Självrisk på lånebil fortfarande galen

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av malmer »

Hade vår M3 inne på garantireparation för ett tag sen och fick lånebil. Med en självrisk på 25000:-. Vad jag förstått så har de fått kritik för detta men är fortfarande oförändrat.

Kan fatta det på självorsakad vagnskada, men för stenskott, vilt och skadegörelse fortfarande inte ha nedsatt självrisk är ju vansinne. Speciellt då de tar väldigt lång tid på sig att fixa saker. De har säkert själva självriskreduktion på sådana skador i sin egna försäkring på lånebilen.

Får mig att bli nervös över mitt kommande Model Y-ägande (väntar på leverans). Tänk om det är något större fabriksfel på den? Då ska man kör runt en sliten gammal model 3-lånebil i tre-fyra månader och oroa sig för stenskott som man får pröjsa en 8000 spänn eller vad det kostar att byta rutan utan försäkring. Eller att nån hjort bestämmer sig för att hoppa ut på vägen. Saker som täcks bra av en vanlig vettig försäkring. När hela anledningen att man kör runt lånebilen är att Tesla är sämst på att producera reservdelar. Även till helt nya bilar.

Kan man extra-försäkra sig mot sånt på en lånebil? Vad skulle det kosta?

Röv ändå att man ska behöva ens oroa sig och tänka på sånt här. Hur mycket skulle det egentligen göra för deras bottom line att ha lite vettigare villkor på lånebilarna? Jämfört med den långsiktiga kostnaden för varumärket av dålig kundupplevelse.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av Tellus »

Ja det låter illa.
Undra om ens egna försäkringsbolag kan täcka eventuella merkostnader (som tesla borde stå för)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av Legato »

Stenskott är nog nära noll risk att behövs betala självrisk för.

Teslas lånebilar har de usel koll på. Har nog aldrig haft en som inte är ordentligt repig och skitig. I "protokollet" syns inget, och ingen kontroll verkar ske när de lämnas tillbaka.

Sist fick jag nordiska vinterdäck mitt i sommaren. Livsfarligt vid regn... Sa till dem när jag lämnade tillbaka och fick ett trött "vi hinner inte byta" tillbaka.

Självrisken är nog bara aktuell om det faktiskt sker en olycka eller om man får en rejäl buckla eller dylikt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av Jwe »

Lånebil:
I Göteborg ingen kontroll före eller efter och deras kommentar: "bilen sliten, vi vet….."
I Malmö noggranna med protokoll o inspektion före o efter, min kommentar bilen lika sliten som den i Gbg.

Om det händer något är de säkert lika noggrann på båda orterna.
Någon med erfarenhet?
Bra med lånebil/ar när de man äger behöver åka in som jojo men inte kommer ut på månader och troligen behövs en "tröskel" så att lånebilarna inte misshandlas men det känns inte bekvämt att dels inte ha sin egen bil och därtill ev. belastas tungt ekonomiskt om det händer något.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av Legato »

Jwe skrev:
Lånebil:
I Göteborg ingen kontroll före eller efter och deras kommentar: "bilen sliten, vi vet….."
I Malmö noggranna med protokoll o inspektion före o efter, min kommentar bilen lika sliten som den i Gbg.

Om det händer något är de säkert lika noggrann på båda orterna.
Någon med erfarenhet?
Bra med lånebil/ar när de man äger behöver åka in som jojo men inte kommer ut på månader och troligen behövs en "tröskel" så att lånebilarna inte misshandlas men det känns inte bekvämt att dels inte ha sin egen bil och därtill ev. belastas tungt ekonomiskt om det händer något.
Bra poäng, kan såklart skilja från SC till SC.

Mina erfarenheter är enbart från Upplands Väsby och Segeltorp.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av bjornnilsson »

Legato skrev:

Sist fick jag nordiska vinterdäck mitt i sommaren. Livsfarligt vid regn... Sa till dem när jag lämnade tillbaka och fick ett trött "vi hinner inte byta" tillbaka.
Det råkar inte vara en model S hos Tesla i Umeå? Fick en sådan som lånebil i somras, rullade då med Sottozero.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av mans71 »

Absurd självrisk. Det är lite skillnad nu jämfört med förr då Tesla ville låna ut P-modeller så att man skulle bli sugen på att byta bil. Sist fick jag en chill-mode-strypt model 3 som förutom att kännas trött toppade 140. Man blev ju inte direkt sugen på en sån efter det lånet.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av Jwe »

mans71 skrev:
Absurd självrisk. Det är lite skillnad nu jämfört med förr då Tesla ville låna ut P-modeller så att man skulle bli sugen på att byta bil. Sist fick jag en chill-mode-strypt model 3 som förutom att kännas trött toppade 140. Man blev ju inte direkt sugen på en sån efter det lånet.
Tesla framstår som helt olika företag om man jämför "då" och "nu" vad gäller det mesta.
Den orubbade optimismen om framtida prestationer kvarstår dock, alltid något gott ändå, om de levererar dvs.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av MWall »

mans71 skrev:
Absurd självrisk. Det är lite skillnad nu jämfört med förr då Tesla ville låna ut P-modeller så att man skulle bli sugen på att byta bil. Sist fick jag en chill-mode-strypt model 3 som förutom att kännas trött toppade 140. Man blev ju inte direkt sugen på en sån efter det lånet.

Senaste (sista?) gången jag hade lånebil fick jag en Model 3 som inte var i chill. Annars är det ju legio nuförtiden.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av agehall »

Hade en M3LR med FSD och performance boost som lånebil från Upplands Väsby för någon vecka sedan. Håller med om att självrisken är rätt hög, men jag fick uppfattningen av att om man inte gör något riktigt korkat så är det inget man behöver bry sig om.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av malmer »

agehall skrev:
Hade en M3LR med FSD och performance boost som lånebil från Upplands Väsby för någon vecka sedan. Håller med om att självrisken är rätt hög, men jag fick uppfattningen av att om man inte gör något riktigt korkat så är det inget man behöver bry sig om.
Svårt att påverka jättemycket själv om man får stenskott eller inte. Visst, man kan hålla lite extra avstånd till bilen framför och så. Men är fortfarande rätt mycket slumpartat.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av taliz »

Du kommer inte få betala 25k för ett stenskott. :D
Är du klumpig och brukar köra på saker så visst, då kan det kosta. Kanske kolla om du kan fixa nån extra hyrbilsförsäkring? Har för mig jag tog det på mitt norwegian-kort när jag hyrde bilar längre perioder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av tigermann »

Legato skrev:
Stenskott är nog nära noll risk att behövs betala självrisk för.

Teslas lånebilar har de usel koll på. Har nog aldrig haft en som inte är ordentligt repig och skitig. I "protokollet" syns inget, och ingen kontroll verkar ske när de lämnas tillbaka.

Sist fick jag nordiska vinterdäck mitt i sommaren. Livsfarligt vid regn... Sa till dem när jag lämnade tillbaka och fick ett trött "vi hinner inte byta" tillbaka.

Självrisken är nog bara aktuell om det faktiskt sker en olycka eller om man får en rejäl buckla eller dylikt.
Dom behöver å andra sidan inte byta hjul själva, det finns massor med företag som livnär sig på det.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av Tellus »

Legato skrev:

Sist fick jag nordiska vinterdäck mitt i sommaren. Livsfarligt vid regn... Sa till dem när jag lämnade tillbaka och fick ett trött "vi hinner inte byta" tillbaka.
viewtopic.php?f=8&t=30561
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av agehall »

taliz skrev:
Du kommer inte få betala 25k för ett stenskott. :D
Är du klumpig och brukar köra på saker så visst, då kan det kosta. Kanske kolla om du kan fixa nån extra hyrbilsförsäkring? Har för mig jag tog det på mitt norwegian-kort när jag hyrde bilar längre perioder.
Funderar på om en ”vanlig” hyrbilsförsäkring täcker lånebil. Jag måste sätta mig och lusläsa den jag har om den skulle ta självrisken eller inte. Det brukar vara en hel del klausuler som man inte alltid tänker på i de där försäkringarna och det här är ju inte riktigt samma sak som när man hyr från en vanlig uthyrare.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av taliz »

agehall skrev:
taliz skrev:
Du kommer inte få betala 25k för ett stenskott. :D
Är du klumpig och brukar köra på saker så visst, då kan det kosta. Kanske kolla om du kan fixa nån extra hyrbilsförsäkring? Har för mig jag tog det på mitt norwegian-kort när jag hyrde bilar längre perioder.
Funderar på om en ”vanlig” hyrbilsförsäkring täcker lånebil. Jag måste sätta mig och lusläsa den jag har om den skulle ta självrisken eller inte. Det brukar vara en hel del klausuler som man inte alltid tänker på i de där försäkringarna och det här är ju inte riktigt samma sak som när man hyr från en vanlig uthyrare.
I Malmö var det som sagt AVIS som hanterade det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av chaffis75 »

Wow, jag tyckte 7000 kr på vw var mycket när man har lånebil.. Där kan man dock köpa sig fri från självrisken för 210 kr.. (vet inte om de är dygn eller tillfälle?)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Wikblom
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 jan 2022 09:17
Ort: Skövde

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av Wikblom »

Jag ledsnade ur rätt så hårt på en process som vi haft med Tesla (de löste allt superbra till slut..) där jag fick stryka punkter i deras lånebilsavtal och bilägga mitt försäkringsbrev med samtliga punkter och självrisker.

OM försäkringen hade behövt nyttjas är jag dock lite fundersam på hur de hade löst det..

Men åter igen, bra löst. Men jag fick en himla sliten MS som lånebil.
Tesla MYLR -22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av Legato »

bjornnilsson skrev:
Legato skrev:

Sist fick jag nordiska vinterdäck mitt i sommaren. Livsfarligt vid regn... Sa till dem när jag lämnade tillbaka och fick ett trött "vi hinner inte byta" tillbaka.
Det råkar inte vara en model S hos Tesla i Umeå? Fick en sådan som lånebil i somras, rullade då med Sottozero.
Nix en trea i Segeltorp med Hakkapelitta.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av DanneB »

25000kr gäller även när man ska provköra en Tesla, enligt vad fick höra av en säljare som pratade med en kund.
Detta om man är orsaken till olyckan.
Bra sista ord, innan kunden ska åka iväg på en provtur. :shock: :D
Tesla Model S 90D
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av Fredrik j »

Rimligen är det ju en risk bilhandlaren skulle kunna stå för vid provkörning. Ofta är det ju säljaren som vill att man ska provköra. Så brukar det vara och så var det även när jag provkörde tesla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av mati »

Kanske en dum fråga, men var nånstans framgår det vad man har för självrisk på en lånebil? Jag har aldrig ens funderat på det.
Jag fick en Audi Q2 som lånebil en gång, när jag körde e-tron. Den bilen tog sambon och åkte till Köpenhamn med. Tillbaka kom hon med en parkeringsskada, som hon enligt egen utsago inte hade en aning om hur den hade uppstått. Jag var inte med, jag kan inte uttala mig hur det gick till.
Hon sa i alla fall ingenting till mig i början, och skadan upptäcktes av verkstaden inte förrän några dagar efter att bilen hade lämnats tillbaka. De ringde och frågade vad det var för skada, men jag visste ju ingenting alls. Vadå skada??? Pinsamt. Jag behövde hursomhelst aldrig betala nånting. Bortsett från att jag skämdes våldsamt. Vet ej om de bara var snälla mot mig eller om det är så det brukar funka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Kanske en dum fråga, men var nånstans framgår det vad man har för självrisk på en lånebil? Jag har aldrig ens funderat på det.
Jag fick en Audi Q2 som lånebil en gång, när jag körde e-tron. Den bilen tog sambon och åkte till Köpenhamn med. Tillbaka kom hon med en parkeringsskada, som hon enligt egen utsago inte hade en aning om hur den hade uppstått. Jag var inte med, jag kan inte uttala mig hur det gick till.
Hon sa i alla fall ingenting till mig i början, och skadan upptäcktes av verkstaden inte förrän några dagar efter att bilen hade lämnats tillbaka. De ringde och frågade vad det var för skada, men jag visste ju ingenting alls. Vadå skada??? Pinsamt. Jag behövde hursomhelst aldrig betala nånting. Bortsett från att jag skämdes våldsamt. Vet ej om de bara var snälla mot mig eller om det är så det brukar funka.
En parkeringsskada på en Audi är ju kanske en bagatell för en audiverkstad. Blandar man ens in ett försäkringsbolag tro?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av Jerker »

Skriver man på papper när man provkör en bil? Det har jag aldrig gjort. De brukar fota av legitimationen men inget annat. Har man inte skrivit på nåt avtal kan man väl knappast bli skyldig till att betala nån självrisk.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Självrisk på lånebil fortfarande galen

Inlägg av Hok »

Jerker skrev:
Skriver man på papper när man provkör en bil? Det har jag aldrig gjort. De brukar fota av legitimationen men inget annat. Har man inte skrivit på nåt avtal kan man väl knappast bli skyldig till att betala nån självrisk.
På mindre orter har jag inte heller skrivit på papper men några gånger när jag provkört bil i Stockholm så har jag fått skriva på och blivit upplyst om självrisken.
Skriv svar