Sprucken vindruta

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Sprucken vindruta

Inlägg av Luma »

Hej

Min vindruta fick en stor spricka efter ett stenskott häromdagen.
Kontakt med Tesla: vi byter inte längre några vindrutor. Vänd dig till en glasfirma.

Kontakt med Carglas: Vi kan byta din vindruta men vet inte när vi får hem någon. Vi sätter upp dig på vår väntelista. Vi kan dock inte göra kalibreringen utan den måste Tesla göra.

Hmm.

Någon som annan som fått sin vindruta språckt?
Hur har ni i så fall löst det?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av Elix747 »

Har bytt min på Carglass. De gjorde även kalibrering. Men som jag förstod det så hade inte alla Carglass möjlighet till kalibrering av Tesla.
Jag fick vänta ca 1 månad på en vindruta. Jag var nöjd med den Carglass-verkstad som jag besökte. Tyvärr har jag fått ett nytt stenskott igen så det blir en ny resa till Carglass.

Tesla sade ty du kunde byta ruta men de är inte kopplade till försäkringsbolagen. Så då får man betala full och sedan driva det mot försäkringsbolaget. Inte smidigt.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av tommyd »

Luma skrev:
Hej

Min vindruta fick en stor spricka efter ett stenskott häromdagen.
Kontakt med Tesla: vi byter inte längre några vindrutor. Vänd dig till en glasfirma.

Kontakt med Carglas: Vi kan byta din vindruta men vet inte när vi får hem någon. Vi sätter upp dig på vår väntelista. Vi kan dock inte göra kalibreringen utan den måste Tesla göra.

Hmm.

Någon som annan som fått sin vindruta språckt?
Hur har ni i så fall löst det?
Vad är en "kalibrering" och varför görs den inte av samma personer som byter rutan? Ska man bogsera bilen till Tesla efter att rutan är bytt hos glasfirman eller vadå? Låter bättre att göra allt på samma plats isf.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av tigermann »

I instruktionsboken hittar du hur du kalibrerar kamerorna.

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... E0EC2.html
Model 3 måste manövrera med precision när Autopilotfunktioner används. Innan vissa funktioner kan användas för första gången eller efter vissa typer av servicereparationer, måste därför kamerorna genomföra en självkalibreringsprocess. För din bekvämlighet visar pekskärmen förloppsindikator.

När kalibreringen är avslutad är Autopilotfunktionerna tillgängliga för användning. Kalibreringen slutförs efter ungefär 32–40 km körning men det kan variera beroende på omgivning och vägförhållanden. Om du kör på raka, flerfiliga vägar (såsom en motorväg) med tydliga vägmarkeringar (i både din egen och intilliggande filer) kan kalibreringen slutföras snabbare. Kontakta Tesla om din Model 3 inte har slutfört kalibreringsprocessen efter 160 km körning.

Om en kamera har avlägsnats från platsen den kalibrerades på (om till exempel kameran eller vindrutan bytts ut), måste kalibreringen tas bort. Gör det genom att trycka på Reglage > Service > Kamerakalibrering > Ta bort kalibrering. När kalibreringen är borttagen utför Model 3 kalibreringen igen. Ta bort kalibrering är ofta till hjälp när du ska kalibrera om kamerorna men det löser inte alla kamera- och sensorproblem.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av Walkmann »

Kalibreringen sköter sig självt, inget dom behöver göra.
Den startar du när du kör därifrån med nya rutan.
Skriv svar