Helt värdelös navigator

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Helt värdelös navigator

Inlägg av Maw »

Navigatorn i vår MY är helt värdelös. Den tar väldigt ofta långa omvägar till målet. Jag har försökt kolla inställningarna men hittar inget konstigt. Vad beror det på?

Här är ett extremt exempel där den föreslår en omväg som är 4-5 gånger längre än den närmaste vägen, jag navigerar från Tylösands camping till SuC Halmstad:
20220802_130745.jpg
20220802_130646.jpg
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av tslaqqq »

Du har såklart slagit av "undvik trafik" o tullar o färjor?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av OfarligTesla »

Ja, det där händer då och då men varit färre sådana tillfällen på sistone, när jag börjat köra åt hållet jag vill så rättar den sig efter ett tag. Min brukar vilja skicka mig mot trafiken på enkelriktade gator ibland också, detta har blivit mer vanligt än förr.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av tslaqqq »

Aldrig varit med om vilken version har du på maps resp OS på bilen?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7579
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av mikebike »

Samma när vi navigerade till vårt boende utanför Varberg. Då ville navigatorn att vi skulle svänga av huvudvägen hundra meter efter "rätta" vägen och köra en traktorväg utefter en åker, sedan valde den en omväg på en km fram till huset.
Ett par dagar senare navigerade vi till Okome och efter att ha kört på småvägar kom vi fram från "fel" håll. När vi körde tillbaks gick det betydligt fortare eftersom jag valde väg själv.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av tigermann »

Min Model 3 gav väldigt märklig väg till Halmstad också. Den ville att jag skulle avvika från riksvägen och köra småvägar för att sedan ansluta till samma riksväg igen. Jag har inte varit med om att den betett sig så förr.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
Navigatorn i vår MY är helt värdelös. Den tar väldigt ofta långa omvägar till målet. Jag har försökt kolla inställningarna men hittar inget konstigt. Vad beror det på?

Här är ett extremt exempel där den föreslår en omväg som är 4-5 gånger längre än den närmaste vägen, jag navigerar från Tylösands camping till SuC Halmstad:
20220802_130745.jpg
Som resande i Norrland har jag i mer än 5 år bara kört med Teslas GPS. Blir ytterst sällan fel.
De problem jag haft är att jag kom in på en mindre grusväg som hade vägbom eller var oplogad. Men vägbom/ej plogad kan ju inte GPSen veta.
Sen är vissa adresser så nya att den inte går att söka på.
Det brukar gå att lösa genom att använda Google maps.
Hittar man där rätt adress, då hittar man sidogatan, som man kan knappa in i Teslan. För kommer man till sidogatan är man ändå i princip "framme".

Ett annat fel jag lyckas med är att man ska åka till Storgatan 5.
Och det bär av norrut, när man VET att man ska söderut.
Hur kan små samhällen mycket nära varandra ha samma gatunamn?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av metchristian »

mikebike skrev:
Samma när vi navigerade till vårt boende utanför Varberg. Då ville navigatorn att vi skulle svänga av huvudvägen hundra meter efter "rätta" vägen och köra en traktorväg utefter en åker, sedan valde den en omväg på en km fram till huset.
Ett par dagar senare navigerade vi till Okome och efter att ha kört på småvägar kom vi fram från "fel" håll. När vi körde tillbaks gick det betydligt fortare eftersom jag valde väg själv.
Just Varberg/Falkenberg har min oxå haft strul men i Övrigt klart bättre än Audi:s mmi pro nav.. audi:s tar rätt konstiga rutter ibland..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av MWall »

Nere i Spanien hade navin väldigt dålig koll på vilka gator som var enkelriktade, vilket de flesta var i just den ort vi bodde i (Salou). Ställde inte till med alltför mycket problem men ändå irriterande.
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Chilla »

Jag tror inte du förstår HUR bra din navigator faktiskt är.
Den tänker på dig och vill att du ska ha bara det bästa i tillvaron. Den har ansträngt sig och lagt en rutt år dig som går via Slöinge. Om du zoomar in där så tror jag att rutten går precis förbi utanför Sias glass fabrik. Besök deras butik och så blir laddturen så mkt bättre än om du bara åker rakt från camping till SuC.

