Pinsamt dåligt AP
Moderator: Redaktion
Re: Pinsamt dåligt AP
Det kanske blir en stämning men knappast någon återbetalning. Det är lustigt att Elon var superbullish till dess att hans belöningsprogram avslutades. Då var det Robotaxi och L5 garanterat under nästa år… Nu är det walkback och strategisk reträtt som gäller.
”Supervised autonomy” heter det i senaste kvartalsrapporten. Det betyder ungefär ”Robotaxi fast du måste köra själv”… Dvs en fullständig självmotsägelse. Ett L2-system helt enkelt. Inte autonomt.
Lustigt hur tajmingen är där
”Supervised autonomy” heter det i senaste kvartalsrapporten. Det betyder ungefär ”Robotaxi fast du måste köra själv”… Dvs en fullständig självmotsägelse. Ett L2-system helt enkelt. Inte autonomt.
Lustigt hur tajmingen är där
Re: Pinsamt dåligt AP
Det är nog exakt samma sak som när jag kör genom Göteborg och sambon sitter bredvid. Hon kör inte själv, därmed är bilen självgående från hennes synvinkel, jag är roboten, och hon måste supervise:a mig.spacecoin skrev:”Supervised autonomy”
- Till höger
- Nej, det andra höger
- nu till vänster
- nej inte här, där borta
- här tror jag
- nej, hm, de har byggt om nåt
- här?
- ja här
- vi är nog framme nu
Är det så en robottaxi fungerar menar du? Coolt. Då har ju en robottaxi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 28 maj 2022 20:32
Re: Pinsamt dåligt AP
Du kanske redan gjort ditt val men det enkla svaret på frågan är nej, den är inte användbar. Det är faktiskt patetiskt att min 11 år gamla xc60 är fullständigt överlägsen såsom farthållare på motorvägmartin363 skrev:Hej! Blivande MY LR ägare, kanske .... Blir något orolig av att läsa om dålig farthållare och det gör att jag funderar på att avbeställa. Som någon tidigare i tråden kör jag nu golf och använder adaptiv farthållare väldigt mycket. Jag söker fler erfarenheter. Ni som har Y utan radar, är farhållarfunktionen trots allt användbar eller inte?
- drbager
- Teslaägare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 08 maj 2022 22:21
- Referralkod: ts.la/johanemil622445
Re: Pinsamt dåligt AP
Jag har kört drygt trehundra mil på motorväg med vår MYP. Tycker att autostyrning och farthållare fungerar alldeles utmärkt. De kör bättre än mig på motorvägen. Gick dock från enkel, "dum" farthållare i 10 år gammal audi.
Edit: Instämmer i att regnsensorn är rätt tveksam i sin precision. Funkade faktiskt bättre på den gamla Audin.
Edit: Instämmer i att regnsensorn är rätt tveksam i sin precision. Funkade faktiskt bättre på den gamla Audin.
Senast redigerad av drbager, redigerad totalt 1 gånger.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Pinsamt dåligt AP
Jag har bara haft bilen en dryg månad. AP har funkat ok, men i går blev det lite tokigt. Varje gång jag initierade AP så drogs vindrutetorkarna igång. Det regnade inte. Så jag fick köra utan AP. En timme senare fungerade det bra igen.
Vindruteautomatiken kommer för övrigt aldrig fungera bra, om de inte byter hårdvara samt ändrar metod från kamera till sensor.
Vindruteautomatiken kommer för övrigt aldrig fungera bra, om de inte byter hårdvara samt ändrar metod från kamera till sensor.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Pinsamt dåligt AP
Råkade ut för en shadow brake på E18 i en E-tron idag. Ganska bra broms så sambon ruttnade rejält från 120 till 70-80 eller när jag nu tryckte på gasen. Skedde under en bro, kan misstänka att bilen såg en 70-skylt bredvid men varför bromsa så hårt för det.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Pinsamt dåligt AP
Vänta tills det blir mörkt, då går ljusautomatiken igång också.slugger75 skrev:Jag har bara haft bilen en dryg månad. AP har funkat ok, men i går blev det lite tokigt. Varje gång jag initierade AP så drogs vindrutetorkarna igång. Det regnade inte. Så jag fick köra utan AP. En timme senare fungerade det bra igen.
