Dubb eller friktion?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Dafro »

TiborBlomhall skrev:
Min första elbil var en Nissan Leaf. Med adekvat ljudisolering. Hjälpte inte.
Vet att frågan gäller MY, men jag har dubbade 20” på min E-tron och det stör inte direkt, har även en Leaf av senaste modell där jag har dubbfritt för den går bara i stan men den ör inte lika tyst så där hade dubb stört mer. Till en Tesla skulle jag välja dubbfritt om jag bor där det oftast är barmark.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av mikebike »

Remuz skrev:
Kör du på is? Välj dubb
Kör du inte på is? Välj friktion

De max 3 dagar om året som man ev kan stöta på is på vägen i Stockholm ser jag till att köra lååååååångsamt eller inte alls. Resten av tiden när det är slask, modd, snö, regn osv är friktion helt ok.
Torr is går alldeles utmärkt med dubbdäck. Det enda tillfället när man kan sakna dubb är vid underkylt regn, men det går det också. Min "halaste" upplevelse var på E4 norrut från Huskvarna, så påståendet att det främst är i Norrland man behöver dubbdäck stämmer inte.
Jag har kört dubbfritt sedan 1988, med undantag av två år när jag körde en begagnad bil som kom med dubbdäck.
De flesta av mina tidigare bilar har saknat både antisladd och antispinn, vissa hade inte ens ABS.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Arctic Drifter »

Jag bor i Norrbotten, så det blev Hakka 10or.

Vet att de kommer låta fruktansvärt, särskilt i början. Men ser inget alternativ, jag gillar dubb rent generellt men är väl mer av uppfattningen att det egentligen behövs mest i mellersta Sverige där temperaturen pendlar mer kring ett par minusgrader. Tyvärr har vinterväghållningen blivit allt sämre och man saltar när man kan, så back in the days när "salthalka" inte fanns i norrland hade jag absolut kört dubbfritt men nu behövs det tyvärr, om man behöver ha tillgång till bilen alla dagar på året.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av MWall »

Arctic Drifter skrev:
Jag bor i Norrbotten, så det blev Hakka 10or.

Vet att de kommer låta fruktansvärt, särskilt i början. Men ser inget alternativ, jag gillar dubb rent generellt men är väl mer av uppfattningen att det egentligen behövs mest i mellersta Sverige där temperaturen pendlar mer kring ett par minusgrader. Tyvärr har vinterväghållningen blivit allt sämre och man saltar när man kan, så back in the days när "salthalka" inte fanns i norrland hade jag absolut kört dubbfritt men nu behövs det tyvärr, om man behöver ha tillgång till bilen alla dagar på året.

Finns andra betydligt mindre bullriga dubbdäck än Hakka iofs. Pratade med han som sköter mina däckbyten och han sa att Hakka visserligen har bästa isskärpan när de är nya så bullrar de väldigt mycket mer än konkurrenterna också.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Arctic Drifter »

MWall skrev:
Arctic Drifter skrev:
Jag bor i Norrbotten, så det blev Hakka 10or.

Vet att de kommer låta fruktansvärt, särskilt i början. Men ser inget alternativ, jag gillar dubb rent generellt men är väl mer av uppfattningen att det egentligen behövs mest i mellersta Sverige där temperaturen pendlar mer kring ett par minusgrader. Tyvärr har vinterväghållningen blivit allt sämre och man saltar när man kan, så back in the days när "salthalka" inte fanns i norrland hade jag absolut kört dubbfritt men nu behövs det tyvärr, om man behöver ha tillgång till bilen alla dagar på året.