Djävulen gömmer sig i detaljerna som det heter. Tur att djävulen i det här fallet smakar gott!
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av tigermann »

Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Navigatorn i vår MY är helt värdelös. Den tar väldigt ofta långa omvägar till målet. Jag har försökt kolla inställningarna men hittar inget konstigt. Vad beror det på?

Här är ett extremt exempel där den föreslår en omväg som är 4-5 gånger längre än den närmaste vägen, jag navigerar från Tylösands camping till SuC Halmstad:
Bilagan 20220802_130745.jpg finns inte längre
Som resande i Norrland har jag i mer än 5 år bara kört med Teslas GPS. Blir ytterst sällan fel.
De problem jag haft är att jag kom in på en mindre grusväg som hade vägbom eller var oplogad. Men vägbom/ej plogad kan ju inte GPSen veta.
Sen är vissa adresser så nya att den inte går att söka på.
Det brukar gå att lösa genom att använda Google maps.
Hittar man där rätt adress, då hittar man sidogatan, som man kan knappa in i Teslan. För kommer man till sidogatan är man ändå i princip "framme".

Ett annat fel jag lyckas med är att man ska åka till Storgatan 5.
Och det bär av norrut, när man VET att man ska söderut.
Hur kan små samhällen mycket nära varandra ha samma gatunamn?
Vägbommarna finns med på lantmäteriets data och finns till försäljning. Bommarna är även med i öppna datat.
616F6FA5-44C5-4693-A7E7-6EA521F559FD.jpeg
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7579
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av mikebike »

Chilla skrev:
Jag tror inte du förstår HUR bra din navigator faktiskt är.
Den tänker på dig och vill att du ska ha bara det bästa i tillvaron. Den har ansträngt sig och lagt en rutt år dig som går via Slöinge. Om du zoomar in där så tror jag att rutten går precis förbi utanför Sias glass fabrik. Besök deras butik och så blir laddturen så mkt bättre än om du bara åker rakt från camping till SuC.

Djävulen gömmer sig i detaljerna som det heter. Tur att djävulen i det här fallet smakar gott!
Vi var faktiskt i Slöinge igår, utan navigatorns hjälp.
Vädret var inte optimalt för glass, men jag kan rekommendera stenugnsbageriet. Goda mackor och fikabröd.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Maw »

tslaqqq skrev:
Du har såklart slagit av "undvik trafik" o tullar o färjor?
Ja, inget sånt är på.
20220802_210735.jpg
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av larjon »

Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Navigatorn i vår MY är helt värdelös. Den tar väldigt ofta långa omvägar till målet. Jag har försökt kolla inställningarna men hittar inget konstigt. Vad beror det på?

Här är ett extremt exempel där den föreslår en omväg som är 4-5 gånger längre än den närmaste vägen, jag navigerar från Tylösands camping till SuC Halmstad:
20220802_130745.jpg
Som resande i Norrland har jag i mer än 5 år bara kört med Teslas GPS. Blir ytterst sällan fel.
De problem jag haft är att jag kom in på en mindre grusväg som hade vägbom eller var oplogad. Men vägbom/ej plogad kan ju inte GPSen veta.
Sen är vissa adresser så nya att den inte går att söka på.
Det brukar gå att lösa genom att använda Google maps.
Hittar man där rätt adress, då hittar man sidogatan, som man kan knappa in i Teslan. För kommer man till sidogatan är man ändå i princip "framme".

Ett annat fel jag lyckas med är att man ska åka till Storgatan 5.
Och det bär av norrut, när man VET att man ska söderut.
Hur kan små samhällen mycket nära varandra ha samma gatunamn?
Om du har en iPhone (funkar säkerligen med Android också, men jag kan inte bekräfta för jag har inte testat) så kan du knappa in adressen i Google Maps, klicka på vägbeskrivning, och sedan klicka på de tre punkterna uppe till höger och välja dela vägbeskrivning. Där klickar du på Tesla så skickar den vägbeskrivningen direkt till din bil. Då slipper du extrasteget med att mata in en alternativ adress när du kommer till bilen. :)
Svart Model Y Performance
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Maw »

metchristian skrev:
mikebike skrev:
Samma när vi navigerade till vårt boende utanför Varberg. Då ville navigatorn att vi skulle svänga av huvudvägen hundra meter efter "rätta" vägen och köra en traktorväg utefter en åker, sedan valde den en omväg på en km fram till huset.
Ett par dagar senare navigerade vi till Okome och efter att ha kört på småvägar kom vi fram från "fel" håll. När vi körde tillbaks gick det betydligt fortare eftersom jag valde väg själv.
Just Varberg/Falkenberg har min oxå haft strul men i Övrigt klart bättre än Audi:s mmi pro nav.. audi:s tar rätt konstiga rutter ibland..
Jag har inte ägt någon Audi men däremot VW Sharan och Skoda Kodiaq som har navigerat nästan lika bra som Google maps även om de var gammalmodiga
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Maw »

Chilla skrev:
Jag tror inte du förstår HUR bra din navigator faktiskt är.
Den tänker på dig och vill att du ska ha bara det bästa i tillvaron. Den har ansträngt sig och lagt en rutt år dig som går via Slöinge. Om du zoomar in där så tror jag att rutten går precis förbi utanför Sias glass fabrik. Besök deras butik och så blir laddturen så mkt bättre än om du bara åker rakt från camping till SuC.

Djävulen gömmer sig i detaljerna som det heter. Tur att djävulen i det här fallet smakar gott!
Tänkte inte på det :lol:
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Maw »

tslaqqq skrev:
Aldrig varit med om vilken version har du på maps resp OS på bilen?
Det är ingen engångsföreteelse. Min fru som kör Teslan till vardags vågar inte lita på navigatorn utan parallellkör alltid Google Maps på telefonen för att få rätt väg.

Jag tror vi har ganska ny SW
16594680918215507399258285671098.jpg
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av larjon »

Min gör likadant ibland. På den senaste turen ner till Skåne ledde den oss av motorvägen för att sen efter några kilometer skicka tillbaka oss till den igen.
Gissningsvis är det något som spökar så att den tror att det är den snabbaste vägen på grund av någon blockering eller liknande.
Svart Model Y Performance
popitop
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 aug 2021 10:14

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av popitop »

Måste tyvärr hålla med om att navigatorn blivit en besvikelse. Tyckte den var helt okej till en början (bilen uttagen 6 sept-21) men nu vill den använda alla möjliga små grusvägar och den estimerade förbrukningen känns som den enbart baseras på körd medelförbrukning. Den verkar inte alls ta hänsyn till förvärmning eller att fartbegränsningarna ändras längs sträckan. Ej heller dirigerar den om vid trafikolyckor utan man riskerar lämna i timmeslånga köer. En gammal GPS lyckas tyvärr bättre med jobbet.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av frippe »

larjon skrev:
Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Navigatorn i vår MY är helt värdelös. Den tar väldigt ofta långa omvägar till målet. Jag har försökt kolla inställningarna men hittar inget konstigt. Vad beror det på?

Här är ett extremt exempel där den föreslår en omväg som är 4-5 gånger längre än den närmaste vägen, jag navigerar från Tylösands camping till SuC Halmstad:
20220802_130745.jpg
Som resande i Norrland har jag i mer än 5 år bara kört med Teslas GPS. Blir ytterst sällan fel.
De problem jag haft är att jag kom in på en mindre grusväg som hade vägbom eller var oplogad. Men vägbom/ej plogad kan ju inte GPSen veta.
Sen är vissa adresser så nya att den inte går att söka på.
Det brukar gå att lösa genom att använda Google maps.
Hittar man där rätt adress, då hittar man sidogatan, som man kan knappa in i Teslan. För kommer man till sidogatan är man ändå i princip "framme".

Ett annat fel jag lyckas med är att man ska åka till Storgatan 5.
Och det bär av norrut, när man VET att man ska söderut.
Hur kan små samhällen mycket nära varandra ha samma gatunamn?
Om du har en iPhone (funkar säkerligen med Android också, men jag kan inte bekräfta för jag har inte testat) så kan du knappa in adressen i Google Maps, klicka på vägbeskrivning, och sedan klicka på de tre punkterna uppe till höger och välja dela vägbeskrivning. Där klickar du på Tesla så skickar den vägbeskrivningen direkt till din bil. Då slipper du extrasteget med att mata in en alternativ adress när du kommer till bilen. :)
Skickar den verkligen hela,beskrivningen? Min upplevelse är att den skickar målets koordinater, sedan gör teslas navigator rutten, men kan så klart ha fel. Får testa lite till tror jag.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3291
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Niklas Z »

I somras lurade navigatorn ut mig på centrala torget i Krakow. Det är ett fotgängarområde med väldigt många uteserveringar. Gissar att en hel del middagsgäster fann det roligt att se en svensk bil irra omkring där. En lokal förmåga tog sig för att dirigera oss ut ur fotgängarzonen.

Ett annat problem jag har med navigatorn är dess instruktioner. Exempelvis fick vi igår besked att vi skulle svänga höger i en korsning när vi enligt blåa linjen på kartan skulle fortsätta rakt söderut på E4. En annan "lustighet" är att bilen, vid körning på hyfsat stora landsvägar, kan säga att man ska hålla till höger i en korsning. Vad det egentligen handlar om är att vägen mycket svagt svänger åt höger, samtidigt som det finns en liten, usel traktorväg åt vänster. Den sortens instruktioner blir lite parodiska med tanke på att bilen ibland helt avstår från att ge instruktioner där det verkligen behövts. När jag körde från Bergen i Norge kom jag på ett ställe där vägen förgrenade sig. Skulle jag ta den vänstra grenen eller den högra? Inget besked från navigatorn. Tyvärr han jag inte växla visningsläge, så kartan var alltför utzoomad för att kunna ge vägledning. Jag tog den vänstra grenen, vilket ledde mig in i en tunnel där det inte gick att vända. Mindre kul! Detta var inget engångsfall, för liknande saker hände under min Europasemester tidigare under sommaren.

En annan störande sak är jag inte själv kan välja hur inzoomad eller utzoomad bild jag vill ha. Visst kan jag tillfälligt göra det, men efter några sekunder återgår skärmen till det grundläge den arbetar med.

Faktum är att de navigationssystem jag haft på tidigare BMW fungerat bättre, förutom de aspekter som gynnas av stor skärm (fast synd att Tesla slösar bort skärmyta genom att stor del av skärmens vänstra yta slösas bort på meningslösheter).

Därtill visade sig beräkningen av förbrukning, återstående räckvidd, m m vara fel under SECC, vilket ledde till problem för mig där.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av slugger75 »

Niklas Z skrev:
I (fast synd att Tesla slösar bort skärmyta genom att stor del av skärmens vänstra yta slösas bort på meningslösheter).
Word.

Vore bättre om i stort sett hela skärmen kunde täckas av två navigationsfönster. Ett utzoomat som ger en bra överblick, och ett inzoomat som hjälper en att snabbare se hur man ska köra i stadskörning mm.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av frippe »

slugger75 skrev:
Niklas Z skrev:
I (fast synd att Tesla slösar bort skärmyta genom att stor del av skärmens vänstra yta slösas bort på meningslösheter).
Word.

Vore bättre om i stort sett hela skärmen kunde täckas av två navigationsfönster. Ett utzoomat som ger en bra överblick, och ett inzoomat som hjälper en att snabbare se hur man ska köra i stadskörning mm.
Där vinner lösningen på model s med separata skärmar helt klart, betydligt mer överskådligt att slippa blanda allt på en skärm.

Men det kanske ändrar sig, vad jag förstår i framtida version ska det gå att börja flytta runt saker, t.ex. bilden med doldavinkeln. Så kanske kommer lite fler funktioner inom detta senare.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Teslaspolen »

X:ens navigator lurade ut oss i ingenstansgrusvägar i kroatiska Istrien förra sommaren trots att det fanns stora fina vägar att tillgå.

Och det är inte enda gången den hittar på helt vansinninga vägar.

Någon som förstå varför?
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Rennwagen »

Xi Putin?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Skriv svar