Vindruteautomatiken kommer för övrigt aldrig fungera bra, om de inte byter hårdvara samt ändrar metod från kamera till sensor.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Pinsamt dåligt AP
Ja så kanske det är, men pruttljuden funkar i alla fall alltid bra.mikebike skrev:Vänta tills det blir mörkt, då går ljusautomatiken igång också.slugger75 skrev:Jag har bara haft bilen en dryg månad. AP har funkat ok, men i går blev det lite tokigt. Varje gång jag initierade AP så drogs vindrutetorkarna igång. Det regnade inte. Så jag fick köra utan AP. En timme senare fungerade det bra igen.
Vindruteautomatiken kommer för övrigt aldrig fungera bra, om de inte byter hårdvara samt ändrar metod från kamera till sensor.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Pinsamt dåligt AP
Det verkar snudd på omöjligt att förstå varför dom bromsar utan synbar anledning tyvärr, jagLurkern skrev:Råkade ut för en shadow brake på E18 i en E-tron idag. Ganska bra broms så sambon ruttnade rejält från 120 till 70-80 eller när jag nu tryckte på gasen. Skedde under en bro, kan misstänka att bilen såg en 70-skylt bredvid men varför bromsa så hårt för det.
har några ställen där det händer utan att jag lyckats klura ut varför (alltså typ varje gång på samma ställe)
och andra ställen där det händer helt random utan synbar logik alls
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Pinsamt dåligt AP
Har nu fått förbud mot att använda körhjälpmedel när sambon är i bilen, vilket är så gott som alltid, så för mig spelar det inte längre så stor roll om Tesla AP är bra eller inte.
Re: Pinsamt dåligt AP
Jag är faktiskt väldigt nöjd med farthållaren/filhållaren. När det gäller motorväg kör vi nog 99% av tiden på den. På landsväg kanske 90%. 2019 med model 3 var det en del spökbromsningar men sen jag fick (en tidig med eller inte med radar, vet ej) model y så har det i princip varit felfritt. Bortsett från att den inte anpassar hastigheten efter skyltar, regnsensorn eller automatiska ljuset.
Vid snäva svängar på landsväg får man vara beredd, finns risk att den droppar ut mitt i svängen vilket är helt livsfarligt (och Tesla borde kunna ge en heads-up om att bilen kanske inte klarar svängen).
Vid snäva svängar på landsväg får man vara beredd, finns risk att den droppar ut mitt i svängen vilket är helt livsfarligt (och Tesla borde kunna ge en heads-up om att bilen kanske inte klarar svängen).
Re: Pinsamt dåligt AP
Det är inte bilen som inte klarar svängen.
EU lagstiftning begränsar max styvinkel när "autosteer" är aktiv.
Gäller alla tillverkare.
Innan denna begränsning infördes hade Teslas autopilot inga problem följa vägen.
Tesla införde den påtvingsde begränsningen via en OTA update.
EU lagstiftning begränsar max styvinkel när "autosteer" är aktiv.
Gäller alla tillverkare.
Innan denna begränsning infördes hade Teslas autopilot inga problem följa vägen.
Tesla införde den påtvingsde begränsningen via en OTA update.
Model S75D+ Midnight Silver Metallic, Gray Next Generation, Air suspension, AP1, Winter pakage, PUP & Sunroof
Re: Pinsamt dåligt AP
Stämmer. Tycker då kanske att lagen borde ändras så att fordonen måste ge en heads-up på att bilen inte kommer att klara svängen. (Alternativt att Tesla faktiskt inser faran och gör det även fast lagen inte kräver det)alnarp skrev:Det är inte bilen som inte klarar svängen.
EU lagstiftning begränsar max styvinkel när "autosteer" är aktiv.
Gäller alla tillverkare.
Innan denna begränsning infördes hade Teslas autopilot inga problem följa vägen.
Tesla införde den påtvingsde begränsningen via en OTA update.
Re: Pinsamt dåligt AP
Min bil meddelar när svängen är för snäv. "Prepare to take over" och ett tjut, har jag för mig.
- drbager
- Teslaägare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 08 maj 2022 22:21
- Referralkod: ts.la/johanemil622445
Re: Pinsamt dåligt AP
Samma här. Fick det senast igår.Curik skrev:Min bil meddelar när svängen är för snäv. "Prepare to take over" och ett tjut, har jag för mig.
Re: Pinsamt dåligt AP
Stämmer inte riktigt. Det är FN, The UNECE World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29), som bestämmer detta. EU har bestämt sig för att följa dessa regler, och även många andra. Dock ej i Americas.Matte skrev:Stämmer. Tycker då kanske att lagen borde ändras så att fordonen måste ge en heads-up på att bilen inte kommer att klara svängen. (Alternativt att Tesla faktiskt inser faran och gör det även fast lagen inte kräver det)alnarp skrev:Det är inte bilen som inte klarar svängen.
EU lagstiftning begränsar max styvinkel när "autosteer" är aktiv.
Gäller alla tillverkare.
Innan denna begränsning infördes hade Teslas autopilot inga problem följa vägen.
Tesla införde den påtvingsde begränsningen via en OTA update.
Problemet är ofta att Tesla inte anpassar hastigheten till kurvan, och då går bilen över tröskelvärdet och ballar ur. Det borde vara en relativt lätt fix för Tesla, men inget dom verkar bry sig om att fixa.
Re: Pinsamt dåligt AP
AP anpassar hastigheten, men den exakta kurvradien går inte att avgöra på förhand om inte gps-datat är mycket exakt. Titta på kartan, ibland är kurvan bara en vinkel helt utan radie när man zoomar in.
Först när kameran ser hela kurvan går det att räkna ut radien, och då kan det vara för sent att bromsa ytterligare.
Eller så har de gjort det enkelt för sig och använder samma fartanpassning i EU och NA men med bivillkoret i EU för att uppfylla lagen.
Först när kameran ser hela kurvan går det att räkna ut radien, och då kan det vara för sent att bromsa ytterligare.
Eller så har de gjort det enkelt för sig och använder samma fartanpassning i EU och NA men med bivillkoret i EU för att uppfylla lagen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Pinsamt dåligt AP
Teslas påhejare hävdar ju att dom har en så otrolig datainsamling så att förbättra kartdata och körningen låter ju busenkelt. Dom vet ju att larmet triggas, i vilken hastighet och var. Och nu är ju inte den Teslan som får larmet den första Teslan som någonsin kört där antagligen, så kurvan har man kunnat mäta innan.tor-ake skrev:AP anpassar hastigheten, men den exakta kurvradien går inte att avgöra på förhand om inte gps-datat är mycket exakt. Titta på kartan, ibland är kurvan bara en vinkel helt utan radie när man zoomar in.
En här datainsamligen verkar dock inte funka jättebra i praktiken då detta problem uppenbarligen är "olösbart" och man måste åka ut till Chuck Cookes kurva för att fixa FSD där... Eller så bryr dom sig inte om säkerheten runt detta problem bara, eller AP:s funktion utanför USA. Men givetvis är det "EU:s" fel och inte Teslas...
Mycket marketing och lite action, skulle jag säga.
Re: Pinsamt dåligt AP
Trodde grejen (finns säkert fler grejer) med Tesla FSD var att de inte går in för att underhålla kartor utan istället skall bilen klara sig själv. Vilket blir rätt svårt när man inte ser hela kurvan, och inte heller är en människa som kört vägen förut och kan minnas att kurvan nyper längre fram.spacecoin skrev:Teslas påhejare hävdar ju att dom har en så otrolig datainsamling så att förbättra kartdata och körningen låter ju busenkelt. Dom vet ju att larmet triggas, i vilken hastighet och var. Och nu är ju inte den Teslan som får larmet den första Teslan som någonsin kört där antagligen, så kurvan har man kunnat mäta innan.tor-ake skrev:AP anpassar hastigheten, men den exakta kurvradien går inte att avgöra på förhand om inte gps-datat är mycket exakt. Titta på kartan, ibland är kurvan bara en vinkel helt utan radie när man zoomar in.
