Pinsamt dåligt AP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mati »

Jag håller helt med. Argumentet att människor också klarar sig utan radar och lidar är ju bara korkat när man samtidigt klagar över att människor är så dåliga på att köra bil. Det beror ju i så fall inte på att vi är dumma i huvudet (eller nja, kanske delvis) utan främst på att det mänskliga sensoriska systemet inte är särskilt tillförlitligt och inte alls anpassat för bilkörning. Passiva sensorer har sina nackdelar. Vi ser inte så bra i mörker, vi kan inte bedöma avstånd så bra, osv.
Det finns ju en anledning varför t.ex. fladdermöss eller delfiner inte förlitar sig på enbart passiva sensorer. De lever i andra miljöer och ögon fungerar inte lika bra där. Hade Elon varit en delfin så hade han troligen argumenterat att det är onödigt med kameror, och att aktiv sonar is da shit. Om han hade varit batman så hade alla Teslor bara haft ultraljussensorer (vilket kanske hade varit bättre än enbart kameror).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Lurkern »

Vad jag inte fattar är att under tiden jakten på nirvana pågår att tesla inte bara sätter in tredjepartsgrejer som ger en acceptabel farthållare, torkare och strålkastare. Så gjorde de i början?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av OfarligTesla »

Lurkern skrev:
Vad jag inte fattar är att under tiden jakten på nirvana pågår att tesla inte bara sätter in tredjepartsgrejer som ger en acceptabel farthållare, torkare och strålkastare. Så gjorde de i början?
Det kostar pengar vilket ger lägre vinst vilket ger lägre aktiekurs, så mindre pengar till Elon när han säljer eller pantsätter aktier.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Franz »

Är verkligen vindrutetorkarautomatiken så dålig numera? Det är ju inte så att jag skulle säga att den är perfekt men den Model Y från 2021 jag kör nu är nog snarare bättre än den Model S från 2015 jag körde tidigare och definitivt bättre än tidigare Audi-bilar jag ägt. Lite reservation dock för att den senaste ju var årsmodell 2013 då ;). Jag upplever det som att min väldigt ofta prickar rätt och dessutom är märkbart bättre än annat jag provat vad gäller regn som långsamt samlas på rutan eller när man börjar en resa med regnig ruta. Sedan är det ju så att jag då och då trycker på knappen för en extra torkning och att det vid långsamt ansamlande regn på rutan att den gärna fått torka lite tidigare.
Driver sajten Car.info
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av tobiaslej »

i dagsljus funkar den ok. i mörker inte.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mati »

Vindrutetorkarautomatiken är ju alltid lite random kass. Även i vanliga bilar som faktiskt har en regnsensor. Jag har haft bilar där det har fungerat perfekt, i vissa har det fungerat tillräckligt bra, i vissa var det värdelöst. Stor spridning från bil till bil, till och med av samma märke och modell. Just nu har jag tyvärr en sådan bil (Ioniq5) där det inte fungerar så bra. Det måste regna massor innan bilen fattar. Och i mörker funkar det inte alls. Ungefär samma som Tesla då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 364
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av d3marcus »

Lurkern skrev:
Vad jag inte fattar är att under tiden jakten på nirvana pågår att tesla inte bara sätter in tredjepartsgrejer som ger en acceptabel farthållare, torkare och strålkastare. Så gjorde de i början?
Kan ha att göra med Elons lättkränkta ego. Att inte vilja betala licenspengar för något han tycker de kan göra bättre själva. Sedan har ju Tesla generellt en gammeldags syn på ffa mjukvaruutveckling och digitala ekosystem där allt skall göras av de själva och allt skall vara låst för tredje part. Detta innebär att kunderna hela tiden ligger efter med funktioner till Spotify och navigering jämfört med native-appar. Lite som Apple tänkte med första iPhonen men snart insåg att det var en orimlig kundupplevelse.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6106
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av spacecoin »

Det verkar bara handla om marginaler per bil tycker jag.

Om du tänker att Tesla och Elon förstått sedan 2019 att autonom självkörning inte kommer att hända med dagens bilar, så ser man ett tydlig händelsekedja som är riktigt tråkig.

Nu jobbar man med att definiera om vad FSD betyder.

När det gäller regn- och helljusautomatiken så är den tillräckligt dålig på min bil MX 2019 för att jag inte vill använda den. På en bil för 1.1MSEK är det riktigt långt under förväntningarna.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av chaffis75 »

spacecoin skrev:
Det verkar bara handla om marginaler per bil tycker jag.

Om du tänker att Tesla och Elon förstått sedan 2019 att autonom självkörning inte kommer att hända med dagens bilar, så ser man ett tydlig händelsekedja som är riktigt tråkig.

Nu jobbar man med att definiera om vad FSD betyder.

När det gäller regn- och helljusautomatiken så är den tillräckligt dålig på min bil MX 2019 för att jag inte vill använda den. På en bil för 1.1MSEK är det riktigt långt under förväntningarna.
Ja undrar hur många fsd de har sålt som aldrig någonsin använts av den som köpte den?

Sen är frågan om de någonsin kan erkänna att fsd inte kommer fungera på existerande bilar, blir de inte så n fet stämning då eller åtminstone återbetalning av alla fsd som sålts?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Lurkern »

Har gått så lång tid nu, kan köparna ens hävda att de trodde FSD skulle komma?

Med det sagt, 12000 dollar i USA är mycket pengar för en mellanklassbil så de har nog rätt att förvänta sig en del.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6106
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av spacecoin »

Det kanske blir en stämning men knappast någon återbetalning. Det är lustigt att Elon var superbullish till dess att hans belöningsprogram avslutades. Då var det Robotaxi och L5 garanterat under nästa år… Nu är det walkback och strategisk reträtt som gäller.

”Supervised autonomy” heter det i senaste kvartalsrapporten. Det betyder ungefär ”Robotaxi fast du måste köra själv”… Dvs en fullständig självmotsägelse. Ett L2-system helt enkelt. Inte autonomt.

Lustigt hur tajmingen är där :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mati »

spacecoin skrev:
”Supervised autonomy”
Det är nog exakt samma sak som när jag kör genom Göteborg och sambon sitter bredvid. Hon kör inte själv, därmed är bilen självgående från hennes synvinkel, jag är roboten, och hon måste supervise:a mig.
- Till höger
- Nej, det andra höger
- nu till vänster
- nej inte här, där borta
- här tror jag
- nej, hm, de har byggt om nåt
- här?
- ja här
- vi är nog framme nu

Är det så en robottaxi fungerar menar du? Coolt. Då har ju en robottaxi. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Rallybilen »

martin363 skrev:
Hej! Blivande MY LR ägare, kanske .... Blir något orolig av att läsa om dålig farthållare och det gör att jag funderar på att avbeställa. Som någon tidigare i tråden kör jag nu golf och använder adaptiv farthållare väldigt mycket. Jag söker fler erfarenheter. Ni som har Y utan radar, är farhållarfunktionen trots allt användbar eller inte?
Du kanske redan gjort ditt val men det enkla svaret på frågan är nej, den är inte användbar. Det är faktiskt patetiskt att min 11 år gamla xc60 är fullständigt överlägsen såsom farthållare på motorväg
Användarvisningsbild
drbager
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 maj 2022 22:21
Referralkod: ts.la/johanemil622445

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av drbager »

Jag har kört drygt trehundra mil på motorväg med vår MYP. Tycker att autostyrning och farthållare fungerar alldeles utmärkt. De kör bättre än mig på motorvägen. Gick dock från enkel, "dum" farthållare i 10 år gammal audi.

Edit: Instämmer i att regnsensorn är rätt tveksam i sin precision. Funkade faktiskt bättre på den gamla Audin.
Senast redigerad av drbager, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av slugger75 »

Jag har bara haft bilen en dryg månad. AP har funkat ok, men i går blev det lite tokigt. Varje gång jag initierade AP så drogs vindrutetorkarna igång. Det regnade inte. Så jag fick köra utan AP. En timme senare fungerade det bra igen.

Vindruteautomatiken kommer för övrigt aldrig fungera bra, om de inte byter hårdvara samt ändrar metod från kamera till sensor.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Lurkern »

Råkade ut för en shadow brake på E18 i en E-tron idag. Ganska bra broms så sambon ruttnade rejält från 120 till 70-80 eller när jag nu tryckte på gasen. Skedde under en bro, kan misstänka att bilen såg en 70-skylt bredvid men varför bromsa så hårt för det.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

slugger75 skrev:
Jag har bara haft bilen en dryg månad. AP har funkat ok, men i går blev det lite tokigt. Varje gång jag initierade AP så drogs vindrutetorkarna igång. Det regnade inte. Så jag fick köra utan AP. En timme senare fungerade det bra igen.

Vindruteautomatiken kommer för övrigt aldrig fungera bra, om de inte byter hårdvara samt ändrar metod från kamera till sensor.
Vänta tills det blir mörkt, då går ljusautomatiken igång också. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av slugger75 »

mikebike skrev:
slugger75 skrev:
Jag har bara haft bilen en dryg månad. AP har funkat ok, men i går blev det lite tokigt. Varje gång jag initierade AP så drogs vindrutetorkarna igång. Det regnade inte. Så jag fick köra utan AP. En timme senare fungerade det bra igen.

Vindruteautomatiken kommer för övrigt aldrig fungera bra, om de inte byter hårdvara samt ändrar metod från kamera till sensor.
Vänta tills det blir mörkt, då går ljusautomatiken igång också. :lol:
Ja så kanske det är, men pruttljuden funkar i alla fall alltid bra.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Bjelke »

Lurkern skrev:
Råkade ut för en shadow brake på E18 i en E-tron idag. Ganska bra broms så sambon ruttnade rejält från 120 till 70-80 eller när jag nu tryckte på gasen. Skedde under en bro, kan misstänka att bilen såg en 70-skylt bredvid men varför bromsa så hårt för det.
Det verkar snudd på omöjligt att förstå varför dom bromsar utan synbar anledning tyvärr, jag
har några ställen där det händer utan att jag lyckats klura ut varför (alltså typ varje gång på samma ställe)
och andra ställen där det händer helt random utan synbar logik alls :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Lurkern »

Har nu fått förbud mot att använda körhjälpmedel när sambon är i bilen, vilket är så gott som alltid, så för mig spelar det inte längre så stor roll om Tesla AP är bra eller inte.
Matte
Inlägg: 285
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Matte »

Jag är faktiskt väldigt nöjd med farthållaren/filhållaren. När det gäller motorväg kör vi nog 99% av tiden på den. På landsväg kanske 90%. 2019 med model 3 var det en del spökbromsningar men sen jag fick (en tidig med eller inte med radar, vet ej) model y så har det i princip varit felfritt. Bortsett från att den inte anpassar hastigheten efter skyltar, regnsensorn eller automatiska ljuset.

Vid snäva svängar på landsväg får man vara beredd, finns risk att den droppar ut mitt i svängen vilket är helt livsfarligt (och Tesla borde kunna ge en heads-up om att bilen kanske inte klarar svängen).
Användarvisningsbild
alnarp
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 jul 2016 08:43
Ort: Fränninge, Vollsjö

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av alnarp »

Det är inte bilen som inte klarar svängen.
EU lagstiftning begränsar max styvinkel när "autosteer" är aktiv.
Gäller alla tillverkare.
Innan denna begränsning infördes hade Teslas autopilot inga problem följa vägen.
Tesla införde den påtvingsde begränsningen via en OTA update.
Model S75D+ Midnight Silver Metallic, Gray Next Generation, Air suspension, AP1, Winter pakage, PUP & Sunroof
Matte
Inlägg: 285
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Matte »

alnarp skrev:
Det är inte bilen som inte klarar svängen.
EU lagstiftning begränsar max styvinkel när "autosteer" är aktiv.
Gäller alla tillverkare.
Innan denna begränsning infördes hade Teslas autopilot inga problem följa vägen.
Tesla införde den påtvingsde begränsningen via en OTA update.
Stämmer. Tycker då kanske att lagen borde ändras så att fordonen måste ge en heads-up på att bilen inte kommer att klara svängen. (Alternativt att Tesla faktiskt inser faran och gör det även fast lagen inte kräver det)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Curik »

Min bil meddelar när svängen är för snäv. "Prepare to take over" och ett tjut, har jag för mig.
Användarvisningsbild
drbager
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 maj 2022 22:21
Referralkod: ts.la/johanemil622445

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av drbager »

Curik skrev:
Min bil meddelar när svängen är för snäv. "Prepare to take over" och ett tjut, har jag för mig.
Samma här. Fick det senast igår.
Skriv svar