Vinterhjul som bekräftats fungera på MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mrjrn
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 30 jan 2019 15:48

Vinterhjul som bekräftats fungera på MYP

Inlägg av mrjrn »

Ska köpa vinterhjul (fälg och däck) och tänker mig 20” (helst med dubb) Medveten om att det finns några trådar men blir inte helt klok på om någon faktiskt testat och bekräftat att någon variant passar på MYP. Någon som köpt, testat och kan skicka info om vad de köpt? Gärna med länk. Tack på förhand!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Vinterhjul som bekräftats fungera på MYP

Inlägg av linx »

mrjrn skrev:
Ska köpa vinterhjul (fälg och däck) och tänker mig 20” (helst med dubb) Medveten om att det finns några trådar men blir inte helt klok på om någon faktiskt testat och bekräftat att någon variant passar på MYP. Någon som köpt, testat och kan skicka info om vad de köpt? Gärna med länk. Tack på förhand!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Finns det ingen som verkligen inte har testat någon annan fälg än original på sin MYP?
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Jjkalla
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Vinterhjul som bekräftats fungera på MYP

Inlägg av Jjkalla »

mrjrn skrev:
Ska köpa vinterhjul (fälg och däck) och tänker mig 20” (helst med dubb) Medveten om att det finns några trådar men blir inte helt klok på om någon faktiskt testat och bekräftat att någon variant passar på MYP. Någon som köpt, testat och kan skicka info om vad de köpt? Gärna med länk. Tack på förhand!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sök lite så hittar du. Jag har lagt upp min provmontering av Monaco GP6 20" flertalet gånger, köpta på Däckvaruhuset (molway). Monaco GP6 19" bör även passa MYP utan problem då dess utformning är gynnsam (framtagen för Tesla).
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Vinterhjul som bekräftats fungera på MYP

Inlägg av Tiimpan »

Jjkalla skrev:
mrjrn skrev:
Ska köpa vinterhjul (fälg och däck) och tänker mig 20” (helst med dubb) Medveten om att det finns några trådar men blir inte helt klok på om någon faktiskt testat och bekräftat att någon variant passar på MYP. Någon som köpt, testat och kan skicka info om vad de köpt? Gärna med länk. Tack på förhand!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sök lite så hittar du. Jag har lagt upp min provmontering av Monaco GP6 20" flertalet gånger, köpta på Däckvaruhuset (molway). Monaco GP6 19" bör även passa MYP utan problem då dess utformning är gynnsam (framtagen för Tesla).
Vilken ET är det på dom du provmonterade?
Jjkalla
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Vinterhjul som bekräftats fungera på MYP

Inlägg av Jjkalla »

Tiimpan skrev:
Jjkalla skrev:
mrjrn skrev:
Ska köpa vinterhjul (fälg och däck) och tänker mig 20” (helst med dubb) Medveten om att det finns några trådar men blir inte helt klok på om någon faktiskt testat och bekräftat att någon variant passar på MYP. Någon som köpt, testat och kan skicka info om vad de köpt? Gärna med länk. Tack på förhand!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sök lite så hittar du. Jag har lagt upp min provmontering av Monaco GP6 20" flertalet gånger, köpta på Däckvaruhuset (molway). Monaco GP6 19" bör även passa MYP utan problem då dess utformning är gynnsam (framtagen för Tesla).
Vilken ET är det på dom du provmonterade?
20x9,0 5/114.3 ET40 N64,1
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Vinterhjul som bekräftats fungera på MYP

Inlägg av linx »

Zak Gforce
Zak YNX
Zax Turbin
Zax V5
Zax EV531
Zax Über
Zax Xforce
Zax EV555
Zax 52FA
MAG52
PH EDITION2 AVIA
PH AVIA
ALUTEC MONSTR
MSW 27T
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vinterhjul som bekräftats fungera på MYP

Inlägg av MWall »

The New Aero?
Användarvisningsbild
Senjin
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 02 feb 2021 14:27

Re: Vinterhjul som bekräftats fungera på MYP

Inlägg av Senjin »

MWall skrev:
The New Aero?
Någon som vet vad det innebär att fälgen är ECE-godkänd för MY men inte för MYP?
Men att den är KBA-godkänd för MYP?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vinterhjul som bekräftats fungera på MYP

Inlägg av AGCF »

Senjin skrev:
MWall skrev:
The New Aero?
Någon som vet vad det innebär att fälgen är ECE-godkänd för MY men inte för MYP?
Men att den är KBA-godkänd för MYP?
Det vet jag. Det går inte att få ECE-godkännande för en dimension som inte tillverkaren själv erbjuder till den bilmodellen. Så bara 21x9,5 fram kombinerat med 21x10,5 bak går att få ECE för MYP än så länge. Därför, för att kunna sälja i Tyskland, fick vi ansöka om KBA (tyska transportstyrelsen)s godkännande. Det görs med underlag av ett testprotokoll från någon av de fristående TÜV-företagen. TÜV har testat fälgens hållfasthet I olika tester där 5 fälgar testas tills de förstörs och de har även testat fyra fälgar på en MYP på en testslinga som innehåller olika moment bl.a. hög fart och slutligen har de mätt så att det är ett visst antal millimeter mellan bromsar/hjulupphängning och fälg och att de inte avviker mer än 1 tum i bredd från original.

I många delar är KBA och ECE samma testmoment.

För Sverige krävs inga av dessa test. Vem som helst kan köpa in fälgar från exempelvis Asien och sälja till en MYP-ägare.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Vinterhjul som bekräftats fungera på MYP

Inlägg av tigermann »

AGCF skrev:
Senjin skrev:
MWall skrev:
The New Aero?
Någon som vet vad det innebär att fälgen är ECE-godkänd för MY men inte för MYP?
Men att den är KBA-godkänd för MYP?
Det vet jag. Det går inte att få ECE-godkännande för en dimension som inte tillverkaren själv erbjuder till den bilmodellen. Så bara 21x9,5 fram kombinerat med 21x10,5 bak går att få ECE för MYP än så länge. Därför, för att kunna sälja i Tyskland, fick vi ansöka om KBA (tyska transportstyrelsen)s godkännande. Det görs med underlag av ett testprotokoll från någon av de fristående TÜV-företagen. TÜV har testat fälgens hållfasthet I olika tester där 5 fälgar testas tills de förstörs och de har även testat fyra fälgar på en MYP på en testslinga som innehåller olika moment bl.a. hög fart och slutligen har de mätt så att det är ett visst antal millimeter mellan bromsar/hjulupphängning och fälg och att de inte avviker mer än 1 tum i bredd från original.

I många delar är KBA och ECE samma testmoment.

För Sverige krävs inga av dessa test. Vem som helst kan köpa in fälgar från exempelvis Asien och sälja till en MYP-ägare.
Du kanske kan svara på varför offset skiljer mellan MYP och MYLR också, är det bara för att det är snyggt eller finns det en funktion med det? Är det bara er variant med Performance-offset som får användas till MYP i Tyskland?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Skriv svar