Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Westtech
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mar 2020 16:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Westtech »

Donk skrev:
Jag valde mellan just en iX3 och en bakhjulsdriven Y till min fru. Brydde mig inte så mycket om prestanda och räckvidd då det blir nån form av andrabil. Lockades av klassisk BMW med hög kvalitetskänsla, bra komfort och lite mer ”vanlig bil-känsla”. Men efter att jag provsuttit en demobil så tappade jag intresset helt. Kändes så otroligt omodern både inuti och utanpå, inget smart utnyttjande av utrymme, trist infotainmentsystem, onödig startknapp osv. Och faktiskt inte heller bättre kvalitetskänsla i inredning el klädsel än Teslan. Blev inte ens en provkörning för min del.

Det här är självklart en helt subjektiv bedömning och det verkar vara många som är väldigt nöjda så det är säkert en bra bil. Gissar att jag blivit Teslafierad under åren…

Blev en vit MY utan extrautrustning. Lite trist komplement till min vita MYP men efter en rejäl utvärdering hittade jag faktiskt inget bättre (med hyfsad lev-tid). Får väl foliera den ena så man tar rätt bil på morgonen Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
:)
Vi kom fram till samma slutsats. En svart MY RWD beställd som andrabil och komplement till min svarta MYP.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av taliz »

För 500k hade det varit en utmärkt "slit och släng"-bil. Tesla är ju riktigt bra som "appliance".
Så här ser prisläget ut i resten av EU. Flera av dessa har sedan olika former av bonus som sänker priset ytterligare.
Sverige är alltså galet dyrt. Kan spara ett par hundra tusen på att importera.

Priser i EU:
Belgien 49990 EUR
Tjeckien 1585090 Kč
Danmark 449990 DKK
Tyskland 53990 EUR
Estland 41990 EUR(exkl VAT)
Grekland 53990 EUR
Spanien 51200 EUR
Frankrike 49990 EUR
Kroatien 457490 kn
Ungern 24499900 Ft
Irland 59490 EUR
Island 7599900 kr
Italien 49900 EUR
Lettland 41990 EUR(exkl VAT)
Litauen 41990 EUR(exkl VAT)
Luxemburg 49900 EUR
Nederländerna 49900 EUR
Österrike 56190 EUR
Polen 284.990 zł
Portugal 49900 EUR
Rumänien 55990 EUR
Slovakien 41990 EUR(exkl VAT)
Slovenien 55990 EUR
Schweiz 55980 CHF
Finland 59990 EUR
UK 51990 GBP
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av FlyingBlue »

Vill man ha en annan orelevant siffra så kostar den i Sverige 44 500 Euro före VAT och efter miljöbilsavdrag :o
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av taliz »

FlyingBlue skrev:
Vill man ha en annan orelevant siffra så kostar den i Sverige 44 500 Euro före VAT och efter miljöbilsavdrag :o
Huh? Nästan alla priser ovan är inkl VAT.
De är också exkl bonus.
Dvs i vissa fall är priserna neråt 40k euro netto.
Skulle vi dra av VAT så neråt 30k euro.
Återigen, Sverige är sinnessjukt dyrt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
RakingPanda
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 sep 2022 09:30

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av RakingPanda »

Verkar byggas i Berlin om man ska tro på detta:
PNG-bild.png
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Andersen »

RakingPanda skrev:
Verkar byggas i Berlin om man ska tro på detta:
Specen matchar fortfarande bara den som nu byggs i Kina, som nu är uppe i drygt 20 000 bilar i veckan. Jag garanterar att den bil du nu kan beställa kommer komma därifrån. Vad ska annars Shanghai göra med all kapacitet?

Dessutom, RWD med 4680? När det var tal om en SR Y från Berlin handlade det om en med BYD Blade-batterier, alltså LFP! Det är inte 4680. Men även OM det skulle vara så, så kommer det 1. ta tid att rampa upp produktionen och 2. ta ännu längre tid att rampa upp 4680-produktionen.

Möjligen kommer det byggas enstaka provexemplar i Berlin i år, men inte mer.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Hmpftfhdns »

kaffekoko skrev:
Rejält mycket längre räckvidd? Typ 3 mil eller något. Y har betydligt större innerutrymmen och bagageutrymmen. Och passar bättre som familjebil. 3-series (och c-klasse på mb) är för små för många familjer. Känns även betydligt säkrare kort med Y än bmw´s trevande ;) försök på att göra elbil då tesla gjort elbilar så länge. Skulle även tro att Teslan håller sitt andrahandsvärde bättre. Har inte koll på ix3 specifikt men bmw brukar vara rätt nakna basutrustade så priset brukar springa iväg rejält. SuC-nätverket är också en trevlig fördel för tesla. Men bra att Tesla börjar få konkurrens .. gynnar alla.
Just med iX3 har BMW kört Teslavarianten med förvalt massa utrustning. Testade att utrusta en X3 med minsta bensinmotorn till samma nivå som iX3 grundutförande — då landar den på 663kkr så rätt mycket extrautrustning i iX3. Utrymmesmässigt är den helt okej också. Det är ju en SUV och man kan sätta in en 50 liters frunk — mycket större än vanliga 3-serien. Trevligt att allt funkar utan problem (inkl ”självkörning” , regnsensor och helljusautomatik ;) ). Men är mest en smaksak förstås. Verkar dock som iX3 blivit underskattad generellt vs hur nöjda ägare den har.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Fortfarande inget leveransdatum. Inte ens ett intervall…
EEC7ED90-B3A8-4B93-B0D1-A6EF5F6BF715.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Lerumsexpressen »

CrazyGang skrev:
Fortfarande inget leveransdatum. Inte ens ett intervall…
Nu har du säkert koll men har du godkänt allt under kontot? Har själv missat att godkänna finansiering när jag beställde min M3 LR.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Lerumsexpressen skrev:
CrazyGang skrev:
Fortfarande inget leveransdatum. Inte ens ett intervall…
Nu har du säkert koll men har du godkänt allt under kontot? Har själv missat att godkänna finansiering när jag beställde min M3 LR.

Det tror jag att jag har. Hade leveransdatum 14-28 november fram tills för några dagar sedan då allas datum försvann/ändrades.

Min försvann alltså helt.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
RakingPanda
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 sep 2022 09:30

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av RakingPanda »

Någon som har datum på sin sr beställning? Jag har nov-jan fortfarande.
Gruu
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 okt 2022 07:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Gruu »

Jag har december - februari. Hade som närmast 9 -25 november
MrTrain
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 aug 2022 19:06

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av MrTrain »

Jag har också December 22- Februari 23.

Och nu försvinner även p-sensorerna. Känns sådär att beställa en bil för 700 tusen som levereras utan en sån basic funktion :|
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Tiimpan »

MrTrain skrev:
Jag har också December 22- Februari 23.

Och nu försvinner även p-sensorerna. Känns sådär att beställa en bil för 700 tusen som levereras utan en sån basic funktion :|
Finns gott om begagnade LR med USS
Gruu
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 okt 2022 07:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Gruu »

Tror ni att det värt att ringa och gnälla på Tesla Sverige eller är det lönlöst
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gruu skrev:
Tror ni att det värt att ringa och gnälla på Tesla Sverige eller är det lönlöst
Ringa om vad?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Gruu
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 okt 2022 07:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Gruu »

Angående dem uppskjutna leveranstiderna
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5172
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gruu skrev:
Angående dem uppskjutna leveranstiderna
Fullständigt meningslöst.
Använd din tid till något meningsfullt istället.
Model Y P
Model S P
Model S P
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Dfokr »

Jag hade personligen aldrig gett dom pengarna för en bakhjulsdriven elbil med sämre räckvidd och nu utan sensorerna också.
Köp hellre en begagnad MYLR då priserna på begagnatmarknaden nu sakta går ner så får ni mycket mer bil för pengarna.

Hade en bakhjulsdriven Skoda Enyaq en vinter och aldrig mer. Bilen fastnade i snö och slask samt att den var ostabil när man gasade. Bakhjulsdrift i snö och is är inte bra, och en elbils direkta kraft hjälpte inte heller.

Jag får min bil snart och många här har nyligen beställt denna version. Beställde i april och lovades maj-juni senast som leveransfönster. Blev oktober istället.

Så förvänta er ungefär samma, alltså utlovade datumet + 5-6 månader.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av taliz »

Dfokr skrev:

Hade en bakhjulsdriven Skoda Enyaq en vinter och aldrig mer. Bilen fastnade i snö och slask samt att den var ostabil när man gasade. Bakhjulsdrift i snö och is är inte bra, och en elbils direkta kraft hjälpte inte heller.
Vad hade du för däck?
AWD är ju ett relativt nytt påfund. För 30 år sen hade de flesta bilar just RWD. Trots det var det inte många som körde fast.
Har själv kört allt från Volvo 240 till Nissan Kingcab(olastad och därmed lite vikt på drivhjulen) med RWD utan några som helst problem. Bra däck är då A och O.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dfokr skrev:
.../ Hade en bakhjulsdriven Skoda Enyaq en vinter och aldrig mer. Bilen fastnade i snö och slask samt att den var ostabil när man gasade. Bakhjulsdrift i snö och is är inte bra, och en elbils direkta kraft hjälpte inte heller. /...
Det finns ju rätt många på forumet som kört bakhjulsdrivna Model 3. Kan inte minnas att jag läst att klagats på att de här bilarna skulle vara ostabila vid gaspådrag. Teslas antisladd och antispinn kanske är mycket bättre än Skodas. Eller så kanske din Skoda hade behövt en hjulinställning (i och för sig en vild gissning om det här med hjulinställning...).

Att komma igång från stillastående är jag rätt säker på att det inte kommer vara några problem. Teslas antispinnsystem är så pass bra att hjulen aldrig spinner loss i sådana situationer. Bilen rullar istället bara iväg lugnt och kontrollerat.

Det ovanstående förutsätter dock så klart att bilen är utrustad med tillräckligt bra vinterdäck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Dfokr »

SwedishAdvocate skrev:
Dfokr skrev:
.../ Hade en bakhjulsdriven Skoda Enyaq en vinter och aldrig mer. Bilen fastnade i snö och slask samt att den var ostabil när man gasade. Bakhjulsdrift i snö och is är inte bra, och en elbils direkta kraft hjälpte inte heller. /...
Det finns ju rätt många på forumet som kört bakhjulsdrivna Model 3. Kan inte minnas att jag läst att klagats på att de här bilarna skulle vara ostabila vid gaspådrag. Teslas antisladd och antispinn kanske är mycket bättre än Skodas. Eller så kanske din Skoda hade behövt en hjulinställning (i och för sig en vild gissning om det här med hjulinställning...).

Att komma igång från stillastående är jag rätt säker på att det inte kommer vara några problem. Teslas antispinnsystem är så pass bra att hjulen aldrig spinner loss i sådana situationer. Bilen rullar istället bara iväg lugnt och kontrollerat.

Det ovanstående förutsätter dock så klart att bilen är utrustad med tillräckligt bra vinterdäck.
Spelar ingen roll vilket märke på bil du har, en bakhjulsdriven bil i den tyngdklassen och vridmoment är inte optimalt i vårt vinterlandskap tror jag. Min BMW var samma, inget vidare på vintern. Fyrhjulsdrift är en helt annan liga.

Skodan var fantastisk på många sätt och inget fel på dess ABS system (fick erfara det med en älg jag lyckades undkomma). Men det märktes att den var tung och bakhjulsdriften var absolut ingen fördel i snö, lera och is.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dfokr skrev:
.../ Spelar ingen roll vilket märke på bil du har, en bakhjulsdriven bil i den tyngdklassen och vridmoment är inte optimalt i vårt vinterlandskap tror jag. Min BMW var samma, inget vidare på vintern. Fyrhjulsdrift är en helt annan liga. /...
Du kan inte jämföra en fossilbil med en elbil när det gäller igångsättning på halt väglag. En elbils antispinnsystem är så mycket bättre i jämförelse.

Se t.ex det här om bakhjulsdrivna Model 3:

https://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-pa-vintern/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5172
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev:
Dfokr skrev:
.../ Spelar ingen roll vilket märke på bil du har, en bakhjulsdriven bil i den tyngdklassen och vridmoment är inte optimalt i vårt vinterlandskap tror jag. Min BMW var samma, inget vidare på vintern. Fyrhjulsdrift är en helt annan liga. /...
Du kan inte jämföra en fossilbil med en elbil när det gäller igångsättning på halt väglag. En elbils antispinnsystem är så mycket bättre i jämförelse.

Se t.ex det här om bakhjulsdrivna Model 3:

https://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-pa-vintern/
Håller helt med.

På min bakhjulsdrivna Lexus fick jag ofrivilligt bakhjulssläpp ofta när det var halt. Det hände aldrig med min Tesla P85 fast den hade 3 ggr så högt vridmoment och effekt.

(Och jag hade faktiskt precis likadana vinterdäck på båda bilarna)
Model Y P
Model S P
Model S P
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Dfokr »

Nicke Nyfiken skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Dfokr skrev:
.../ Spelar ingen roll vilket märke på bil du har, en bakhjulsdriven bil i den tyngdklassen och vridmoment är inte optimalt i vårt vinterlandskap tror jag. Min BMW var samma, inget vidare på vintern. Fyrhjulsdrift är en helt annan liga. /...
Du kan inte jämföra en fossilbil med en elbil när det gäller igångsättning på halt väglag. En elbils antispinnsystem är så mycket bättre i jämförelse.

Se t.ex det här om bakhjulsdrivna Model 3:

https://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-pa-vintern/
Håller helt med.

På min bakhjulsdrivna Lexus fick jag ofrivilligt bakhjulssläpp ofta när det var halt. Det hände aldrig med min Tesla P85 fast den hade 3 ggr så högt vridmoment och effekt.

(Och jag hade faktiskt precis likadana vinterdäck på båda bilarna)
Som sagt min Skoda Enyaq är en elbil och hade problem. Räckte för att övertyga mig. Aldrig mer en elbil med bakhjulsdrift i den vikt och prisklassen såvida du inte bor i ett land utan minusgrader.
Skriv svar