Helt värdelös navigator

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av tslaqqq »

Minns någon hur man körde bil innan gps o navigator fanns?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Dafro »

Försvarets eller KAK kartbok, rocks!
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Lophornis »

Maw skrev:
Navigatorn i vår MY är helt värdelös. Den tar väldigt ofta långa omvägar till målet. Jag har försökt kolla inställningarna men hittar inget konstigt. Vad beror det på?

Här är ett extremt exempel där den föreslår en omväg som är 4-5 gånger längre än den närmaste vägen, jag navigerar från Tylösands camping till SuC Halmstad:
20220802_130745.jpg
Gäller även model 3 det kan skilja flera mil extra resväg som innebär låga soc och behov ladda extra.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Niklas Z »

tslaqqq skrev:
Minns någon hur man körde bil innan gps o navigator fanns?
Oja, jag körde många Europaresor redan på 1980-talet. Oftast med MC dessutom. Det gick bra med karta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Klintan »

Ett problem med omledningarna man får i Tesla är att de kan vara pga något hinder på vägen, men eftersom bilen saknar RDS trafikinformation har man ingen aning om det hänt något. Antingen lita blint på navigatorn eller riskera att fastna i någon kö framöver. Har också åkt någon omväg i Skåne där bilen inte ville ta e4:an, vet inte om den var motiverad eller inte.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av mikebike »

Navigerade till SuC Ulricehamn från svågern i Kinna. Efter några hundra meter föreslog bilen bilen högersväng in på en mindre gata. En återvändsgränd!
Tur att jag hittar till Ulricehamn utan hjälp.

Dessutom visade kartan 19 lediga laddare i Ulricehamn, fast där stod 5 bilar varav 1 hade släpvagn och därmed tog upp två platser.
När vi kom fram ändrades det till 15, och sedan har det varit så hela tiden fast bilar kommit och gått.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av tslaqqq »

Har fått skapligt dåliga råd av Google Maps för o slänga in ett till vedträ i brasan. Google föreslog en väg som gick från en Europaväg till en grusväg för att därefter (20-30km) komma till en riksväg.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av MWall »

tslaqqq skrev:
Har fått skapligt dåliga råd av Google Maps för o slänga in ett till vedträ i brasan. Google föreslog en väg som gick från en Europaväg till en grusväg för att därefter (20-30km) komma till en riksväg.
Du kände att du behövde nyansera bilden med lite whataboutism?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av agehall »

En liten undran bara - tittar inte folk på rutten innan ni kör? Nog för att GPS är bekvämt och ofta bra men ibland gör navigatorer konstiga saker. Då får man ju ta lite ansvar själv. Om jag ska till någon plats där jag inte varit tidigare så brukar jag kika lite på kartor innan jag åker iväg för att ha en uppfattning om hur vägarna går och bilda mig en uppfattning om vad jag själv tror är smidigt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av ONSatan »

Kollar ytterst sällan på vilken väg bilen föreslår. När jag ska nånstans så trycker jag in höger rattknapp och säger ”navigera till xxxx”. Är sen ute i trafiken och då hinner jag inte kolla vad den föreslår. Är nöjd om bilen uppfattar slutmålet rätt.

Men visst blir det konstiga vägar någon gång ibland. Känns som omledningar för tex vägbyggen kan ligga kvar långt efter att vägen lagts om. Mer än en gång bilen vill att man ska köra av motorvägen för att köra parallellt med denna helt i onödan
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av larjon »

frippe skrev:
larjon skrev:
Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Navigatorn i vår MY är helt värdelös. Den tar väldigt ofta långa omvägar till målet. Jag har försökt kolla inställningarna men hittar inget konstigt. Vad beror det på?

Här är ett extremt exempel där den föreslår en omväg som är 4-5 gånger längre än den närmaste vägen, jag navigerar från Tylösands camping till SuC Halmstad:
20220802_130745.jpg
Som resande i Norrland har jag i mer än 5 år bara kört med Teslas GPS. Blir ytterst sällan fel.
De problem jag haft är att jag kom in på en mindre grusväg som hade vägbom eller var oplogad. Men vägbom/ej plogad kan ju inte GPSen veta.
Sen är vissa adresser så nya att den inte går att söka på.
Det brukar gå att lösa genom att använda Google maps.
Hittar man där rätt adress, då hittar man sidogatan, som man kan knappa in i Teslan. För kommer man till sidogatan är man ändå i princip "framme".

Ett annat fel jag lyckas med är att man ska åka till Storgatan 5.
Och det bär av norrut, när man VET att man ska söderut.
Hur kan små samhällen mycket nära varandra ha samma gatunamn?
Om du har en iPhone (funkar säkerligen med Android också, men jag kan inte bekräfta för jag har inte testat) så kan du knappa in adressen i Google Maps, klicka på vägbeskrivning, och sedan klicka på de tre punkterna uppe till höger och välja dela vägbeskrivning. Där klickar du på Tesla så skickar den vägbeskrivningen direkt till din bil. Då slipper du extrasteget med att mata in en alternativ adress när du kommer till bilen. :)
Skickar den verkligen hela,beskrivningen? Min upplevelse är att den skickar målets koordinater, sedan gör teslas navigator rutten, men kan så klart ha fel. Får testa lite till tror jag.
Jag vet faktiskt inte. Har själv funderat på det men varit för lat för att undersöka saken vidare :)

Säg gärna till om du kommer fram till något!
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Niklas Z »

agehall skrev:
En liten undran bara - tittar inte folk på rutten innan ni kör? Nog för att GPS är bekvämt och ofta bra men ibland gör navigatorer konstiga saker. Då får man ju ta lite ansvar själv. Om jag ska till någon plats där jag inte varit tidigare så brukar jag kika lite på kartor innan jag åker iväg för att ha en uppfattning om hur vägarna går och bilda mig en uppfattning om vad jag själv tror är smidigt.
Jag brukar sällan låta bilen planera hela rutten, utan bara en bit framåt, bland annat för att undvika knasiga ruttval. Det jag stört mig mest på är att bilen ibland ger konstiga eller direkt felaktiga instruktioner vid korsningar, eller inte alls när det verkligen behövs en instruktion. Exemplet med Krakows torg som jag nämnde tidigare var svårt för mig att förutse, eftersom det var första gången jag var i staden och inte visste vilka trafikregler som gällde på olika delar av gatunätet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
BjornRagnar
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 jun 2022 18:23
Ort: Dalarna

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av BjornRagnar »

Jag har en årets modell Tesla Y. GPS:n ger ibland konstiga förslag, vilket man kanske får acceptera. Men när jag söker rutt kommer det aldrig fram alternativa vägar att välja på till målet, som det gör på Waze och google. Nu kom min svåger på besök från Kanada och på båda hans Tesla (Y och 3) kommer det alltid fram alternativa vägar till målet. Han kunde inte se på min bil att det var en inställningsfråga.
Nån som vet?
TY LR -22, T3 LR -23
Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Danne80 »

BjornRagnar skrev:
Jag har en årets modell Tesla Y. GPS:n ger ibland konstiga förslag, vilket man kanske får acceptera. Men när jag söker rutt kommer det aldrig fram alternativa vägar att välja på till målet, som det gör på Waze och google. Nu kom min svåger på besök från Kanada och på båda hans Tesla (Y och 3) kommer det alltid fram alternativa vägar till målet. Han kunde inte se på min bil att det var en inställningsfråga.
Nån som vet?
Det kom väl till sverige på någon av de senaste mjukvarorna? Jag fick i alla fall upp 3 olika ruttalternativ innan idag, och vill minnas att det var senaste mjukvaran (2022.28.2) eller kanske näst senaste som det kom med. Men inte säker, så kanske är bäst att invänta svar från någon annan också :)
Mattias82
Inlägg: 104
Blev medlem: 12 maj 2022 15:38

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Mattias82 »

Har 2022.28.2 och jag får förslag på rutter

Så en uppdatering skall troligen lösa problematiken.

Sedan får man inte ange ett mål som ligger för nära, för då får (iaf jag) inget alternativ på rutt.
Senast redigerad av Mattias82, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Helt värdelös navigator

Inlägg av Lerumsexpressen »

Var i Gullbrandstorp i augusti och skulle också ladda, Gullbrandstorp ligger precis i närheten av trådstartarens plats. Då lyssnade jag INTE på bilen och blev sittandes i Halmstad centrum. Tror att det berodde på alla turister + folk skulle hem från jobbet.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar