Dragkroksadapter

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Jagu
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 jun 2022 17:23

Dragkroksadapter

Inlägg av Jagu »

Har fått drag monterat på min MYP och upptäckte att min nuvarande 13-7 pols adapter (från WV) för elkontakten inte går att använda eftersom den tar i plasten runt kroken när man ska vrida runt den. Någon som vet en adapter som passar? Helst från Jula, Clas eller liknande så man slipper beställa.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dragkroksadapter

Inlägg av mikebike »

Jagu skrev:
Har fått drag monterat på min MYP och upptäckte att min nuvarande 13-7 pols adapter (från WV) för elkontakten inte går att använda eftersom den tar i plasten runt kroken när man ska vrida runt den. Någon som vet en adapter som passar? Helst från Jula, Clas eller liknande så man slipper beställa.
Jag kapade bort allt på utsidan av min adapter.
20220510_162212.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Dragkroksadapter

Inlägg av PapaM »

Samma problem för mig. Jag kapade också bort den där ”läppen” på min adapter och då funkar det. Dock blir det knepigare när man ska koppla på nåt utan adapter. Gick bet på att ansluta en nyare båttrailer i somras så jag har ett servicebesök inbokat nästa vecka. Förhoppningsvis kan dom justera anslutningen.
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Dragkroksadapter

Inlägg av Syncronauten »

Jagu skrev:
Har fått drag monterat på min MYP och upptäckte att min nuvarande 13-7 pols adapter (från WV) för elkontakten inte går att använda eftersom den tar i plasten runt kroken när man ska vrida runt den. Någon som vet en adapter som passar? Helst från Jula, Clas eller liknande så man slipper beställa.
Är det lös kabel på släpet så kan man köpa en med 7pol på släpsidan och 13 pol på bilsidan.
Finns tex. på Biltema https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000035431.
Men den rekommenderas inte till model 3 då kontakten är så lång och kan ta i backen.
Användarvisningsbild
MickeY
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 aug 2022 21:42

Re: Dragkroksadapter

Inlägg av MickeY »

Hej, jag har tyvärr samma erfarenhet på min MY, Tesla behöver se över installation av draget då det inte alltid fungerar att vi har anpassade adaptrar. Hyr man släp så är det många gånger 13-poligt direkt och då blir det svårt.
Jag sågade bort lite plast i underkant av öppningen så det nu går att med mindre våld vrida rätt kontakten, inte optimalt men funkar. Sedan är ju luckan lite meckig att hantera när man skall ha drag osv.

Allt gott,
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Dragkroksadapter

Inlägg av Ilduce77 »

Syncronauten skrev:
Jagu skrev:
Har fått drag monterat på min MYP och upptäckte att min nuvarande 13-7 pols adapter (från WV) för elkontakten inte går att använda eftersom den tar i plasten runt kroken när man ska vrida runt den. Någon som vet en adapter som passar? Helst från Jula, Clas eller liknande så man slipper beställa.
Är det lös kabel på släpet så kan man köpa en med 7pol på släpsidan och 13 pol på bilsidan.
Finns tex. på Biltema https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000035431.
Men den rekommenderas inte till model 3 då kontakten är så lång och kan ta i backen.
Bind ihop en del av kabeln med ett buntband.. Så håller den sig uppe.. :)
Skriv svar