En här datainsamligen verkar dock inte funka jättebra i praktiken då detta problem uppenbarligen är "olösbart" och man måste åka ut till Chuck Cookes kurva för att fixa FSD där... Eller så bryr dom sig inte om säkerheten runt detta problem bara, eller AP:s funktion utanför USA. Men givetvis är det "EU:s" fel och inte Teslas...
Mycket marketing och lite action, skulle jag säga.
Re: Pinsamt dåligt AP
FSD-betan är väldigt beroende av HD-maps i dagsläget. Att köra utan hd-kartor går, men är oändligt mycket svårare än utan. Dels ger kartinformationen en framåtblick. Man vet vad som ska hända innan man ser det. Dels så kan man veta vad som är bakom något som skymmer och så innehåller den en massa semantisk information om vilket trafikljus som tillhör vilken fil osv. Säkert kurv-vinklar med... Tesla köper de här kartorna från TomTom.Lurkern skrev:Trodde grejen (finns säkert fler grejer) med Tesla FSD var att de inte går in för att underhålla kartor utan istället skall bilen klara sig själv. Vilket blir rätt svårt när man inte ser hela kurvan, och inte heller är en människa som kört vägen förut och kan minnas att kurvan nyper längre fram.
Edit:
Till och med baskartorna för L2 innehåller kurv-vinklar:
Gradient - Indicates the steepness of the ascent or descent of the road.
Curvature on road - Describes the positional accuracy – the sharpness – and direction of curves in the road.
Traffic sign - Covers more than 20 types of traffic signs and their meaning, including sub-plates.
Speed restriction - Indicates what is the maximum allowed speed for a road for a specific type of vehicle.
Road curvature at junction - Describes the positional accuracy and direction of curves per lane at intersections.
Lane at junction - Describes lane-level information such as direction and connectivity at intersections.
https://www.tomtom.com/blog/automated-d ... vs-hd-map/
Re: Pinsamt dåligt AP
Tack, undrar vad det blir av de kartor som ex. Zeekr tar fram mha LIDAR är det väl. Är de MobilEyes tillgång eller går det att komma åt dem som extern part?
Re: Pinsamt dåligt AP
MobilEye har ju någon form av Crowd-sourcing (REM mapping) med jag tror bara den använder kameror i dagsläget. Det finns ju bara Zeekr som har med lodar så vitt jag vet. Jag tror inte dem säljer kartoorna separat. Håller med om att det ska blir spännande att se kvaliteten på Zeekr’s ADAS när den är fullt utrullad.
Re: Pinsamt dåligt AP
*kollar bilder på Zeekr 001 igen*spacecoin skrev:MobilEye har ju någon form av Crowd-sourcing (REM mapping) med jag tror bara den använder kameror i dagsläget. Det finns ju bara Zeekr som har med lodar så vitt jag vet. Jag tror inte dem säljer kartoorna separat. Håller med om att det ska blir spännande att se kvaliteten på Zeekr’s ADAS när den är fullt utrullad.
Ja, tar förstås tid innan den generationen hårdvara finns på många fordon på vägarna. Undrar om det kommer att gå att beställa en Zeekr med sådant i Sverige.
Re: Pinsamt dåligt AP
Det är en jättefin bil. Geely behöver ju få bättre snurr på tillverkningen. Just nu kan dom sälja alla dom gör i Kina. Tidigare har dom sagt att den ska till EU 2022/2023.Lurkern skrev:*kollar bilder på Zeekr 001 igen*spacecoin skrev:MobilEye har ju någon form av Crowd-sourcing (REM mapping) med jag tror bara den använder kameror i dagsläget. Det finns ju bara Zeekr som har med lodar så vitt jag vet. Jag tror inte dem säljer kartoorna separat. Håller med om att det ska blir spännande att se kvaliteten på Zeekr’s ADAS när den är fullt utrullad.
Ja, tar förstås tid innan den generationen hårdvara finns på många fordon på vägarna. Undrar om det kommer att gå att beställa en Zeekr med sådant i Sverige.