Finns andra betydligt mindre bullriga dubbdäck än Hakka iofs. Pratade med han som sköter mina däckbyten och han sa att Hakka visserligen har bästa isskärpan när de är nya så bullrar de väldigt mycket mer än konkurrenterna också.
Jo jag vet, men jag gillar hur hakkorna beter sig när man är nära gränsen för släpp. Vissa däck har fäste och sedan inget fäste alls. Jag upplever hakkorna som kommunikatiova på så vis att det givet rätt förutsättningar går att känna när man ligger på gräsen. Nu blir detta första vintern med en Tesla, kommer från BMW tidigare så kan såklart skilja i kombo däck-bil också men för mig var det ett säkert val, ljudnivå nedprioriterad :)
Tesla Model Y Performance
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Nect »

Låter dubbdäcken så jäkla mycket i en Tesla när däcken är inkörd? (Dubben har åkt in längre i däcket)?

kör dubbade Hakka 8 med min e-tron och dubben hör jag inte… Däremot hörs det sedvanliga däckljudet lite mer tydligare än med sommardäcken. Men här uppe har vi ofta snö på vägarna vintertid och då spelar det ingen roll vilka däck du har för det går lika tyst oavsett.

Även fast om det skulle låta lite mer så kör jag dubb. Skulle det råka vara is någon gång så kan det vara skillnaden mellan en avåkning eller inte.
Eller än värre. Men jag kör uteslutande i norr och har ofta snö/is upp till fjällen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Jerker »

Nect skrev:
Låter dubbdäcken så jäkla mycket i en Tesla när däcken är inkörd? (Dubben har åkt in längre i däcket)?

kör dubbade Hakka 8 med min e-tron och dubben hör jag inte… Däremot hörs det sedvanliga däckljudet lite mer tydligare än med sommardäcken. Men här uppe har vi ofta snö på vägarna vintertid och då spelar det ingen roll vilka däck du har för det går lika tyst oavsett.

Även fast om det skulle låta lite mer så kör jag dubb. Skulle det råka vara is någon gång så kan det vara skillnaden mellan en avåkning eller inte.
Eller än värre. Men jag kör uteslutande i norr och har ofta snö/is upp till fjällen.
Förutom skillnaden som man upplever just när man har bytt från sommarhjulen så tänker jag inte på det sen.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av tigermann »

Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.

Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.

https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Leo »

Tesla Segeltorp hade i vintras en Model Y med Nokian Friktion R3 och en Model Y med de nya Nokian dubbade 10 EV. Provkörde båda bilarna direkt efter varandra vid två olika tillfällen just för att jämföra skillnad på ljudnivån.

Upplevde att de dubbade 10 EV var förvånansvärt tysta. Märkte väldigt liten skillnad mot R3. (Nu är inte R3 världens tystaste friktionsdäck heller).

Så blir det dubbdäck till vintern provar jag nog de nya 10 EV.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av MWall »

tigermann skrev:
Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.

Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.

https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack

De blandar dock in andra hänsyn som partikelutsläpp o dyl. Dubb är alltid säkrast. Svårt att komma ifrån.
Jjkalla
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Jjkalla »

MWall skrev:
tigermann skrev:
Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.

Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.

https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack

De blandar dock in andra hänsyn som partikelutsläpp o dyl. Dubb är alltid säkrast. Svårt att komma ifrån.
Inte på asfalt, så nej - dubb är inte alltid säkrast.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av MWall »

Jjkalla skrev:
MWall skrev:
tigermann skrev:
Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.

Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.

https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack

De blandar dock in andra hänsyn som partikelutsläpp o dyl. Dubb är alltid säkrast. Svårt att komma ifrån.
Inte på asfalt, så nej - dubb är inte alltid säkrast.
Jodå. Dubbade däck är i regel bättre på asfalt än nordiska friktionsdäck. Vattenplaning också.
Jjkalla
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Jjkalla »

MWall skrev:
Jjkalla skrev:
MWall skrev:
tigermann skrev:
Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.

Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.

https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack

De blandar dock in andra hänsyn som partikelutsläpp o dyl. Dubb är alltid säkrast. Svårt att komma ifrån.
Inte på asfalt, så nej - dubb är inte alltid säkrast.
Jodå. Dubbade däck är i regel bättre på asfalt än nordiska friktionsdäck. Vattenplaning också.
Nej, verkligen inte. Dubbdäck säljer inte jättebra i ex Tyskland.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Niklas Z »

Jjkalla skrev:

Nej, verkligen inte. Dubbdäck säljer inte jättebra i ex Tyskland.
De säljs knappas alls i Tyskland, eftersom de är förbjudna att använda på tyska vägar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av MWall »

Jjkalla skrev:
MWall skrev:
Jjkalla skrev:
MWall skrev:
tigermann skrev:
Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.

Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.

https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack

De blandar dock in andra hänsyn som partikelutsläpp o dyl. Dubb är alltid säkrast. Svårt att komma ifrån.
Inte på asfalt, så nej - dubb är inte alltid säkrast.
Jodå. Dubbade däck är i regel bättre på asfalt än nordiska friktionsdäck. Vattenplaning också.
Nej, verkligen inte. Dubbdäck säljer inte jättebra i ex Tyskland.
Nej, de är förbjudna där. Tror inte nordiska friktionsdäck säljer jättebra där heller.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av mati »

MWall skrev:
TiborBlomhall skrev:
Man hör varenda liten dubb.

Tro mig, jag har alltid varit ultraortodox dubbdäcksfundamentalist i hela mitt liv - ända tills jag skaffade min första elbil. Efter första vintern med dubbsmatter fick jag ge upp.

Jag skrev så här om min upplevelse: https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/
Det har mer med Tesla att göra än med elbil. Skaffar du en E-Tron så hör du inte så mycket...
Jag stör mig numera till och med på andras dubbdäck. Det händer titt som tätt vintertid att jag undrar om det är nåt fel på bilen, tills jag inser att det är bilen framför eller bakom som kör med dubbdäck som låter så hemskt.
Det spelar ingen roll att e-tron är knäpptyst för övrigt. Ioniq 5 och e-Golf är också väldigt tysta bilar jämfört med Tesla. Men dubbsmattrandet tränger in ändå. Även om det inte kommer från den egna bilen. Jag kan bara ana hur det skulle låta om man körde med dubbdäck själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Jerker »

Den här diskussionen återkommer ju då och då och jag tycker att det är rätt intressant hur olika vi uppfattar dubbdäcksljud. Jag har inte dålig hörsel (t.ex så hör jag, mina nära 60 år till trots, fortfarande syrsorna) men ändå så stör jag mig inte det minsta på dubbdäcksljud. Håller med Mati om att jag upplever dubbdäcksljud från andra bilar mer tydligt nu än tidigare, men inte så att jag stör mig på det.

I morse, på väg till jobbet, så lyssnade jag efter vägljud och vindbrus i min model 3 från 2019 och satt och undrade vad det är andra stör sig så mycket på (nej, jag har inte dubbdäck på nu! :lol: men jag har billiga sommardäck (Landsail) som de flesta oroar sig för är bullriga). Just de tidiga model 3 ska ju vara så dåligt ljudisolerade, vägljudet ska vara väldigt störande och en massa vindbrus ska höras. Visst, det hörs litegrann av allt det där, men inget som jag jag uppfattar som störande på något sätt. Jag, som lyssnar på klassisk musik de gånger jag lyssnar på musik i bilen, kan göra det med stor behållning, trots att just klassisk musik kan innehålla partier som är väldigt svaga, och just det funkar alldeles utmärkt i Teslan, liksom det gjorde i Zoen, men aldrig funkade i de ICE:r jag hade tidigare. Jag kan föra samtal med de andra i bilen, även de i baksätet, i normal samtalston.

