Pinsamt dåligt AP
Moderator: Redaktion
Re: Pinsamt dåligt AP
Tack, undrar vad det blir av de kartor som ex. Zeekr tar fram mha LIDAR är det väl. Är de MobilEyes tillgång eller går det att komma åt dem som extern part?
Re: Pinsamt dåligt AP
MobilEye har ju någon form av Crowd-sourcing (REM mapping) med jag tror bara den använder kameror i dagsläget. Det finns ju bara Zeekr som har med lodar så vitt jag vet. Jag tror inte dem säljer kartoorna separat. Håller med om att det ska blir spännande att se kvaliteten på Zeekr’s ADAS när den är fullt utrullad.
Re: Pinsamt dåligt AP
*kollar bilder på Zeekr 001 igen*spacecoin skrev:MobilEye har ju någon form av Crowd-sourcing (REM mapping) med jag tror bara den använder kameror i dagsläget. Det finns ju bara Zeekr som har med lodar så vitt jag vet. Jag tror inte dem säljer kartoorna separat. Håller med om att det ska blir spännande att se kvaliteten på Zeekr’s ADAS när den är fullt utrullad.
Ja, tar förstås tid innan den generationen hårdvara finns på många fordon på vägarna. Undrar om det kommer att gå att beställa en Zeekr med sådant i Sverige.
Re: Pinsamt dåligt AP
Det är en jättefin bil. Geely behöver ju få bättre snurr på tillverkningen. Just nu kan dom sälja alla dom gör i Kina. Tidigare har dom sagt att den ska till EU 2022/2023.Lurkern skrev:*kollar bilder på Zeekr 001 igen*spacecoin skrev:MobilEye har ju någon form av Crowd-sourcing (REM mapping) med jag tror bara den använder kameror i dagsläget. Det finns ju bara Zeekr som har med lodar så vitt jag vet. Jag tror inte dem säljer kartoorna separat. Håller med om att det ska blir spännande att se kvaliteten på Zeekr’s ADAS när den är fullt utrullad.
Ja, tar förstås tid innan den generationen hårdvara finns på många fordon på vägarna. Undrar om det kommer att gå att beställa en Zeekr med sådant i Sverige.
Re: Pinsamt dåligt AP
Det som är lite komiskt ändå är att bilen i övrigt är så fantastiskt bra och välbyggd, det här är första bilen som frun faktiskt föredrar över sin egen på gott och ont, men o andra sidan så använder hon inte AP heller. Its not a car company its a tech njaah det är ett fantastiskt bra bolag som gör bra bilar men borde kanske inte försöka lösa allt själv för "hela" tech delen är väldigt beta. Tror vi lider lite gran av early adopter syndromet där det prisades lite väl mycket och vi som köper nu har haft för höga förväntningar på tech delen som inte levererar.
MYP -22 | vit/svart
Re: Pinsamt dåligt AP
Jag håller med som det mesta du skriver ovan. Det är många som bytt ut tron på högre väsen mot tron på Musk på forumet här.
Jag skulle säga att det huvudsakliga problemet är att Tesla och Musk kraftigt överdriver eller ljuger i sin marknadsföring om vad bolaget kan och vad bolaget ska leverera. Det finns en lång radda exempel, men AP/FSD är i särklass värst. Jag tror inte det är en vinnande strategi över tid.myth10 skrev:Tror vi lider lite gran av early adopter syndromet där det prisades lite väl mycket och vi som köper nu har haft för höga förväntningar på tech delen som inte levererar.
Re: Pinsamt dåligt AP
I som har bilen utan radar, vad händer om ni kör AP på kvällen och stänger av helljuset med helljusspaken? Stängs AP av då?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Re: Pinsamt dåligt AP
Vad jag minns kunde man slå av ljuset helt och hållet och AP höll sig ändå mitt i filen.tigermann skrev:I som har bilen utan radar, vad händer om ni kör AP på kvällen och stänger av helljuset med helljusspaken? Stängs AP av då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Pinsamt dåligt AP
Det fungerar fint att stänga av automatiken efter att man aktiverat AP.
Idag gav jag dock helt upp att köra med AP när jag skulle köra hem dryga 30 mil från Dalarna. Spökbromsade 3-4 gånger på lika många mil. Soligt väder med mycket skuggor på vägen. Fungerade bra sedan på motorvägen, och det är väl egentligen där den ska användas..
Idag gav jag dock helt upp att köra med AP när jag skulle köra hem dryga 30 mil från Dalarna. Spökbromsade 3-4 gånger på lika många mil. Soligt väder med mycket skuggor på vägen. Fungerade bra sedan på motorvägen, och det är väl egentligen där den ska användas..
Model Y LR AWD 2022
Re: Pinsamt dåligt AP
Med spaken eller måste man in i ljusinställningarna via skärmen?jonasl skrev:Det fungerar fint att stänga av automatiken efter att man aktiverat AP.
Idag gav jag dock helt upp att köra med AP när jag skulle köra hem dryga 30 mil från Dalarna. Spökbromsade 3-4 gånger på lika många mil. Soligt väder med mycket skuggor på vägen. Fungerade bra sedan på motorvägen, och det är väl egentligen där den ska användas..
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Re: Pinsamt dåligt AP
Man får trycka på skärmen för det.tigermann skrev:Med spaken eller måste man in i ljusinställningarna via skärmen?jonasl skrev:Det fungerar fint att stänga av automatiken efter att man aktiverat AP.
Idag gav jag dock helt upp att köra med AP när jag skulle köra hem dryga 30 mil från Dalarna. Spökbromsade 3-4 gånger på lika många mil. Soligt väder med mycket skuggor på vägen. Fungerade bra sedan på motorvägen, och det är väl egentligen där den ska användas..
Re: Pinsamt dåligt AP
Skall bli spännande att jämföra när jag får min Model Y (vilket decennium som helst nu). Har i nuläget en Mercedes A250e -21 med all "autopilot" som fanns att tillgå då. Även den har problem med "spökbromsning" vid vissa passager, har t.ex. ett ställe på väg till jobbet där bilen alltid tror att det går från 80 -> 50. Nu har jag dock lärt mig att ett snabbt pet på gaspedalen "avbryter" sänkningen och farthållaren återgår till tidigare hastighet. Det låter som att spökbromsning är ett stort och utbrett problem hos just tesla, så ser fram emot att själv jämföra.
Re: Pinsamt dåligt AP
Jag skulle säga att det är i huvudsak bilarna utan radar som har problem. Gaspedaltricket funkar på Tesla också.Longfella skrev:Det låter som att spökbromsning är ett stort och utbrett problem hos just tesla, så ser fram emot att själv jämföra.
Re: Pinsamt dåligt AP
Nej, det du beskriver handlar troligen om att farthållaren litar på kartmaterialet och att den anpassar hastigheten därefter, fast det är fel. Så gjorde min e-tron också. Skitjobbigt, men ingen spökinbromsning så som Tesla praktiserar. Dessa handlar om att bilen bara bromsar helt random, utan synlig anledning och utan att man kan förutse eller förhindra det.Longfella skrev:Skall bli spännande att jämföra när jag får min Model Y (vilket decennium som helst nu). Har i nuläget en Mercedes A250e -21 med all "autopilot" som fanns att tillgå då. Även den har problem med "spökbromsning" vid vissa passager, har t.ex. ett ställe på väg till jobbet där bilen alltid tror att det går från 80 -> 50. Nu har jag dock lärt mig att ett snabbt pet på gaspedalen "avbryter" sänkningen och farthållaren återgår till tidigare hastighet. Det låter som att spökbromsning är ett stort och utbrett problem hos just tesla, så ser fram emot att själv jämföra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Pinsamt dåligt AP
Håller inte med, det var gott om spökbromsande även på den Model 3 vi hade innan, och den hade radar.spacecoin skrev:Jag skulle säga att det är i huvudsak bilarna utan radar som har problem. Gaspedaltricket funkar på Tesla också.Longfella skrev:Det låter som att spökbromsning är ett stort och utbrett problem hos just tesla, så ser fram emot att själv jämföra.
