Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

DasTesla
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 okt 2019 15:20

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av DasTesla »

Skar11n skrev:
Auto Achieve har nu lagt till på Carreras tidigare plats i Zeebrugge och jag tror att det är en riktig låg oddsare att hon kommer fakta en del av de bilarna över till Sverige nu, ETA Göteborg 07:00 4/12
Tjenare! Verkar som att den skall stanna i ESBJERG i Danmark med ETA 3:e dec 05:30.
Kan de vara så att dem droppar av en del bilar eller något annat där sen vidare mot Gbg?

Eller är det inte Tesla alls på den tro. :?
Tesla Model Y RWD Svart/Svart, 20" Beställd 2022-08-26
Model 3 LR AWD, Pearl White, Vit interiör, 19" (Beställd 2019-10-28, mottagen 2019-12-10)
BMW i3 94Ah Rex -2017
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Skar11n »

DasTesla skrev:
Skar11n skrev:
Auto Achieve har nu lagt till på Carreras tidigare plats i Zeebrugge och jag tror att det är en riktig låg oddsare att hon kommer fakta en del av de bilarna över till Sverige nu, ETA Göteborg 07:00 4/12
Tjenare! Verkar som att den skall stanna i ESBJERG i Danmark med ETA 3:e dec 05:30.
Kan de vara så att dem droppar av en del bilar eller något annat där sen vidare mot Gbg?

Eller är det inte Tesla alls på den tro. :?

Först Esbjerg och sedan gbg. Är en stor båt så den klarar många bilar, har stått i hamnen i zeebrugge i över 24h nu och på den tiden kan dom hinna lasta 2500-3500 bilar.

Kan också tillägga att den båten verkar ha hämtat last vid 3 olika kajer i Zeebrugge. Kanske bara flyttats av platsskäl med har svårt att tro det.
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
henkomac
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 okt 2022 11:29

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av henkomac »

Idag fick jag sms från Tesla som sa: Du kommer snart bokas in för leverans.

Har beställt den upp till Sthlm. Loggade in på tesla.com och kunde se att leveransadress nu skjutits fram något, till mellan 9/12-23/12
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Skar11n »

henkomac skrev:
Idag fick jag sms från Tesla som sa: Du kommer snart bokas in för leverans.

Har beställt den upp till Sthlm. Loggade in på tesla.com och kunde se att leveransadress nu skjutits fram något, till mellan 9/12-23/12

fick samma sms igår, retligt va det minst sagt...
9/12 är rimligt om det är så att första leveransen av rwd kommer på Auto Achieve, hon bogseras just nu ut ur hamnen i Zeebrugge.
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 854
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Arctic Drifter »

Skar11n skrev:
henkomac skrev:
Idag fick jag sms från Tesla som sa: Du kommer snart bokas in för leverans.

Har beställt den upp till Sthlm. Loggade in på tesla.com och kunde se att leveransadress nu skjutits fram något, till mellan 9/12-23/12

fick samma sms igår, retligt va det minst sagt...
9/12 är rimligt om det är så att första leveransen av rwd kommer på Auto Achieve, hon bogseras just nu ut ur hamnen i Zeebrugge.
Och så här ser den preliminära ankomsten ut till Göteborg enligt Göteborgs hamn:
Auto achieve.jpg
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av pejvic »

Pratades ju om att bilarna till Sthlm åtminstone skulle gå med båt till Södertälje. Någon som vet något om det?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
tigsal
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 maj 2016 13:09

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av tigsal »

Nu har jag fått möjlighet att beställa tid för avhämtning i malmö
Klockan 10,40 den 13 dec skall min nya tesla model Y standard avhämtas
Stig
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Skar11n »

Kommer bli ett par spännande dagar nu. Om teorin stämmer med att auto Achieve har kommit med bilarna så borde sms om upp hämtning ramla in för rätt många under nästa vecka.

Båten står nu i Göteborg och ska av segla mot Drammen under eftermiddagen.
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
DasTesla
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 okt 2019 15:20

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av DasTesla »

Skar11n skrev:
Kommer bli ett par spännande dagar nu. Om teorin stämmer med att auto Achieve har kommit med bilarna så borde sms om upp hämtning ramla in för rätt många under nästa vecka.

Båten står nu i Göteborg och ska av segla mot Drammen under eftermiddagen.
Spanade precis och den stod i Hamnen i 10h 3minuter , borde ju hunnit lasta av en del :)
Så håller också tummarna att teorin stämmer att dem kommit med denna båten. Den har lämnat igen och är på väg till Drammen nu.

tigsal skrev:
Nu har jag fått möjlighet att beställa tid för avhämtning i malmö
Klockan 10,40 den 13 dec skall min nya tesla model Y standard avhämtas
Stig

Kul, undra om de som har leverans i Malmö kommer med biltransport upp?
Då har du alltså en bekräftad leverans den 13:e december? Vad har du för spec / fälgar på din Model Y RWD?

Någon mer som redan fått sms om leveransdag? :o
Tesla Model Y RWD Svart/Svart, 20" Beställd 2022-08-26
Model 3 LR AWD, Pearl White, Vit interiör, 19" (Beställd 2019-10-28, mottagen 2019-12-10)
BMW i3 94Ah Rex -2017
Westtech
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mar 2020 16:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Westtech »

Jag pratade med säljare i fredags. Han bekräftade att bilen har kommit till Belgien men visste inte hur och när den kommer till Sverige.
Jag ska ta emot i GBG svart med svart inredning, har inte fått SMS än men har VIN i källkod sedan länge.
Hoppas att sms kommer på måndag så vi kan hämta den redan i vecka (önsketänkande).
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Har ni som väntar er leverans inom kort och valt kontantköp betalat er faktura? Eller väntar ni tills leveransdatum spikas?
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Hane73
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 jul 2020 16:27

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Hane73 »

Jag har leveransfönster 9-23 dec och fått VIN. Jag tänkte vänta med betalning tills jag fått ett bekräftat leveransdatum. Vet inte om det är rätt eller fel strategi. Jag har hört att den ska vara betald senast 2 dagar innan leverans.
Westtech
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mar 2020 16:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Westtech »

Hane73 skrev:
Jag har leveransfönster 9-23 dec och fått VIN. Jag tänkte vänta med betalning tills jag fått ett bekräftat leveransdatum. Vet inte om det är rätt eller fel strategi. Jag har hört att den ska vara betald senast 2 dagar innan leverans.
Jag har betalat. Rätt eller fel vet jag inte. Tredje nya teslan jag hämtar ut men vet inte om det spelar någon större roll.
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Skar11n »

Westtech skrev:
Jag pratade med säljare i fredags. Han bekräftade att bilen har kommit till Belgien men visste inte hur och när den kommer till Sverige.
Jag ska ta emot i GBG svart med svart inredning, har inte fått SMS än men har VIN i källkod sedan länge.
Hoppas att sms kommer på måndag så vi kan hämta den redan i vecka (önsketänkande).
Har du fått något sms? Tänker mest på det med estimerad leverans, ca 2 veckors fönster. Eller kanske det retliga smset om att du kommer snart bokas för upphämtning?
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Westtech
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mar 2020 16:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Westtech »

Skar11n skrev:
Westtech skrev:
Jag pratade med säljare i fredags. Han bekräftade att bilen har kommit till Belgien men visste inte hur och när den kommer till Sverige.
Jag ska ta emot i GBG svart med svart inredning, har inte fått SMS än men har VIN i källkod sedan länge.
Hoppas att sms kommer på måndag så vi kan hämta den redan i vecka (önsketänkande).
Har du fått något sms? Tänker mest på det med estimerad leverans, ca 2 veckors fönster. Eller kanske det retliga smset om att du kommer snart bokas för upphämtning?
Inte något SMS alls faktiskt.
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Skar11n »

Westtech skrev:
Skar11n skrev:
Westtech skrev:
Jag pratade med säljare i fredags. Han bekräftade att bilen har kommit till Belgien men visste inte hur och när den kommer till Sverige.
Jag ska ta emot i GBG svart med svart inredning, har inte fått SMS än men har VIN i källkod sedan länge.
Hoppas att sms kommer på måndag så vi kan hämta den redan i vecka (önsketänkande).
Har du fått något sms? Tänker mest på det med estimerad leverans, ca 2 veckors fönster. Eller kanske det retliga smset om att du kommer snart bokas för upphämtning?
Inte något SMS alls faktiskt.
När beställde du?

Om bilen va i Zeebrugge i fredags och vidare transport inte va känd så är det rätt troligt att den va med på Hoegh Trader som lämnade av ett mindre antal bilar där innan den fortsatte till Bremehaven.
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Westtech
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mar 2020 16:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Westtech »

Skar11n skrev:
Westtech skrev:
Skar11n skrev:
Westtech skrev:
Jag pratade med säljare i fredags. Han bekräftade att bilen har kommit till Belgien men visste inte hur och när den kommer till Sverige.
Jag ska ta emot i GBG svart med svart inredning, har inte fått SMS än men har VIN i källkod sedan länge.
Hoppas att sms kommer på måndag så vi kan hämta den redan i vecka (önsketänkande).
Har du fått något sms? Tänker mest på det med estimerad leverans, ca 2 veckors fönster. Eller kanske det retliga smset om att du kommer snart bokas för upphämtning?
Inte något SMS alls faktiskt.
När beställde du?

Om bilen va i Zeebrugge i fredags och vidare transport inte va känd så är det rätt troligt att den va med på Hoegh Trader som lämnade av ett mindre antal bilar där innan den fortsatte till Bremehaven.
Den beställdes 15e september.
Jag frågade specifikt om bilen skulle lastas på Auto Acheive men han visste inte om det var så. Senaste pingen från bilen var i Belgien sa han bara och att allt tyder på att datumet 8-22 december håller.
Han sa även att inget är definitivt förrän bilen är på svensk mark, vilket den alltså inte är än. Men när den kommit till SC Mölndal så tar det Max en vecka sa han.
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Skar11n »

Westtech skrev:
Skar11n skrev:
Westtech skrev:
Skar11n skrev:
Westtech skrev:
Jag pratade med säljare i fredags. Han bekräftade att bilen har kommit till Belgien men visste inte hur och när den kommer till Sverige.
Jag ska ta emot i GBG svart med svart inredning, har inte fått SMS än men har VIN i källkod sedan länge.
Hoppas att sms kommer på måndag så vi kan hämta den redan i vecka (önsketänkande).
Har du fått något sms? Tänker mest på det med estimerad leverans, ca 2 veckors fönster. Eller kanske det retliga smset om att du kommer snart bokas för upphämtning?
Inte något SMS alls faktiskt.
När beställde du?

Om bilen va i Zeebrugge i fredags och vidare transport inte va känd så är det rätt troligt att den va med på Hoegh Trader som lämnade av ett mindre antal bilar där innan den fortsatte till Bremehaven.
Den beställdes 15e september.
Jag frågade specifikt om bilen skulle lastas på Auto Acheive men han visste inte om det var så. Senaste pingen från bilen var i Belgien sa han bara och att allt tyder på att datumet 8-22 december håller.
Han sa även att inget är definitivt förrän bilen är på svensk mark, vilket den alltså inte är än. Men när den kommit till SC Mölndal så tar det Max en vecka sa han.
För att hålla den tiden så måste den ha varit med på den båten, annars ska den ha åkt med lastbil. Bara att hålla tummarna då.
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Wolfram
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 nov 2022 10:52

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Wolfram »

Pratade med en säljare som uppmanade mig att inte betala förrän jag kan boka leveransdag, utifall bilen skulle bli försenad. Jag tolkar honom som att det inte borde spela någon roll när man betalar i så fall.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Wolfram skrev:
Pratade med en säljare som uppmanade mig att inte betala förrän jag kan boka leveransdag, utifall bilen skulle bli försenad. Jag tolkar honom som att det inte borde spela någon roll när man betalar i så fall.
Ume ringde i eftermiddags och sa precis samma.

Man kan ju fundera lite på varför de skriver ”BETALA OMGÅENDE” på sajten… :)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
migato
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 nov 2022 16:48

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av migato »

Hade bokad leverans i malmö om mindre än 5 dygn, bekräftat och flygbiljetter ner köpta. Nu får jag sms som säger att upphämtningstiden flyttats pga förseningar i transporter med en länk till ny preliminär upphämtning som inte funkar.

Någon med erfarenhet av försenade upphämtningstider såhär tätt inpå leverans?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Dexter86 »

migato skrev:
Hade bokad leverans i malmö om mindre än 5 dygn, bekräftat och flygbiljetter ner köpta. Nu får jag sms som säger att upphämtningstiden flyttats pga förseningar i transporter med en länk till ny preliminär upphämtning som inte funkar.

Någon med erfarenhet av försenade upphämtningstider såhär tätt inpå leverans?
Folk har fått ändrat när dom är påväg o ska hämta
Tesla ftw
Njutare
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jun 2020 16:29
Ort: Sjöbo

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Njutare »

Samma här, skulle hämta på fredag. Som tur är inte något flyg bokat, men en kompis som skulle följa med. Nu kan man inte boka en ny tid den heller eftersom länken inte funkar, kass.
martinio
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 okt 2022 17:22

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av martinio »

Njutare skrev:
Samma här, skulle hämta på fredag. Som tur är inte något flyg bokat, men en kompis som skulle följa med. Nu kan man inte boka en ny tid den heller eftersom länken inte funkar, kass.
Samma här. Men testa öppna den första länken du fick för att boka upphämtning första gången. Den funkade för mig.
Ny upphämtningstid bokad 16 December i Malmö.

Riktigt trist med förseningar, skulle initialt hämtat upp bilen nu på fredag egentligen...
martinio
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 okt 2022 17:22

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av martinio »

Fick förresten min Slutfaktura på kontot i samband med informationen om att det blir leveransförseningar efter att ha valt dag för upphämtning i Malmö.

Är det samma för er andra som fått möjlighet att boka tid för upphämtning?

Och hur vet ni vart bilen befinner sig?
Skriv svar