aldrig använda ens farthållaren efter flera riktigt farliga panik spökbromsningar vid omkörningar på Autobahn på en resa. Är ju inte kul att de inte fixat det än… Spökbromsningar har jag aldrig varit med om i Ioniq 5 el V90 - Men flera gånger vid provkörning i en Model Y.
Re: Pinsamt dåligt AP
martin363 skrev:Hej! Blivande MY LR ägare, kanske .... Blir något orolig av att läsa om dålig farthållare och det gör att jag funderar på att avbeställa. Som någon tidigare i tråden kör jag nu golf och använder adaptiv farthållare väldigt mycket. Jag söker fler erfarenheter. Ni som har Y utan radar, är farhållarfunktionen trots allt användbar eller inte?
Den är helt klart bättre än i din vw den adaptiva hållaren är jag rätt nöjd med men hade klart högre förväntningar på AP delen.
MYP -22 | vit/svart
Re: Pinsamt dåligt AP
Vilket är lite konstigt då det borde vara farthållaren som lider av avsaknad av radar, och AP kunde dra nytta av all energi som lagts på AI.myth10 skrev:martin363 skrev:Hej! Blivande MY LR ägare, kanske .... Blir något orolig av att läsa om dålig farthållare och det gör att jag funderar på att avbeställa. Som någon tidigare i tråden kör jag nu golf och använder adaptiv farthållare väldigt mycket. Jag söker fler erfarenheter. Ni som har Y utan radar, är farhållarfunktionen trots allt användbar eller inte?
Den är helt klart bättre än i din vw den adaptiva hållaren är jag rätt nöjd med men hade klart högre förväntningar på AP delen.
Re: Pinsamt dåligt AP
Vad är det i teslas adaptiva farthållare som du anser är klart bättre än vws dito?myth10 skrev:martin363 skrev:Hej! Blivande MY LR ägare, kanske .... Blir något orolig av att läsa om dålig farthållare och det gör att jag funderar på att avbeställa. Som någon tidigare i tråden kör jag nu golf och använder adaptiv farthållare väldigt mycket. Jag söker fler erfarenheter. Ni som har Y utan radar, är farhållarfunktionen trots allt användbar eller inte?
Den är helt klart bättre än i din vw den adaptiva hållaren är jag rätt nöjd med men hade klart högre förväntningar på AP delen.
Min erfarenhet med 5 års ägande av 2 olika golf 7 en 2014 och en 2017 är noll spökbromsningar och mycket fin kökörning, om än något seg på att komma igång efter stillastående. 2 veckors ägande av Model Y har bjudit på ett 30 tal spökbromsningar, varav några riktigt farliga precis efter man svängt in efter omkörning.
Med det sagt så håller jag med om att den fortfarande fungerar hyffsat, aven AP på motorväg fungerar OK, AP på småvägar fungerar inte alls speciellt förtroendeingivande.
Re: Pinsamt dåligt AP
Från att ha bytt från en Model s med AP1 till en Y med EAP så är jag inte riktigt överens med andra i tråden.
Tycker filbyten fungerar smidigt, det jag stör mig på är att den byter för sent. På motorväg börjar den sakta in innan den byter fil för en långsammare bil.
När den upp täcker ett hinder, en bil som bromsar för att den ska svänga, och jag hellre väljer att göra en liten undanmanöver, då har den på något sätt kvar i minnet att det finns ett hinder. Vilket gör att den fortsätter att bromsa ett tag innan den fattar att det är fritt. Inte hjälper det att gasa för släpper jag gasen saktar den in trots att farten är inställd högre.
Men kanske är mjukvara som går att förfina med mer data.
På ca 50 mil idag hade vi en spökbromsning och då inget farligt. Men upplever att det har med skuggor att göra.
Tycker filbyten fungerar smidigt, det jag stör mig på är att den byter för sent. På motorväg börjar den sakta in innan den byter fil för en långsammare bil.
När den upp täcker ett hinder, en bil som bromsar för att den ska svänga, och jag hellre väljer att göra en liten undanmanöver, då har den på något sätt kvar i minnet att det finns ett hinder. Vilket gör att den fortsätter att bromsa ett tag innan den fattar att det är fritt. Inte hjälper det att gasa för släpper jag gasen saktar den in trots att farten är inställd högre.
Men kanske är mjukvara som går att förfina med mer data.
På ca 50 mil idag hade vi en spökbromsning och då inget farligt. Men upplever att det har med skuggor att göra.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Pinsamt dåligt AP
Jag har bytt från S med AP1 till X med EAP och visst finns nån grej som AP1 var bättre på men som helhet är EAP bättre tycker jag
Sen att vissa i tråden jämför det som ingår i bilen med det som kostade 30k på AP1 bil samtidigt som de tycker att EAP är dyr är konstigt enligt mig
Sen att vissa i tråden jämför det som ingår i bilen med det som kostade 30k på AP1 bil samtidigt som de tycker att EAP är dyr är konstigt enligt mig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Pinsamt dåligt AP
Har kört en del mil i veckan och vissa frågor har dykt upp och några saker som jag är lite missnöjd med.
Finns det något sätt att stänga av farthållaren, utan att dutta på bromspedalen?
Finns det någon resume-funktion, som gör att bilen själv ökar till tidigare inställd hastighet?
De tre saker jag är missnöjd med är..
Kag tycker att den är seg på att accelerera när man hamnat bakom en långsammare körande bil, som sedan går in i tex högerfilen igen och lämnar fri väg. Den verkligen segar sig upp till inställd hastighet igen, med typ en km/h per sekund.. Folk bakom en blir ganska trötta på att man inte får fart, så man får alltid accelerera själv genom att trycka på pedalen.
Ibland kommer då en ruta upp att bilen inte kommer bromsa eftersom acc.pedalen är nedtryckt. Vilket jag förstår, men skulle jag släppa pedalen efter detta meddelande dykt upp, så bromsar bilen in ganska kraftigt innan den låter farthållaren ta över igen.
Den tredje är att vindrutetorkaren måste vara på auto eller igång, för att farthållaren ska gå att aktiveras.
Idag var det 25 grader varmt och strålande kvällssol, men det satt några flugor vid kameran, så torkar en gick igång titt som tätt...
Om någon har en lösning på mina frågor, tar jag tacksamt emot dessa..
Finns det något sätt att stänga av farthållaren, utan att dutta på bromspedalen?
Finns det någon resume-funktion, som gör att bilen själv ökar till tidigare inställd hastighet?
De tre saker jag är missnöjd med är..
Kag tycker att den är seg på att accelerera när man hamnat bakom en långsammare körande bil, som sedan går in i tex högerfilen igen och lämnar fri väg. Den verkligen segar sig upp till inställd hastighet igen, med typ en km/h per sekund.. Folk bakom en blir ganska trötta på att man inte får fart, så man får alltid accelerera själv genom att trycka på pedalen.
Ibland kommer då en ruta upp att bilen inte kommer bromsa eftersom acc.pedalen är nedtryckt. Vilket jag förstår, men skulle jag släppa pedalen efter detta meddelande dykt upp, så bromsar bilen in ganska kraftigt innan den låter farthållaren ta över igen.
Den tredje är att vindrutetorkaren måste vara på auto eller igång, för att farthållaren ska gå att aktiveras.
Idag var det 25 grader varmt och strålande kvällssol, men det satt några flugor vid kameran, så torkar en gick igång titt som tätt...
Om någon har en lösning på mina frågor, tar jag tacksamt emot dessa..
Re: Pinsamt dåligt AP
Farthållaren stänger du av genom att trycka spaken uppåt. Som när du ska lägga i backen.