Model Y LR AWD 2022
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Pinsamt dåligt AP
När försvann radar? Har jag det på min tidiga 2020 MS Raven? Den gör enstaka spökbromsningar men känner i alla fall igen både vuxna och barn vid sidan av vägen likväl som älgar som lufsar över.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Pinsamt dåligt AP
Radarn försvann Q2 2022, d.v.s. alla MYP och senaste batchen med MYLR saknar radar.LarsaR skrev:När försvann radar? Har jag det på min tidiga 2020 MS Raven? Den gör enstaka spökbromsningar men känner i alla fall igen både vuxna och barn vid sidan av vägen likväl som älgar som lufsar över.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Pinsamt dåligt AP
I USA verkar de som inte har radar ha mycket större problem utan radar än med i alla fall. Jag har inget statistiskt underlag för Sverige och anekdoter är roliga, men inte så bra evidens. Jag har sällan spökbromsningar personligen (radar).jonasl skrev:Håller inte med, det var gott om spökbromsande även på den Model 3 vi hade innan, och den hade radar.spacecoin skrev:Jag skulle säga att det är i huvudsak bilarna utan radar som har problem. Gaspedaltricket funkar på Tesla också.Longfella skrev:Det låter som att spökbromsning är ett stort och utbrett problem hos just tesla, så ser fram emot att själv jämföra.
Den värsta jag haft var mellan Södertälje och Stockholm på E4 norrut. Det var vinter och halt. Bilen gled över en bra bit i ett annat körfält innan jag fick kontroll på den. Efter det så kör jag inte med AP kring andra bilar på vintern.
Re: Pinsamt dåligt AP
Jag har FSD på både M3 och nu MYP. Jag förstår inte vad du menar?!Tellus skrev:Jag har bytt från FSD som innehåller EAP till bil utan dessa uppgraderingar.
Tycker filbyte är mycket enklare nu, räcker med att blinka lätt(som ger tre blink) så kopplas AP ur och jag byter fil manuellt, sen aktivera AP igen.
På vår 3a med FSD och HW3 så var man alltid tvungen att först koppla ur AP och sedan blinka och göra filbyte.
Alternativt dra hårt i ratten men det funkade inget bra, blev ryckigt.
Alternativt låta bilen byta fil, funkade inget bra. Blev 10-11 blink(skämmigt) för ett segt filbyte dom gångerna det funkade...
Tycker generellt att AP blivit sämre. I regn slår jag av den helt, då regnsensorn och heljusautomatiken är kass. Farthållaren går ej heller att aktivera utan regn/ljus automatiken.
Jag har troligen bytt fil 20 000 ggr (2000 mil i Europa och 8000 mil i Sverige).
Jag tycker det fungerar kanon!
Re: Pinsamt dåligt AP
Sedan jag skaffade min 2020 MS med FSD har jag irriterat mig på att APn varit så kass pga spökbromsningarna, och har tänkt tillbaka på hur bra jag gillade AP1 i min gamla 85D.
Men jag hade en loaner MS90D med AP1 nyligen, och jag får nog konstatera att jag hade tvärfel - AP1 är sjukt mycket sämre.. Jag fick visserligen inga spökbromsningar, men oj vad den vinglade runt i körfältet och den körde över i andra körfältet i E4 där det var lite vägarbeten etc..
Tillbaka i nya MS så kändes det helt plötsligt mycket solitt igen . Får de ordning på spökbromsningarna så är mycket vunnet. Sedan är det såklart sjukt långt kvar innan jag lär få ngn glädje av FSDn.
Filbytena funkar helt ok, men det skulle kunna gå sjukt mycket fortare trots ”mad max”-läget. Det kan ju bli rejält många blink för att byta fil, vilket närmar sig skämmigt. Men jag skulle inte vilja vara utan. Min 3a -21 utan FSD känns knappt körbar på AP då det är så kass att inte ha filbytesfunktionen.
Men jag hade en loaner MS90D med AP1 nyligen, och jag får nog konstatera att jag hade tvärfel - AP1 är sjukt mycket sämre.. Jag fick visserligen inga spökbromsningar, men oj vad den vinglade runt i körfältet och den körde över i andra körfältet i E4 där det var lite vägarbeten etc..
Tillbaka i nya MS så kändes det helt plötsligt mycket solitt igen . Får de ordning på spökbromsningarna så är mycket vunnet. Sedan är det såklart sjukt långt kvar innan jag lär få ngn glädje av FSDn.
Filbytena funkar helt ok, men det skulle kunna gå sjukt mycket fortare trots ”mad max”-läget. Det kan ju bli rejält många blink för att byta fil, vilket närmar sig skämmigt. Men jag skulle inte vilja vara utan. Min 3a -21 utan FSD känns knappt körbar på AP då det är så kass att inte ha filbytesfunktionen.
Model 3 Performance -21
Model S Plaid, röd
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Pinsamt dåligt AP
Jag menar att jag tycker "automatiskt" filbyte eller svänga av motorväg inte funkar så bra med FSD.JockeH skrev:Jag har FSD på både M3 och nu MYP. Jag förstår inte vad du menar?!Tellus skrev:Jag har bytt från FSD som innehåller EAP till bil utan dessa uppgraderingar.
Tycker filbyte är mycket enklare nu, räcker med att blinka lätt(som ger tre blink) så kopplas AP ur och jag byter fil manuellt, sen aktivera AP igen.
På vår 3a med FSD och HW3 så var man alltid tvungen att först koppla ur AP och sedan blinka och göra filbyte.
Alternativt dra hårt i ratten men det funkade inget bra, blev ryckigt.
Alternativt låta bilen byta fil, funkade inget bra. Blev 10-11 blink(skämmigt) för ett segt filbyte dom gångerna det funkade...
Tycker generellt att AP blivit sämre. I regn slår jag av den helt, då regnsensorn och heljusautomatiken är kass. Farthållaren går ej heller att aktivera utan regn/ljus automatiken.
Jag har troligen bytt fil 20 000 ggr (2000 mil i Europa och 8000 mil i Sverige).
Jag tycker det fungerar kanon!
Nu utan FSD så är det mycket lättare, tillexempel när jag ska svänga av motorvägen så är det bara att blinka så kopplas AP ur.
Den funktionen gick inte att få med FSD (automatisk avaktivering vid blinkning)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Pinsamt dåligt AP
AP slutade plötsligt att fungera.
Kalibrerade kamerorna och AP kom igång igen.
Efter kalibreringen har antalet spökbromsningar minskat.
Kalibrerade kamerorna och AP kom igång igen.
Efter kalibreringen har antalet spökbromsningar minskat.
M3 RWD -22
Re: Pinsamt dåligt AP
Den pinsamt dåliga APn reglerar ju bara hastigheten efter Google Maps (inte skyltar) vid aktivering.
Har man sänkt hastigheten med APn inkopplad höjer den inte igen när man passerar en skylt med högre hastighet.
Tryckte förut på skärmens hastighetsskylt för att öka hastigheten efter sänkning.
Kanske känt att om man håller nere höger spak ca 5 sekunder med aktiverad farthållare eller AP så får man samma funktion?
Har man sänkt hastigheten med APn inkopplad höjer den inte igen när man passerar en skylt med högre hastighet.
Tryckte förut på skärmens hastighetsskylt för att öka hastigheten efter sänkning.
Kanske känt att om man håller nere höger spak ca 5 sekunder med aktiverad farthållare eller AP så får man samma funktion?
M3 RWD -22
Re: Pinsamt dåligt AP
Instämmer med många. Bytte min Tesla X (med FSD) mot en EQC pga av just detta. Slutade med att jag körde Teslan med AP avstängd. Mycket tryggare och behagligare upplevelse med EQC. Jag tror tyvärr inte Tesla kommer få ordning på detta med nuvarande hårdvara, de har ju försökte i flera år.