Vet att frågan gäller MY, men jag har dubbade 20” på min E-tron och det stör inte direkt, har även en Leaf av senaste modell där jag har dubbfritt för den går bara i stan men den ör inte lika tyst så där hade dubb stört mer. Till en Tesla skulle jag välja dubbfritt om jag bor där det oftast är barmark.TiborBlomhall skrev:Min första elbil var en Nissan Leaf. Med adekvat ljudisolering. Hjälpte inte.
Dubb eller friktion?
Moderator: Redaktion
Re: Dubb eller friktion?
27,8 kWp solceller
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Dubb eller friktion?
Torr is går alldeles utmärkt med dubbdäck. Det enda tillfället när man kan sakna dubb är vid underkylt regn, men det går det också. Min "halaste" upplevelse var på E4 norrut från Huskvarna, så påståendet att det främst är i Norrland man behöver dubbdäck stämmer inte.Remuz skrev:Kör du på is? Välj dubb
Kör du inte på is? Välj friktion
De max 3 dagar om året som man ev kan stöta på is på vägen i Stockholm ser jag till att köra lååååååångsamt eller inte alls. Resten av tiden när det är slask, modd, snö, regn osv är friktion helt ok.
Jag har kört dubbfritt sedan 1988, med undantag av två år när jag körde en begagnad bil som kom med dubbdäck.
De flesta av mina tidigare bilar har saknat både antisladd och antispinn, vissa hade inte ens ABS.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Dubb eller friktion?
Jag bor i Norrbotten, så det blev Hakka 10or.
Vet att de kommer låta fruktansvärt, särskilt i början. Men ser inget alternativ, jag gillar dubb rent generellt men är väl mer av uppfattningen att det egentligen behövs mest i mellersta Sverige där temperaturen pendlar mer kring ett par minusgrader. Tyvärr har vinterväghållningen blivit allt sämre och man saltar när man kan, så back in the days när "salthalka" inte fanns i norrland hade jag absolut kört dubbfritt men nu behövs det tyvärr, om man behöver ha tillgång till bilen alla dagar på året.
Vet att de kommer låta fruktansvärt, särskilt i början. Men ser inget alternativ, jag gillar dubb rent generellt men är väl mer av uppfattningen att det egentligen behövs mest i mellersta Sverige där temperaturen pendlar mer kring ett par minusgrader. Tyvärr har vinterväghållningen blivit allt sämre och man saltar när man kan, så back in the days när "salthalka" inte fanns i norrland hade jag absolut kört dubbfritt men nu behövs det tyvärr, om man behöver ha tillgång till bilen alla dagar på året.
Tesla Model Y Performance
Re: Dubb eller friktion?
Arctic Drifter skrev:Jag bor i Norrbotten, så det blev Hakka 10or.
Vet att de kommer låta fruktansvärt, särskilt i början. Men ser inget alternativ, jag gillar dubb rent generellt men är väl mer av uppfattningen att det egentligen behövs mest i mellersta Sverige där temperaturen pendlar mer kring ett par minusgrader. Tyvärr har vinterväghållningen blivit allt sämre och man saltar när man kan, så back in the days när "salthalka" inte fanns i norrland hade jag absolut kört dubbfritt men nu behövs det tyvärr, om man behöver ha tillgång till bilen alla dagar på året.
Finns andra betydligt mindre bullriga dubbdäck än Hakka iofs. Pratade med han som sköter mina däckbyten och han sa att Hakka visserligen har bästa isskärpan när de är nya så bullrar de väldigt mycket mer än konkurrenterna också.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Dubb eller friktion?
Jo jag vet, men jag gillar hur hakkorna beter sig när man är nära gränsen för släpp. Vissa däck har fäste och sedan inget fäste alls. Jag upplever hakkorna som kommunikatiova på så vis att det givet rätt förutsättningar går att känna när man ligger på gräsen. Nu blir detta första vintern med en Tesla, kommer från BMW tidigare så kan såklart skilja i kombo däck-bil också men för mig var det ett säkert val, ljudnivå nedprioriteradMWall skrev:Arctic Drifter skrev:Jag bor i Norrbotten, så det blev Hakka 10or.
