Foliering av bil i Malmö

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MelAmir
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 jan 2021 15:32

Foliering av bil i Malmö

Inlägg av MelAmir »

Efter att ha fått min svarta MYLR i förtid! Bestämde jag mig för foliera den. Dels för att jag vill skydda lacken sedan välja en färg (Celestial Matt blue?) som jag ville ha. Jag kollade runt i Malmö trakten och det blev tillslut Autofolia.
De var professionella från dag ett och höll tiden.

Vad tycker ni om resultatet? Emblemet bak är lite unikt. Fram så har jag tyvärr inte fått hem den trots att jag beställde den för 2 mån sedan på amazon. :roll:
signal-2022-07-14-17-06-53-040.jpg
signal-2022-07-14-16-46-16-904.jpg
Vitoc
Inlägg: 44
Blev medlem: 30 jun 2022 15:05

Re: Foliering av bil i Malmö

Inlägg av Vitoc »

Hur mycket fick du betala för detta?

Funderar på att göra något liknande med min beställda svarta MYP.
MYP SV/SV - Beställd 2022-06-30 - RN1174XXXXX
Användarvisningsbild
MelAmir
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 jan 2021 15:32

Re: Foliering av bil i Malmö

Inlägg av MelAmir »

16500 kr ex moms.
Lurkern
Inlägg: 905
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Foliering av bil i Malmö

Inlägg av Lurkern »

tjusigt
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Foliering av bil i Malmö

Inlägg av La_Jungla »

Najs! Trodde det skulle vara dyrare... Är sugen på att foliera bilen med efter leverans, men osäker på färg/motiv. Går det att skydda lacken på annat vis om man behöver tid för att fundera? Kanske ingen hit att sätta folieringen på en ceramic coating? Kanske också lite bortkastade pengar med båda...
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 okt 2021 23:16
Referralkod: ts.la/kristian389856

Re: Foliering av bil i Malmö

Inlägg av Bira »

La_Jungla skrev:
Najs! Trodde det skulle vara dyrare... Är sugen på att foliera bilen med efter leverans, men osäker på färg/motiv. Går det att skydda lacken på annat vis om man behöver tid för att fundera? Kanske ingen hit att sätta folieringen på en ceramic coating? Kanske också lite bortkastade pengar med båda...
Nä, vill du skydda lacken mot repor och stenskott så är det PPF-film som gäller. Foliera bilen skyddar bara mot repor, men filmen är så tunn att stenskott många gånger går igenom.

Keramiskt lackskydd går inte att lägga på innan filmen. Då kommer den inte fästa på lacken. Kommer bli ett dyrare projekt om man behöver slipa bort det keramiska lackakyddet.

Är det stenskott du vill skydda mot så är det som sagt PPF, och det från dag ett som gäller.
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Foliering av bil i Malmö

Inlägg av La_Jungla »

Aha, jag förstår! Men PPF går bara att få genomskinlig? Eller kan man få det med olika färg/motiv med? Några konstigheter med att ev sätta dekaler på det?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Foliering av bil i Malmö

Inlägg av Bjelke »

La_Jungla skrev:
Aha, jag förstår! Men PPF går bara att få genomskinlig? Eller kan man få det med olika färg/motiv med? Några konstigheter med att ev sätta dekaler på det?
PPF finns numera med lite infärgningar men inte så himla mycket att välja på, men det
finns också med ganska balla strukturer på ytan som adderar effekt :)
Sedan kan man på vissa kombinera med vanlig folie också (den vanliga sitter då under PPF:en om
jag minns rätt)…
Dekaler funkar nog bra (men även där tror jag att man sätter dessa under)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5380
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Foliering av bil i Malmö

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjelke skrev:
La_Jungla skrev:
Aha, jag förstår! Men PPF går bara att få genomskinlig? Eller kan man få det med olika färg/motiv med? Några konstigheter med att ev sätta dekaler på det?
PPF finns numera med lite infärgningar men inte så himla mycket att välja på, men det
finns också med ganska balla strukturer på ytan som adderar effekt :)
Sedan kan man på vissa kombinera med vanlig folie också (den vanliga sitter då under PPF:en om
jag minns rätt)…
Dekaler funkar nog bra (men även där tror jag att man sätter dessa under)…
En av varianterna är matt PPF. Det går tydligen även att lägga ceramic coating ovanpå PPF för att bilen ska bli lättare att tvätta av.

Här är t.ex. matt PPF ovanpå två grå Model 3. Vet dock inte om just de här även har ceramic coating ovanpå det...

Bild

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Foliering av bil i Malmö

Inlägg av Bjelke »

Japp :) ceramic funkar på dom flesta folier :)
Jag hade det på min första (blev såklart inte lika matt) och löjligt lätt att tvätta :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Foliering av bil i Malmö

Inlägg av Force-Walker »

SwedishAdvocate skrev:
Bjelke skrev:
La_Jungla skrev:
Aha, jag förstår! Men PPF går bara att få genomskinlig? Eller kan man få det med olika färg/motiv med? Några konstigheter med att ev sätta dekaler på det?
PPF finns numera med lite infärgningar men inte så himla mycket att välja på, men det
finns också med ganska balla strukturer på ytan som adderar effekt :)
Sedan kan man på vissa kombinera med vanlig folie också (den vanliga sitter då under PPF:en om
jag minns rätt)…
Dekaler funkar nog bra (men även där tror jag att man sätter dessa under)…
En av varianterna är matt PPF. Det går tydligen även att lägga ceramic coating ovanpå PPF för att bilen ska bli lättare att tvätta av.

Här är t.ex. matt PPF ovanpå två grå Model 3. Vet dock inte om just de här även har ceramic coating ovanpå det...

Bild

Bild
Vad kostar matt foilering?
Är spekulant på en taycan och bara lite nyfiken på vad matt foilering skulle tänkas kosta på en sån.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Foliering av bil i Malmö

Inlägg av Bjelke »

Jag skulle gissa på 20-30 tusen om man vill ha en folie med skaplig kvalitet, om vi
snackar vanlig matt folie alltså, och det beror också på vem som gör det såklart.
Matt PPF typ det dubbla ungefär…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Foliering av bil i Malmö

Inlägg av Force-Walker »

Bjelke skrev:
Jag skulle gissa på 20-30 tusen om man vill ha en folie med skaplig kvalitet, om vi
snackar vanlig matt folie alltså, och det beror också på vem som gör det såklart.
Matt PPF typ det dubbla ungefär…
Tack för svaret.

Det är tusan vad det skall vara dyrt, verkar kosta 50-60 tusen för Xpel Stealth matt på en sedanbil :roll:

Antar det är materialet som är så dyrt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Foliering av bil i Malmö

Inlägg av Bjelke »

Force-Walker skrev:
Bjelke skrev:
Jag skulle gissa på 20-30 tusen om man vill ha en folie med skaplig kvalitet, om vi
snackar vanlig matt folie alltså, och det beror också på vem som gör det såklart.
Matt PPF typ det dubbla ungefär…
Tack för svaret.

Det är tusan vad det skall vara dyrt, verkar kosta 50-60 tusen för Xpel Stealth matt på en sedanbil :roll:

Antar det är materialet som är så dyrt.
Ja materialet är dyrt plus att det är svårare att arbeta med…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar