Som sagt, man har ett fungerande system för passagerarklassificering för passagerarstolen fram i usa. Det har alla bilar som säljs på us-marknaden.agehall skrev:Svårt att säga. Kan vara rent mekaniskt - om trycket från lasten fördelas dåligt av sätet så kanske den blir väldigt känslig på ett ställe men inte andra.
Har märkt att bilen inte gillar när jag lägger datorväskan i baksätet. En hundbur över ena sidan samt mittsätet bak funkar dock utan problem, så det tycker jag pekar på att den inte känner av jämt fördelad last lika väl som en punktlast.
Påminnelse om säkerhetsbälte när baksätet är nedfällt
Moderator: Redaktion
Re: Påminnelse om säkerhetsbälte när baksätet är nedfällt
Re: Påminnelse om säkerhetsbälte när baksätet är nedfällt
Fullt möjligt - allt jag säger är att det finns god anledning att tro att det är en analog sensor i sätena.
Alla bilar jag har haft har av och till haft liknande problem, så jag skulle inte säga att detta är unikt för Tesla. Vill minnas att Passat:en jag hade för ett antal år sedan var ännu känsligare.
Alla bilar jag har haft har av och till haft liknande problem, så jag skulle inte säga att detta är unikt för Tesla. Vill minnas att Passat:en jag hade för ett antal år sedan var ännu känsligare.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Påminnelse om säkerhetsbälte när baksätet är nedfällt
Antagligen också digitala då eftersom även vw vet hur man gör ett fungerande system.agehall skrev:Fullt möjligt - allt jag säger är att det finns god anledning att tro att det är en analog sensor i sätena.
Alla bilar jag har haft har av och till haft liknande problem, så jag skulle inte säga att detta är unikt för Tesla. Vill minnas att Passat:en jag hade för ett antal år sedan var ännu känsligare.
Många bilar har bilbältespåminnelse i baksätet utan sensorer. Man presenterar bara för föraren vilka bälten som används i baksätet.
Re: Påminnelse om säkerhetsbälte när baksätet är nedfällt
Jag vet inte om jag tyckte de fungerade bättre - snarare sämre eftersom de var mycket känsligare.
Om man väljer att implementera avkänningen med digitala eller analoga sensorer spelar egentligen ingen som helst roll. Analoga borde vara dyrare men ger större möjligheter att justera saker så de borde vara överlägsna när det gäller just avkänning om någon sitter i sätet.
Dock är det inte själva sensorn som är nyckeln här - det är hur hela systemet jobbar tillsammans. Du kan ju ha en analog sensor som ger 70% utslag och sedan väljer du i mjukvara att ignorera det eftersom du kräver 71% utslag där för att tolka det som att någon sitter på sätet. Har du en digital sensor blir det någon mekanisk lösning som antingen ger på eller av. Båda lösningarna kan göras likvärdiga om man vill.
Om man väljer att implementera avkänningen med digitala eller analoga sensorer spelar egentligen ingen som helst roll. Analoga borde vara dyrare men ger större möjligheter att justera saker så de borde vara överlägsna när det gäller just avkänning om någon sitter i sätet.
Dock är det inte själva sensorn som är nyckeln här - det är hur hela systemet jobbar tillsammans. Du kan ju ha en analog sensor som ger 70% utslag och sedan väljer du i mjukvara att ignorera det eftersom du kräver 71% utslag där för att tolka det som att någon sitter på sätet. Har du en digital sensor blir det någon mekanisk lösning som antingen ger på eller av. Båda lösningarna kan göras likvärdiga om man vill.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Påminnelse om säkerhetsbälte när baksätet är nedfällt
Eller så har man inga sensorer alls utan ett passivt system.
Men jag tror du är förklaringen på spåret varför man inte använder systemet för framstol även i baksätet. Kostnaden.
Men jag tror du är förklaringen på spåret varför man inte använder systemet för framstol även i baksätet. Kostnaden.
Re: Påminnelse om säkerhetsbälte när baksätet är nedfällt
Även passiva system har sensorer. Det går inte att konstruera denna typ av system helt utan sensor.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Påminnelse om säkerhetsbälte när baksätet är nedfällt
Ett passivt system, som t.ex. finns i min Volvo har inga sensorer i sitsarna utan berättar för föraren vilka bälten som används i baksätet efter bakdörrarna öppnats. Det varnar också om ett bälte kopplas loss under färd.agehall skrev:Även passiva system har sensorer. Det går inte att konstruera denna typ av system helt utan sensor.
Re: Påminnelse om säkerhetsbälte när baksätet är nedfällt
Så det har alltså sensorer.
En sensor är ju bara något som rapporterar ett mätvärde av något slag. Vad den mäter och hur spelar ingen roll - det är fortfarande en sensor. Ska du ha någonting som reagerar på någon form av händelse eller tillstånd finns det en sensor i systemet. Kanske inte 100% mekaniska system - där tror jag inte man pratar om sensorer, men så fort det är någon form av elektronik involverad så finns det en sensor med i bilden om systemet ska reagera på något som sker i verkligheten.
En sensor är ju bara något som rapporterar ett mätvärde av något slag. Vad den mäter och hur spelar ingen roll - det är fortfarande en sensor. Ska du ha någonting som reagerar på någon form av händelse eller tillstånd finns det en sensor i systemet. Kanske inte 100% mekaniska system - där tror jag inte man pratar om sensorer, men så fort det är någon form av elektronik involverad så finns det en sensor med i bilden om systemet ska reagera på något som sker i verkligheten.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Påminnelse om säkerhetsbälte när baksätet är nedfällt
Visst. Sensorer inne i bälteslåsen. Påverkas inte av vad som placeras på dynan. Berättar om det används eller inte. Slutsatsen får man dra själv.agehall skrev:Så det har alltså sensorer.
En sensor är ju bara något som rapporterar ett mätvärde av något slag. Vad den mäter och hur spelar ingen roll - det är fortfarande en sensor. Ska du ha någonting som reagerar på någon form av händelse eller tillstånd finns det en sensor i systemet. Kanske inte 100% mekaniska system - där tror jag inte man pratar om sensorer, men så fort det är någon form av elektronik involverad så finns det en sensor med i bilden om systemet ska reagera på något som sker i verkligheten.