MY LR - komfortskillnad på 19 vs 20 tum?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Tumba
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 jul 2022 16:59

MY LR - komfortskillnad på 19 vs 20 tum?

Inlägg av Tumba »

Teslanybörjare...

Om man helt struntar i utseendet och mest gubbkör. Får jag en skönare bil att åka med om jag går på 19 tum vs 20?
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: MY LR - komfortskillnad på 19 vs 20 tum?

Inlägg av tigermann »

Tumba skrev:
Teslanybörjare...

Om man helt struntar i utseendet och mest gubbkör. Får jag en skönare bil att åka med om jag går på 19 tum vs 20?
ja, du får en skönare och tystare bil.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Lurkern
Inlägg: 902
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: MY LR - komfortskillnad på 19 vs 20 tum?

Inlägg av Lurkern »

Generellt sett, kassa däck kan förstöra upplevelsen ändå.
Berguv
Inlägg: 108
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: MY LR - komfortskillnad på 19 vs 20 tum?

Inlägg av Berguv »

Och när jag flyttade mina orginal 19-hankook från originalfälgarna till smalare (19x8.5) då JÄDRAR hände det något med komforten som inte var acceptabel på orginal 19x(9 eller 9.5 eller vad de nu är). Det blev en helt annan bil.
Lurkern
Inlägg: 902
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: MY LR - komfortskillnad på 19 vs 20 tum?

Inlägg av Lurkern »

Berguv skrev:
Och när jag flyttade mina orginal 19-hankook från originalfälgarna till smalare (19x8.5) då JÄDRAR hände det något med komforten som inte var acceptabel på orginal 19x(9 eller 9.5 eller vad de nu är). Det blev en helt annan bil.
Intressant. Teslas överbreda fälgar sänker komforten?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: MY LR - komfortskillnad på 19 vs 20 tum?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Som jag minns det så har det även förekommit att MY LR (som tillverkats i Kina) levererats med för högt däcktryck (bilarna har ju transporterats med fartyg och det högre trycket behövs för däcken ska hålla sig runda. Men sen har det tydligen missats att justeras innan leverans till kund...). Vet inte om detta även kan förekomma på bilar från Berlin – ifall de kanske stått uppställda ngnstans i väntan på ngt kanske...

Hur som helst – kan kanske vara värt att kontrollera...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: MY LR - komfortskillnad på 19 vs 20 tum?

Inlägg av Niklas Z »

Berguv skrev:
Och när jag flyttade mina orginal 19-hankook från originalfälgarna till smalare (19x8.5) då JÄDRAR hände det något med komforten som inte var acceptabel på orginal 19x(9 eller 9.5 eller vad de nu är). Det blev en helt annan bil.
Mycket intressant.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Berguv
Inlägg: 108
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: MY LR - komfortskillnad på 19 vs 20 tum?

Inlägg av Berguv »

Megahjul babblar om det här - att standardfälg i branschen för 255-däck är 8.5 (och det de säljer). Tesla har 9 eller 9.5 (kommer inte ihåg - men oavsett bredare).

Och jag köpte just därifrån. Körde 2.9 bar innan, 2.9 bar på de nya.

Min hypotes är att däcket blir styvare med bredare fälgar och det gör att ljudet ökar. Smalare fälgar - wobbligare däck som blir tystare.

Jag upplever inte någon skillnad i väghållning men då skall man även veta att jag alltid kör på chill för jag tycker bilskrället går för fort så det är ju inte direkt bankörning jag sysslar med.

Som ni ser på bilden så får man även fördelen att det inte längre är fälgen som tar i trotoarkanten först.... :D
Däck.jpg
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: MY LR - komfortskillnad på 19 vs 20 tum?

Inlägg av Tiimpan »

Berguv skrev:
Megahjul babblar om det här - att standardfälg i branschen för 255-däck är 8.5 (och det de säljer). Tesla har 9 eller 9.5 (kommer inte ihåg - men oavsett bredare).

Och jag köpte just därifrån. Körde 2.9 bar innan, 2.9 bar på de nya.

Min hypotes är att däcket blir styvare med bredare fälgar och det gör att ljudet ökar. Smalare fälgar - wobbligare däck som blir tystare.

Jag upplever inte någon skillnad i väghållning men då skall man även veta att jag alltid kör på chill för jag tycker bilskrället går för fort så det är ju inte direkt bankörning jag sysslar med.

Som ni ser på bilden så får man även fördelen att det inte längre är fälgen som tar i trotoarkanten först.... :D
9.5 är teslas 19. Det du skriver stämmer på ett ungefär. :) snyggt!
Berguv
Inlägg: 108
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: MY LR - komfortskillnad på 19 vs 20 tum?

Inlägg av Berguv »

Provade att pressa lite idag. Den är fortsatt aningen understyrd, kanske är greppet en aning sämre vid utfart på landsväg och halvfull sväng/full gas men, ja, det är ju ett sällan.
Skriv svar