Bilden är väl då tagen några minuter senare bara?FlyingBlue skrev:26 km på 25 minuter är 62 km/h inte 95Dexter skrev:Denna M3P -21 tar nästan lika lite som en Zoe.
OBS! Senaste 126Wh/km är hastighet 95 km/h inte motorväg alltså.
Några tysklandsresor i medelvärdet är också med i totalen.( >160km/h på autobahn)
Hade man bara kört här hemma hade snittet varit betydligt lägre.
Snacka om effektivitet på den drivlinan.
Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
Moderator: Redaktion
Re: Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
Re: Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
1.Ja sant genomsnitts hastigheten blir det men försökt hålla 95km/h men en del bromsklossar framför som vanligt drar ner snittet.Mattias82 skrev:Bilden är väl då tagen några minuter senare bara?FlyingBlue skrev:26 km på 25 minuter är 62 km/h inte 95Dexter skrev:Denna M3P -21 tar nästan lika lite som en Zoe.
OBS! Senaste 126Wh/km är hastighet 95 km/h inte motorväg alltså.
Några tysklandsresor i medelvärdet är också med i totalen.( >160km/h på autobahn)
Hade man bara kört här hemma hade snittet varit betydligt lägre.
Snacka om effektivitet på den drivlinan.
Det gäller hitta rätt omkörningstillfällen också.
2.Ja Bilden är färsk från i dag.
Men tusan vad snål den är.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 863
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
Bilen är absolut snål, men det är viss skillnad på landsvägskörning med topphastighet på 95 km/h och att hålla 95 km/h kontinuerligt.Mattias82 skrev:1.Ja sant genomsnitts hastigheten blir det men försökt hålla 95km/h men en del bromsklossar framför som vanligt drar ner snittet.FlyingBlue skrev:Bilden är väl då tagen några minuter senare bara?Dexter skrev:26 km på 25 minuter är 62 km/h inte 95
Det gäller hitta rätt omkörningstillfällen också.
2.Ja Bilden är färsk från i dag.
Men tusan vad snål den är.
Av vad jag sett hittills så verkar det som att man måste ligga runt 60-70 i medelhastighet för att nå dessa fantastiska siffror ner mot 120 Wh/km.
Igår tog jag min fossilbil till jobbet och hade bråttom++, snitt 1,55 l/milen, så det blir väl grovt räknat 1400 Wh/km, uppskattar att MYP'en dragit >300 Wh/km med samma körcykel, medelhastighet 105 km/h över 8 mil, säger såklart ingenting när man inte vet övriga förutsättningar.
Orkar jag så ska jag låsa farthållaren på 95 km/h med Teslan och se vad jag får för snitt över några mil, gäller att det inte är några i vägen bara.
Tesla Model Y Performance
Re: Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
Den bör ligga på ca 150wh/km i 95km/hArctic Drifter skrev:Bilen är absolut snål, men det är viss skillnad på landsvägskörning med topphastighet på 95 km/h och att hålla 95 km/h kontinuerligt.Mattias82 skrev:1.Ja sant genomsnitts hastigheten blir det men försökt hålla 95km/h men en del bromsklossar framför som vanligt drar ner snittet.FlyingBlue skrev:Bilden är väl då tagen några minuter senare bara?Dexter skrev:26 km på 25 minuter är 62 km/h inte 95
Det gäller hitta rätt omkörningstillfällen också.
2.Ja Bilden är färsk från i dag.
Men tusan vad snål den är.
Av vad jag sett hittills så verkar det som att man måste ligga runt 60-70 i medelhastighet för att nå dessa fantastiska siffror ner mot 120 Wh/km.
Igår tog jag min fossilbil till jobbet och hade bråttom++, snitt 1,55 l/milen, så det blir väl grovt räknat 1400 Wh/km, uppskattar att MYP'en dragit >300 Wh/km med samma körcykel, medelhastighet 105 km/h över 8 mil, säger såklart ingenting när man inte vet övriga förutsättningar.
Orkar jag så ska jag låsa farthållaren på 95 km/h med Teslan och se vad jag får för snitt över några mil, gäller att det inte är några i vägen bara.
Re: Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
Du menar att dev var snabbRemuz skrev:3P med 4000mil har dragit 208wh/km hittills. Helt sjukt låg förbrukning folk får till. Min bil är dock rätt snabb
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3621
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
Bjorn nyland i 90km/t 120km/t GPS speed
Riktigt snåla
Riktigt snåla
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
Touchének0 skrev:Du menar att dev var snabbRemuz skrev:3P med 4000mil har dragit 208wh/km hittills. Helt sjukt låg förbrukning folk får till. Min bil är dock rätt snabb
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
Ja, man måste titta på snitthastighet.Arctic Drifter skrev:Orkar jag så ska jag låsa farthållaren på 95 km/h med Teslan och se vad jag får för snitt över några mil, gäller att det inte är några i vägen bara.
Som exempel: Alla M3P torde dra ganska exakt lika mycket om man inte bytt till mindre hjul. Det torde inte finnas 1000st som drar 150Wh/km och en som drar 120Wh/km vid samma körning.
Skaffar man mindre hjul torde man kunna hamna på LR-förbrukning.
Jag testade lite förra sommaren med 20” original Überturbine och original Pirelli P Zero:
Farthållare och platt område utan höjdförlust eller höjdvinst, sommar med ca +23C. Alla värden är med några mils körning, farthållare (4 ombord och semesterpackat)
110km/h 175 Wh/km
120km/h 193Wh/km
125 km/h 204 Wh/km
130 kmh 217 wh/km
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Teslaägare
- Inlägg: 863
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
På väg hem från jobbet igår så orkade jag faktiskt, 80 % av jobbpendlingen är E4an med 2+1 körfält.AAKEE skrev:Ja, man måste titta på snitthastighet.Arctic Drifter skrev:Orkar jag så ska jag låsa farthållaren på 95 km/h med Teslan och se vad jag får för snitt över några mil, gäller att det inte är några i vägen bara.
Som exempel: Alla M3P torde dra ganska exakt lika mycket om man inte bytt till mindre hjul. Det torde inte finnas 1000st som drar 150Wh/km och en som drar 120Wh/km vid samma körning.
Skaffar man mindre hjul torde man kunna hamna på LR-förbrukning.
Jag testade lite förra sommaren med 20” original Überturbine och original Pirelli P Zero:
Farthållare och platt område utan höjdförlust eller höjdvinst, sommar med ca +23C. Alla värden är med några mils körning, farthållare (4 ombord och semesterpackat)
110km/h 175 Wh/km
120km/h 193Wh/km
125 km/h 204 Wh/km
130 kmh 217 wh/km
Förutsättningar: +22 C, AC avstängd, torr vägbana, relativt platt med start och mål på ungefär samma höjd över havet. Lätt medvind/sidvind på cirka 3-4 m/s. Ensam i bilen och ingen packning.
Genomförande: Låste farthållaren på 100 km/h och nollställde ena trippmätaren. Lyckades faktiskt hålla exakt 100 km/h i hela 45 km innan jag blev sinkad av en EPA som byggde kö.
Resultat: Snitt på 151 Wh/km.
Tesla Model Y Performance
Re: Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
haha, he doesnt even fit in the trunk without putting the seats down He's only 12 months old so hasnt even filled out properly yet.Rallybilen skrev:I read "86kg Saint Bernard IN the Frunk"...mapearce skrev:I drove 443km from Stockholm to outer Gothenburg last weekend and got the following:
126Wh/km
Varied 90-100km/h along the E4 depending on traffic.
Still had 33% battery when I arrived.
2 adults, 86kg Saint Bernard and the Frunk, Trunks bucket full of cases.
SWE - 2022 Tesla Model Y LR (Y5LD LG M50 78.8 kWh)
SWE - 2021 Volkswagen ID3 Pro (MEB 58 kWh)
SWE - 2019 Range Rover Velar P250 HSE
UK - 2015 Porsche 911 GT
USA - 2015 Tesla Model S P90D
SWE - 2021 Volkswagen ID3 Pro (MEB 58 kWh)