Vet att de kommer låta fruktansvärt, särskilt i början. Men ser inget alternativ, jag gillar dubb rent generellt men är väl mer av uppfattningen att det egentligen behövs mest i mellersta Sverige där temperaturen pendlar mer kring ett par minusgrader. Tyvärr har vinterväghållningen blivit allt sämre och man saltar när man kan, så back in the days när "salthalka" inte fanns i norrland hade jag absolut kört dubbfritt men nu behövs det tyvärr, om man behöver ha tillgång till bilen alla dagar på året.
Finns andra betydligt mindre bullriga dubbdäck än Hakka iofs. Pratade med han som sköter mina däckbyten och han sa att Hakka visserligen har bästa isskärpan när de är nya så bullrar de väldigt mycket mer än konkurrenterna också.
Tesla Model Y Performance
Re: Dubb eller friktion?
Låter dubbdäcken så jäkla mycket i en Tesla när däcken är inkörd? (Dubben har åkt in längre i däcket)?
kör dubbade Hakka 8 med min e-tron och dubben hör jag inte… Däremot hörs det sedvanliga däckljudet lite mer tydligare än med sommardäcken. Men här uppe har vi ofta snö på vägarna vintertid och då spelar det ingen roll vilka däck du har för det går lika tyst oavsett.
Även fast om det skulle låta lite mer så kör jag dubb. Skulle det råka vara is någon gång så kan det vara skillnaden mellan en avåkning eller inte.
Eller än värre. Men jag kör uteslutande i norr och har ofta snö/is upp till fjällen.
kör dubbade Hakka 8 med min e-tron och dubben hör jag inte… Däremot hörs det sedvanliga däckljudet lite mer tydligare än med sommardäcken. Men här uppe har vi ofta snö på vägarna vintertid och då spelar det ingen roll vilka däck du har för det går lika tyst oavsett.
Även fast om det skulle låta lite mer så kör jag dubb. Skulle det råka vara is någon gång så kan det vara skillnaden mellan en avåkning eller inte.
Eller än värre. Men jag kör uteslutande i norr och har ofta snö/is upp till fjällen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Dubb eller friktion?
Förutom skillnaden som man upplever just när man har bytt från sommarhjulen så tänker jag inte på det sen.Nect skrev:Låter dubbdäcken så jäkla mycket i en Tesla när däcken är inkörd? (Dubben har åkt in längre i däcket)?
kör dubbade Hakka 8 med min e-tron och dubben hör jag inte… Däremot hörs det sedvanliga däckljudet lite mer tydligare än med sommardäcken. Men här uppe har vi ofta snö på vägarna vintertid och då spelar det ingen roll vilka däck du har för det går lika tyst oavsett.
Även fast om det skulle låta lite mer så kör jag dubb. Skulle det råka vara is någon gång så kan det vara skillnaden mellan en avåkning eller inte.
Eller än värre. Men jag kör uteslutande i norr och har ofta snö/is upp till fjällen.
Re: Dubb eller friktion?
Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Re: Dubb eller friktion?
Tesla Segeltorp hade i vintras en Model Y med Nokian Friktion R3 och en Model Y med de nya Nokian dubbade 10 EV. Provkörde båda bilarna direkt efter varandra vid två olika tillfällen just för att jämföra skillnad på ljudnivån.
Upplevde att de dubbade 10 EV var förvånansvärt tysta. Märkte väldigt liten skillnad mot R3. (Nu är inte R3 världens tystaste friktionsdäck heller).
Så blir det dubbdäck till vintern provar jag nog de nya 10 EV.
Upplevde att de dubbade 10 EV var förvånansvärt tysta. Märkte väldigt liten skillnad mot R3. (Nu är inte R3 världens tystaste friktionsdäck heller).
Så blir det dubbdäck till vintern provar jag nog de nya 10 EV.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Dubb eller friktion?
tigermann skrev:Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack
De blandar dock in andra hänsyn som partikelutsläpp o dyl. Dubb är alltid säkrast. Svårt att komma ifrån.
Re: Dubb eller friktion?
Inte på asfalt, så nej - dubb är inte alltid säkrast.MWall skrev:tigermann skrev:Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack
De blandar dock in andra hänsyn som partikelutsläpp o dyl. Dubb är alltid säkrast. Svårt att komma ifrån.
Re: Dubb eller friktion?
Jodå. Dubbade däck är i regel bättre på asfalt än nordiska friktionsdäck. Vattenplaning också.Jjkalla skrev:Inte på asfalt, så nej - dubb är inte alltid säkrast.MWall skrev:tigermann skrev:Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack
De blandar dock in andra hänsyn som partikelutsläpp o dyl. Dubb är alltid säkrast. Svårt att komma ifrån.
Re: Dubb eller friktion?
Nej, verkligen inte. Dubbdäck säljer inte jättebra i ex Tyskland.MWall skrev:Jodå. Dubbade däck är i regel bättre på asfalt än nordiska friktionsdäck. Vattenplaning också.Jjkalla skrev:Inte på asfalt, så nej - dubb är inte alltid säkrast.MWall skrev:tigermann skrev:Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack
De blandar dock in andra hänsyn som partikelutsläpp o dyl. Dubb är alltid säkrast. Svårt att komma ifrån.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Dubb eller friktion?
De säljs knappas alls i Tyskland, eftersom de är förbjudna att använda på tyska vägar.Jjkalla skrev:
Nej, verkligen inte. Dubbdäck säljer inte jättebra i ex Tyskland.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Dubb eller friktion?
Nej, de är förbjudna där. Tror inte nordiska friktionsdäck säljer jättebra där heller.Jjkalla skrev:Nej, verkligen inte. Dubbdäck säljer inte jättebra i ex Tyskland.MWall skrev:Jodå. Dubbade däck är i regel bättre på asfalt än nordiska friktionsdäck. Vattenplaning också.Jjkalla skrev:Inte på asfalt, så nej - dubb är inte alltid säkrast.MWall skrev:tigermann skrev:Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack
De blandar dock in andra hänsyn som partikelutsläpp o dyl. Dubb är alltid säkrast. Svårt att komma ifrån.
Re: Dubb eller friktion?
Jag stör mig numera till och med på andras dubbdäck. Det händer titt som tätt vintertid att jag undrar om det är nåt fel på bilen, tills jag inser att det är bilen framför eller bakom som kör med dubbdäck som låter så hemskt.MWall skrev:Det har mer med Tesla att göra än med elbil. Skaffar du en E-Tron så hör du inte så mycket...TiborBlomhall skrev:Man hör varenda liten dubb.
Tro mig, jag har alltid varit ultraortodox dubbdäcksfundamentalist i hela mitt liv - ända tills jag skaffade min första elbil. Efter första vintern med dubbsmatter fick jag ge upp.
Jag skrev så här om min upplevelse: https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/
Det spelar ingen roll att e-tron är knäpptyst för övrigt. Ioniq 5 och e-Golf är också väldigt tysta bilar jämfört med Tesla. Men dubbsmattrandet tränger in ändå. Även om det inte kommer från den egna bilen. Jag kan bara ana hur det skulle låta om man körde med dubbdäck själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dubb eller friktion?
Den här diskussionen återkommer ju då och då och jag tycker att det är rätt intressant hur olika vi uppfattar dubbdäcksljud. Jag har inte dålig hörsel (t.ex så hör jag, mina nära 60 år till trots, fortfarande syrsorna) men ändå så stör jag mig inte det minsta på dubbdäcksljud. Håller med Mati om att jag upplever dubbdäcksljud från andra bilar mer tydligt nu än tidigare, men inte så att jag stör mig på det.
I morse, på väg till jobbet, så lyssnade jag efter vägljud och vindbrus i min model 3 från 2019 och satt och undrade vad det är andra stör sig så mycket på (nej, jag har inte dubbdäck på nu! men jag har billiga sommardäck (Landsail) som de flesta oroar sig för är bullriga). Just de tidiga model 3 ska ju vara så dåligt ljudisolerade, vägljudet ska vara väldigt störande och en massa vindbrus ska höras. Visst, det hörs litegrann av allt det där, men inget som jag jag uppfattar som störande på något sätt. Jag, som lyssnar på klassisk musik de gånger jag lyssnar på musik i bilen, kan göra det med stor behållning, trots att just klassisk musik kan innehålla partier som är väldigt svaga, och just det funkar alldeles utmärkt i Teslan, liksom det gjorde i Zoen, men aldrig funkade i de ICE:r jag hade tidigare. Jag kan föra samtal med de andra i bilen, även de i baksätet, i normal samtalston.
Så jag undrar hur höga krav på ljudisolering andra har egentligen? Ska man få känslan av att man sitter i en ljudisolerad låda, som när man sitter i en inspelningsstudio, där akustiken är lika med 0 och inga som helst ljud tränger in? Är det ett rimligt krav på miljön i en bilkupé?
I morse, på väg till jobbet, så lyssnade jag efter vägljud och vindbrus i min model 3 från 2019 och satt och undrade vad det är andra stör sig så mycket på (nej, jag har inte dubbdäck på nu! men jag har billiga sommardäck (Landsail) som de flesta oroar sig för är bullriga). Just de tidiga model 3 ska ju vara så dåligt ljudisolerade, vägljudet ska vara väldigt störande och en massa vindbrus ska höras. Visst, det hörs litegrann av allt det där, men inget som jag jag uppfattar som störande på något sätt. Jag, som lyssnar på klassisk musik de gånger jag lyssnar på musik i bilen, kan göra det med stor behållning, trots att just klassisk musik kan innehålla partier som är väldigt svaga, och just det funkar alldeles utmärkt i Teslan, liksom det gjorde i Zoen, men aldrig funkade i de ICE:r jag hade tidigare. Jag kan föra samtal med de andra i bilen, även de i baksätet, i normal samtalston.
Så jag undrar hur höga krav på ljudisolering andra har egentligen? Ska man få känslan av att man sitter i en ljudisolerad låda, som när man sitter i en inspelningsstudio, där akustiken är lika med 0 och inga som helst ljud tränger in? Är det ett rimligt krav på miljön i en bilkupé?
Re: Dubb eller friktion?
Till saken hör ju också att det är galet stora variationer på vägljudet baserat på asfalten.Jerker skrev:Den här diskussionen återkommer ju då och då och jag tycker att det är rätt intressant hur olika vi uppfattar dubbdäcksljud. Jag har inte dålig hörsel (t.ex så hör jag, mina nära 60 år till trots, fortfarande syrsorna) men ändå så stör jag mig inte det minsta på dubbdäcksljud. Håller med Mati om att jag upplever dubbdäcksljud från andra bilar mer tydligt nu än tidigare, men inte så att jag stör mig på det.
I morse, på väg till jobbet, så lyssnade jag efter vägljud och vindbrus i min model 3 från 2019 och satt och undrade vad det är andra stör sig så mycket på (nej, jag har inte dubbdäck på nu! men jag har billiga sommardäck (Landsail) som de flesta oroar sig för är bullriga). Just de tidiga model 3 ska ju vara så dåligt ljudisolerade, vägljudet ska vara väldigt störande och en massa vindbrus ska höras. Visst, det hörs litegrann av allt det där, men inget som jag jag uppfattar som störande på något sätt. Jag, som lyssnar på klassisk musik de gånger jag lyssnar på musik i bilen, kan göra det med stor behållning, trots att just klassisk musik kan innehålla partier som är väldigt svaga, och just det funkar alldeles utmärkt i Teslan, liksom det gjorde i Zoen, men aldrig funkade i de ICE:r jag hade tidigare. Jag kan föra samtal med de andra i bilen, även de i baksätet, i normal samtalston.