Så jag undrar hur höga krav på ljudisolering andra har egentligen? Ska man få känslan av att man sitter i en ljudisolerad låda, som när man sitter i en inspelningsstudio, där akustiken är lika med 0 och inga som helst ljud tränger in? Är det ett rimligt krav på miljön i en bilkupé?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av [JM] »

Jerker skrev:
Den här diskussionen återkommer ju då och då och jag tycker att det är rätt intressant hur olika vi uppfattar dubbdäcksljud. Jag har inte dålig hörsel (t.ex så hör jag, mina nära 60 år till trots, fortfarande syrsorna) men ändå så stör jag mig inte det minsta på dubbdäcksljud. Håller med Mati om att jag upplever dubbdäcksljud från andra bilar mer tydligt nu än tidigare, men inte så att jag stör mig på det.

I morse, på väg till jobbet, så lyssnade jag efter vägljud och vindbrus i min model 3 från 2019 och satt och undrade vad det är andra stör sig så mycket på (nej, jag har inte dubbdäck på nu! :lol: men jag har billiga sommardäck (Landsail) som de flesta oroar sig för är bullriga). Just de tidiga model 3 ska ju vara så dåligt ljudisolerade, vägljudet ska vara väldigt störande och en massa vindbrus ska höras. Visst, det hörs litegrann av allt det där, men inget som jag jag uppfattar som störande på något sätt. Jag, som lyssnar på klassisk musik de gånger jag lyssnar på musik i bilen, kan göra det med stor behållning, trots att just klassisk musik kan innehålla partier som är väldigt svaga, och just det funkar alldeles utmärkt i Teslan, liksom det gjorde i Zoen, men aldrig funkade i de ICE:r jag hade tidigare. Jag kan föra samtal med de andra i bilen, även de i baksätet, i normal samtalston.

Så jag undrar hur höga krav på ljudisolering andra har egentligen? Ska man få känslan av att man sitter i en ljudisolerad låda, som när man sitter i en inspelningsstudio, där akustiken är lika med 0 och inga som helst ljud tränger in? Är det ett rimligt krav på miljön i en bilkupé?
Till saken hör ju också att det är galet stora variationer på vägljudet baserat på asfalten.
I vår MX är det ungefär samma vägbullernivå i 110 med svensk asfalt som det är i 140-150 nere på kontinenten.
Är asfalten lite äldre och spårig så kan man höra ganska stora skillnader i buller genom att köra 2dm off från mittlinjen och slicka sidolinjerna eller mitttlinjen till angränsande fil.

Vad är det jag försöker säja?
Jo att det är mkt svårt att jämföra buller mellan olika däck och bilar ifall man inte testkör på exakt samma ställe, samma dag, samma temperatur, samma motvind osv. Helst ny asfalt där inte det blivit spårigt ännu och placeringen på vägbanan spelar roll.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av taliz »

Samma däck(och dimension) och däcktryck också...
Många Teslor rullar med väldigt högt däcktryck, vilket är katastrof för ljudnivå och allmän komfort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av pejvic »

Finns det någon med 3 el Y som ångrat friktionsvalet och skaffat dubb?
Det känns som många dubbdäcksanhängare går för friktion när de skaffar 3&Y
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av agehall »

Jag har inte kört dubb på 25 år och tycker det funkar riktigt bra när man bor i södra Sverige. Även när jag bodde uppe på gränsen mot Dalarna tyckte jag dubbfritt fungerade bra - man får bara köra med skallen när det är risk för blankis.

Jag fick med dubbdäck till min M3 men dessa ska bytas nu till vintern så att det blir dubbfritt. Kommer till 95% köra söder ut från Stockholm när jag ska köra någonstans och då ser jag ingen större poäng med att ha dubb. Dessutom är det bara strul med dubb när man inte får köra överallt i stockholm med dem.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Walker »

mati skrev:
MWall skrev:
TiborBlomhall skrev:
Man hör varenda liten dubb.

Tro mig, jag har alltid varit ultraortodox dubbdäcksfundamentalist i hela mitt liv - ända tills jag skaffade min första elbil. Efter första vintern med dubbsmatter fick jag ge upp.

Jag skrev så här om min upplevelse: https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/
Det har mer med Tesla att göra än med elbil. Skaffar du en E-Tron så hör du inte så mycket...
Jag stör mig numera till och med på andras dubbdäck. Det händer titt som tätt vintertid att jag undrar om det är nåt fel på bilen, tills jag inser att det är bilen framför eller bakom som kör med dubbdäck som låter så hemskt.
Det spelar ingen roll att e-tron är knäpptyst för övrigt. Ioniq 5 och e-Golf är också väldigt tysta bilar jämfört med Tesla. Men dubbsmattrandet tränger in ändå. Även om det inte kommer från den egna bilen. Jag kan bara ana hur det skulle låta om man körde med dubbdäck själv.
Tänk så olika det kan vara… även om du här fastslår fakta (tydligen) så har jag en annan uppfattning. Har ägt och kört eGolf och IQ5, har även provkört eTron och ägt en Tesla 3 2019. Äger nu en Y. Jag kan inte påstå att Teslorna varit märkbart bullrigare än de övriga. Hade faktiskt förväntat mig att IQ5’an skulle vara tystare. Men den lät lika som min nuvarande Y. Kanske t o m att jag (helt subjektivt) upplever Y’n som snäppet tystare.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Skulle aldrig välja dubbdäck, endast och alltid friktion. Svårt att se att 99 % av alla bilar verkligen har behov av dubbdäck. Farit kring och runt Sverige med friktionsdäck utan problem. De enda gångerna med brutalt underkyld väg så gled även bilar med dubbdäcken runt som Bambi på hal is.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av taliz »

En modern elbil med ABS, antispinn och antisladd behöver inte dubbdäck IMO.

Kör man däremot en gammal 240 utan alla dessa hjälpsystem så kan det möjligtvis vara en god idé..

Vilka däck man än har så får man anpassa hastigheten till gällande förhållanden…
Minns en gång jag åkte taxi i Sthlm och chauffören körde som om det var sommar i värsta vinterföhållandena. Hörde ABSn jobba frenetiskt vid varje stopp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev:
Den här diskussionen återkommer ju då och då och jag tycker att det är rätt intressant hur olika vi uppfattar dubbdäcksljud. Jag har inte dålig hörsel (t.ex så hör jag, mina nära 60 år till trots, fortfarande syrsorna) men ändå så stör jag mig inte det minsta på dubbdäcksljud. Håller med Mati om att jag upplever dubbdäcksljud från andra bilar mer tydligt nu än tidigare, men inte så att jag stör mig på det.

I morse, på väg till jobbet, så lyssnade jag efter vägljud och vindbrus i min model 3 från 2019 och satt och undrade vad det är andra stör sig så mycket på (nej, jag har inte dubbdäck på nu! :lol: men jag har billiga sommardäck (Landsail) som de flesta oroar sig för är bullriga). Just de tidiga model 3 ska ju vara så dåligt ljudisolerade, vägljudet ska vara väldigt störande och en massa vindbrus ska höras. Visst, det hörs litegrann av allt det där, men inget som jag jag uppfattar som störande på något sätt. Jag, som lyssnar på klassisk musik de gånger jag lyssnar på musik i bilen, kan göra det med stor behållning, trots att just klassisk musik kan innehålla partier som är väldigt svaga, och just det funkar alldeles utmärkt i Teslan, liksom det gjorde i Zoen, men aldrig funkade i de ICE:r jag hade tidigare. Jag kan föra samtal med de andra i bilen, även de i baksätet, i normal samtalston.

Så jag undrar hur höga krav på ljudisolering andra har egentligen? Ska man få känslan av att man sitter i en ljudisolerad låda, som när man sitter i en inspelningsstudio, där akustiken är lika med 0 och inga som helst ljud tränger in? Är det ett rimligt krav på miljön i en bilkupé?
Nope, men ett par nivåer högre än i M3 önskar jag, men lite avis på dig ändå som tycker den är ok.
27,8 kWp solceller
Skriv svar