Jag valde mellan just en iX3 och en bakhjulsdriven Y till min fru. Brydde mig inte så mycket om prestanda och räckvidd då det blir nån form av andrabil. Lockades av klassisk BMW med hög kvalitetskänsla, bra komfort och lite mer ”vanlig bil-känsla”. Men efter att jag provsuttit en demobil så tappade jag intresset helt. Kändes så otroligt omodern både inuti och utanpå, inget smart utnyttjande av utrymme, trist infotainmentsystem, onödig startknapp osv. Och faktiskt inte heller bättre kvalitetskänsla i inredning el klädsel än Teslan. Blev inte ens en provkörning för min del.
Det här är självklart en helt subjektiv bedömning och det verkar vara många som är väldigt nöjda så det är säkert en bra bil. Gissar att jag blivit Teslafierad under åren…
Blev en vit MY utan extrautrustning. Lite trist komplement till min vita MYP men efter en rejäl utvärdering hittade jag faktiskt inget bättre (med hyfsad lev-tid). Får väl foliera den ena så man tar rätt bil på morgonen
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi kom fram till samma slutsats. En svart MY RWD beställd som andrabil och komplement till min svarta MYP.
För 500k hade det varit en utmärkt "slit och släng"-bil. Tesla är ju riktigt bra som "appliance".
Så här ser prisläget ut i resten av EU. Flera av dessa har sedan olika former av bonus som sänker priset ytterligare.
Sverige är alltså galet dyrt. Kan spara ett par hundra tusen på att importera.
Priser i EU:
Belgien 49990 EUR
Tjeckien 1585090 Kč
Danmark 449990 DKK
Tyskland 53990 EUR
Estland 41990 EUR(exkl VAT)
Grekland 53990 EUR
Spanien 51200 EUR
Frankrike 49990 EUR
Kroatien 457490 kn
Ungern 24499900 Ft
Irland 59490 EUR
Island 7599900 kr
Italien 49900 EUR
Lettland 41990 EUR(exkl VAT)
Litauen 41990 EUR(exkl VAT)
Luxemburg 49900 EUR
Nederländerna 49900 EUR
Österrike 56190 EUR
Polen 284.990 zł
Portugal 49900 EUR
Rumänien 55990 EUR
Slovakien 41990 EUR(exkl VAT)
Slovenien 55990 EUR
Schweiz 55980 CHF
Finland 59990 EUR
UK 51990 GBP
Vill man ha en annan orelevant siffra så kostar den i Sverige 44 500 Euro före VAT och efter miljöbilsavdrag
Tesla Model Y P, AP, -22 Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19 BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Vill man ha en annan orelevant siffra så kostar den i Sverige 44 500 Euro före VAT och efter miljöbilsavdrag
Huh? Nästan alla priser ovan är inkl VAT.
De är också exkl bonus.
Dvs i vissa fall är priserna neråt 40k euro netto.
Skulle vi dra av VAT så neråt 30k euro.
Återigen, Sverige är sinnessjukt dyrt.
Specen matchar fortfarande bara den som nu byggs i Kina, som nu är uppe i drygt 20 000 bilar i veckan. Jag garanterar att den bil du nu kan beställa kommer komma därifrån. Vad ska annars Shanghai göra med all kapacitet?
Dessutom, RWD med 4680? När det var tal om en SR Y från Berlin handlade det om en med BYD Blade-batterier, alltså LFP! Det är inte 4680. Men även OM det skulle vara så, så kommer det 1. ta tid att rampa upp produktionen och 2. ta ännu längre tid att rampa upp 4680-produktionen.
Möjligen kommer det byggas enstaka provexemplar i Berlin i år, men inte mer.
Rejält mycket längre räckvidd? Typ 3 mil eller något. Y har betydligt större innerutrymmen och bagageutrymmen. Och passar bättre som familjebil. 3-series (och c-klasse på mb) är för små för många familjer. Känns även betydligt säkrare kort med Y än bmw´s trevande försök på att göra elbil då tesla gjort elbilar så länge. Skulle även tro att Teslan håller sitt andrahandsvärde bättre. Har inte koll på ix3 specifikt men bmw brukar vara rätt nakna basutrustade så priset brukar springa iväg rejält. SuC-nätverket är också en trevlig fördel för tesla. Men bra att Tesla börjar få konkurrens .. gynnar alla.
Just med iX3 har BMW kört Teslavarianten med förvalt massa utrustning. Testade att utrusta en X3 med minsta bensinmotorn till samma nivå som iX3 grundutförande — då landar den på 663kkr så rätt mycket extrautrustning i iX3. Utrymmesmässigt är den helt okej också. Det är ju en SUV och man kan sätta in en 50 liters frunk — mycket större än vanliga 3-serien. Trevligt att allt funkar utan problem (inkl ”självkörning” , regnsensor och helljusautomatik ). Men är mest en smaksak förstås. Verkar dock som iX3 blivit underskattad generellt vs hur nöjda ägare den har.
Jag hade personligen aldrig gett dom pengarna för en bakhjulsdriven elbil med sämre räckvidd och nu utan sensorerna också.
Köp hellre en begagnad MYLR då priserna på begagnatmarknaden nu sakta går ner så får ni mycket mer bil för pengarna.
Hade en bakhjulsdriven Skoda Enyaq en vinter och aldrig mer. Bilen fastnade i snö och slask samt att den var ostabil när man gasade. Bakhjulsdrift i snö och is är inte bra, och en elbils direkta kraft hjälpte inte heller.
Jag får min bil snart och många här har nyligen beställt denna version. Beställde i april och lovades maj-juni senast som leveransfönster. Blev oktober istället.
Så förvänta er ungefär samma, alltså utlovade datumet + 5-6 månader.
Hade en bakhjulsdriven Skoda Enyaq en vinter och aldrig mer. Bilen fastnade i snö och slask samt att den var ostabil när man gasade. Bakhjulsdrift i snö och is är inte bra, och en elbils direkta kraft hjälpte inte heller.
Vad hade du för däck?
AWD är ju ett relativt nytt påfund. För 30 år sen hade de flesta bilar just RWD. Trots det var det inte många som körde fast.
Har själv kört allt från Volvo 240 till Nissan Kingcab(olastad och därmed lite vikt på drivhjulen) med RWD utan några som helst problem. Bra däck är då A och O.
.../ Hade en bakhjulsdriven Skoda Enyaq en vinter och aldrig mer. Bilen fastnade i snö och slask samt att den var ostabil när man gasade. Bakhjulsdrift i snö och is är inte bra, och en elbils direkta kraft hjälpte inte heller. /...
Det finns ju rätt många på forumet som kört bakhjulsdrivna Model 3. Kan inte minnas att jag läst att klagats på att de här bilarna skulle vara ostabila vid gaspådrag. Teslas antisladd och antispinn kanske är mycket bättre än Skodas. Eller så kanske din Skoda hade behövt en hjulinställning (i och för sig en vild gissning om det här med hjulinställning...).
Att komma igång från stillastående är jag rätt säker på att det inte kommer vara några problem. Teslas antispinnsystem är så pass bra att hjulen aldrig spinner loss i sådana situationer. Bilen rullar istället bara iväg lugnt och kontrollerat.
Det ovanstående förutsätter dock så klart att bilen är utrustad med tillräckligt bra vinterdäck.
.../ Hade en bakhjulsdriven Skoda Enyaq en vinter och aldrig mer. Bilen fastnade i snö och slask samt att den var ostabil när man gasade. Bakhjulsdrift i snö och is är inte bra, och en elbils direkta kraft hjälpte inte heller. /...
Det finns ju rätt många på forumet som kört bakhjulsdrivna Model 3. Kan inte minnas att jag läst att klagats på att de här bilarna skulle vara ostabila vid gaspådrag. Teslas antisladd och antispinn kanske är mycket bättre än Skodas. Eller så kanske din Skoda hade behövt en hjulinställning (i och för sig en vild gissning om det här med hjulinställning...).
Att komma igång från stillastående är jag rätt säker på att det inte kommer vara några problem. Teslas antispinnsystem är så pass bra att hjulen aldrig spinner loss i sådana situationer. Bilen rullar istället bara iväg lugnt och kontrollerat.
Det ovanstående förutsätter dock så klart att bilen är utrustad med tillräckligt bra vinterdäck.
Spelar ingen roll vilket märke på bil du har, en bakhjulsdriven bil i den tyngdklassen och vridmoment är inte optimalt i vårt vinterlandskap tror jag. Min BMW var samma, inget vidare på vintern. Fyrhjulsdrift är en helt annan liga.
Skodan var fantastisk på många sätt och inget fel på dess ABS system (fick erfara det med en älg jag lyckades undkomma). Men det märktes att den var tung och bakhjulsdriften var absolut ingen fördel i snö, lera och is.
.../ Spelar ingen roll vilket märke på bil du har, en bakhjulsdriven bil i den tyngdklassen och vridmoment är inte optimalt i vårt vinterlandskap tror jag. Min BMW var samma, inget vidare på vintern. Fyrhjulsdrift är en helt annan liga. /...
Du kan inte jämföra en fossilbil med en elbil när det gäller igångsättning på halt väglag. En elbils antispinnsystem är så mycket bättre i jämförelse.
.../ Spelar ingen roll vilket märke på bil du har, en bakhjulsdriven bil i den tyngdklassen och vridmoment är inte optimalt i vårt vinterlandskap tror jag. Min BMW var samma, inget vidare på vintern. Fyrhjulsdrift är en helt annan liga. /...
Du kan inte jämföra en fossilbil med en elbil när det gäller igångsättning på halt väglag. En elbils antispinnsystem är så mycket bättre i jämförelse.
På min bakhjulsdrivna Lexus fick jag ofrivilligt bakhjulssläpp ofta när det var halt. Det hände aldrig med min Tesla P85 fast den hade 3 ggr så högt vridmoment och effekt.
(Och jag hade faktiskt precis likadana vinterdäck på båda bilarna)
.../ Spelar ingen roll vilket märke på bil du har, en bakhjulsdriven bil i den tyngdklassen och vridmoment är inte optimalt i vårt vinterlandskap tror jag. Min BMW var samma, inget vidare på vintern. Fyrhjulsdrift är en helt annan liga. /...
Du kan inte jämföra en fossilbil med en elbil när det gäller igångsättning på halt väglag. En elbils antispinnsystem är så mycket bättre i jämförelse.
På min bakhjulsdrivna Lexus fick jag ofrivilligt bakhjulssläpp ofta när det var halt. Det hände aldrig med min Tesla P85 fast den hade 3 ggr så högt vridmoment och effekt.
(Och jag hade faktiskt precis likadana vinterdäck på båda bilarna)
Som sagt min Skoda Enyaq är en elbil och hade problem. Räckte för att övertyga mig. Aldrig mer en elbil med bakhjulsdrift i den vikt och prisklassen såvida du inte bor i ett land utan minusgrader.