Så jag undrar hur höga krav på ljudisolering andra har egentligen? Ska man få känslan av att man sitter i en ljudisolerad låda, som när man sitter i en inspelningsstudio, där akustiken är lika med 0 och inga som helst ljud tränger in? Är det ett rimligt krav på miljön i en bilkupé?
I vår MX är det ungefär samma vägbullernivå i 110 med svensk asfalt som det är i 140-150 nere på kontinenten.
Är asfalten lite äldre och spårig så kan man höra ganska stora skillnader i buller genom att köra 2dm off från mittlinjen och slicka sidolinjerna eller mitttlinjen till angränsande fil.
Vad är det jag försöker säja?
Jo att det är mkt svårt att jämföra buller mellan olika däck och bilar ifall man inte testkör på exakt samma ställe, samma dag, samma temperatur, samma motvind osv. Helst ny asfalt där inte det blivit spårigt ännu och placeringen på vägbanan spelar roll.
Re: Dubb eller friktion?
Samma däck(och dimension) och däcktryck också...
Många Teslor rullar med väldigt högt däcktryck, vilket är katastrof för ljudnivå och allmän komfort.
Många Teslor rullar med väldigt högt däcktryck, vilket är katastrof för ljudnivå och allmän komfort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1975
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Dubb eller friktion?
Finns det någon med 3 el Y som ångrat friktionsvalet och skaffat dubb?
Det känns som många dubbdäcksanhängare går för friktion när de skaffar 3&Y
Det känns som många dubbdäcksanhängare går för friktion när de skaffar 3&Y
Haft alla 3/Y
Re: Dubb eller friktion?
Jag har inte kört dubb på 25 år och tycker det funkar riktigt bra när man bor i södra Sverige. Även när jag bodde uppe på gränsen mot Dalarna tyckte jag dubbfritt fungerade bra - man får bara köra med skallen när det är risk för blankis.
Jag fick med dubbdäck till min M3 men dessa ska bytas nu till vintern så att det blir dubbfritt. Kommer till 95% köra söder ut från Stockholm när jag ska köra någonstans och då ser jag ingen större poäng med att ha dubb. Dessutom är det bara strul med dubb när man inte får köra överallt i stockholm med dem.
Jag fick med dubbdäck till min M3 men dessa ska bytas nu till vintern så att det blir dubbfritt. Kommer till 95% köra söder ut från Stockholm när jag ska köra någonstans och då ser jag ingen större poäng med att ha dubb. Dessutom är det bara strul med dubb när man inte får köra överallt i stockholm med dem.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Dubb eller friktion?
Tänk så olika det kan vara… även om du här fastslår fakta (tydligen) så har jag en annan uppfattning. Har ägt och kört eGolf och IQ5, har även provkört eTron och ägt en Tesla 3 2019. Äger nu en Y. Jag kan inte påstå att Teslorna varit märkbart bullrigare än de övriga. Hade faktiskt förväntat mig att IQ5’an skulle vara tystare. Men den lät lika som min nuvarande Y. Kanske t o m att jag (helt subjektivt) upplever Y’n som snäppet tystare.mati skrev:Jag stör mig numera till och med på andras dubbdäck. Det händer titt som tätt vintertid att jag undrar om det är nåt fel på bilen, tills jag inser att det är bilen framför eller bakom som kör med dubbdäck som låter så hemskt.MWall skrev:Det har mer med Tesla att göra än med elbil. Skaffar du en E-Tron så hör du inte så mycket...TiborBlomhall skrev:Man hör varenda liten dubb.
Tro mig, jag har alltid varit ultraortodox dubbdäcksfundamentalist i hela mitt liv - ända tills jag skaffade min första elbil. Efter första vintern med dubbsmatter fick jag ge upp.
Jag skrev så här om min upplevelse: https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/
Det spelar ingen roll att e-tron är knäpptyst för övrigt. Ioniq 5 och e-Golf är också väldigt tysta bilar jämfört med Tesla. Men dubbsmattrandet tränger in ändå. Även om det inte kommer från den egna bilen. Jag kan bara ana hur det skulle låta om man körde med dubbdäck själv.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 737
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Dubb eller friktion?
Skulle aldrig välja dubbdäck, endast och alltid friktion. Svårt att se att 99 % av alla bilar verkligen har behov av dubbdäck. Farit kring och runt Sverige med friktionsdäck utan problem. De enda gångerna med brutalt underkyld väg så gled även bilar med dubbdäcken runt som Bambi på hal is.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Dubb eller friktion?
En modern elbil med ABS, antispinn och antisladd behöver inte dubbdäck IMO.
Kör man däremot en gammal 240 utan alla dessa hjälpsystem så kan det möjligtvis vara en god idé..
Vilka däck man än har så får man anpassa hastigheten till gällande förhållanden…
Minns en gång jag åkte taxi i Sthlm och chauffören körde som om det var sommar i värsta vinterföhållandena. Hörde ABSn jobba frenetiskt vid varje stopp.
Kör man däremot en gammal 240 utan alla dessa hjälpsystem så kan det möjligtvis vara en god idé..
Vilka däck man än har så får man anpassa hastigheten till gällande förhållanden…
Minns en gång jag åkte taxi i Sthlm och chauffören körde som om det var sommar i värsta vinterföhållandena. Hörde ABSn jobba frenetiskt vid varje stopp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Dubb eller friktion?
Nope, men ett par nivåer högre än i M3 önskar jag, men lite avis på dig ändå som tycker den är ok.Jerker skrev:Den här diskussionen återkommer ju då och då och jag tycker att det är rätt intressant hur olika vi uppfattar dubbdäcksljud. Jag har inte dålig hörsel (t.ex så hör jag, mina nära 60 år till trots, fortfarande syrsorna) men ändå så stör jag mig inte det minsta på dubbdäcksljud. Håller med Mati om att jag upplever dubbdäcksljud från andra bilar mer tydligt nu än tidigare, men inte så att jag stör mig på det.
I morse, på väg till jobbet, så lyssnade jag efter vägljud och vindbrus i min model 3 från 2019 och satt och undrade vad det är andra stör sig så mycket på (nej, jag har inte dubbdäck på nu! men jag har billiga sommardäck (Landsail) som de flesta oroar sig för är bullriga). Just de tidiga model 3 ska ju vara så dåligt ljudisolerade, vägljudet ska vara väldigt störande och en massa vindbrus ska höras. Visst, det hörs litegrann av allt det där, men inget som jag jag uppfattar som störande på något sätt. Jag, som lyssnar på klassisk musik de gånger jag lyssnar på musik i bilen, kan göra det med stor behållning, trots att just klassisk musik kan innehålla partier som är väldigt svaga, och just det funkar alldeles utmärkt i Teslan, liksom det gjorde i Zoen, men aldrig funkade i de ICE:r jag hade tidigare. Jag kan föra samtal med de andra i bilen, även de i baksätet, i normal samtalston.
Så jag undrar hur höga krav på ljudisolering andra har egentligen? Ska man få känslan av att man sitter i en ljudisolerad låda, som när man sitter i en inspelningsstudio, där akustiken är lika med 0 och inga som helst ljud tränger in? Är det ett rimligt krav på miljön i en bilkupé?
27,8 kWp solceller