Hur lång är typ-2-kabeln som levereras med MYP?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
WindMaster
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 maj 2022 10:58

Hur lång är typ-2-kabeln som levereras med MYP?

Inlägg av WindMaster »

Hur lång är typ-2-kabeln som levereras med MYP? Funderar på hur jag skall lösa hemmaladdningen inför leverans av min MYP. Laddbox med fast kabel, eller kan jag använda kabeln som kommer med bilen? Beror på hur lång den är. Därav frågan.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur lång är typ-2-kabeln som levereras med MYP?

Inlägg av mikebike »

WindMaster skrev:
Hur lång är typ-2-kabeln som levereras med MYP? Funderar på hur jag skall lösa hemmaladdningen inför leverans av min MYP. Laddbox med fast kabel, eller kan jag använda kabeln som kommer med bilen? Beror på hur lång den är. Därav frågan.
Den bör vara 4 meter. Min kabel räcker inte om jag parkerar med fronten mot laddstolpen. (MYLR)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Hur lång är typ-2-kabeln som levereras med MYP?

Inlägg av acorn »

mikebike skrev:
WindMaster skrev:
Hur lång är typ-2-kabeln som levereras med MYP? Funderar på hur jag skall lösa hemmaladdningen inför leverans av min MYP. Laddbox med fast kabel, eller kan jag använda kabeln som kommer med bilen? Beror på hur lång den är. Därav frågan.
Den bör vara 4 meter. Min kabel räcker inte om jag parkerar med fronten mot laddstolpen. (MYLR)
Har inte kollat hur lång min är men når till laddboxen om jag ställer den ca 70 cm från väggen och då ligger sladden på marken efteråt. Gissningsvis skulle jag säga att den är 5 meter
Användarvisningsbild
mro
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 maj 2022 20:27

Re: Hur lång är typ-2-kabeln som levereras med MYP?

Inlägg av mro »

WindMaster skrev:
Hur lång är typ-2-kabeln som levereras med MYP? Funderar på hur jag skall lösa hemmaladdningen inför leverans av min MYP. Laddbox med fast kabel, eller kan jag använda kabeln som kommer med bilen? Beror på hur lång den är. Därav frågan.
416cm 8-)
edit Mennekes blå 32A
Senast redigerad av mro, redigerad totalt 2 gång.
Model Y Performance Pearl White/Black 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur lång är typ-2-kabeln som levereras med MYP?

Inlägg av jonasl »

Verkar vara slumpmässigt, jag hade 4.5 meter med Model 3 men fick en 7-meters med Model Y (LR). Båda var blåa Mennekes-kablar, 32A. Skulle nästan hellre ha en 16A-kabel, den här är riktigt tjock och bynglig att hantera.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Hur lång är typ-2-kabeln som levereras med MYP?

Inlägg av wannabee »

Är inte säker på hur lång min är, men den är blå och räcker från ladduttaget på bilen fram till fronten och förbi hela fronten till höger sida av fronten, så den verkar ganska lång. model YLR
Användarvisningsbild
Melk3r
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 jan 2022 08:11

Re: Hur lång är typ-2-kabeln som levereras med MYP?

Inlägg av Melk3r »

hej
den jag fick med är svinlång. 7 meter något.
men kollegan fick en på 4 meter så känns lite olika.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hur lång är typ-2-kabeln som levereras med MYP?

Inlägg av Jeppe_E »

jonasl skrev:
Verkar vara slumpmässigt, jag hade 4.5 meter med Model 3 men fick en 7-meters med Model Y (LR). Båda var blåa Mennekes-kablar, 32A. Skulle nästan hellre ha en 16A-kabel, den här är riktigt tjock och bynglig att hantera.

Anledningen till 32A är att bilen kan ta 32A 1-fas med Typ-2. Så hade Tesla bara levererat 16A-sladdar så hade den begränsat laddningen från 7,4 kW till 3,7 kW.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar